Monday, September 21, 2009

Turismul si viitorul orasului

Peregrinarile prin oras m-au adus fata in fata cu acest vechi panou.




















Interesant este ca promoveaza orasul Iasi ca un oras turistic (turisti "de peste hotare"!!!), cu toate ca se adreseaza locuitorilor dintr-un cartier muncitoresc, ce nu ofera nimic potentialilor turisti. Panoul face totusi legatura dintre turism si curatenie, idee ce cam lipseste in ziua de azi, cind prin tara ne confruntam cu munti de gunoaie in preajma unor importante obiective naturale sau de patrimoniu.

Despre turism am mai scris aici si aici. Turismul reprezinta pentru multe din marile (si nu numai) orase din vest o importanta sursa de venituri. Iasii au perspectiva din acest punct de vedere, insa avem mult de lucru pentru a atrage turistii. Si nu numai pe cei din tara. O scurta privire pe un important forum de discutii pe teme de calatorie in limba engleza, Trip Advisor, arata ca in tara noastra, Moldova, cu exceptia manastirilor din nord, e cam ocolita de turistii straini.
Cu ce sa ii atragem? Din nou, trebuie un plan si aplicare consecventa:
1. Infrastructura. Fara DRUMURI de acces bune nu vine NIMENI. Sau vine o data si a doua oara nu il mai vedem pe aici. Pentru orasul Iasi accesul spre manastirile Cetatuia si Galata, respectiv Repedea, pentru judet spre man. Dobrovat si Hadimbu, trebuie in mod obligatoriu imbunatatit. Aud/citesc de ani de zile ca se vor reface aceste drumuri (in special ultimele), insa ritmul e prea lent. Infrastructura nu inseamna numai drumuri, ci si INFORMARE. Trebuie instalate puncte/chioscuri de informare turistica in zonele de interes, gara, aeroport, centru, dotate cu harti si ghiduri in mai multe limbi. Trebuie semne pentru ORIENTARE. Pentru centrul orasului, pot fi instalate semne ce sa ghideze turistul pe adevarate trasee, ce sa lege Gradina Botanica si Universitatea din Copou de Palatul Culturii, cu directionare pe traseu spre alte monumente, principale sau secundare (muzee, biserici, case memoriale). In judet, monumentele pot fi anuntate prin panouri de la distanta. Degeaba vezi la 100 km/h ca in dreapta se face un drum spre palatul de la Miclauseni, multi nu opresc si merg mai departe. Daca s-ar afla cu un km mai inainte ca exista un astfel de obiectiv (la fel la Ruginoasa etc), poate palatul ar avea mai multi vizitatori.
2. Investitii. Banii pusi cu cap azi in diverse domenii cu potential turistic pot aduce beneficii maine. Cind se va finaliza restaurarea Palatului Culturii, a Teatrului, Filarmonicii sau a unor biserici, actiune intarziata dar foarte necesara, se vor vedea rezultatele. Acelasi lucru e valabil si pentru oferta hoteliera sau gastronimica. In unele din orasele vizitate prin alte tari am vazut ca primaria a incurajat dezvoltarea pe anumite strazi din centru a unor adevarate retele de restaurante, baruri si terase, ce atrageau ca un magnet turistii. La noi, Piata Unirii de ce nu are terase? Pe str. Lapusneanu mai e loc. As inchide traficului str. 14 decembrie si i-as da o astfel de directie (masinile spre Bdul Independentei pot folosi str. Bratianu, dar deja intram in probleme de gestiune a traficului in centru). Oferta de recreere? Planul pentru Parcul Ciric e bun, la fel pentru Gradina Zoo, insa citi ani vor trece pina le vom vedea gata? O data sau de doua ori pe an orasul poate gazdui un festival (de teatru, moda, muzica). Nu este obligatoriu sa fie muzica simfonica, poate fi si rock (auzeam ceva in acest sens la Ciurbesti), insa trebuie ceva cu mediatizare cel putin la nivel national.
3. Reclama. Reclama e sufletul comertului. Factorii interesati, de la primarie pina la patronii de hoteluri, pensiuni, cluburi se pot uni si promova orasul si pe alte cai. Inclusiv prin reclame la tv. Asa cum Romania vrea sa se promoveze la Euronews, la fel si orasul Iasi isi poate face reclama pe canalele nationale. INSA, ca sa faci reclama trebuie sa ai o parte din problemele ridicate la pct. 1 rezolvate. Orasul Iasi are o oferta turistica culturala si religioasa bogata, insa acest lucru nu inseamna ca potentialii turisti cauta numai biserici si muzee. Sunt si persoane interesate de mall-uri sau cluburi. Si patronii acestora pot fi prinsi in grupul celor interesati, iar oferta comerciala a orasului poate fi si ea adaugata ca element de atractie (mai mult pentru turistii romani).
4. Mai sunt multe de spus, insa time is money.

4 comments:

  1. salutari din nou

    sa devenim un oras turistic .. e mai greu... dar sa ramanem si sa dezvoltam ceea ce suntem deja.

    oras cultural si centru universitar

    sa avem ambitia prin actiunile noastre (a autoritatilor) sa fim cel mai mare centru universitar din Romania si chiar mai mult din estul europei

    sa nu uitam de freiburg din germania... e un exemplu si nu il consider un oras turistic doar un centru univeristar recunoscut.

    Actiuni culturale sunt ( vezi ziarul de iasi, pagina de evenimente culturale) ... dar prea putin mediatizate, poate si din lipsa de public doritor.

    voi sustine trendul ptr a dezvolta aceasta directie culturala si universitara.

    turism in iasi nu vom reusi dar suceava, constanta, brasov da... noi sa dezvoltam centrul universitar cu ambitia sa fie cel mai mare si renumit din zona ( universit. cuza nu este in topul universitatilor din europa si din lume)

    sa dezvoltam un aeroport cu legaturi externe (suceava si bacau e inaintea noastra, clujul ... are un aeroport foarte placut)
    Semnalizarea mai buna a obiectivelor importante din iasi e necesara si pentu noi iesenii dar ar trebui sa fie diferit (ma refer ca aspect / design) apeland la arhitectii tineri.

    pe cand o parere de a dvs. despre Repedea, o zona care se distruge incet, incet ( tin minte cand eram copil mergeam la iarba verde la releu: verdeata multa, o singura strada, curat)

    sa auzim numai de bine!

    ReplyDelete
  2. Nu pot spune ca, in ciuda optimismului ce ma caracterizeaza, in privinta propunerilor de mai sus sunt sceptic ca se vor realiza in urmatorii 10 ani. La capitolul organizare stam prost, cheltuim mult si inutil, nu suntem deloc eficienti, astfel ca ... sperante putine. Suceava ca oras nu are ce oferi in plus fata de Iasi, doar cetatea (inainte de demolari, centrul era si aici frumos). Judetul e in schimb mult mai bogat in monumente. Si mai e si muntele, pe care noi nu il avem. Pornind de la baza universitara, culturala si religioasa, Iasii pot progresa in materie de turism. Insa trebuie coordonare, nu actiuni izolate. Cit priveste Repedea, chiar meditam la acest subiect. In curind.

    ReplyDelete
  3. Momentan un turist care vine in Iasi nu stie de unde sa inceapa viztarea orasului sau ce sa vada, deoarece informatiile nu se gasesc la un loc.

    Ar fi foarte interesant ca in Iasi sa existe trasee turistice prestabilite si publicate in pliante care sa se poata gasi in puncte de informare turistica din intreaga tara.

    Cred ca s-ar putea cu putin efort implementa si un sistem de tururi "hop on - hop off" cu autobuze speciale pentru a ajunge in locurile mai indepartate de Centru si Copou. Astfel de sisteme functioneaza foarte bine in alte orase europene si usureaza foarte mult vizitarea orasului. In autobuz, turistii pot asculta in diverse limbi explicatii legate de monumentele pe langa care trec(la casti cu mesaje inregistrate in prealabil). In statiile de autobuz se pot plasa magazine cu suveniruri etc.

    Un traseu prestabilit promoveaza de asemenea si vizitarea unor monumente poate mai putin populare in momentul de fata.

    Toate aceste lucruri nu pot decat sa mareasca profiturile obtinute din turism, bani atat de necesari pentru dezvoltarea orasului, dezvoltare care va promova si ea indirect turismul.

    Daca promovarea orasului s-ar face organizat, preferabil da catre o singura institutie, am avea mai multi vizitatori din alte zone ale tarii si din strainatate. Este important ca orasul Iasi sa fie asociat cu ceva, acest ceva putand fi pana si un banal pliant cu un format/culori usor de recunoscut peste tot.

    ReplyDelete
  4. he he, draga Stefan, "hop on - hop off" e SF pentru Iasi in acest moment! Sa avem noi trotuare cum trebuie (un strain tocmai mi s-a plins de numeroasele gropi din centru, nu intelegea de ce sunt asa de multe!), sa avem transp. in comun civilizat si apoi mai vorbim. Momentan, nu se intelege ca pt a avea venituri din turism cateva investitii sunt necesare (unele, cum spui si tu, nu ar fi foarte costisitoare).

    ReplyDelete