Astazi Ziarul de Iasi a publicat proiectul Catedrei de Autovehicule Rutiere de la Universitatea
Tehnică realizat la cererea RATP şi a Primăriei privind noul plan de
transport public din oraş. In primul rind, nu pot decit sa ma bucur ca Primaria apeleaza la specialisti, cum ar fi trebuit sa faca si in alte rinduri, acestia trebuie sa fie primii chemati sa isi spuna opinia. Apoi ar trebui sa vina rindul sa decida celor numiti/alesi politic in diferite functii, luind bineinteles in considerare si opinia publicului. Pornim deci in acest caz de la o premisa favorabila. Domnul profesor Radu Gaiginschi si grupa de masteranzi pe care o indruma au facut o treaba foarte buna, care trebuie apreciata. Proiectul se incadreaza in tendintele mondiale in domeniu, si, personal, recunosc ca am luat in trecut unele din propuneri in considerare. Ideea existentei unor inele de transport si a unor terminale de unde sa vina si sa plece traseele este in ton cu ceea ce intalnim in alte mari orase ale lumii. Tot personal, inclin sa cred ca, din pacate, publicul nu va primi prea bine noile propuneri. De altfel, lectura comentariilor de la articolul din ziar este elocventa si reprezinta porta-vocea temerilor publicului ca acest nou sistem nu ar functiona. Impartasesc aceste temeri din motive cunoscute: parcul auto sau de tramvaie al regiei de transport este invechit, defectiunile dau peste cap sistemul, traficul auto din oras este neorganizat si incurca circulatia mijloacelor de transport in comun (taxiuri/masini oprite neregulamentar, lipsa sau stergere marcaje pe strazi, semaforizare deficitara si lipsa unda verde, banda pentru autobuze nefunctionala etc.), fluxurile de calatori nu sunt gestionate corespunzator (simtit pe propria piele zilele acestea, cu autobuze supra-aglomerate sau... goale) si altele.
Inclin spre preluarea doar partiala a propunerilor echipei domnului Gaiginschi. Trebuie analizate atent fluxurile de calatori, ca si preferintele publicului, care cred ca prefera traseee mai lungi, din dorinta de a nu schimba mai multe mijloace de transport pentru o calatorie. De aceea, cu datele regiei pe masa, as analiza fiecare traseu si as decide in consecinta. Luind in considerare cele cunoscute personal, as merge pe urmatoarele variante (este doar o varianta de lucru):
Tramvai
Traseele 5, 6, 8 si 11 sa ramina cum sunt, restul traseelor urmind sa fie scurtate si sa aiba puncte de intoarcere pe parcursul actual:
1 Copou-Podu Ros-Baza 3
2 Gara-Podu Ros-Baza 3
3 Tg. Cucu-Tatarasi-Dancu
7 Canta-Piata Unirii-Tg. Cucu
9 (dupa refacere linie) Gara-Tg. Cucu-Podu Ros-CUG
13 Copou-Tatarasi-Baza 3
Autobuz
Traseele 28, 29, 41 sa ramina cu traseul actual (cu 41 doar pina la capat CUG)
6 Piata A.c.B-Gara-Piata Unirii/Eminescu-Copou-Breazu
19 Gara-Podu Piatra-Podu Ros-Bdul Socola-Poitiers-Bazar-Selgros
27 Tatarasi N.-Baza3-Poitiers-Selgros
30 Gara-Bdul N. Iorga-Piata Nicolina-Bdul Socola-Bucium
42 Copou-Tg. Cucu-Tudor V.-splai Balhui-rond Podu Ros (ar acoperi zonele studentesti/facultatile)
43 capat Pacurari-Tg. Cucu-Tudor V.
44 Zimbru-Recuperare-Frumoasa-Selgros
46 Tg. Cucu-Moldova Mall-Tutora-Bdul Socola-Bucium
Trasee noi:
50 Gara-Piata Eminescu-Tg. Cucu-Aeroport
51 Tg. Cucu-Pacurari 1-Moara de Vint-Canta-Carrefour Era
52 Tg. Cucu-Bucsinescu-Tudor V.-splai Bahlui-Podu Ros-CUG-Blocuri Ciurea
53 Tudor V.-Bucsinescu-Moldova Mall-Str. Palat-splai Bahlui-Gara-Moara de Vint-capat Pacurari
54 Tg. Cucu-Eternitate-Dr Savini-Doi Baieti-Flora-Bucsinescu-Tg. Cucu
Cei care cunosc istoria transportului in comun din Iasi recunosc probabil unele trasee, au mai existat in trecut.
Pe cartiere periferice am avea urmatoarea acoperire de trasee:
Moara de Vint 1 traseu autobuz
Tatarasi 3 tramvai, 2 autobuz
Metalurgie 1 tramvai, 2 autobuz
Baza 3/Bularga 5 tramvai, 1 autobuz
Bucium 2 autobuz
Poitiers 2 autobuz
CUG (in diferite puncte) 1 tramvai, 4 autobuz
Mircea c. B. 1 autobuz (plus legaturi la rond A.c.B)
Alexandru c. B. 3 tramvai, 3 autobuz
Dacia 3 tramvai, 1 autobuz
Canta 1 tramvai, 1 autobuz
Pacurari 3 autobuz (+acces facil la linia de tramvai din Canta)
Copou 3 tramvai, 3 autobuz
Am avea astfel terminale (care ar trebui si amenajate corespunzator, cu peron pentru fiecare traseu) in Tg. Cucu, Gara, Podu Ros, Tudor V. sau Alex. c. Bun, care sunt cu adevarat puncte nodale in oras. Sustin cateva trasee pentru a ramine in forma actuala luind in considerare faptul ca sunt intens folosite de catre calatori. Scurtarea altor trasee va permite de fapt traseelor care acopera zonele limitrofe sa preia din calatori si sa nu mai circule libere, precum in zilele noastre. In mod obligatoriu, trebuie introduse bilete cu valabilitate orara (in interval de o ora sa se poate circula cu mai multe mijloace). Salut masuri luate, precum bilete prin SMS sau automate de bilete. Pentru eficientizarea transportului in comun ar trebui achizitionate noi mijloace de transport, limitate posibilitatile de parcare in zona centrala (in afara parcarilor mari, cu plata), asigurarea de benzi dedicate bus pe marile bulevarde si introducerea unor ”unde verzi” reale pe aceleasi bulevarde. Daca am adauga sisteme de monitorizare GPS pe mijloacele de transport si tabele cu informatii privind orarul in statii (plus buletine cu mersul mijloacelor de transport distribuite gratuit) publicul ar prinde curaj si transportul in comun din oras ar avea viitorul asigurat.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment