Wednesday, December 17, 2008

Intersectia de la Podu Ros - solutii posibile

Aceasta intersectie prezinta printre cele mai mari probleme de trafic din oras. Necesita prin urmare o atentie speciala. Vom prezenta in curind citeva posibile solutii. Ma refer la solutii de moment, caci cele de anvergura sunt costisitoare si necesita multi bani.


Problema intersectiei din Podu Ros tine de faptul ca reuneste multe strazi principale, ce la rindul lor unesc cartiere importante din oras. De fapt este vorba de doua sub-intersectii, caci intersectia mare se afla in dreapta Bahluiului, in timp ce intersectia secundara este in stinga. S-au prezentat mai multe solutii, printre care si subtraversarea zonei de catre strazile din splai, insa aceasta rezolvare necesita bani si timp. La felul in care se lucreaza la unele proiecte din oras (vezi pasaj Hala), aceasta solutie este una pe termen foarte lung.
Sunt posibile mai multe alte solutii, fiecare cu avantajul si dezavantajul sau.
Solutia A
In primul rind credem ca trebuie micsorat numarul strazilor ce aduc masini in intersectie. La momentul actual, numarul lor este de 7: Sos. Nicolina, B-dul Socola, B-dul Tutora, Splai Bahlui stang, Str. Sf. Lazar, Str. Palat, Sos. Nationala (ce inlocuieste momentan Splai Bahlui drept, functional doar pentru tramvai). Intr-o prima faza ne gindisem ca pot fi scoase doua strazi din aceasta categorie:
1. B-dul Socola, ce ar fi putut avea sens unic spre iesire pina la intersectia de la Cotnari (iar B-dul Tutora ar fi avut sens unic spre oras);
2. Str. Sf. Lazar, cu sens unic spre centru.
Cum B-dul Socola a fost recent largit, iese momentan din discutie. In schimb, Str. Sf. Lazar poate fi sens unic spre centru. De cind se lucreaza la pasajul de la Hala traficul pe aceasta strada a fost mai ales catre oras, prin urmare credem ca se poate aplica fara mari probleme. S-ar opri astfel accesul masinilor dinspre aceasta strada spre Podu Ros. Legatura cu zona Podu Ros ar ramine sa se faca prin str. Sf. Constantin, ce si-ar pastra sensul dublu.
Solutia B
Mai ambitioasa, dar deloc imposibila. Raminem la varianta Str. Sf. Lazar sens unic spre centru, cu completare Str. Palat avind sens unic dinspre centru. Aceasta solutie poate intra in vigoare imediat ce se termina pasajul de la Hala si se semaforizeaza adecvat intersectia de acolo.
Masinile pot fi directionate spre centru pe str. Sf. Lazar, sens unic, ce in zona din fata Halei prezinta posibilitatea crearii a cel putin 4 benzi. Existau 2 benzi pe sens, plus un scuar in mijloc, ce poate fi desfiintat. Ar exista deci 5 benzi, dintre care una singura poate fi pastrata pentru acces Hala – str. Gr. Ureche (limitat doar la acest acces), celelalte 4 benzi urmand sa fie impartite in mod egal, 2 si 2, pentru acces dreapta, spre Palat – Bdul Stefan c. Mare sau Hotel Europa – str. Elena Doamna. Strada Grigore Ghica Voda ar urma sa primeasca sens unic dinspre Elena Doamna spre Sf. Lazar, in timp ce str. Smardan ar ramine cu dublu sens.
Str. Palat ar ramine sens unic dinspre Palat – Bdul Stefan c. Mare spre Podu Ros. Carcotasii ar spune imediat ca trebuie scos tramvaiul. Solutia mea implica pastrarea tramvaiului pe aceasta strada. Pentru ca destul de curind va fi finalizat complexul Palas, consideram ca linia de tramvai va prezenta oportunitatea dirijarii traficului dinspre centru spre acest complex inca din intersectia de la Palat. Astfel banda de pe dreapta liniei, cum mergi spre vale, inclusiv linia de tramvai, va prelua masinile ce doresc sa ajunga spre Podu Ros – iesire din oras (ar fi 2 benzi). In schimb, banda de pe stinga liniei va prelua masinile ce merg spre Palas sau vor sa intre in Sf. Lazar. Separarea intre cele doua va fi facuta de linia de tramvai ce urca spre oras. Daca linia ce coboara va fi deschisa accesului masinilor, cea care urca nu permite acest lucru. Tramvaiul urca spre oras, in timp ce sensul unic general al strazii este de coborare. In acest caz sugeram solutia separarii numai a acestei linii prin elemente de ciment, precum cele folosite cu succes pentru tramvaiul din Budapesta [vezi foto, mai jos].
Pentru accesul masinilor dinspre Palas – str. Sf. Constantin spre Podu Ros este necesara introducerea unui semafor la intersectia de la Sala Sporturilor. Str. Sf. Constantin ar ramine cu sens dublu.
Credem ca acest circuit, Sf. Lazar – sens unic spre centru si Str. Palat – sens unic dinspre centru, cu legatura prin Bdul Anastasie Panu, rezolva partial problema traficului din aceasta zona. Recent, am vizitat din nou orasul Brasov si am observat ce bine functioneaza acolo citeva sensuri unice. Este vorba de sensuri unice pe bulevarde principale, cum propunem si noi aici, si nu de strazi secundare.
In completare vin alte masuri: interzicerea parcarii in spic pe Bdul A. Panu, masura ce trebuie aplicata si in alte zone (Str. Vasile Lupu, B-dul Pacurari etc.), caci indisciplina soferilor face ca masinile sa fie parcate gresit si sa incurce complet o banda de circulatie. De altfel, pe Anastasie Panu, pe sensul Hala – Palat, ar trebui interzisa parcarea/oprirea, daca masura de mai sus ar fi aplicata.
Rondul de la Podu Ros ar putea fi ingustat pentru a se crea o banda.
Solutia C
Am propus mai demult domnului primar o varianta de semaforizare a intersectiei din Podu Ros. Desi ideea a fost popularizata, inclusiv in presa, nu s-a luat nici o masura, exceptind introducerea semafoarelor pe Sos. Nicolina. Solutia C vizeaza posibila semaforizare.
Semaforizarea acestei mari intersectii nu este imposibila, insa numarul mare de strazi ce intra in intersectie ar face ca timpii de asteptare la semafor sa fie de cel putin 60 secunde. Riscul este ca, la valorile de trafic din zona, acesti timpi sa duca la aglomerarea excesiva a strazilor. Daca solutia B ar fi aplicata, ramin ca strazi „de aprovizionare” urmatoarele: Palat, Nationala, Nicolina, Socola, Tutora, Splai Bahlui sting. Pentru a mai scoate o strada din aceasta lista, masinile ce vin dinspre Tutora ar trebui sa fie obligate sa faca TOATE spre dreapta. In solutia B ele ar merge pe Sf. Lazar, cei ce doresc sa revina in Podu Ros urmind sa foloseasca str. Sf. Constantin si Palat. Pare un ocol, insa soferii din oras si nu numai, in momentul in care vor invata sensurile, vor sti ce strada sa foloseasca pentru a intra in intersectie. Panouri adecvate vor dirija circulatia.
In final, ramin strazile: Palat, Nationala, Nicolina, Socola si Splai Bahlui sting. O data introdusa semaforizarea fluxurile principale ar fi urmatoarele, cu respectarea ordinii urmatoare:
1. Masinile venind dinspre Nicolina si cele dinspre Palat vor avea verde concomitent; timp: 40 sec.
2. Masinile venind dinspre Socola vor avea verde cu timp: 30 sec. (cele dinspre Palat pastreaza verde).
3. Masinile venind dinspre Nationala si Splai Bahlui vor avea verde concomitent; timp: 30 sec. (cele dinspre Palat vor avea rosu).
Bineinteles, timpii vor fi reglati si in functie de rezultalele unor studii de valori de trafic. Timpii pentru treceri pietoni vor fi in functie de modul in care vor fi gindite fluxurile de trecere. Spre ex. cind e verde masini pt. Sos. Nationala va fi verde pietoni la Sos. Nicolina si tot asa.
Fara aplicarea solutiei A sau, preferabil, B, varianta semaforizarea nu sta in picioare.
Pentru detalii legate de semaforizare, a se verifica pe web site-ul unui specialist. De asemenea, trebuie implicati in mod obligatoriu si specialistii din Iasi (prof. univ. dr. Radu Gaiginschi).
Solutia D
In ce ne priveste, am prefera aplicarea variantei B, cu pastrarea sensului giratoriu (marit cu o banda, dupa cum am sugerat aici), dar si cu obligarea soferilor ce vin pe Tutora de a face dreapta.
Tramvai
In varianta B, pastrarea tramvaiului - necesara pentru un transport in comun adecvat in zona - impune o solutie linga Palatul Culturii, unde linia intra/iese din str. Palat. Accesul tramvaiului este prioritar astfel ca se poate reglementa printr-un semafor cu functionare temporara. Un semafor asemanator a functionat multa vreme in Braila. In momentul in care tramvaiul se apropie de zona in care urmeaza sa intersecteze strada se actiona un mecanism asemanator celui pentru bariere la calea ferata. Deosebirea ar fi ca in acest caz mecanismul ar actiona un semafor, ce ar afisa culoarea rosie pentru masini. Dupa trecerea tramvaiului, culoarea ar reveni la verde. Situatia s-ar repeta la urmatorul tramvai etc. Durata culorii rosii ar fi de cca. 10-15 sec., pina ce tramvaiul trece. Timpul este suficient de scurt pentru a nu crea ambuteiaje.
Ceva asemanator se poate introduce pentru tramvaiele ce tranziteaza intersectia din Podu Ros, in acest caz semaforul respectiv urmind sa fie integrat in sistemul mare de semafoare al intersectiei.
Solutii exista, tehnologie la fel, mai trebuie... vointa la nivelul administratiei locale. Nu credem ca cele propuse de noi (in special varianta B) presupun cheltuieli mari. Din contra.
Vom reveni cu completari.
Conf. dr. L. Radvan




8 comments:

  1. Postez si aici, pentru ca se potriveste mai bine, un comentariu facut de Daniel: Sunt interesat de cam ce crede lumea despre eliminarea virajelor la stanga.
    De exemplu, pe traseul Nicolina - Pd. Ros, imediat dupa pasarela, exista o intersectie a Sos. Nicolina cu Aleea Rozelor (harta pe www.primaria-iasi.ro ). Multe masini care vin dinspre CUG/Nicolina si vor sa mearga spre Lic. Cantemir asteapta sa faca virajul la stanga blocand astfel o banda din cele 2 de pe sensul spre Pd. Ros.

    Solutia vazuta de mine este interzicerea virajului la stanga pt masinile ce vin dinspre Nicolina si vor sa intre pe Aleea Rozelor. In schimb, acestea pot cobori de pe pasarela prin dreptul Bazarului (facand dreapta), apoi fac iar dreapta pe Bvd. Nicolae Iorga, apoi iar dreapta pe Bvd. Cantemir, apoi iar dreapta si ajung la Lic. Cantemir.
    Desigur, ideea mea nu e perfecta deoarece mai ramane problema masinilor care vin dinspre Pd. Ros si vor sa faca stanga spre Lic. Racovita in aceeasi intersectie, insa eliminand chiar si un viraj la stanga din cele 2, sensul dinspre Nicolina ar trebui sa se elibereze mai rapid dand mai multe sanse celor ce vireaza stanga spre Racovita in prezent. Daniel

    ReplyDelete
  2. Daniel, iti raspun aici: Problema pusa de tine e intemeiata. La orele de varf masinile care urmeaza sa vireze la stanga la piciorul pasarelei CUG incurca mult traficul. De altfel probleme asemanatoare sunt in mai multe intersectii, vezi si Socola / N. Iorga, de linga Piata Nicolina. O varianta acceptabila, dupa parerea mea, este cea propusa de tine. Ea se aplica insa numai celor ce doresc sa faca stinga venind dinspre CUG. Ce facem insa cu cei care doresc sa vireze la stanga venind dinspre centru? Acestia chiar nu au cum sa intre in cartier, caci nu este o alta intrare (exceptind una minuscula linga Piata Nicolina). A doua varianta ar fi cea din alte orase si anume stabilirea de timpi separati la semafor pt. cei ce vireaza la stinga. Asta insa ar face ca durata de asteptare la semafor sa fie mai mare. In concluzie, un compromis intre situatia actuala si cea propusa de tine cred ca este posibil.

    ReplyDelete
  3. Multumesc pt raspuns. Pd. Ros e doar un exemplu, mai mult ca sigur mai sunt intersectii de genul acesta prin oras.


    Legat tot de Pd. Ros nu ai mentionat un lucru: pietonii. Si ei trebuie sa traverseze candva. Daca de exemplu ei ar avea verde cand sensul de intrare in rond are rosu, tot exista riscul de a incurca masinile care vor sa iasa din rond.

    Ideal ar fi un pasaj subteran pt ei. Dar o solutie mai ieftina nu exista? De exemplu (avand intersectia in forma actuala) sa fie construite insule intre sensuri. Cand sensul de intrare in rond are rosu, pietonii au verde intre insula si trotuarul de langa acel sens. Iar timp de 10 secunde, o data la fiecare xx secunde, toate trecerile peste sensul de iesire din rond sa aiba verde (semaforul pt aceste treceri ar putea fi cu buton, astfel daca nu e nimeni care vrea sa traverseze sensul de iesire, nu are rost sa fie semaforul pe rosu).


    Daniel.

    ReplyDelete
  4. PODU ROŞ

    Am avut ca tema la proiectul de diploma (acum vreo 40 de ani), o idee foarte interesantă, care m-i se pare de actualitate şi astăzi.
    Am studiat pentru proiect soluţii date de un concern japonez, care avea construite - cu tilu de inventar propriu - cîteva poduri mobile de şosea, ce în principiu erau executate uzinat, în module şi erau menite să asigure descongestionarea provizorie – temporară – a unor noduri rutiere, pe timpul desfăşurării unor lucrări de modernizare.
    Adică, firma a montat la Birmingham spre exemplu, un pod – pasaj provizoriu de cca 700 m lungime, pe piloni din ţeavă metalică montaţi în pahare din beton armat executate la nivelul trotuarelor laterale, pe care se aşezau platelaje metalice modulate, peste care erau îmbinate perfect panouri din beton precomprimat. Rosturile de îmbinare erau realizate din aparate speciale, scurgera apelor era rezolvată din construcţie, iar dedesupt, se lucra de zor pe şantierul care asigura execuţia unei staţii de metrou.
    Pasajul s-a montat în exact 172 de ore…
    După execuţia staţiei, s-a revenit la normal, iar pasajul s-a mutat în altă ţară.
    Am putea executa un pasaj asemănător – definitiv – din zona BCR pînă pe str. Nicolina, peste actualul sens giratoriu şi am descongestiona enorm zona – eventual cu 1-2 bretele de racordare pe alte direcţii…
    Desigur, cu proiectanţi serioşi, licitaţie internaţională şi fonduri UE!

    ReplyDelete
  5. Personal, nu sunt de acord sa cream pasarele in spatii urbane intens locuite, cum este si Podu Ros. De altfel, precum probabil stiti, tendinta mondiala este de "a scoate autostrazile din oras" (nu e cazul la noi, incadrez simbolic pasarela la genul acesta de lucrari), astfel ca mai degraba as prefera varianta sub-pamint. Varianta cu crearea unor sub-treceri pentru splaiuri mi se pare buna, cu asfaltarea splaiului drept, apoi introducerea sensului unic pe Sf Lazar si Palat, dupa cum am propus de acum 4 ani. Adaugam taierea strapungerii bdul Cantemir-str. Palat si tot ar fi ceva. Oricum ar fi aici, noi aici fantazam, caci autoritatile mi se pare ca bat pasul pe loc pe orice varianta! Anii tot trec...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Desigur, orice propunere are argumente pro si contra. Ar fi excelent daca - la sugestia dvs. cu o mediatizare corespunzatoare - sa se adune sub egida primariei specialisti din mai multe domenii, care sa functioneze ca un " consiliu al inteleptilor" si care sa ofere solutii reale si viabile edililor - indiferent de culoarea lor politica. Abia atunci orasul s-ar putea dezvolta eficient si sanatos.

      Delete
    2. La un moment dat, m-am gindit la asa ceva, insa am ezitat, din motive de... neincredere. Probabil nu vom fi bagati in seama, solutiile noastre ar fi prea ieftine, unii prefera varianta scump si prost.

      Delete
  6. In mod cert aveti dreptate. Sunt ignorat de peste 12 ani.Totusi, va invirtiti intr-un mediu universitar in care veti putea coagula minti ascutite care sa creeze o presiune pe edili. Mai ales imediat dupa alegeri, se schimba putin compozitia si mai vin oameni noi ce vor dori poate sa schimbe ceva si sa se afirme. Acum este momentul sa intram si noi in lupta. Sa batem cu pumnul in porti ferecate, iar apoi cu pumnul in masa. Iesenii au nevoie de oameni ca noi ! Singuri, suntem putini, uniti vom fi multi !

    ReplyDelete