Sunday, December 4, 2016

Parcari (reloaded)

Pe acest blog am scris despre parcari de atitea ori incat nici eu nu mai tin sirul textelor postate. Am prezentat solutii, am punctat inca din 2006 problemele existente, fara prea mare succes. O vizita recenta in Brasov m-a determinat pentru a nu stiu cita oara sa reiau subiectul. M-a impresionat modul in care edilii de peste munti au cautat sa rezolve problema: au amenajat peste tot parcari, in cartiere se afla parcari de resedinta cu abonamente date pe baza de licitatie (dar cu sume rezonabile si cu oferta pentru "tot poporul", fara a invrajbi vecin cu vecin), iar in centru sunt parcari cu plata la parcometru. Bineinteles ca nici acolo nu sunt toti multumiti, insa solutiile adoptate sunt de bun simt si au rezolvat cit de cit problema. Pe marile bulevarde s-a trecut la un sistem pe care il vad implementat si la noi, cum l-am vazut de altfel introdus si in orase aflate mai la vest de Romania: crearea de alveole in trotuare, cu pastrarea arborilor stradali si cu delimitarea unui spatiu pietonal rezonabil (1,5 m.). Am remarcat acum cativa ani introducerea acestui sistem si la Focsani. La Brasov, pentru a fi siguri ca zona pietonala este respectata, autoritatile au delimitat-o prin solide bare metalice (care nu apar inca amplasate in fotografia de mai jos, dar azi ele exista):
Eu cred ca astfel de alveole pentru parcare pot fi amenajate cel putin in Pacurari si Nicolina-CUG, unde trotuarele au dimensiuni generoase:

S-ar reda circulatiei banda de linga trotuar si astfel am contribui la mult-dorita fluidizare a traficului. Pe aleile inguste din cartierele Cantemir/Podu Ros/Tutora sau Tatarasi/Ciurchi, chiar Copou, s-ar putea adopta un sistem similar, pastrind astfel si vegetatia. Nu stiu cit mai trebuie sa asteptam pentru a trece la treaba si la Iasi. Si aici ma refer nu la amenajarea ici si colo a unor locuri de parcare, cind in Alexandru, cind in Tatarasi (licitate adesea la sume exagerate pentru buzunarul ieseanului de rind), ci o abordare centralizata, coerenta, a sistemului in tot orasul, cu diferentiere intre zona rezidentiala si centru. Dar cu un departament special pentru parcari al Primariei, care sa trateze -cum am subliniat intotdeauna- acest serviciu ca unul public, nu sa se spele pe maini si sa paseze problema unei firme private (cum ar dori unii).



6 comments:

  1. Am citit ca ati fost si in afara tarii si, probabil, ati remarcat ca de-a lungul marilor bulevarde trotuarele erau generoase, incurajau cetatenii sa le foloseasca. La 1.5 m incape un carut special pentru persoanele cu dizabilitati si un om alaturi, nu poti sa mergi cu familia, sa ai un copil langa tine cu o tricicleta si altul cu rolele. Unul dintre putinele lucrurile pe care-l apreciez la Pacurari este latimea trotuarelor. 1.5 metri este un minim, nu un standard. Strict pentru Pacurari as merge pe parcari private sau parteneriat public-privat. Am sa dau un exemplu concret pe grupul Prins in trafic.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sunt convins ca se pot gasi solutii, eu unul sunt pentru incurajarea mersului pe jos, dar, dupa cum vedeti, multi concetateni de-ai nostri se pling de lipsa locurilor de parcare. Totul e sa fie vointa, dorinta de dezbatere si trecere la fapte. Treaba cu parteneriatul public-privat functioneaza daca exista profit pentru privat, eu prefer solutii nu foarte scumpe, altfel vor exista mereu oameni dornici sa fenteze sistemul.

      Delete
    2. @ Prof. univ. Laurentiu Radvan, dr. in specialitatea istorie urbana, UAIC - Prezentanti probleme reale si posibile solutii. Dar cum se face ca avand atatea studii si titluri pe care dvs la insiruiti cu mandrie pe blog, nu stiti sa scrieti corect gramatical? Un copil de gimnaziu stie sa scrie corect: 'cat de cat', 'se plang', 'langa trotuar'. Dumneavoastra scrieti 'cit de cit', 'se pling', 'linga', etc.

      Delete
    3. ca de obicei, cind cineva vrea sa caute nod in papura se leaga de greselile de tehnoredactare. Va invit sa imi cititi cartile sau articolele (si nu o spun ca sa ma laud), acolo nu scriu in graba cu care scriu pe internet si care explica aceste greseli. Va reamintesc ca mi-am facut educatia in parte inainte de 1989, cind se scria cu î si nu cu â, iar eu chiar nu sunt de acord cu aceasta decizie stupida a Academiei Romane, era bine cum era, cu î. Dar daca dvs. considerati ca eu am ajuns la acele titluri degeaba asta e. E usor sa arunci cu piatra.

      Delete
  2. Cred ca ar trebui sa incepem cu ceea ce vrem, spre ce ne indreptam. Este normala dorinta fiecaruia de a vrea sa aiba propria masina, chiar 2-3 de familie. Totusi, o administratie locala responsabila si curajoasa a unui oras in continua expansiune si dezvoltare (speram) trebuie sa prezinte cetatenilor sai ca nu se poate sa le avem pe toate: sa mergem spre serviciu si prin oras cu masina, cand avem chef de o plimbare cu copiii sa mergem relaxati pe jos sau cu bicicleta, sa respiram aer curat, sa nu fie poluare fonica, sa avem spatii verzi si locuri de joaca in aer liber etc. Este necesar un compromis, iar administratia trebuie sa ofere formula cea mai potrivita pentru ca orasul sa se dezvolte armonios.

    ReplyDelete