Wednesday, September 22, 2010

Pista de biciclete de pe Bahlui




















Am asteptat cu nerabdare sa vad cum va arata pista de biciclete promisa prin programul Civitas. O analiza la rece ne permite citeva rapide consideratii.

Bile albe:
- pista exista. Este bine ca totusi s-a facut, chiar daca in alta parte decit prevedea initial Civitas. Sper ca ea merge din Metalurgie pina in Dacia, caci altfel, este incompleta si fara rost.
- faptul ca s-a realizat aceasta pista probabil va da un imbold pentru realizarea altora. Imi permit sa dau citeva sugestii:
1. Fundatie-Agronomie; pe partea dreapta, la urcare, pina la Parcul Copou, si de acolo pe ambele sensuri pina la capat, poate chiar pina la Seminarul Teologic, se poate face lejer o pista. Si cind spun se poate face ma refer la trasarea unor linii de demarcare pe trotuarul generos ca spatiu ce deja exista. Din loc in loc se pot pune stalpi de delimitare, pentru a reaminti pietonilor ca acolo e o pista.
2. lacul Venetia-lacul Ciric (implica reabilitarea trotuarului, ce e acum intr-o stare jalnica).

Bile negre:
- mutarea obiectivului de la traseul Tudor V.-Agronomie la splai Bahlui reprezinta in sine o mare bila neagra. Erau bani, se putea amenaja, chiar si cu riscul ca pista sa fie folosita si de pietoni.
- dale? Cu ce se deosebeste pista de un trotuar din cele modernizate de primarie? Are aceleasi dale! Trec peste faptul ca nu am vazut nicaieri in lume pista de biciclete cu dale! Vopseaua data pe mijloc si margine se va risipi curind.
- rampe? In unele locuri am vazut rampe, in altele nu. Cele deja facute nu aratau cu ce ma obisnuisem pre alte meleaguri. Pentru cele lipsa, am si o foto sugestiva. Rampe sunt necesare nu numai pe pista, ci la toate trecerile de pietoni din oras. A facut citeva primarul Simirad si... cu acelea am ramas. Avind copil mic stiu ce spun.
- semafoare pentru biciclisti? Deja visam.

P.S. O idee laudabila, inchirierea de biciclete in Parcul Expozitiei. Pina cind am vazut situatia la fata locului! In primul rind, se dau gratuit, ceea ce nu e rau, caci obisnuiesc oamenii cu ideea de bicicleta prin oras. Problema e ca multi din cei ce le inchiriaza sunt tineri teribilisti. La inceput nu am fost de acord cu interdictia de a merge cu bicicleta prin parc, insa curind am observat ca multi din cei ce le folosesc incalca cele mai elementare norme de circulatie. Nu tin cont de copii mici, batrani, vajaie pe trotuare, pericolul de accident fiind in multe cazuri iminent. Solutia ar fi realizarea pe unele din numeroasele alei ale parcului a unor... piste. Nu e greu!

P.S. 2. Foto promisa

11 comments:

  1. Cateva raspunsuri legate de aceste consideratii...

    1. Schimbarea de traseu a fost facuta pentru ca anumite pasaje se suprapuneau cu marile proiecte de infrastructura, finantate prin POR Axa 1. Banii pentru Archimedes erau deja accesati si trebuiau utilizati, contractele de finantare pe POR Axa I au fost semnate de abia saptamana trecuta. De aceea s-a facut aceasta modificare de traseul, CU ACCEPTUL COMISIEI EUROPENE.

    2. Nu ati vazut nicaieri in lume piste cu dale? Dar ati fost peste tot? Sigur? Va recomandam sa mergeti in Olanda, la Amsterdam de exemplu, si veti vedea ca majoritatea pistelor de acolo sunt cu dale. Sau in tarile nordice. Sau ... just google!

    3. Liniile de demarcatie, fie ele pe pista de biciclisti, fie pe strada sau trotuar, nu pot face nimic daca nu avem si o schimbare de mentalitate. Civilizatia europeana se invata si ea. Schimbarea de mentalitate este cel mai important beneficiu al acestor proiecte. Ati punctat corect legat de situatia din Parcul Expozitiei. Acolo este in principal o problema de mentalitate, care se rezolva doar in timp. Exista un traseu in parc pe care reprezentantii firmei le recomanda celor care inchiriaza sa mearga, pe zona cu asfalt din partea de nord a parcului.

    4. Rampele de care vorbiti vor fi prezente peste tot, ele sunt prevazute in toate proiectele de infrastructura. Problema este ca lucrarile municipalitatii trebuie sincronizate cu cele ale Drumurilor Nationale ( de aici si toata tevatura cu pista de biciclisti din Bucsinescu spre Tudor - acolo trebuia sa intervina CNADNR - e responsabilitatea lor )

    5. La Ciric, putina rabdare. Tocmai se stabileste firma care va executa lucrari de 12 milioane de euro. Va fi cea mai frumoasa zona de agrement din Moldova.

    5. Simirad este un exemplu de om care nu a facut nimic palpabil pentru Iasi. Majoritatea strazilor din Iasi, a marilor bulevarde si-au depasit de 4-5 ori durata de viata, recordul fiind Sararia, care are peste 20 de ani de cand a fost ultima data refacuta.
    Din fericire, prin contractele semnate saptamana trecuta, primele semnate in Romania, infrastructura Iasului va fi mult mai buna prin bani europeni. Iar acesta, fie ca recunoasteti sau nu, este meritul principal al primarului Nichita.

    Cateva linkuri utile pt dvs si alti cititori...

    http://www.primaria-iasi.ro/content.aspx?item=1814&lang=RO
    http://www.7est.ro/stiri/metropola/12966-le-am-luat-o-inainte.html
    http://curierul-iasi.ro/finantari-de-60-de-milioane-euro-au-fost-parafate-la-iasi-1251

    ReplyDelete
  2. sa nu nuit, inca un link util...

    http://curierul-iasi.ro/primaria-iasi-a-organizat-prima-licitatie-privind-modernizarea-bazei-de-agrement-de-la-ciric-1039

    ReplyDelete
  3. cu cata usurinta pronuntati "pista pe traseul copou - t. vladimirescu". am doar o curiozitate mica, dvs ati urcat vreodata copoul pe bicicleta?
    si inca una, ati coborat vreodata copoul pe bicicleta? daca raspunsul e nu se justifica usurinta exprimarii, dar daca e da, ziceti-mi si mie va rog cati ani v-ati antrenat pentru acest efort. multumesc

    ReplyDelete
  4. Ma bucur ca postarea mea a atras comentarii. Sa o luam pe rind.
    In ceea ce-l priveste pe dnul Matasaru, observ ca se prezinta ca un avocat al primariei. Sa nu fiu inteles gresit. Ca orice om am optiuni politice, insa pe acest bloc am incercat sa nu le exprim, tocmai pt ca (iesean prin adoptie fiind) tin la acest oras si doresc sa se dezvolte si sa se dezvolte bine. Din pacate, dezvoltarea, desi exista, este dezechilibrata si neuniforma. Pot veni oricind cu probe, dar nu acum. Cit priveste pista cu pricina, nu am facut decit sa exprim opiniile mele. Am dat si bile albe, dupa cum s-a vazut. La cele negre cred ca sunt indreptatite. Sa zicem ca am inteles motivele schimbarii traseului. As fi dorit realizarea pe traseul Agronomie - TV, tocmai in ideea de a uni toate universitatile, pt a folosi studentilor. Nu e rau ca s-a facut pe malul Bahluiului, ba chiar e o varianta buna. Nu mi s-a raspuns daca va fi intr-adevar intre Metalurgie si Dacia? Cit priveste dalele, intamplarea face ca intre 24 si 28 august sa fi fost la Amsterdam la Congresul de Stiinte Istorice. Am batut bine orasul in pauzele conferintelor si nu prea am vazut dale pe piste. E drept ca pe unele e... piatra cubica, dar asa sunt o parte din strazile orasului, mai ales in zona canalelor. Nemultumirea mea e ca pista de la noi cu aceste dale nu se deosebeste cu nimic de trotuarele din Podu Ros, spre exemplu. Putem pune pariu ca pietonii nostri vor merge lejer pe pista de pe Bahlui si vor incurca biciclistii?
    La rampe si Ciric mai am rabdare. Ii multumesc dnului Matasaru pt link, chiar ma intereseaza subiectul (neaparat trebuie amenajate aici piste de biciclete, suntem in zona verde). Sa speram ca in plan este inclusa si modernizarea soselei ce merge spre Tatarasi, ce poate fi insotita de o astfel de pista.

    Christoph, sa nu crezi ca vb de biciclete in necunostinta de cauza. Recunosc, pina acum nu prea am iesit prin oras, mai mult din motive de siguranta si poluare (nu imi place sa ma plimb prin noxele de la esapament). In schimb, vara bat coclaurile pe la tara. Cunosc avatarurile urcarii/coborarii pe Copou de la un coleg ce facea asta des pina recent. Cind m-am referit la un traseu Agronomie-TV a nu se intelege ca m-am gindit ca cineva va face neaparat TOT acest traseu. Poate unii se vor inhama la asa ceva, dar altii vor prefera doar unele sectiuni. Poate unii vor merge doar de la Agronomie la Universitate, altii de la Medicina in Tudor, altii din Tudor pina in Tg Cucu si tot asa. Cred totusi ca vom trai sa vedem, la un moment dat, si aceasta pista gata. Spor si cele bune.

    ReplyDelete
  5. Parerea unui fost biciclist amator:
    prin Tudor si pe Splai Bahlui (intre Pd Ros si Pd de Piatra) ar fi fost mai bine daca s-ar fi facut un sens al pistei pe un trotuar si celalalt sens pe trotuarul opus.

    Desi ideal ar fi fost ca pistele sa fie pe strada, asa cum cer multi biciclisti, avand in vedere ca langa bordura sunt masini parcate,
    capace de canal la vreo 5 cm diferenta de nivel, capace de canal lipsa, nisip, pietris, asfalt umflat de caldura, etc, e mai potrivit Romaniei ca pistele sa fie facute pe trotuar (poate situatia se va schimba peste 20 de ani).

    ----------

    @Cristoph, ca sa fiu sigur, tu chiar vorbesti de Copou sau de Bucium?
    1) Cand aveam vreo 12 ani urcam Copoul cu un Pegas cu o singura viteza (venind tocmai din Nicolina, cu o pauza in fata Teatrului National). Si nici macar n-am fost pasionat de sport.
    2) Cine nu poate sa urce Copoul, sa nu-l urce. N-am auzit pe nimeni sa te oblige fie sa urci Copoul, fie sa stai in casa. Majoritatea celor ce vin din cartiere oricum se vor opri la Universitate.
    3) A cobori Copoul nu inseamna a merge cu 40 km/h cu bicicleta, facand slalom printre pietoni, cum gresit cred o gramada de kinderi.

    ----------

    @Daniel Matasaru: Pentru punctul 3, mentalitatea ca mentalitate, dar cine a fost desteptul / desteapta care a proiectat pista pe TOT trotuarul?
    De exemplu, in zona Pd de Piatra pietonii au de ales: fie merg pe pista, fie prin noroi, fiindca pe portiunea opusa Bahluiului trotuarul este reprezentat in unele locuri doar de o bordura,
    iar in altele e parcare pentru sediile de firma aparute.

    Pista care traverseaza strada (pe langa trecerile de pietoni) ar trebui vopsita urgent in visiniu pe portiunile respective.

    ReplyDelete
  6. Am desenat pe harta cateva trasee pe care mi-ar placea sa le vad implementate.

    mov = piste existente deja
    verde = piste care sper sa se faca in curand
    galben = piste care sper sa se realizeze candva


    Cel putin continuarea pistei actuale, de pe Splai Bahlui, Biserica Lipoveneasca, Palatul Culturii nu necesita mai mult de un marcaj!

    ReplyDelete
  7. Nu stiu ce planuri mai are primaria dar cred ca ar trebui sa existe piste de biciclisti pe toata lungimea Bahluiului fiindca ar face legatura intre cea mai mare parte a orasului: Metalurgie, Tudor, P.Ros, P. de Piatra, Alexandru, Dacia. Un vis frumos ar fi continuarea pistei si in afara orasului, tot pe malul raului - de exemplu daca vrei sa faci o plimbare sau ai treaba in Ungheni sau in P. Iloaiei, Tg. Frumos etc sa poti merge frumos pe bicicleta fara sa "concurezi" pe sosea cu miile de bolizi, mai ales pe soseaua dinspre Tg Frumos. Ar asigura o legatura civilizata, ecologica si benefica pentru ieseni si pentru locuitorii judetului care ar prefera sa mearga pe bicicleta la Iasi. Castigul ar fi si pentru biciclisti ca ar merge pe un traseu linistit si nepoluat si pentru soferi ca nu ar mai fi incomodati de primii cu nimic. Poate s-o face vreodata. Revenind in oras, acelasi lucru se poate face si pe malul Nicolinei, asigurand legatura cu partea de sud a orasului - varianta de extindere e valabila si aici cu localitatile din sud care s-au dezvoltat foarte mult - o pista care sa faca legatura cu noile zone locuibile - Horpaz, Ciurea, etc si cu zonele de agrement de acolo - Ezareni, Ciurbesti.

    ReplyDelete
  8. Dan, Chent, nu cred ca ne-ar lua mult timp pentru a gandi cateva noi trasee, in sau in afara orasului. Problema tine de punerea in practica, dar si de lipsa de civilizatie a oamenilor. Spre ex. de mult se spune ca la metrou in Bucuresti pe scarile rulante oamenii, la fel ca in toata Europa, ar trebui sa stea pe dreapta, pt a permite celor ce se grabesc sa urce/coboare pe stanga! Degeaba, unii se simt chiar ofensati cind li se spune ceva! Am dat doar un exemplu. La fel va fi si cu biciclistii, se vor trezi (se trezesc deja) cu pietonii pe spatiul lor! Ne schimba foarte greu mentalitatile, e boala veche la noi.

    ReplyDelete
  9. De acord ca punerea in practica e problema, dar uita-te ca pe trotuarul de pe Str. Palat deja trec foarte multi biciclisti, unii merg normal, altii cu viteza si in zig-zag printre pietoni. Dupa ce se strang corturile de la Sarbatorile Iasului, cat e ca echipa de la Citadin ce se ocupa de marcajele rutiere sa traseze o banda de 1.60m pentru biciclisti? 30 de minute si cateva cutii de vopsea.

    Singurul mod de a schimba rapid mentalitatea unui popor e un dezastru de genul foamete si razboi, ceea ce cred ca nimeni nu-si (mai) doreste. Nu-mi fac nicio grija ca in cativa ani se vor obisnui pietonii cu biciclistii, pe masura ce nr celor din urma va creste.


    PS: Ai vazut tu la metroul din Bucuresti vreun afis care sa explice ca pe partea dreapta se stationeaza, iar pe partea stanga se merge? Eu nu tin minte decat niste pictograme, dar degeaba sunt puse daca oamenilor nu li s-a explicat si ce inseamna (ba cred ca multi nici macar pe alea nu le-au observat).

    ReplyDelete
  10. Asa e daar...si pietonii ar trebui sa aibe pe unde merge. Deocamdata la pista de pe malul Bahluiului ar trebui turnat un strat de asfalt si pentru pietoni fiindca altfel trebuie sa mergi prin groapa, daca nu vrei sa mergi pe pista.

    ReplyDelete
  11. E corect ce spuneti! Problema e ca la noi nimeni nu gindeste cum trebuie lucrurile inainte de a trece la treaba. Aduceti-va aminte cind s/a inceput lucrul la pista pe bdul Tudor V. si au realizat ca se face pista, dar trotuarul pt pietoni ramine nemodernizat!!! In alta ordine de idei, sunt foarte curios ce se va alege de planul de modernizare a malurilor Bahluiului. De la proiect la finalizare e cale... lunga.

    ReplyDelete