
Interesant este ca promoveaza orasul Iasi ca un oras turistic (turisti "de peste hotare"!!!), cu toate ca se adreseaza locuitorilor dintr-un cartier muncitoresc, ce nu ofera nimic potentialilor turisti. Panoul face totusi legatura dintre turism si curatenie, idee ce cam lipseste in ziua de azi, cind prin tara ne confruntam cu munti de gunoaie in preajma unor importante obiective naturale sau de patrimoniu.
Despre turism am mai scris aici si aici. Turismul reprezinta pentru multe din marile (si nu numai) orase din vest o importanta sursa de venituri. Iasii au perspectiva din acest punct de vedere, insa avem mult de lucru pentru a atrage turistii. Si nu numai pe cei din tara. O scurta privire pe un important forum de discutii pe teme de calatorie in limba engleza, Trip Advisor, arata ca in tara noastra, Moldova, cu exceptia manastirilor din nord, e cam ocolita de turistii straini.
Cu ce sa ii atragem? Din nou, trebuie un plan si aplicare consecventa:
1. Infrastructura. Fara DRUMURI de acces bune nu vine NIMENI. Sau vine o data si a doua oara nu il mai vedem pe aici. Pentru orasul Iasi accesul spre manastirile Cetatuia si Galata, respectiv Repedea, pentru judet spre man. Dobrovat si Hadimbu, trebuie in mod obligatoriu imbunatatit. Aud/citesc de ani de zile ca se vor reface aceste drumuri (in special ultimele), insa ritmul e prea lent. Infrastructura nu inseamna numai drumuri, ci si INFORMARE. Trebuie instalate puncte/chioscuri de informare turistica in zonele de interes, gara, aeroport, centru, dotate cu harti si ghiduri in mai multe limbi. Trebuie semne pentru ORIENTARE. Pentru centrul orasului, pot fi instalate semne ce sa ghideze turistul pe adevarate trasee, ce sa lege Gradina Botanica si Universitatea din Copou de Palatul Culturii, cu directionare pe traseu spre alte monumente, principale sau secundare (muzee, biserici, case memoriale). In judet, monumentele pot fi anuntate prin panouri de la distanta. Degeaba vezi la 100 km/h ca in dreapta se face un drum spre palatul de la Miclauseni, multi nu opresc si merg mai departe. Daca s-ar afla cu un km mai inainte ca exista un astfel de obiectiv (la fel la Ruginoasa etc), poate palatul ar avea mai multi vizitatori.
2. Investitii. Banii pusi cu cap azi in diverse domenii cu potential turistic pot aduce beneficii maine. Cind se va finaliza restaurarea Palatului Culturii, a Teatrului, Filarmonicii sau a unor biserici, actiune intarziata dar foarte necesara, se vor vedea rezultatele. Acelasi lucru e valabil si pentru oferta hoteliera sau gastronimica. In unele din orasele vizitate prin alte tari am vazut ca primaria a incurajat dezvoltarea pe anumite strazi din centru a unor adevarate retele de restaurante, baruri si terase, ce atrageau ca un magnet turistii. La noi, Piata Unirii de ce nu are terase? Pe str. Lapusneanu mai e loc. As inchide traficului str. 14 decembrie si i-as da o astfel de directie (masinile spre Bdul Independentei pot folosi str. Bratianu, dar deja intram in probleme de gestiune a traficului in centru). Oferta de recreere? Planul pentru Parcul Ciric e bun, la fel pentru Gradina Zoo, insa citi ani vor trece pina le vom vedea gata? O data sau de doua ori pe an orasul poate gazdui un festival (de teatru, moda, muzica). Nu este obligatoriu sa fie muzica simfonica, poate fi si rock (auzeam ceva in acest sens la Ciurbesti), insa trebuie ceva cu mediatizare cel putin la nivel national.
3. Reclama. Reclama e sufletul comertului. Factorii interesati, de la primarie pina la patronii de hoteluri, pensiuni, cluburi se pot uni si promova orasul si pe alte cai. Inclusiv prin reclame la tv. Asa cum Romania vrea sa se promoveze la Euronews, la fel si orasul Iasi isi poate face reclama pe canalele nationale. INSA, ca sa faci reclama trebuie sa ai o parte din problemele ridicate la pct. 1 rezolvate. Orasul Iasi are o oferta turistica culturala si religioasa bogata, insa acest lucru nu inseamna ca potentialii turisti cauta numai biserici si muzee. Sunt si persoane interesate de mall-uri sau cluburi. Si patronii acestora pot fi prinsi in grupul celor interesati, iar oferta comerciala a orasului poate fi si ea adaugata ca element de atractie (mai mult pentru turistii romani).
4. Mai sunt multe de spus, insa time is money.