Thursday, February 11, 2010

Semafor?

Astazi aflam urmatoarele din Ziarul de Iasi:

"Sefii Primariei au anuntat mai multe masuri care vizeaza circulatia auto din municipiu. La ultima sedinta a comisiei de circulatie s-a discutat despre locurile din statiile de taxi, sensuri unice, semaforizari, montari de popici pe trotuare... Am discutat si doua posibilitati de semaforizare. Luam in calcul pentru montarea de semafoare intersectia strazilor Muzicescu, Arcu si Gindu. Este foarte periculos in special
virajul la stinga. Semafoare intentionam sa montam si la intersectia bulevardului Metalurgiei cu bulevardul Chimiei, la podul din Metalurgie", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei... Si pe strada Gradinari va fi sens unic, spre bulevardul Metalurgiei. Va fi afectata portiunea cuprinsa intre sala de sport
si bulevard. "

Introducerea sensului unic pe str. Gradinari este o masura buna, cei ce doresc sa intre in cartier avind ca alternativa celalalt sens unic, de pe splaiul Bahlui. Astfel se vor crea noi locuri de parcare (oricum folosite de locuitori, dar cu riscul ingustarii strazii, pe vremea cind avea 2 sensuri), iar circulatia pe aceasta strada de interior va fi usurata. Nu acelasi lucru il pot spune privitor la semaforizarea de la Tarom (Musicescu/Arcu). Ideea a mai aparut si in alti ani si consider ca argumentele ce se aduc impotriva sunt mai importante:
- traficul in zona nu este atit de aglomerat incita sa impuna semaforizarea. Cu exceptia orelor de varf (8, 14, 16), virajul la stanga (spre Piata Unirii) nu pune atit de mari probleme, pe cit se sugereaza. In afara orelor de varf, seara, dupa 19, sau in weekend, acest semafor ar functiona practic degeaba, mai rau ar incurca lucrurile.
- accesul in intersectie al tramvaielor ce vin dinspre Gara va fi ingreunat, in special iarna, deoarece panta de pe Arcu este destul de dificila.
Prin urmare nu cred ca trebuie sa introducem semafoare chiar oriunde si oricum.

Thursday, February 4, 2010

Tatarasi reloaded

Atrageam atentia acum un an cu privire la starea lucrarilor din Tatarasi, zona Oancea-Ciurchi. Esplanada arata ca o amenajare inceputa dar neterminata, iar strada Ciurchi fusese doar asfaltata (iar trotuarele aveau dale), fara ca parcarile sa fie finalizate. Situatia din Oancea a fost rezolvata in stil hei-rupist de o firma ce nu cred ca are mare legatura cu amenajarile urbanistice. A pune problemele de acum pe seama Politiei Comunitare mi se pare o ciudatenie, caci nu inteleg ce vina au politistii ca dalele au fost puse prost, se desprind (vezi si Podu Ros, aici sau aici) si "binevoitorii" le iau pentru a si le pune in curte (in frumosul stil romanesc)!?! Politia Comunitara trebuie intr-adevar sa vegheze nu la calitatea lucrarilor, ci la pastrarea lor. Vina poate fi impartita intre multi...

Wednesday, January 27, 2010

Parcarea la Geneva

Propunerea mea privind parcarile incepe sa atraga si alti sustinatori. Viceprimarul Gabriel Grigore, dupa cum aflam din Flacara Iasului, sustine ceva foarte asemanator cu ceea ce am propus eu, cu toate ca afirma ca a luat ideea de la Geneva (asemanarile cu ce am scris eu sunt flagrante; nu ma deranjeaza ca nu sunt citat, mai degraba prefer ca solutiile de aici sa fie si aplicate).
La Geneva, situatia nu este foarte diferita, existind trei zone distincte in oras, una unde parcarea este cu desavarsire interzisa (centru), o a doua unde se parcheaza contra-cost pentru o perioada scurta de timp, si o a treia, zona rezidentiala, unde exista un fel de abonamente (macaron), care se platesc, suma diferind in functie de proprietar (persoana fizica sau juridica) [cca. 170 dolari pentru particulari; e mult, insa trebuie sa tinem cont ca e... Geneva]. La postarea precedenta privind parcarile, cineva mi-a atras atentia ca exista orase in lume unde pentru zona rezidentiala nu se plateste nimic (doar se obtine abonamentul, pentru a dovedi ca locuiesti in zona respectiva). De acord, nu am nimic impotriva, insa sustineam impunerea unei taxe modice lunare in ideea de a aduce venituri pentru crearea unor noi locuri de parcare. Oricum, chiar si fara aceasta taxa, o gestionare mai buna a parcarilor din oras ar fi in beneficiul nostru.

Thursday, January 21, 2010

Nici o sansa

Abia astazi am aflat de aceasta stire: prefectul va cere anularea in instanta a dreptului de proprietate al Primarie asupra terenului din Ciric! In aceste conditii, propunerile de amenajare a zonei ca spatiu modern de agrement se vor duce pa apa simbetei, mai ales ca se cereau si niste fonduri europene. Datorita rivalitatilor politice, in oras (si in tara), se fac putine lucruri. Se merge pe principiul "sa moara capra vecinului", decit sa simta si cetatenii orasului vreo imbunatatire. Eu propun sa se imparta si lacurile de la Ciric si padurea (plantata, din cite stiu, in anii 60) si sa se taie/distruga tot, ca doar "nu avem" nevoie de ele. Nu ca Primaria s-a omorit sa faca ceva in acel loc, din contra, insa planul respectiv nu suna chiar rau. Continuam sa batem pasul pe loc. Pacat!

Parking

Uşi care se deschid automat, senzori peste tot, lifturi care coboară maşina într-un loc de parcare cu ajutorul unor paleţi, scannere laser şi locuri aşezate într-un mod foarte ordonat.
Este vorba despre o parcare proiectată de firma germană WÖHR, care va fi construită în Madrid. Aceasta are 5 nivele, o suprafaţă de mai mult de 700 de metri pătraţi şi 155 de locuri de parcare.


Detalii aici.


Ce vedem mai sus este o parcare nemteasca. Insa noi nu am vrea asa ceva, ci ne-am multumi cu una precum cea de mai jos:

Tuesday, January 5, 2010

Se poate

Tot vorbim de un program modern de gestionare a traficului din oras. Iata ca la altii, in tara nu in afara, se poate. Oare pe Bdul Independentei nu se poate introduce asa ceva?

Vor ca şoferii să ajungă la destinaţie în cel mai scurt timp. Tocmai de aceea, edilii locali au introdus, pe un bulevard aglomerat din Timişoara, un sistem care este menit să-i ajute pe conducătorii auto să tranziteze oraşul cât mai rapid. Pentru că acest sistem funcţionează deja cu succes pe bulevardul Liviu Rebreanu, din acest an, intersecţiile de pe alte 5 artere din Timişoara, vor avea semafoare care îşi vor transmite semnale pentru realizarea "undei verzi".

Continuarea aici.

Monday, January 4, 2010

Parcarile, o solutie corecta

Parcările în Iaşi, o soluţie corectă şi viabilă


Update 14.01.2010: Un protest al locuitorilor din Tatarasi sustine afirmatia mea de mai jos ca sistemul de licitatii este incorect si discriminatoriu. La "licitatii" participa locuitori ce au si alte parcari disponibile sau care profita de situatie pentru a obtine chiar si 3 locuri de parcare. Vi se pare corect?
Alt text privitor la subiect in alt ziar local.

4.01.2010: Este evident că sistemul pe care Primăria încearcă să îl instituie în oraş, cel bazat pe „licitarea” locurilor de parcare (cu sens de stationare, insa voi folosi peste tot termenul de parcare, caci despre aceasta vorbim aici), nu este cel mai bun. Ba chiar vorbim de un sistem care creează zâzanie printre locuitori, de vreme ce permite unora să deţină locuri proprii pentru maşină, în timp ce altora nu le oferă nimic. Pe lângă „discriminarea” unora în favoarea altora, acest sistem mai are şi alte dezavantaje: nu oferă suficiente locuri de parcare, nu taxează toate posibilele locuri, prin faptul că se „licitează” nu se aduc neapărat mai mulţi bani la buget, şi, în realitate, nu rezolvă problema parcării. În plus, ziua locurile de parcare „licitate” stau neocupate, căci, cu toate că Primăria permite din câte am înţeles ocuparea de către „proprietar” doar după-amiaza şi noaptea, aceste locuri sunt păzite sau ocupate de aceştia şi în restul zilei. Dacă facem un exerciţiu de imaginaţie ne putem lesne întreba ce se întâmplă dacă lângă un bloc cu 20 de proprietari de autoturisme se licitează zece locuri de parcare, ceilalţi 10 unde îşi vor parca maşina? Dacă Primăria se va hotărâ la un moment dat să îi amendeze pe cei care nu sunt „în ordine”, mare parte din posesorii de maşini din oraş ar fi în culpă.
Propun să pornim discuţia acestei chestiuni din altă parte. La momentul actual, potrivit presei, în Iaşi sunt peste 90000 de autoturisme. Din acestea, estimez că 90% sunt parcate pe stradă, prin cartierele oraşului. Primăria afirmă că ar exista cca. 30000 de locuri de parcare amenajate, din care au fost date prin sistemul de licitaţie în jur de câteva sute de locuri. Chiar dacă s-ar da toate 30000, tot nu s-ar rezolva problema, căci în jur de 40-50000 de maşini ar rămâne în ilegalitate. Totuşi, aceste maşini îşi găsesc, repet îşi găsesc la ora actuală loc de parcare în oraş, mai mult sau mai puţin regulamentar. Există într-adevăr multe zone unde străzile sunt ocupate practic de maşini, care astfel îşi găsesc loc de „odihnă” peste noapte. Pornind de la această realitate, se poate impune un alt sistem, unul folosit şi în alte oraşe ale lumii, un sistem mai corect şi care ar aduce mult mai multe venituri Iaşiului. Punctual, iată despre ce ar fi vorba: adoptarea unui nou regulament de parcare, ce să prevadă:
1. instituirea obligatorie a unui abonament de cartier pentru posesorii de autoturisme, care le-ar permite acestora să parcheze liber oriunde in cartierul lor (unde sunt locuri de parcare). Abonamentele să aibă valabilitate de o lună, jumătatate de an sau un an, cu posibilitate de reînnoire şi să fie emise prin intermediul centrelor de cartier ale Primăriei (cu solicitarea de mai puţine acte decât acum, CI şi certif. de înmatriculare al maşinii sunt suficiente, au şi nr. maşinii şi adresa; a se vedea câte acte se cer în prezent). Un preţ de maxim 10 lei/lună mi se pare normal pentru un astfel de abonament si poate fi acceptat in ideea gasirii de fonduri pt. ridicarea de parcari noi. Este necesară o delimitare a cartierelor.
2. introducerea de taxe de parcare în tot oraşul, cu delimitarea a două zone, cartiere şi centru. În cartiere se poate pune o taxă de un leu, în centru de doi lei pe oră (stabilirea taxei pe oră/a abonamentului rămâne la latitudinea Consiliului Local, eu propun doar nişte cifre orientative). Toţi cei care ar merge cu treburi în altă parte decât cartierul unde au abonament ar urma să plătească această taxă pe oră.
3. fiecare zonă cu locuri de parcare ar trebui dotată cu automate de parcare, ce să poată emite tichete cu indicarea orei limită de parcare (cu plata pentru intervale de la jumătate de oră la maxim 4 ore). Aceste automate nu vor fi folosite, în mod evident, de cei care au abonament pentru cartier, ci de cei ce vin din alte cartiere sau oraşe. Să existe posibilitatea achiziţionării unor carduri, acceptate de aceste automate, ce să poată fi folosite în sistem pre-pay. Gestionarea automatelor ar urma să fie decisă de autorităţi: direct, prin intermediul Primăriei, sau prin concesionare către o firmă. Personal, consider că (,) concesionarea parcărilor centrale către alte firme ar trebui stopată, ideea centrală fiind că serviciul de parcări este unul public, gestionat de Primărie.
4. în timpul săptămânii, în intervalul orar 20 – 7 (sau 21 – 8), şi duminica nu ar trebui luată nici o taxă de parcare (de la „vizitatori”), la fel ca în alte oraşe ale lumii.
5. nu se iau taxe la instituţiile sau centrele comerciale care oferă locuri proprii de parcare.
6. pentru crearea unor noi locuri de parcare (sau „legalizarea”, căci acestea sunt deja folosite în prezent), trebuie introdus sens unic pe majoritatea străzilor/aleilor din interiorul cartierelor (lucru deja început de Primărie). Să se permită parcarea pe ambele părţi ale străzilor cu sens unic. Continuarea amenajării, delimitării şi marcării de locuri de parcare (noi sau vechi). Cei care ar parca fără a respecta marcajul ar urma să fie taxaţi la fel ca cei care nu şi-au plătit taxa de parcare (această măsură ar fi cu dedicaţie pentru cei care au obiceiul de a parca blocând câte două locuri).
7. maşinile parcate „în culpă” ar urma să fie ridicate, în cazul celor parcate neregulamentar, sau să fie blocate (prin blocarea roţilor) pentru cele parcate prin cartiere fără plata taxei.
8. adoptarea unor taxe decente de ridicare/blocare a maşinilor, în concordanţă cu veniturile locuitorilor.
9. crearea unui serviciu ce să se ocupe de parcări, cu maşini de ridicat, oameni, politişti comunitari etc.
Un calcul simplu ar arăta că acest sistem ar aduce mult mai multe venituri din parcări decât sistemul actual. Pentru în jur de 80000 de autoturisme ar urma să se plătească cei maxim 120 de lei pentru abonamentul anual de cartier şi toţi deţinătorii de maşini ar fi eligibili pentru a plăti taxe de parcare, indiferent că este vorba de acest abonament sau de taxele cotidiene prin oraş. Sumele ce ar intra la buget ar fi semnificative şi ar permite în următorii ani ridicarea unor parcări etajate în zonele cu deficit mare de locuri de parcare, unde ar urma să se aplice taxele amintite mai sus. Repet, sumele obtinute pe aceasta cale trebuie folosite numai pentru realizarea de parcari noi.

Prin urmare, ce ar trebuie să facă Primăria şi Consiliul Local? Să adopte un nou regulament de parcare, să decidă noile taxe, să achiziţioneze şi să instaleze automatele de parcare (pornind dinspre centru spre cartiere). Procesul de amenajare şi marcare a locurilor de parcare se poate desfăşura şi după adoptarea acestor măsuri. Am avea astfel un sistem corect. Nu suntem în an electoral, taxele din parcări sunt necesare pentru bugetul oraşului, în concluzie ne mai trebuie puţină voinţă. Până la finele acestui an acest sistem s-ar putea introduce si bugetul pe 2010 ar putea cuprinde primele sume pentru achizitia de automate de parcare. Bun, rău, el este foarte necesar.

P.S. pe newsiasi observ, in parte intemeiat, ca unii ieseni se supara la ideea de a plati pentru parcare. In mod firesc, nimeni nu vrea sa mai scoata niste bani din buzunar insa, mai devreme sau mai tarziu, cu TOTII vom ajunge sa platim pentru acest serviciu. Proiectul sustine un serviciu de parcare corect, cu taxe decente, care ar aduce veniturile necesare Primariei pentru a face noi locuri de parcare (cu conditia ca fondurile sa nu fie deturnate in alte scopuri). L-am redactat tocmai pentru ca sistemul de "licitare", practicat acum, mi se pare incorect si discriminatoriu. Sunt insa constient ca de la vorba la fapta e distanta lunga.

Friday, December 11, 2009

Cu cap sau fara cap

Update 11 dec. 2009
Recent, s-a ocupat si Ziarul de Iasi de aceasta chestiune. Orasul tinde sa devina un mozaic de culori, insa nu unul frumos si placut ochiului. Fiecare face ce vrea si cum vrea, reabilitarile curg si aspectul pestrit al orasului devine realitate.
Iata si diferenta Iasi-Piatra Neamt. Acolo se pot impune reguli, la noi?

Si pentru ca suntem la capitolul "sat fara caini", iata o imagine cu urmele unei reabilitari. Insa nu ma refer la blocuri, ci la urmele de pe trotuar. Suntem in parculetul de la Podu Ros, unde blocul de linga Posta tocmai a fost reabilitat. Lucrarea este in regula, insa ce a ramas pe trotuar este greu de descris. Pavelele puse acum un an sunt pline de ciment, caci muncitorii si-au pregatit materialele direct acolo. Cimentul nu se mai poate lua, caci s-a intarit de mult. Cine plateste? De ce nu e pusa firma respectiva nu sa plateasca o amenda, ci sa inlocuiasca tot pavimentul afectat?















16 sept. 2009 1. Iata aici o hotarire cu cap, ce merita copiata:

Asociaţiile de proprietari care îşi izolează faţadele blocurilor prin Programul Naţional de Reabilitare Termică vor fi obligate să-şi vopsească imobilele într-o singură culoare, care le va fi sugerată de arhitectul-şef al Galaţiului. Aceeaşi culoare se va aplica şi pe blocurile din împrejurimi la care se fac modificări sau mici lucrări de întreţinere. Astfel, fiecare cartier va avea propria gamă cromatică.
"Reabilitarea termică nu se va putea face după cum îşi doreşte fiecare asociaţie de proprietari sau fiecare locatar al blocurilor care vor fi reabilitate. Culorile vor fi sugerate de noi, astfel încât să existe o uniformizare în Galaţi. Când spun uniformizare, nu mă refer la faptul că toate blocurile vor fi la fel. Într-o zonă va fi o anumită gamă de culori pentru blocuri, în altă zonă va fi altă gamă de culori, ca să nu mai fie ce este acum: la un etaj o culoare, la alt etaj altă culoare", a declarat, miercuri, viceprimarul municipiului Galaţi, Nicuşor Ciumacenco. Continuarea aici.

2. Oare a vazut cineva dintre cei ce se ocupa de spatiile verzi, reportajul cu privire la amenajarea spatiilor de linga strazi de la Antena 1, de aseara? Dupa cum au actionat in primavara, inclin sa cred ca nu. Se spunea clar: daca vrem sa avem copaci care sa purifice aerul tot mai poluat din orase atunci copacii "exotici", gen tuia, magnolii, palmieri sau altii de acest gen, nu au ce cauta linga trotuare! Trebuie platani, tei, copaci adaptati climei noastre, rezistenti, de care stim ca odata plantati ii vom avea cel putin 30 de ani. Cu copacii exotici nu facem decit sa aruncam bani aiurea. Nu ne trebuie imagine, ci aer curat si spatiu verde ingrijit. E suficient.
A se vedea.

Pol de crestere?

Conform acestei informatii, Primaria Iasi (si nu numai) risca sa piarda finantari de multe zeci de milioane de euro daca nu inainteaza proiecte care sa priveasca nu numai orasul, ci si regiunea. Atitudinea autoritatilor europene mi se pare fireasca, daca acceptam faptul ca orasul Iasi a fost desemnat "pol de crestere regional". Si totusi cum se face ca vedem foarte greu acesti bani? Nu se fac proiecte cum trebuie? Nu sunt stabilite in mod clar prioritatile?
1. Pentru regiune, aeroportul reprezinta in mod cert o prioritate. De ce se tergiverseaza de atita vreme modernizarea acestuia?
2. Zona metropolitana s-a nascut moarta. Orice oras cu peste 300 mii de locuitori din lume are o zona metropolitana adevarata, nu o struto-camila precum la noi. Ce e drept nici legea nu incurajeaza aceste structuri, caci comunele sub-urbane ar trebui sa primeasca prin lege un statut special. Dar deja intram in chestiuni de reorganizare administrativa si nu ajungem nicaieri. O lege in acest sens este absolut necesara, insa structurile de putere locale (a se citi "baronii locali") se opun, caci risca sa isi piarda felia de tort. Insa, referitor la zona metropolitana cred ca s-ar putea gasi proiecte. Reabilitarea infrastructurii centrale, cu modernizarea strazilor de legatura oras-comune sub-urbane (ma refer la extinderea strazilor la 4 benzi spre Holboca, Lunca Cetatuii, Tomesti), dar si modernizarea strazilor din interior din aceste comune, modernizarea liniei de tramvai spre Dancu, bani pentru baze de agrement (Ciorbesti...), reabilitarea unor monumente istorice (manastirile Barnova, Dobrovat).
Daca stam si ne gindim putin gasim multe alte posibile proiecte. Insa trebuie si colaborarea autoritatilor locale, indiferent din ce partid fac parte. Cind vor lasa interesele personale deoparte, se va face ceva.

Saturday, November 21, 2009

Specialistii?

Nu pretind ca sunt un specialist in probleme de urbanism. In cele de istorie urbana, da. In schimb, cei ce se ocupa zilnic cu astfel de chestiuni si care au ceva competent de spus... nu sunt bagati in seama. Pacat!

Solutii universitare pentru infernul rutier din Iasi, de Marius Parciu, Flacara Iasiului

Traficul rutier in municipiul Iasi devine tot mai sufocant de la an la an. In prezent sunt 270 de automobile la mia de locuitori. In cativa ani vom ajunge la 600-700 de masini la mia de locuitori. Prof.univ.dr.ing. Radu Gaiginschi, seful Catedrei de Motoare si Autovehicule Rutiere a Facultatii de Mecanica din cadrul Universitatii Tehnice "Gh. Asachi", si prof.univ.dr.ing. Eugen Golgotiu, din cadrul aceleiasi catedre, vin cu solutii extrem de simple, dar si ieftine pentru decongestionarea traficului rutier in municipiul Iasi. Ar mai trebui cineva care sa le si puna in aplicare...
.......................................................

Una dintre solutiile pentru un trafic decent ar fi amenajarea de parcari.

"Am lucrat recent la realizarea Planului Urbanistic Zonal pentru 2 parcari de aproximativ 250 de locuri in zona Alexandru cel Bun. Toate marile centre comerciale au locuri mari de parcare. Este o tehnica de marketing: chiar daca mergi mai mult, stii sigur ca ai loc de parcare. Fluidizarea traficului se poate realiza prin regularizarea circulatiei si prin amenajarea de parcari. Ar trebui o lege care sa nu permita constructia de noi cladiri fara asigurarea locurilor de parcare. In plus, daca exista aceste legi, ele nu se aplica. Inca o solutie pentru a fluidiza traficul din zona centrala a orasului ar fi infiintarea de parcari cu plata. Ar fi o masura pentru ca lumea si-ar duce cioveile acasa", crede Radu Gaiginschi.

Tot textul este aici.

Monday, November 9, 2009

Da si nu

Pina la urma, stradaniile noastre si ale altora, chiar daca doar pe net, au efecte. Comisia de circulatie a realizat ca nu mai merge cu parcarea in spic pe marile bulevarde. Pur si simplu, cu toate ca astfel existau mai multe locuri de parcare, asa nu se mai putea. O banda de circulatie era sugrumata. Citesc aici ca acest lucru nu va mai fi permis. Totusi, pe unele strazi s-a interzis de tot parcarea si nu inteleg de ce. Pe str. Garii sau pe Arcu se putea permite parcarea longitudinala. Doar in apropierea intersectiilor este necesara interdictia, lucru ce poate fi marcat prin indicatoarele aferente si prin actiunea utilajelor de ridicare (in zone de minim 10 m de la intersectie). De ce nu invatam sa gestionam parcarea pe aceste strazi?
In ce priveste instalarea de semafoare pe Splai Bahlui cu Bdul Cantemir si Ghibanescu, nu cred ca este cea mai buna idee. Motivul ar fi ca cele doua intersectii nu pun probleme deosebite, poate doar la orele de virf. Cei ce vin dinspre Sf. Andrei pe Ghibanescu, printre care ma numar des si eu, pot intra pe Splai, mai ales cind este rosu la Podu Ros sau cind trec pietonii. La fel, pentru cei ce vin dinspre Cantemir, pentru a intra pe Splai. Nici semaforul Cantemir/Nationala nu cred ca se justifica, decit la orele 8, 12, 16. In rest, nu sunt probleme (la ora 11, e pustiu). As propune o functionare intermitenta, doar la orele de virf, pentru aceste semafoare. Nici simbata si duminica nu se justifica functionarea acestor semafoare.
In schimb, ar trebui pus un semafor pentru pietoni pe Splai Bahlui, in Podu Ros, in zona parculetului de linga Bis. Lipoveneasca. Acolo, soferii vin dinspre intersectie cu viteza cind au verde si cred ca au prioritate, unii nestiind ca nu exista un semafor si pentru pietoni. Acolo trebuie un semafor.

Monday, November 2, 2009

Stiri si mai noi: studii

Tocmai am aflat ca primaria va plati o suma frumusica pentru un studiu de fezabilitate necesar introducerii unui sistem integrat de management al traficului in oras. Toate bune si frumoase insa am mai trecut prin asta. Acum citiva ani o firma, parca din Bucuresti, a propus niste solutii, insa toata chestiunea a sfarsit prost si din sensurile unice sugerate (unele bune, de altfel) a ramas doar sensul de pe Sf. Andrei. Imi e teama ca vom pati la fel. In plus, in alte orase se pare ca implementarea unui astfel de sistem se naste cu chinuri (vezi Oradea). Un al doilea plus: trebuie ceva bani pentru punerea in practica.

P.S. Nu cred ca avem 120 de intersectii semaforizate sau cu trafic semnificativ in oras. Poate vreo 40.

Wednesday, October 28, 2009

Stiri si stiri

O trecere rapida in revista prin presa regionala din Ro arata discrepantele ce deja s-au instalat intre orase.
Sa vedem.
La Cluj, la stadiul de proiect, insa cu fonduri: centura de nord-est si centura de est. La Iasi, nici o stire legata de centura. Cica s-ar lucra, insa nu stie nimeni.
Tot la Cluj, problemele intalnite de biciclisti. Macar au piste. La Iasi, pista din Podu Ros este doar de decor, nu am vazut pe nimeni sa o foloseasca. Nu mai spun ca ar trebui marcata o pista din capat Copou (Agronomie) - Universitate - Fundatie - Tarom - Bdul Stefan cel Mare - str. Palat - Bdul Socola pina in zona liceelor industriale din Bularga, cu o varianta Fundatie - Independentei - str. Elena Doamna - Bucsinescu - Tudor Vladimirescu. Trotuare ar fi.
Sa nu uitam, la Iasi nici PUG nu mai avem. Macar vom avea pasarela. Autostrada spre vest? Mai avem de asteptat, mult si bine.

Sunday, October 18, 2009

Amenajarea malurilor Bahluiului

Amenajarea raului Bahlui este imperios necesara. Raul si malurile sale arata rau acum, datorita aluviunilor depuse in timp (de aici mirosul aferent) si a ierburilor de tot felul, impresia generala pe care o lasa privitorului fiind una jalnica (un rau mocirlos si mai mult nu). Planul Primariei de a-l reface nu este rau, insa ma mira faptul ca o singura firma s-a inscris sa faca un plan de modernizare. Chiar nu mai avem arhitecti sau peisagisti care sa doreasca sa faca asa ceva? In plus, in loc sa se puna accent pe amenajarea spatiului verde de pe maluri, a trotuarelor..., vad ca se vorbeste de amenajare de... parcari. Sigur, pot fi create si noi locuri de parcare pe strazile de sus (splai), insa amenajarea raului si malurilor sale nu implica parcari. Este nevoie ca, cel putin pe sectorul Podu de Piatra-Podul Tudor Vladimirescu (sau chiar Gradinari), spatiul intermediar de linga riu, astazi folosit doar de iubitorii de caini, sa fie amenajat ca alee pentru biciclisti, plimbare, cu banci, iluminat public etc. Din loc in loc se pot crea scari de acces spre aceasta alee. Trecerile pe sub podurile pietonale sau pe sub podurile Cantemir, Podu Ros trebuie igienizate, protejate de aurolaci, iluminate... Pe pante se poate pune gazon... Balustradele de pe margine trebuie inlocuite cu ceva care sa arate mai bine, trotuarele de pe splai modernizate. Sa nu uitam curatirea albiei raului si poate o eventuala amenajare cu parapeti. Ehe, va curge ceva apa pe Bahlui pina vom vedea aceste lucruri puse in practica. Trebuie bani seriosi aici.

Sunday, October 11, 2009

Zilele Iasilor

Update, 13 oct.
Natura a dat o mana de ajutor la haosul de pe strazi.

Acest text imi confirma ca o parte dintre locuitorii acestui oras nu prea agreeaza ceea ce se intampla zilele acestea prin oras. Pe vremuri Zilele Iasilor (sau Iasiului, dupa unii) se suprapuneau, in mod firesc, cu sarbatoarea Cuvioasei Parascheva si tineau fix o zi, 14 octombrie. Dupa aceea, incet dar sigur, aceste zile au inceput sa fie tot mai multe, doua, trei, o saptamina, acum 10 zile, in curind cred ca vom sarbatori intreaga luna octombrie. Nu am nimic impotriva sa sarbatorim. Insa atunci cind ai un oras sufocat de trafic, a adauga citeva mii de masini din afara si citeva zeci de mii de oameni, a inchide strazi si a sufoca trotuare mi se pare mai mult decit ciudat. Stiu ca e criza si ca Primaria are nevoie de bani. Stiu ca sunt alegeri si putina deschidere spre bobor nu strica. Insa deja noi, cei ce locuim pe aici, ne-am cam saturat. A instala tiribombele an de an pe Splai Bahlui intre Podu Ros si Podu Cantemir nu mi se pare o idee buna. Intersectia de la Podu Ros a devenit un cosmar (de parca nu era deja) pentru soferi. Soseaua Nationala e sufocata. Ma uitam cu mila la spatiul verde din parculetul de vis-a-vis de Biserica Lipoveneasca. Este calcat in picioare, trandafirii masacrati, iarba s-a dus demult, miroase a urina sau fum, cabluri peste tot. Nu mai spun de zgomotul infernal pe care locatarii din zona trebuie sa il suporte de pe la 11 pina la miezul noptii. Oamenii nu se mai pot da in tiribombe cu muzica la un nivel suportabil?
Ca sa mergi pe jos pina la Palat trebuie sa folosesti alta strada decit ... Strada Palat. Tarabele cu kitch-uri au blocat de mult circulatia. In concluzie, de ce numim noi, iesenii, aceste zile Zilele Iasilor? Or fi sarbatoare pentru altii, nu si pentru ieseni.
Daca tot suntem pe un blog ce doreste sa ofere si solutii, iata-le pe ale mele:
1. Organizarea doar de targuri pe "specialitati", tirgul vinului, berii, olarilor, mestesugurilor, blanurilor etc., in spatii amenajate, la Hala si in zona C. Negri-Tg. Cucului.
2. Legat de 1. in perspectiva, amenajarea unor noi spatii pentru astfel de tirguri
3. Eliminarea tarabelor. In afara celor ce vin cu produse artizanale, majoritatea tarabelor au tot felul de nimicuri.
4. Spatiul pentru distractie trebuie mutat. Provizoriu, merge mutat tot pe Splai Bahlui, insa linga Iulius Mall. Acolo exista si parcare iar cladirile de locuit sunt mai putine. Nici circulatia nu ar fi la fel de aglomerata precum este acum in Podu Ros.
5. Ideea organizarii de concerte este buna, merge pastrata.
6. Totul trebuie concentrat in 3 (trei) zile, maxim 4, inainte si dupa Sf. Parascheva. De altfel, ideea centrala a acestor zile trebuie sa fie tocmai Sfanta. Ea ne da prilejul de a sarbatori si cred ca mai putin zgomot ar fi mai in spiritul evenimentului.

Thursday, October 8, 2009

Bdul Independentei

Tocmai doream sa scriu un text privitor la situatia de pe B-dul Independentei. Au facut-o altii inaintea mea.
Solutia e simpla: 1. interzicerea virajului la stinga si 2. asigurarea faptului ca nu mai opreste nimeni pe banda de linga trotuar. In orice oras mai mare din lumea, virajul la stinga pe strazile principale este strict reglementat. Ori prin semaforizare, ori prin crearea unei benzi speciale de pre-selectie, ori prin interzicerea totala. In cazul nostru, a fost aleasa prima varianta, desi este vorba de accesul spre strazi ce nu au un trafic prea mare. Cred ca varianta a treia este de preferat. Cine doreste sa ajunga in zona Sararie folosind strazile respective ar trebui obligat sa mearga inainte, pina in Tg Cucu (in cazul in care nu vireaza spre Univ. de Medicina, folosind strazile din spate). In intersectia semaforizata de aici ar trebui sa se creeze posibilitatea virarii la stinga, prin asigurarea unui timp special la semafor.
In aceasta intersectie se pot incerca urmatorii timpi:
1. Verde pentru directia Independentei-Sararie si Tatarasi (15 sec.)
2. Verde pentru directia Independentei-Tatarasi (continuare pentru 1.), simultan cu Tatarasi-Independentei (25 sec.)
3. Verde pentru directia Sararie-Tatarasi/Tg. Cucu (25 sec.)
4. Verde pentru directia Tg. Cucu-Independentei/Sararie (35 sec.)
Acestia ar fi timpii initiali, ce pot fi ajustati dupa o verificarea a valorilor de trafic (pe care doar le ghicesc). In fine, acest lucru conteaza mai putin, importanta e crearea unui timp si pentru acces Sararie (putine secunde sunt suficiente) si scoaterea acelor semafoare inutile de pe bulevard.
Astfel cei ce vin dinspre centru si doresc sa ajunga in zona Sararie sau pe strazile din spatele Independentei ar avea o varianta de luat in calcul iar traficul pe bulevardul mare ar fi fluent.

La singura trecere pentru pietoni ce ar trebui pastrata in sectorul dintre Bucegi si V. Alecsandri ar trebui pus semafor cu buton. La apasare, sa se poate face verde pentru pietoni cca. 25 sec., urmind ca in urmatoarele 75 sec. sa nu se mai poata face din nou verde pt pietoni.

Instalarea unor camere video in intersectiile semaforizate de la capetele bulevardului si pe bulevard este absolut necesara. Nu o data am vazut treceri pe rosu (si nu ma refer la fortarea semaforului). De asemenea, asa s-ar putea combate cursele de viteza noaptea, respectiv opririle nejustificate de pe banda de pe margine.

In fine, banda de pe margine as lasa-o numai pentru accesul autobuzelor (si virare dreapta, cu reglementare prin marcaj).

Tuesday, October 6, 2009

Nesfarsite santiere

Se sapa, se sparge, se construieste peste tot in oras. Nimic rau in asta. Dar dupa cum bine se spune aici, problema este ca se munceste greu si prost. Iar cind se strica ceva, regulile parca spun "a se aduce la starea initiala". Dupa cum se vede in foto alaturata, aceste reguli sunt pentru altii. Refacerea se realizeaza in bataie de joc, cu citeva lopeti de asfalt aruncate de-a valma (in cazul in care nu cumva se pune un ciment ordinar). Daca Primaria orasului ar avea un corp de control autentic ce de bani s-ar mai incasa din amenzi? Ce de venituri s-ar aduce!

P.S. Intrebare de baraj: oare cit va tine peticeala alaturata? Trece iarna?

Saturday, October 3, 2009

Suparare pe sensurile unice

In mai multe locuri, aud/citesc ca locuitorii ar fi suparati pe ideea de sens unic pe o strada (aici sau in comentariul lui Iulian de aici).
Sa recapitulam. Sensurile unice au rolul lor, asigurind, acolo unde nu se poate altfel, fluidizarea traficului. Am propus sensuri unice pe strazi mari, ca Palat sau Sf. Lazar, din mai multe motive, unul fiind descongestionarea intersectiei de la Podu Ros (in care intra prea multe strazi). Insa, introducerea acestor sensuri unice trebuie facuta cu respectarea unor conditii, amintite de mine in postarea respectiva. Modelul unor mari orase, ca Brasov, unde sensurile unice fac ca traficul sa mearga bine spre foarte bine, trebuie preluat si adaptat cerintelor locale.
In ce priveste, sensurile unice pe strazi mai mici, de cartier (sau din centru), le consider necesare pentru ca duc la crearea de noi locuri de parcare, dar si pentru ca asigura o mai mare fluenta a circulatiei in zona. Cetateanul de pe aleea Nicolina are toate motivele sa fie suparat. Haosul nu este adus de introducerea sensului unic in acea parte a cartierului, ci de indisciplina soferilor si lipsa Politiei. Prezenta unui agent acolo si ridicarea mai multor permise citeva zile la rind ar face imediat ordine. Ca cei din cartier fac un mic ocol nu cred ca ar trebui sa fie o problema. Sa lasam cu totii (locuitori si autoritati) deoparte comoditatea si sa facem ordine in traficul orasului.

Wednesday, September 30, 2009

Bani si proiecte

Vad/aflu in/din Ziarul de Iasi de astazi ca orasul nostru ar urma sa beneficieze in urmatorii 5 ani de sume frumosele pentru investitii in diverse proiecte. Majoritatea sunt proiecte de infrastructura, foarte necesare orasului. Trec peste detaliile unora (gen pasaj cu o banda pe sens), lipsa altora (aeroport) sau peste propunerile mele. Singurul lucru ce merita spus este urmatorul: daca acesti bani vin si nu sunt cheltuiti cu simt de raspundere (plus seriozitate si responsabilitate), orasul va pierde de tot statutul de oras important al acestei tari si isi va merita soarta de marunt centru provincial. Si asta nu neaparat din vina oamenilor ce il locuisc (desi au si ei partea lor de vina). Deja marile centre din Transilvania au facut pasi importanti inainte, astfel ca ratarea sau lungirea marilor proiecte de infrastructura locale este de neacceptat. Nu ne mai putem permite.

Friday, September 25, 2009

Haosul rutier

Si totusi mai scriu. Chiar daca mai mult pentru mine si pentru cei citiva care mai spera intr-o minune....
De aici aflam ca datorita situatiei din trafic scolile isi vor incepe la ore diferite programul.
Nu mi se pare deloc o idee rea. Ba chiar as fi propus si ora 9, pentru scolile care functioneaza intr-un singur schimb. In vest sunt multe scoli ce incep orele la 9. Sigur, ar apare problema celor din clasele mici, cine ii duce la scoala. Insa cred ca s-ar gasi solutii.
Pentru a face putina ordine in trafic, am mai spus, avem la indemina citeva posibilitati:
1. identificarea tuturor locurilor de parcare posibile si amenajarea lor. Introducerea de taxe pe parcare in toata zona centrala, de la Copou la Palat (cu permis special doar pentru locatarii zonei).
2. legat de nr. 1: descurajarea venirii in centru cu masina. Amenzi consistente pentru contravenienti (adica cei ce opresc aiurea). Folosirea adecvata a camerelor video si monitorizarea tuturor intersectiilor.
3. finalizarea de urgenta a santierelor de pe strazile principale.
4. finalizarea santierului de la Hala si introducerea de sensuri unice pe strazile Palat si Sf. Lazar. Finalizarea introducerii de sensuri unice pe majoritatea strazilor secundare din centru si permiterea parcarii pe ambele parti ale acestor strazi (cu taxa amintita).
5. continuarea modernizarii parcului RATP. Atunci cind transportul in comun va reprezenta o alternativa VIABILA, problema aglomeratiei din trafic va incepe sa se rezolve.
6. crearea de culoare unice pentru autobuze pe Bdul Independentei, Pacurari, Nicolina, Primaverii, Tudor V.
7. o mai buna sincronizare a semafoarelor
8. crearea de benzi separate pentru virajul la stinga in multe din intersectiile semaforizate.
9. introducerea de sensuri giratorii in unele zone intens circulate (ex. la intersectia Pacurari cu Sos. Rediu).
10. crearea de piste speciale pentru biciclisti (de la capat Copou pina la pasarela Bucium se poate face lejer un traseu (prin centru), la fel spre Tudor V.) si crearea de locuri speciale pentru parcat bicicleta.

El le tot spun, poate peste ani si ani le vom vedea realizate.