Am urmarit cu mare atentie evolutia
aeroportului din Iasi in ultimii ani si nu pot decit sa apreciez pozitiv
evolutia acestei institutii. Iasiul avea mare nevoie de o schimbare la acest
capitol, de vreme ce aeroportul reprezinta o poarta spre lume, una din ce in ce
mai cautata, daca ne uitam la cele mai recente cifre.
Orasul avea nevoie de deschidere spre restul continentului, iar acum, prin (trebuie
sa recunoastem) politica excelenta de management a directorului Marius Bodea si
a echipei sale, noi putem sa ne bucuram de beneficiile acestei deschideri. Si
nu numai noi, iesenii, ci si cei care doresc sa vina la Iasi, pentru afaceri
sau turism, ceea ce nu poate fi decit un cistig pentru oras. S-a scris mult in
presa cu privire la noile companii aeriene ce au venit la Iasi, precum și la noile
curse operate pe aeroportul modernizat, un aspect des subliniat fiind cel al
atragerii aici a cit mai multor pasageri, nu numai din Iasi si judet, ci si din
zona invecinata. Asta si pentru ca aeroportul din Iasi are concurentii sai, nu departe, la Suceava (recent
modernizat), Bacau sau Chisinau. Exista riscul ca aceasta crestere fulminanta
la care am asistat in ultimii 3 ani sa frineze si chiar sa se opreasca in
momentul in care se ating niste limite - sa le zicem „naturale” - ale absorbtiei
potentialului de pasageri, ca sa folosesc o formula nu neaparat de specialitate
(George Turcanasu a scris in mai multe rinduri pe acest subiect in Ziarul de
Iasi).
Meditind la acest aspect mi-a venit in minte o
solutie aplicata pe multe aeroporturi din afara României, nu atât de mult în
Europa, cât în Statele Unite, și anume ceea ce in engleza se numeste shuttle-bus.
Eu insumi am apelat de citeva ori la aceasta varianta, mergind –spre exemplu–
din Champaign, Illinois, la celebrul O'Hare Airport din Chicago (in Champaign-Urbana se afla University of Illinois).
Sigur, avem si noi curse de autobuz care leaga
doua sau mai multe puncte, orase sau sate, insa curse directe catre un aeroport
nu prea avem, cu exceptia celor spre Otopeni. De ce nu ar apela si aeroportul
Iasi la aceasta solutie! Se poate actiona cu mijloace auto proprii (autocare
sau microbuze de mare capacitate), sau –daca aceasta varianta nu este posibila–
in parteneriat sau prin inchiriere cu/de la o companie de profil. In prima faza
ar merge o oferta de curse dinspre Botosani, Birlad, Piatra Neamt, Falticeni,
chiar Balti (cu opriri intermediare scurte la Hirlau, Vaslui, Roman, Pascani,
dupa caz) direct spre aeroportul din Iasi (si nu spre autogarile din oras) la
preturi promotionale, de nerefuzat (gen 10 lei de la Botosani). In principiu,
ar fi vorba de curse de maxim 2 ore, care poate ar determina pe unii potentiali
calatori sa nu aleaga Suceava sau Bacau si sa nu foloseasca mijloacele auto
proprii. Optiunea ar fi benefica atit pentru pasagerii ce vor pleca din Iasi,
cit si pentru cei ce aterizeaza aici. Avind acum unele fonduri proprii disponibile,
aeroportul ar putea subventiona diferenta de pret, cheltuielile fiind insa
indirect recuperate, prin taxele de aeroport platite de aceiasi calatori. Nu
stiu ce portite ofera legile actuale, dar cred ca merita incercat. Cu reclama
adecvata si prin oferte promotionale s-ar vedea in mod sigur beneficiile si
aeroportul Iasi ar continua sa creasca.
Intradevar solutiile sunt bune.
ReplyDeleterent a car Bucuresti