Saturday, October 2, 2010

Transportul in comun

Domnul Iulian Boia, aflat acum in Zilina, Slovacia, imi permite sa preiau de pe blogul dumnealui, cateva idei legate de eficientizarea transportului in comun. Sunt idei de bun-simt, care, in cazul in care ar fi aplicate, ar duce la un transport mai atractiv pentru ieseni. Dar, inainte de a prelua ideile dnului Boia, sa vedem ce avem noi in prezent in Iasi:

cu +:
- o parte din infrastructura a fost modernizata, o alta parte este in lucru, alta asteapta modernizarea.
- s-au achizitionat autobuze noi, da si tramvaie second-hand. Ambele se prezentau bine la momentul aducerii in Iasi, insa cei cativa ani de functionare pe malurile Bahluiului, plus lipsa de civilizatie a unora dintre semenii nostri, si-au lasat amprenta.
- incercarea de a crea un "culoar" pentru autobuze pe directia Copou-T.V., cu reusita momentan aproximativa.
- o oferta de bilete variata. E bine ca exista bilete de o zi, seturi de 10 bilete, abonamente pt. 15 zile... cu toate ca pretul abonamentului pe toate liniile este cam mare.

cu -:
- lipsa de punctualitate a mijloacelor de transport. Se tot vorbeste de sisteme GPS, de afisaj electronic in statii... Inca asteptam! De vina este si situatia (si modul in care este sistematizat) traficului din oras, unul de cosmar la orele de varf. Degeaba s-au trasat benzi speciale pentru autobuze in Podu Ros sau pe bdul Independentei, daca nu sunt respectate (nici macar de soferii de autobuz). Cind stabilim reguli, incercam sa le si aplicam.
- vechimea multora dintre mijloace. Daca aducem tramvaie second-hand, cit or fi ele de renovate, la un moment dat vechimea lor isi va spune cuvintul.
- numarul insuficient de mijloace. Atit timp cit acestea circula supraaglomerate la ore de virf calatorul ce prefera masina nu va fi atras spre ele.
- intretinerea neadecvata. Cine urca o data, de doua ori... intr-un autobuz prafuit si plin de mirosuri nu usor de suportat va evita urmatoarea data sa se mai urce.
- desfiintarea transportului electric auto. Exista infrastructura, trebuiau cumparate troleibuze noi.
- informarea deficitara. Nu exista harti cu traseele in statiile principale, tablitele indicatoare nu sunt clare, lipseste o varianta in engleza a site-ului RATP (si ea fara o harta cu traseele). Vrem turism, insa nu oferim informatii turistilor! 
Dar sa nu uitam si:
- lipsa de civilizatie a multora dintre ieseni. Abia s-a instalat noua statie in Podu Ros, ca ea si a fost vandalizata (s-a spart un geam lateral)!

Dar sa vedem ce ne transmite colegul Iulian Boia:

Daca ma raportez la Iasi, autoritatile noastre chiar ar cate ceva de invatat de la slovaci! In cele 3 saptamini de cand folosesc troleibuzele si autobuzele din Zilina am devenit convins ca sunt cu mult in fata noastra, in multe privinte. Le enumar cele mai importante:

1. Statiile sunt (majoritatea) bine ingrijite – au banci din lemn cu acoperis, harta a transportului public si instructiuni in limba engleza! In plus, unele au si indicatoare electronice care iti arata care este urmatorul troleibuz/autobuz care soseste si cat timp ai de asteptat.
2. Toate mijloacele de transport in comun sunt prevazute cu un sistem de navigatie (citeam de pe site-ul lor ca nu sunt GPS-uri ci o instalatie radio) si respecta orarul cu precizie de invidiat! Uneori pierd troleibuzul daca intarzii un singur minut si ma gandesc ca e cel mai bun de training de punctualitate pe care l-am experimentat!! (spre comparatie, in postul Tramvaiele se mai schimba, oamenii ramin povesteam experienta de a astepta vreo jumate de ora dupa un tramvai).
3. Aspectul cel mai important poate – aproape toate statiile au automate de bilete! Imi aduc aminte si acum de cat ori m-am frustrat anul trecut in Bucuresti pentru ca in primele luni eram nevoit sa iau un autobuz de la statia de metrou pina acasa si, cum deseori ajungeam dupa ora 20,  toneta de bilete  era inchisa. Aveam vreo 6 statii pe care le parcurgeam cu emotia unui infractor care asteapta sa fie prins.. Dincolo de confortul cetatenilor (poti cumpara bilete non-stop) cred ca pentru autoritati ar trebui sa primeze economia de resurse, insa!  

2 comments:

  1. Abonament pe toate liniile vs bilete:

    Iasi: abonament = 51 bilete (de o calatorie)
    Praga: abonament = 21 bilete (de 75 minute) sau 30 bilete (de 25 minute)
    Brno (doua zone): abonament = 24 bilete (de 60 minute, doua zone)
    Berlin (zonele AB): abonament = 34 bilete (pt zonele AB)

    Abonamentele in Iasi sunt extrem de dezavantajoase. Ar trebui ca un abonament lunar pe toate liniile sa coste 70 Lei, iar biletele cu o calatorie sa fie eliberate prin automate la un pret de 2 Lei (chioscuri doar in statiile cu trafic mare). Astfel un abonament = 35 bilete.


    Din pacate statii vandalizate sunt mai multe, de ex: Moldova, Tg Cucu... :(

    ReplyDelete
  2. Dan, un comentaru (calcul) pertinent! Ma intreb daca citeste cineva lucrurile acestea!

    ReplyDelete