Wednesday, November 20, 2019

De ajuns!

Zilele acestea, presa locala (vezi) a preluat primele informatii detaliate oferite de grupul Iulius in privinta extinderilor propuse in zonele Sf. Lazar si Sf. Andrei din oras. In ton cu linistea suspecta de pana acum in privinta acestui subiect, articolele publicate au sunat a comunicat de presa, fara absolut nici o critica, de parca noi, iesenii, trebuie sa acceptam tot ce ni se serveste pe masa. Propunerile au un impact major la nivelul partii centrale a orasului, afectand monumente de prim rang, traficul si, cu siguranta, si calitatea aerului. Niciuna din aceste chestiuni nu a fost atinsa in comunicatul Iulius, astfel ca imi permit sa fac o analiza la cald asupra a ceea ce ni se propune.
Incep prin a repeta, pentru a nu stiu cata oara, ca nu sunt impotriva dezvoltarii orasului nostru. Dimpotriva, investitiile, publice sau private, sunt necesare Iasului, pentru a-l aduce cu adevarat la nivelul unui oras de secol 21. Dar dezvoltarea trebuie facuta intr-un mod sustenabil, armonios, tinand cont de necesitatile orasului si ale locuitorilor sai, protejand patrimoniul si mediul. Investitia de la Palas a contribuit indiscutabil la dezvoltarea Iasului, aducand plusvaloare si oferind nu numai locuri de munca, ci si un nivel superior al serviciilor. Investitorul doreste o extindere a afacerii sale, motiv pentru care a identificat si achizitionat terenuri in apropiere, in zonele Sf. Lazar si Sf. Andrei, care nu sunt neaparat potrivite pentru asa ceva. Prima este deja foarte aglomerata cu cladiri de birouri si blocuri, in timp ce a doua prezinta specificul unui cartier de case, insuficient dezvoltat. Spatiul dintre strada Palat si splai Bahlui merita o sistematizare si o abordare coerenta, in conditiile in care a intrat in vizorul mai multor investitori, riscand sa devina un alt esec urbanistic al Iasului, precum zona str. Smardan-facultati UTI, unde s-a construit haotic. Nu trebuie repetat acest esec, o rusine pe fata orasului nostru (vezi aici). Iulius propune ceva nou in acest spatiu, insa Primaria este cea chemata sa faca ordine (si) aici, prezentand un plan de urbanism zonal care sa impuna niste repere obligatorii  viitoarelor constructii. Deja intre strazile Sf. Andrei si splai s-au construit intre case cateva blocuri de inaltimi variabile si, majoritatea, fara locuri suficiente de parcare, aglomerand strazile adiacente.

Pentru aceasta zona, nu am nimic impotriva ansamblului de constructii propuse de Iulius, cu nivel redus de inaltime. Problema nr. 1 sta in turnul de 27 de etaje (26 + asa-zisul etaj tehnic), care practic va rasari chiar in fata Palatului Culturii! Am mai scris si ma repet, vorbim de Simbolul orasului Iasi, cladire emblematica, succesoare a vechii curti voievodale a domnilor Moldovei, care nu trebuie in nici un fel afectata vizual/ca perspectiva. Deja, in spate, complexul Palas existent mascheaza vederea spre Palat dinspre sud si sud-est! Daca ridicam un astfel de turn in fata, compromitem si perspectiva ramasa dinspre vest, ce facem, blocam Palatul? Imaginea de mai jos este, cred, sugestiva din acest punct de vedere: Palatul devine o anexa a noului turn, fiind dominat (sa nu spun strivit) de acesta!
Mai grav, acest turn va afecta, prin proportiile sale, si alte monumente de importanta nationala din Iasi, precum biserica Trei Ierarhi. Se discuta despre avansarea dosarului de obtinere a statutului de monument UNESCO pentru aceasta bijuterie arhitectonica, lucru care ar aduce turisti in Iasi. Nu cred insa ca in noile conditii mai avem vreo sansa, nimeni nu aproba asa ceva, cu un zgaraie nori la nici 200 de metri!

Problema nr. 2 tine de trafic. Pe hartie, totul arata bine, se vorbeste de o noua strada care va porni chiar de la intersectia B-dului Stefan cel Mare cu str. Palat, coborand spre str. Sf. Andrei, de largirea aleilor dinspre splai etc. Este insuficient, pentru ca blocurile de birouri vor atrage un volum foarte mare de masini (prezentarile Iulius vorbesc de 1500 locuri de parcare), iar strazile actuale nu vor face fata traficului. Nici nu au cum, in conditiile in care strada Sf. Andrei, care va trece prin inima noului complex, ramane pe sectorul de iesire dinspre str. Palat cu aceleasi doua benzi amarate, dupa cum se vede mai jos! Spre splai se propune un nou semafor, circulatia fiind astfel inca o data fragmentata, pe fondul dorintei inconstiente (trag semnale de alarma in van) a autoritatilor de a atrage pe aici si mai mult trafic (vezi pasajul propus peste Podul Ros)! Daca adaugam, fireasca sporire a valorilor de trafic de pe str. Sf. Lazar (cu un alt turn de 23 de etaje, plus bloc de 10, plus alte constructii), oare are sens sa ne mai intrebam ce se va intampla in intersectia de la Podul Ros? Ori vom avea un blocaj complet, ori transformam toata zona centrala in spatiu pietonal.


Planurile vizeaza numeroase extinderi si implantari de noi constructii la complexul Palas deja existent. Turnul de 23 de etaje (problema nr. 3), amintit mai sus, va face in mod sigur ca perspectiva dinspre Tatarasi asupra Palatului sa ramana doar in amintirea bunicilor. Nu mai repet la acest capitol consideratiile privind traficul si accesul spre turn, redus la o alee intre blocuri, imposibil de largit.


Pana acum, proiectantii si investitorul au aratat intelegere doar in privinta turnului propus pe terenul fostei benzinarii Petrom, care s-ar fi iscat chiar in spatele Palatului Culturii. In acest caz, s-a acceptat reducerea la 10 etaje, ceea ce este de apreciat. In schimb, se doreste valorificarea multor spatii ramase libere de constructii in apropierea complexului existent. Intr-un final, ca o mare concesie facuta celor ce au solicitat acest lucru in nenumarate randuri, se propune desfiintarea cladirii provizorii (ce devenise permanenta) a EON, la pachet cu propunerea de a extinde cu doua niveluri complexul in zona Teatului Luceafarul! Deci nu rezolvam nimic, eliberam perspectiva spre Teatru, pentru a o ingusta din nou in lateral! Estetic, arhitectural, urbanistic, trebuie lasat liber si aerisit acest culoar dintre Palat si Teatru, toate aceste adaosuri propuse de compania Iulius nu vor face decat sa creeze impresia de spatiu inghesuit, sofocat, neplacut privirii.

In fine, este amintita amenajarea ruinelor vechii curti domnesti, cu un muzeu adecvat in acest loc. O veste foarte buna, apreciez personal, insa trebuie sa reamintim ca aceasta era obligatia Iulius inca de la ridicarea actualului complex, obligatie pasata Primariei la un moment dat si reluata acum inapoi. Speram ca nu se va alege praful si de aceasta promisiune, mai ales ca stiu de la colegii arheologi ca necesarele sapaturi arheologice din acest punct tot sunt amanate din primavara acestui an.

Imi dau seama ca pe piata Iasului este cerere mare de spatii de birouri, dar nu pot intelege de ce investitorii inca evita fosta zona industriala, care ofera acces mai bun, spatii largi nefolosite, fara a exista constrangerile ce tin de prezenta unor monumente istorice in apropiere. Acolo trebuie modernizat orasul, nu in preajma centrului istoric. Ca o paranteza, se auzea de planul aceluiasi grup Iulius de a ridica un bloc turn in zona Tudor Vladimirescu, si aceasta foarte aglomerata, insa totusi situata la distanta de centrul istoric.

Nu pot incheia fara a atinge si niste chestiuni ce tin nu numai de bunul simt, ci si de respectarea legii. Complexul Palas este ridicat pe proprietatea orasului. Istoric vorbind, avem de-a face cu unul din cele mai vechi spatii publice din tara, detinut de domnie, apoi de stat si de municipalitate! Nu am cifre concrete, dar se vechiculeaza de multa vreme, faptul ca Iulius nu isi respecta intelegerea facuta cu Primaria Iasi de a plati anual o redeventa pentru acest teren, acumulandu-se datorii. Sper sincer ca nu exista astfel de datorii, pentru ca mi s-ar parea o bataie de joc (sa nu spun tupeu) sa ceri Primariei Iasi si Consiliului Local sa aprobe noi investitii pe un spatiu al orasului, fara ca datoriile sa fi fost platite. In plus, avem de-a face si cu o problema etica, pentru ca terenul a fost aprobat pentru un anumit proiect, cel de acum un deceniu, in timp ce acum se propune - cel putin pentru extinderile de la Palas - ceva nou.
In concluzie, pentru oras ridicarea blocurilor turn nu este un mare castig, dimpotriva, constructia lor in apropierea Palatului-simbol nu numai ca afecteaza patrimoniul istoric, ci va contribui si la aglomerarea pana la un nivel insuportabil a traficului, cu efecte negative asupra noastra, a tuturor.


Later edit: dupa cum puteti observa, mai jos la rubrica de comentarii, gasiti raspunsul companiei Iulius. Pe langa limbajul specific, de marketing, remarcam afirmatia ca ar fi platite datoriile la bugetul local, ceea ce este de apreciat. Sunt si alte comentarii, am raspuns la fiecare dintre ele insa, tehnic vorbind, observ ca nu sunt afisate raspunsurile. Caut solutii pentru a fi afisate.

9 comments:

  1. Va propun o petiție, o scrisoare publica, un memorandum, un referendum .. orice actiune, manifestare a spiritului comunității care sa stopeze astfel de inițiative nocive. Un studiu de impact s-a făcut?!

    ReplyDelete
  2. Aglomeratie in trafic este peste tot. Si daca mergi in zona industriala tot prin Centru, Podu Ros, Nicolina, Tg. Cucu treci. Masinile nu zboara!

    ReplyDelete
  3. Stimate Dle Rădvan,
    Proiectul companiei IULIUS pentru extinderea Palas şi revitalizarea unor zone insuficient valorificate, de pe strada Sf. Andrei, reprezintă soluții pentru dezvoltarea Iașului. Așa cum ați precizat, ansamblul Palas a avut un rol semnificativ în acest sens, iar noua investiție, în valoare de 335 de milioane de euro, va continua să genereze plusvaloare și va reda comunității o zonă a orașului centrală, insuficient dezvoltată, cum o definiți și dumneavoastră.
    Subliniem că, în proiectarea clădirilor, la care a lucrat o echipă internațională de arhitecți, cu expertiză în revitalizarea urbană a mari orașe, s-a acordat o atenție deosebită configurării lor (formă, poziționare, înălțime etc.), astfel încât să respecte toate conurile de vizibilitate spre principalele monumente ale oraşului și să garanteze prezervarea axelor vizuale esenţiale pentru peisajul cultural. O grijă specială a fost depusă în sensul conservării perspectivelor consacrate, niciuna din clădirile propuse nefiind în conflict sau juxtapunere vizuală nefavorabilă cu obiectivele istorice. Dimpotrivă, acționează ca „rame” și „oglinzi” care definesc spațial grădini și spații publice, având în centru monumentele. Mai mult, dezvoltarea din Sf. Andrei generează noi conexiuni vizuale și spațiale între grădina Palas și perimetrul în prezent izolat, realizând o relaționare între Palatul Culturii și Splai Bahlui și extinzând, astfel, centrul orașului.
    Proiectul presupune investiţii de 5 milioane de euro în infrastructură, care vor avea un aport important la creșterea conectivităţii și accesibilităţii zonei: va fi creată o nouă arteră, care va conecta cele două mari bulevarde centrale - Str. Anastasie Panu și Str. Palat - cu Splai Bahlui mal stâng și le va degreva pe cele existente, iar alte străzi vor fi lărgite şi modernizate. Cum aglomerația în trafic reprezintă o provocare pentru toate zonele orașului, indiferent dacă destinația este centrul orașului sau zona industrială, soluțiile vizează încurajarea și facilitarea mobilității pietonale și cu mijloace alternative sau publice de transport. Vor fi amenajate noi accese pietonale, piste pentru ciclism și peste 500 de spații de parcare a bicicletelor. Alte 50 de milioane de euro vor fi alocate amenajării a 1.500 de locuri în parcări subterane, care vor deservi angajații din zonă, dar și publicul larg.
    Sustenabilitatea și protejarea mediului au un rol principal în noul proiect, la fel ca în cazul tuturor celor realizate deja. IULIUS este singurul dezvoltator care creează parcuri, la nivel național având amenajate spații verzi cu o suprafață de peste 120.000 mp, investiții care au depășit 13 milioane de euro. Și noul proiect include o componentă verde, pentru a cărei amenajare se vor investi 3 milioane de euro, care va contribui la reducerea poluării și va avea utilitate publică.
    Toate imobilele sunt proiectate în conformitate cu principiile „clădirilor verzi”, fiind prevăzute cu sisteme, aparatură și echipamente de ultimă generație, cu un consum redus. Mai mult, concentrarea unor funcțiuni atât de variate într-un areal atât de restrâns va încuraja deplasarea pe jos sau cu bicicleta, reducând dependența de autoturism.
    Și esplanada Teatrului Luceafărul va fi reamenajată peisagistic, fiind integrată ca spaţiu pietonal, în deplină armonie cu Palatul Culturii şi grădina Palas. Spațiul public nu va fi redus, ci, dimpotrivă, va fi extins până spre Biserica Sf. Lazăr și va fi conectat cu toate zonele de recreere ce vor fi amenajate în zona Sf. Andrei și cu pietonalul Ștefan cel Mare.
    Subliniem faptul că IULIUS își îndeplinește, la zi, toate obligațiile reieșite din parteneriatul cu Primăria Iași. Până în prezent, compania a virat peste 20 de milioane de euro, reprezentând cota de asociere, taxe, impozite și autorizaţii, la bugetul local și la alte instituții ale statului. Pe lângă aportul economic direct, Palas generează venituri și prin atragerea a peste 50 de companii cu sedii în clădirile de birouri, care au 8.000 de angajați. Acestora li se adaugă cei 270 de retaileri, cu 1.000 de salariați.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumim pentru raspunsul public si detaliat. La fel de public va intreb(am), in calitate de ieseni, cat era exact spatiul verde in zona inainte de infiintarea Palasului si care este in acest moment suprafata gradinii Palas. Fiindca proportia nu este deloc in favoarea iesenilor sufocati deja de noxe si cu prea putine spatii verzi/de agrement In natura. Fiindca sa ne intelegem clar: spatiile verzi generate de grupul Iulius la nivel NATIONAL nu au nimic de a face cu orasul nostru. Fiindca la cluj de exemplu exista un adevarat lac ca spatiu de agrement, In vreme ce la Iasi exista o fantana arteziana si cateva caderi de apa - o diferenta majora. Realitatea este ca de fapt Palas a promis spatii verzi extinse, care de fapt s-au rezumat la un parc modest ca dimensiuni, motiv pentru care este mereu supra-aglomerat. Nicidecum vastele spatii verzi promise initial! De asemenea, cele 1500 de locuri de parcare ce vor deservi cladirile si publicul larg, vor fi, ca si la Palas, locuri cu plata. Deci investitia consistenta in aceste parcari va fi spre profitul viitor al investitorului, nu este nicidecum o “pomana” pentru ieseni. Locurile de munca create ar putea la fel de bine sa apara si mai spre marginea orasului, dupa cum bine observa autorul. In plus, as dori sa intreb pe cei care raspund din partea grupului Iulius daca, dincolo de statistici si numere pe hartie, au circulat vreodata cu masina pe strada Sf Lazar la ora 16 inainte de constructia Palas si dupa aceea. Fiindca eu, care fac lucrul asta de ani si ani de zile, am observat clar cum Palasul, asa grozav cum este, a aglomerat ingrozitor zona respectiva fara a oferi alternative de descarcare a traficului sau de prevenire a poluarii. Mai mult, In orice tara civilizata, mall-urile de aceste dimensiuni se construiesc la marginea oraselor. Ca primaria Iasi, prin exponentii sai destul de indoielnici, dintre care unii deja raspund penal pentru faptele lor, a aprobat constructia unui astfel de mall mare in centrul centrului, e alta poveste. Este insa strigator la cer sa se aprobe si extinderea zonei, mai ales cu turnuri uriase care vor supra-aglomera si polua tot centrul orasului deja sufocat de masini. Spuneti si ca studiile arhitectilor straini (apropo, de ce nu arhitecti ieseni, considerati ca nu sunt suficient de capabili?) vor respecta din toate unghiurile integritatea vizuala a monumentelor emblematice ale orasului. Le transmitem acelor domni arhitecti ca pe hartie/computer asa or fi aratand lucrurile, dar pentru mine ca cetatean platitor de taxe al orasului natal nu arata deloc astfel. Un Palat al Culturii flancat de turnuri atat de inalte, oricat de “oglindit” ar fi de ele, nu este ceea ce trebuie sa fie. Nici peisagistic, nici urbanistic, nici vizual, din nici un punct de vedere. Este deja prea mult asa cum e, STOP acestor planuri de asa-zisa dezvoltare care vor dezvolta doar veniturile investitorilor, cu pretul obturarii unor monumente unice, embleme ale orasului, a unei aglomerari excesive, a unei poluari periculoase si pana la toata urma, cu pretul calitatii vietii iesenilor!

      Delete
    2. Daca va pasa atat de mult de oras, pentru a mai repara cat de cat dezastrul rutier pe care l-ati creat in zona str. Palat - Podu Ros - str. Sf. Lazar, poate va alaturati solicitarilor facute sub diverse forme si sustineti prin finantare transformarea strazilor Palat si Sf. Lazar in strazi cu sens unic (coborare pe Palat, urcare pe Sf. Lazar), incluzand mutarea liniei de tramvai de pe ambele sensuri (tramvaiul ramanand in ambele sensuri pe str. Palat) catre trotuarul din stanga (raportat la sensul spre Podu Ros). Ca sa curga banul in buzunar trebuie facute uneori si sacrificii, asadar asteptam sa vedem ca finantati si lucrari de interes public, ca va delimitati de ceea ce s-a afirmat cu cativa ani in urma, ca tramvaiul ar deranja clientii Palas, ca intelegeti faptul ca transportul public de mare capacitate (tramvai) reprezinta singura solutie de remediere a problemelor de trafic, cu atat mai mult a celor generate de dvs. O alta idee ar fi ca, daca tot vreti sa dezvoltati zona Sf. Andrei - Splai Bahlui Mal Stang, sa solicitati si sa finantati reintroducerea tramvaiului intre Podu Ros si Podu de Piatra (chiar si cu respectarea regimului de sens unic de pe cele doua splaiuri, deci cu cate o linie pe fiecare mal). A venit vremea sa si dati cu adevarat orasului...

      Delete
  4. Interesant, Iași-ul își propune să devină un urmaș al noilor ”smart city” cu orice preț. Au fost mereu păreri pro și contra pe acest subiect, foarte la modă și aici (Istanbul) și după apariția a peste 200 skyscraper in oraș, după ”îngroparea” mai tuturor monumentelor de origine religioasă între blocuri înalte. ... caravana trece ... E important să existe cu adevărat o dezbatere publică și despre Palat, el este în conștiința generațiilor educate. Dacă vor prima celelalte, trebuie să ne asumăm rezultatul, care de altfel ne-a stat la îndemână.

    ReplyDelete
  5. 500 de spatii de parcare pentru biciclete? Ar fi primele de la Iulius Group.

    ReplyDelete
  6. Proiectul Palas Iulius este unul de sfidare a bunului simt, a culturii,a democratie, a educatiei si a pacalelii prin care se afirma ca s-au platit taxe si impozite.

    ReplyDelete