Sunday, January 11, 2009

Parcarile

Problema parcarilor este cunoscuta de toata lumea, atit de autoritati, cit, mai ales, de proprietarii de masini. Pe zi ce trece situatia se inrautateste, caci s-a ajuns ca la cca. 30.000 de locuri de parcare sa fie peste 100.000 de masini, deci pe un loc se "bat" cel putin 3 masini, in curind 4. Ce putem face? Primaria a tot avansat solutii, ce au ramas mai mult la stadiul de promisiuni. Mai nou, s-a inceput un proces de asa-zisa "licitare" a locurilor de parcare din preajma unor blocuri, acolo unde "au existat cereri". Cine nu ar vrea locul sau de parcare propriu? Nu cred insa ca aceasta masura reprezinta o solutie. In primul rind nu este una corecta. Sa zicem ca intr-un bloc locuiesc 40 de proprietari de automobile si in apropiere sunt doar 10 locuri de parcare. Cele 10 se inchiriaza potrivit actualelor (si birocraticelor) proceduri ale primariei Ce vina au ceilalti 30, ce nu vor avea unde sa-si tina masina? Ei nu vor adopta decit varianta parcarii masinii pe strada, trotuar, spatiul verde... uratind si mai mult orasul si incurcind circulatia tuturor. Si nici nu se string f. multi bani. Sa zicem ca se vor inchiria jumatate din totalul locurilor de parcare (15.000 de locuri) la 150 lei pe an. Se vor stringe 2,25 mil. lei. Asta in conditiile in care multi dintre "licitatori" nu se vor razgindi, caci unii isi cam gasesc locurile ocupate si vor renunta.
Din punct de vedere fiscal, mult mai atractiva si corecta mi se pare varianta ca TOTI proprietarii de masini din oras sa plateasca. Se poate decide in consiliul local o taxa de cca. 1 euro pe luna de autoturism, 2 euro de microbuz sau 3 euro de masina peste 3,5 t. Un proprietar de autoturism ar plati 12 euro pe an, cca. 50 lei pe an, ce s-ar putea achita o data cu impozitul la casa/masina. La cca. 100.000 masini s-ar stringe cel putin 5 mil. lei (50 miliarde lei vechi), o suma mai mare fata cit s-ar stringe prin varianta "licitatiei". In fiecare an acesti bani se pot investi in parcari etajate in cartiere. Pentru a lamuri publicul, o parcare etajata nu presupune mare lucru. Este o simpla structura, un schelet de beton, mai solida, caci trebuie sa sustina greutatea masinilor parcate. Este precum o casa "la rosu". Nu necesita finisari, doar o tencuiala sumara de efect la exterior. Stim ca la orice constructie trecerea de "la rosu" la stadiul de cladire finalizata, cu finisaje, face ca sumele cheltuite sa fie duble, prin urmare parcarile de acest fel s-ar ridica mai usor decit o cladire obisnuita. Daca sunt bani, ridicarea unui schelet de beton (parcare etajata) se poate face in 3-6 luni (vezi ritmul in care se ridica cladirile de la Palas). Chiar as invita un specialist sa faca un calcul de costuri pt. o parcare de acest fel, cu 5 niveluri, cu 60 de masini pe nivel. Daca Primaria s-ar tine de treaba, in fiecare an am avea cel putin o astfel de cladire gata (anul si cartierul). In zona centrala, locurile de parcare sa fie toate cu plata (cele de pe strada la un pret, cele din parcari etajate la un pret). In cartiere, acest serviciu sa nu se taxeze (indiferent de loc), in virtutea taxei amintite mai sus. Doar un numar de 10-25% locuri din parcarile etajate sa se dea aici cu abonament.
Va propun in continuare sa identificam locurile unde ar putea fi ridicate astfel de parcari. Cele din centru se cunosc: in spatele Primariei, in fata Policlinicii 1; as adauga una in spatele sediului Romtelecom, alta sub spatiul (parte din el) din fata Palatului Culturii. La renovarea Pietei Unirii s-a ratat sansa de a se face o parcare subterana, asa cum am intalnit sub multe din pietele centrale ale marilor orase ale lumii.
In cartiere. In zona Podu Ros, se poate ridica o parcare in spatele blocului ce are la parter birourile ING, EON sau RDS. In Tatarasi, se poate amenaja una subterana, pe 2 niveluri, sub partea dinspre str. Vasile Lupu a esplanadei Oancea. In Pacurari, pe locul actualei Piete Pacurari, ce oricum nu functioneaza. In Nicolina (dupa pasarela), pe terenul viran de linga paraul Nicolina (ce e drept nu cunosc statutul acestui teren). Astept si alte sugestii pentru cartiere.

Prin urmare, consider ca o taxa rezonabila generalizata la nivelul intregului oras va atrage fonduri pentru parcari. Primaria va avea bani si nu va mai putea invoca faptul ca "privatii" nu au dorit sa inceapa astfel de afaceri. Poate, pentru zona centrala, daca s-ar face prima astfel de parcare, s-a deschide apetitul si afaceristilor. Totul insa cu aplicarea unui regulament de parcare strict, pentru a nu ajunge in situatia din Bucuresti, unde parcarea etajata sta goala, iar trotuarele de pe strazile vecine sunt pline de masini. Situatia actuala a "licitatiilor" nici nu a adus multi bani la buget si a si creat animozitate intre locuitori.

Alte stiri:

Din Flacara Iasului aflam ca parcarea de la Victoria va fi concesionata prin licitatie publica. Motivatia acestei actiuni tine de lipsa de rentabilitate a acestei parcari, administrata pina atunci de DAPPP a Primariei. Nu stiu cit de nerentabila este aceasta parcare, ce are o situare centrala si este foarte frecventata. Mai degraba este prost administrata. In calitate de cetatean sunt dispus sa platesc taxele, insa de multe ori mi s-a intamplat sa parchez acolo si sa nu fie nimeni la intrare. Prin concesionare, Primaria se va asigura ca altii o vor administra mai bine dar si vor incasa mai multi bani (consecionarii, bineinteles). Suma modica pe care o va primi orasul nu cred ca va fi egala cu banii pe care i-ar fi putut incasa direct autoritatile daca si-ar fi facut bine treaba.

Cum parc─âm

Este necesar un regulament al parcarilor la nivelul intregului oras, ce sa aiba prevederi precise. Parcarile trebuie marcate, iar cel care incalca liniile trebuie amendat in baza acestui regulament. De ce avem nevoie de asa ceva? Priviti mai jos si va veti lamuri cum se ocupa inutil spatiul in parcari, pentru ca soferii nostri din comoditate parcheaza in diagonala si ocupa cite doua locuri. Nu mai spun ca doua din masinile din imagine, cele cu zapada, sunt abandonate acolo de ani buni. Si ne mai plingem ca nu avem locuri de parcare. Cu putina "civilizare" se poate rezolva. Pentru asta insa trebuie atit reguli, cit si aplicare.

5 comments:

  1. Foarte buna ideea. Afaceristii ar putea sa investeasca in construirea unor astfel de parcari si ar putea achizitiona camionete pentru tractarea masinilor parcate ilegal in zona stabilita a parcarii. Adica fiecarei astfel de parcari private sa i se acorde un perimetru unde propriile masini de tractare pot interveni. Proprietarul masinii tractate (din cauza ca a parcat ilegal) isi va putea recupera autovehiculul platind o taxa de tractare si de parcare. Parcarea face profit, iar proprietarii de autovehicule invata unde se gasesc cele mai apropiate parcari si pe viitor le vor aduce direct acolo. Investitia ar putea fi amortizata in timp din taxele mai sus mentionate, din abonamente si taxe de parcare pe ora/zi/saptamana pentru cei ce parcheaza in parcare. Pentru ca un investitor ar construi mai degraba un mall decat o parcare, terenul ar putea sa fie inchiriat de catre Primarie pe o durata de timp suficient de lunga pentru a rentabiliza afacerea printr-un contract care sa oblige investitorul sa construiasca parcare, nu altceva.

    ReplyDelete
  2. In Alexandru, unde stau eu, sunt 10 scari de blocuri aranjate intr-un anume fel, ca formeaza un soi de cerc, iar in mijloc, este un fel de spatiu verde (distrus de CET) unde s-ar putea face o parcare perfecta. La cateva blocuri mai incolo, la fel, este loc... dar investitia nu vine. As plati bucuros si dublul impozitului, daca as sti ca in fiecare seara imi duc masina la locul meu sigur din parcarea etajata. N-as mai da kilograme de zapada de pe ea, n-ar mai fi total inghetata dimineata, n-as mai gasi-o atat de prafuita... etc!


    Felicitari Dl. Radvan pentru solutia propusa

    ReplyDelete
  3. Din nefericire Primaria nici daca ar avea bani din contributia benevola a soferilor nu ar sti ce sa faca cu ei. Sunt total incapabili sa gestioneze banul public in interes public. Ar trebui sa prezinte desfasuratorul cheltuielilor: ce a intrat in casierie si pe ce s-a dus. Avem tot dreptul sa stim ce se face din si cu banii nostri.

    In desoebita campanie electorala, musiu primarele s-a apucat de facut parcari de resedinta in cartiere, la cererea expresa a candidatilor la functiile de "derutati" si "scamatori". S-a nimerit sa am depusa o cerere la Primarie prin care solicitam inchirierea unui loc de parcare de resedinta si dupa indelungi discutii aprinse cu cei care se ocupa de acest aspect, DAPPP(directia administrare patrimoniu public si privat pentru cine inca nu cunoaste acest acronim), s-au indurat si au venit sa inspecteze locatia solicitata.

    Acum sunt chiriasul unui loc de parcare de resedinta aflat intre blocuri, loc licitat, si credeti-ma ca cei de la DAPPP nu au facut absolut nimic pentru banii pe care ii dau lunar. Am ramas cu marcajul provizoriu, locul de parcare nu este semnalizat corespunzator, la 3 locuri de parcare au infipt o placa, deoarece indicator nu-i pot spune, pe care scrie ca 3 locuri din 4 posibile sunt ocupate si al patrulea este pt parcare ocazionala desi conform contractelor fiecare loc de parcare este nominal si numerotat. La solicitarea inchirierii locului de parcare echipa deosebita a sosit la fata locului, inspectat terenul si frecat mainile a fericire pt ca nu trebuiaiu decat sa manjeasca pe asfaltul deja existent 5 dungi pt 4 locuri de parcare si in nemarginita lor intelepciune, de unde pana cu o zi inainte puteau fi parcate 6-7 masini, ei au decretat ca exista loc doar pentru 4. De asemenea am cerut sa imi fie acordat locul pe care familia mea parcheaza de foarte multa vreme, locatia fiind cumva pe un colt dar foarte bine ferita de vitezomani si alte pericole. Mi s-a replicat ca pe colt nu se parcheaza si ca ei nu pot licita acel loc. Am acceptat sperand ca macar daca voi fi nevoit sa parchez in spic, voi avea fundul masinii protejat de inclinatia marcajului. Greseala din nou din partea mea sa sper la ceva de buna calitate, cei care au trasat dungile, in frunte cu minunatul inginer care a tinut-o intr-o "lasa ca stiu eu ce fac" m-au lasat cu fundul masinii in strada ca sa nu cumva sa fiu lipsit de emotii atunci cand pe gheata formata in urma ninsorilor vor derapa autoturismele aflate in tranzit pe aleea dintre blocuri. Nu mai pomenesc de vesnicul scandal cu vecinii care imi tot blocheaza masina daca incerc sa ii protejez fundul parcand ceva mai inclinat decat dungile trasate de inteleptii de la DAPPP. Si as putea sa continui la nesfarsit povestea Politiei comunitare care nu are cadrul legal pentru a face ceva in mom in care iti gasesti ocupat locul pe care il platesti.

    Deci nici cu bani veniti de-a moaca astia de la Primarie nu s-ar pricepe sa ne faca viata mai buna din pacate.

    ReplyDelete
  4. Stimate coleg, iti dau dreptate, povesti din acestea legate de "originala licitatie" am mai auzit. De aceea nu sustin acest sistem. De asemenea, si mie imi e teama ca propunerea cu taxa generalizata nu ar insemna decit umflarea bugetului pentru unii si buzele umflate pentru noi, ceilalti. Din pacate, actuala echipa de la primarie nu m-a convins ca este in stare sa gestioneze situatia. Acest blog, ca si altele, vin cu posibile solutii, insa cu parere de rau cred ca nu vor fi aplicate prea curind. Poate totusi mai tin cont si de opinia simplului cetatean. Mergeti la presa, publicati pe net, poate se misca ceva.

    ReplyDelete
  5. Cel putin coltul dinspre intersectia din Nicolina (cel opus fostului patinoar) cred ca este privat. La un moment chiar erau niste stalpi de gard si o ghereta, dar au disparut acum vreo 2 ani.

    ReplyDelete