Thursday, January 8, 2009

Proiecte Iasi 2009-2014

Pentru ca proiectele Primariei sunt cam sumare, va propun sa asternem pe hartie citeva proiecte viabile, necesare si realizabile pentru orasul Iasi. Pe primele le voi pune eu (intr-o ordine aleatorie), insa sunt deschis pentru orice sugestii. Nu ma supar daca autoritatile se inspira de aici.

Proiecte deja existente, inca pe hartie:
- aeroport
- sosea de centura
- amenajare zona centrala (str. Cuza voda, Lapusneanu)
- amenajare zona Ciric

Proiecte in lucru:
- modernizare transp. in comun
- modernizare strazi

Trafic

- regindirea traficului din oras, introducerea de sensuri unice pe strazile principale, dupa cum am sugerat deja aici. Crearea de benzi de preselectie spre stinga in marile intersectii din oras. Favorizarea transportului in comun (banda speciala pe bulevardele cu 3 benzi pe sens).
- punerea in aplicare a planurilor deja existente de conectare mai eficienta a cartierelor Dacia/Alexandru (pasaj Bancila), respectiv a cartierului Tatarasi (pasaj Chirila-hotel Europa, regindit) cu orasul.

Parcari

- parcari subterane/etajate in centru si principalele cartiere ale orasului. Taxa pe parcare generalizata la nivelul intregului oras (proprietarii de masini sa plateasca o taxa, pentru detalii vezi aici). Adoptarea unui regulament de parcare strict si aplicabil.

Transport in comun

- introducerea unui bilet unic pentru toate mijloacele de transport, indiferent ca sunt ale RATC sau ale firmelor private. Gindirea unui sistem eficient de decontare a firmelor private, pentru a sustine aceasta idee.
- regindirea unor trasee si a legaturilor cu zonele suburbane (introducerea de trasee complet separate de cele din oras)
- regindirea sistemului de tarife: pentru oras un tarif, pentru suburban alt tarif
- crearea unui/unor terminal(e) central(e) (Tg. Cucu, P-ta Independentei), unde sa se reuneasca mai multe trasee

Turism

- realizarea unui proiect de adaptare a zonei centrale (Stefan cel Mare-Independentei-Targu Cucu-Palat) la cerintele unui turism modern (este de preferat ca proiectul sa fie facut de specialisti straini). Refacerea cladirilor vechi din centru, a monumentelor istorice si a caselor memoriale. Introducerea unui sistem de informare si a unor semne de identificare clare a monumentelor; harti (inclusiv in engleza). Mobilier stradal adecvat. Toalete publice moderna. Promovare a orasului in mass-media si pe web. Realizarea in acest sens a unui parteneriat cu Palatul Culturii, Universitatea Cuza si Mitropolie, embleme ale orasului, dar si cu celelalte universitati. Modernizarea zonei Copou si a accesului spre monumente ca manastirile Cetatuia, Galata sau Frumoasa (situatia actuala este de neacceptat).
- inceperea si finalizarea zonei de agrement Ciric (inclusiv Venetia si zona verde), plus zonele Breazu si Bucium (amenajare promenada la Bucium).
- amenajare rezervatie deal Repedea (fara acces picnic)

Parcuri

- amenajarea ca parcuri municipale a zonelor verzi de pe dealurile Cetatuia, Galata, precum si a zonei deal Gradinari. Dealurile Cetatuia si Galata sunt sau vor fi in curind inconjurate de constructii, devenind astfel insule in interiorul orasului; este urgenta amenajarea lor (alei, scari acces, iluminat, banci...) pentru a nu deveni gropi de gunoi (tendinta existenta deja).

Spatii verzi

- adoptarea unui regulament municipal al spatiilor verzi. Nici un copac sa nu fie taiat fara aprobare (prevedere ce exista, dar e eludata deseori), iar primaria sa incurajeze/ajute asociatiile de proprietari sa-si amenajeze spatiile verzi dintre blocuri. Verificari periodice si amenzi pentru asociatiile ce ignora aceste prevederi.

Cartiere

- amenajare alei interioare, parcari; responsabilizarea asociatiilor de proprietari

Aplicarea legii

- alaturi de Politia comunitara, crearea unui corp de control adevarat, cu inspectori care sa petreaca mai mult timp pe teren si nu in birou. Sub-directii specializate pe inspectii spatii verzi, transport in comun, parcari. In orice oras, amenzile reprezinta o sursa de venituri.

Unele pot fi aplicate chiar din 2009-2010, altele sunt de amploare. Lista poate continua...

7 comments:

  1. Salutare. Sunt interesat de cam ce crede lumea despre eliminarea virajelor la stanga.

    De exemplu, pe traseul Nicolina - Pd. Ros, imediat dupa pasarela, exista o intersectie a Sos. Nicolina cu Aleea Rozelor (harta pe www.primaria-iasi.ro ). Multe masini care vin dinspre CUG/Nicolina si vor sa mearga spre Lic. Cantemir asteapta sa faca virajul la stanga blocand astfel o banda din cele 2 de pe sensul spre Pd. Ros.

    Solutia vazuta de mine este interzicerea virajului la stanga pt masinile ce vin dinspre Nicolina si vor sa intre pe Aleea Rozelor. In schimb, acestea pot cobori de pe pasarela prin dreptul Bazarului (facand dreapta), apoi fac iar dreapta pe Bvd. Nicolae Iorga, apoi iar dreapta pe Bvd. Cantemir, apoi iar dreapta si ajung la Lic. Cantemir.

    Desigur, ideea mea nu e perfecta deoarece mai ramane problema masinilor care vin dinspre Pd. Ros si vor sa faca stanga spre Lic. Racovita in aceeasi intersectie, insa eliminand chiar si un viraj la stanga din cele 2, sensul dinspre Nicolina ar trebui sa se elibereze mai rapid dand mai multe sanse celor ce vireaza stanga spre Racovita in prezent.


    --
    Daniel.

    ReplyDelete
  2. Vezi raspuns la topicul cu Podu Ros, caci acolo se potriveste mai bine.

    ReplyDelete
  3. Postez tot aici un comentariu trimis la alt topic. El se potriveste si in acest loc, iar raspunsul meu este ca (,) chiar si un proiect mai neobisnuit poate face orasul atractiv. Trebuie insa pricepere si sustinere. Parcul Guell din Barcelona [http://en.wikipedia.org/wiki/Park_G%C3%BCell] realizat de Gaudi a starnit multe proteste la inceput, insa astazi este printre cele mai vizitate din lume. Iata deci comentariul unui cititor:
    "Parcul Zgarie-Nori"

    Sunt de acord cu dezvoltarea unor obiective care sa identifice Iasul in tara si in lume. E si mai important ca aceste obiective sa fie "monumente verzi", care sa arate grija celor din acest oras pentru mediul inconjurator.

    Ideea mea e sa construim un parc pe inaltime. De aceea l-am intitulat nebuneste "Parcul Zgarie-Nori". El ar putea fi construit asemeni unei serpentine cu diametrul din ce in ce mai mic pe masura ce urca la cer. Pe aceasta serpentina ar trebui sa existe gazon, copaci si flori care sa o coloreze in verde cat mai mult cu putinta. Desigur nu vor lipsi bancile sau o cale pietonala care va porni de la baza si va urca pana in varf. Prin centrul aceste serpentine ar putea trece si cateva lifturi ce pot deservi pe cei mai putin dispusi la efort, iar la baza ei ar putea functiona un mic muzeu-magazin si o cafenea. Pe timpul sarbatorilor de iarna, "serpentina verde" ar putea fi decorata cu lumini, forma ei de con redand imaginea unui imens brad de Craciun.

    As propune ca acest "Parc Zgarie-Nori" sa fie inalt de cel putin de 50 de metri si sa fie situat in spatiul (parcul) aflat vizavi de Hotel Europa.

    Un astfel de monument, plin de semnificatii, ar atrage curiozitatea oamenilor din intreaga lume. Ar arata cat de important e sa redam spatiul naturii, chiar si pe verticala, atunci cand betonul si fierul ii iau locul la tot pasul.

    Sper sa gasiti idea mea ca fiind interesanta, si poate sa incercam impreuna sa o sustinem in fata municipalitatii pentru a fi implementata.

    LV

    ReplyDelete
  4. Parcari private
    Primaria ar trebui sa acorde garantii pt constructorii de parcari. De exemplu, daca o firma face o parcare etajata, mi se pare normal ca politia (comunitara?) sa-i amendeze (sa se verifice ora de ora, zi de zi) pe toti care isi lasa masinile pe spatiul verde si pe trotuarele din jurul parcarii indiferent de cat costa ora de parcare. (Problema aceasta era acum cateva luni in Cluj: parkingul gol, trotuarele pline de masini).
    Altfel, investitorii privati vor prefera sa faca magazine si birouri decat parcari falimentare.


    Parcari publice
    In cartierele "dormitor", locurile de parcare din spatele blocurilor (si cele din parcarile subterane ce vor fi construite de autoritati) sa fie rezervate cu abonament semestrial numai pt un anumit interval de timp (de ex: 17:00 - 08:00). In rest sa poata parca oricine in acel loc rezervat.

    Locurile de parcare de pe marginea strazilor sa fie gratuite, insa in zilele pare sa se poata parca numai o parte a strazii, iar in cele impare pe partea cealalta. Astfel strada poate fi curatata, iar masinile nu pot fi parcate acolo pt perioade mari de timp (ci vor fi mai mult "parcare pt vizitatori")

    Parcari cu aparate de taxat sa fie numai in centru. Nu cred ca avem deocamdata posibilitati tehnice de a taxa orice parcare.


    Parcari... verzi
    Centrele comerciale au parcari mari din beton. Acestea ar trebui refacute (candva, in viitor) cu dale gaurite care permit cresterea smocurilor de iarba.
    Primaria sa nu mai acorde autorizatii pt constructia de parcari supraterane asfaltate in totalitate.

    ReplyDelete
  5. Light Pollution

    Iluminatul monumentelor ar trebui micsorat intre orele 00:30 si 05:30. De asemenea ar trebui redus si iluminatul esplanadelor in acelasi interval (de ex, daca sunt stalpi cu cate 2 becuri, sa fie stins unul dintre ele de la fiecare stalp).

    Iluminat suplimentar ar trebui instalat in dreptul trecerilor pt pietoni, intersectiilor periculoase si in zonele cu criminalitate ridicata.


    Toalete publice
    S-a facut un pas mic prin montarea toaletelor ecologice in unele parcuri... dar totusi ar trebui mutate undeva mai discret, nu in vazul tuturor. La cat mai multe!
    De asemenea sa se monteze garduri si iluminat la baza podului din Pd. Ros peste Bahlui pt a nu mai fi folosita zona drept WC public... vara pute de-ti muta nasul!


    Turism
    Un panou cu informatii in engleza despre fiecare obiectiv n-ar strica. De asemenea, pe tonetele RATP sa fie lipite niste foi scoase la imprimanta cu instructiuni in engleza despre sistemul de transport public din Iasi. Un pas mic pt autoritati, dar o facilitate imensa pt turistii straini.


    Orientare
    Am citit in ziare ca Primaria a achizitionat placute cu adresa fiecarei scari de bloc si ca acestea vor fi montate in curand. Farte bine! Insa avem nevoie si de panouri rutiere cu directiile spre anumite cartiere.
    De asemenea, n-ar strica sa fie montate niste harti ale Iasului in anumite statii RATP (pe care sa fie desenate si traseele RATP, sa fie evidentiat punctul in care esti, cartierele, dar si obiectivele turistice si de interes public)


    Daniel.

    ReplyDelete
  6. Sugestie pt RATP

    Toate validatoarele sa fie inlocuite cu unele asemanatoare de pe autobuzele MAZ, iar taxarea sa se faca pt intervale de timp (de ex, aparatul de validat sa tipareasca *ZiAn*HH*MM**ZiAn*HH*MM*, iar ceasul sa fie sincronizat la fiecare capat de linie). De exemplu, un bilet de 1 Leu (pret orientativ) sa fie valabil 20 de minute de la compostare (25 de min in weekend), indiferent ca schimbi 10 autobuze pe parcurs. Nicolina - Univ Cuza dureaza cam 25 min, deci trebuie sa compostezi un bilet, iar undeva pe la Pta Independentei inca un bilet sau te dai jos. Avantaj: platesti mai putin daca mergi de ex Nicolina - Moldova. Dezavantaj: trebuie sa ai grija sa compostezi de mai multe ori pe parcursul unei calatorii lungi, deci platesti mai mult in acest caz.

    De asemenea traseele RATP sa fie scurtate. De exemplu, in loc de traseul 41B (Ciurea-Agronomie) sa avem: (a) Ciurea-CUG2-CUG1, (b) CUG2-CUG1-Pd.Ros-Fundatie, (c) Fundatie-Cuza-Agronomie. Parerea mea este ca va fi mai putin confortabila o calatorie lunga, insa calatoriile scurte vor fi mai rapide si de asemenea vor fi mult mai multe trasee posibile! De exemplu, de la Fundatie vei putea lua un autobuz spre Pacurari.

    Cu un dispecerat bine pus la punct, se pot identifica rapid segmentele foarte aglomerate si suplimenta cu autobuze de pe traseele putin utilizate.

    (Tin minte un documentar de pe Discovery in care evidentiau faptul ca, pt a transporta cu liftul cat mai multi oameni intr-un interval de timp intr-un anumit zgarie-nori, japonezii au facut lifturile pe acelasi principiu cu trasee scurte si intercalate si nu lifturi care sa mearga de sus pana jos. Oare se poate aplica si la transportul in comun?)



    Sugestie pt universitati
    Dimineata intre 7:10-7:50 e jale in trafic si autobuze. Propun ca studentii sa inceapa cursurile la ora 08:30 (ultimul curs terminandu-se deci pe la 20:20). Oare vor fi ceva mai libere autobuzele dimineata?
    Restul bugetarilor incep lucrul la 08:00, elevii pe la 07:45-08:00, studentii la 08:30, firmele private pe la 09:00.


    Ce parere aveti, ieseni?

    Daniel.

    ReplyDelete
  7. Daniel, multumesc mult pt. sugestii. Permite-mi ca pe unele sa le adaug la lista de mai sus, pe care probabil o voi reface. O voi imparti, cind va fi timp, in doua, cu proiecte pe termen scurt si pe termen lung.

    ReplyDelete