Monday, December 15, 2008

Cu sau fara tramvaie?

La putin timp dupa postarea mea ce continea argumente impotriva largirii str. Palat, au aparut mai multe texte-protest la adresa intentiilor unor sefi din Primarie de a scoate linia de tramvai de pe aceeasi strada. Ramin la parerea ca tramvaiele sunt necesare pentru oras, caci acesta are nevoie de un transport in comun sigur, eficient si nepoluant. Cu o reabilitare adecvata (a se vedea orasele din vest, vom reveni), tramvaiele isi vor recapata stralucirea de odinioara. Redau textele din Ziarul de Iasi mai jos si subscriu la opiniile autorilor. LR

http://www.ziaruldeiasi.ro/cms/site/z_is/news/nu_distrugeti_tramvaiul_din_iasi_168899.html

Nu distrugeti tramvaiul din Iasi!

Domnule primar,

In articole din presa locala din data de 10 decembrie 2008 se exprima dorinta Primariei de a scoate liniile de tramvai de pe bulevardul Anastasie Panu si strada Palat, precum si de pe portiunea dintre Tesatura - Podu Ros - Podu de Piatra.Nu sint un expert in transport in comun, ci doar un simplu cetatean, insa consider aceasta decizie una pripita si nebazata pe fapte reale, ba chiar avind niste explicatii puerile.

Daca ne vom uita putin la vecinii nostri din Uniunea Europeana situati mai in vest, vom observa ca in orasele de acolo nu se scot linii de tramvai, ci, din contra, se modernizeaza si chiar se construiesc linii noi. Si aceasta pentru ca si-au invatat lectia. Si ei au ajuns la concluzii similare acum citeva zeci de ani, anume ca tramvaiul "ar incurca traficul". Insa experienta practica a dovedit ca scoaterea tramvaiului a fost o mare greseala!

Pina la urma, este si firesc, daca stam sa ne gindim putin. Caci scoaterea unui mijloc de transport de mare capacitate (cum este tramvaiul) va indemna calatorii sa aleaga un alt mijloc de deplasare. Care mijloc de deplasare va fi (in cazul Iasului, spre exemplu) ori un autobuz, ori un troleibuz (varianta care pica, pentru ca troleibuze nu mai avem), ori masina personala. Oricare varianta ar fi aleasa, va duce la o aglomerare si mai mare a strazilor, pentru ca nu poti transporta calatorii dintr-un numar de tramvaie cu acelasi numar de autobuze, ci, din contra, va fi nevoie de si mai multe autobuze, care autobuze - sa nu uitam - polueaza.

De asemenea, din cauza aglomeratiei din autobuze, o parte dintre calatori vor alege sa calatoreasca cu masina personala, optiune care este si mai daunatoare, pentru ca va duce la cresterea uriasa a numarului de vehicule aflate in trafic, rezultind blocaje din ce in ce mai dese, pina vom ajunge sa avem parti din oras complet paralizate in unele momente ale zilei.Inteleg ca problema traficului din oras este una spinoasa pentru Primaria Iasi, insa adoptarea unor solutii in care se scot linii de tramvai nu va duce nicicum la rezultatul scontat, ba, dimpotriva, o va complica si mai mult.Solutia pentru rezolvarea problemelor grave din trafic este un transport in comun eficient.

Pentru un oras de marimea municipiului Iasi este imperios necesar sa avem o retea de tramvai bine dezvoltata si intretinuta, iar pentru aceasta e nevoie sa renuntam din start la ideea de a desfiinta tronsoane de linie de tramvai. Mai mult, ar trebui sa se ia in considerare despartirea tramvaiului de restul traficului pentru a mari viteza de circulatie si, implicit, eficienta acestuia. Pentru ca atunci cind calatorii vor vedea ca pot ajunge mult mai repede la destinatie luind tramvaiul, incetul cu incetul, vor renunta sa mai foloseasca masina personala pentru deplasarea in oras, ceea ce va duce la o scadere considerabila a numarului de vehicule aflate in trafic.

Dorim ca municipiul Iasi sa fie o capitala culturala. Insa nu stiu cum putem fi o capitala a culturii daca ne debarasam de propria istorie. Tramvaiul din Iasi are o venerabila virsta de 110 ani. Linia de pe bulevardul Anastasie Panu si strada Palat este printre primele construite in Iasi. De ce sa renuntam la ea? Cu ce mai raminem daca ne distrugem o parte din istoria Iasului? Mai putem avea pretentii la capitala culturala?Dorim ca municipiul Iasi sa fie un important oras al Uniunii Europene, insa cu actualele idei de transport in comun sigur nu o sa facem Iasul un oras european, ci mai degraba un oras sufocat, poluat, paralizat, fara perspective de dezvoltare, mai scurt spus: un oras din Lumea a Treia...

Tramvaiul nu incurca traficul! Chiar daca sint multi soferi indisciplinati care sustin contrariul, nu este asa. Chiar de s-ar scoate tramvaiul din intersectia Podu Ros, nu se va scapa de probleme, ci vor fi chiar mai multe, odata cu cresterea numarului de vehicule din trafic. Problema s-ar rezolva prin adoptarea unei semaforizari bine gindite si, ma repet, prin eficientizarea transportului in comun, asta insemnind reabilitarea intregii retele de cale de rulare tramvai, precum si reabilitarea liniei Podu Ros - CUG II. Daca cetatenii vor vedea ca transportul in comun este o alternativa viabila, vor renunta sa se deplaseze cu masina personala, ceea ce va implica o usurare a traficului in acea zona. Pe deasupra, se va reduce puternic si poluare in acea zona.

De asemenea, tramvaiul ar putea fi si un mijloc facil de deplasare pentru viitori locuitori din complexul Palas. Nu vad cu ce i-ar incurca tramvaiul.Va rog sa incetati cu scoaterea liniilor de tramvai! Aceasta nu este o solutie! Solutia e sa investiti in tramvai, sa investiti intr-un transport in comun eficient, nepoluant, de mare capacitate, rapid. Invatati lectia de la colegii dumneavoastra din orasele din Vest si nu repetati greseala lor! Tineti cont de faptul ca noi nu avem resursele pe care le au ei. Trebuie sa folosim cu chibzuinta ceea ce avem! Nu distrugeti tramvaiul din Iasi! Stefan MINZAT

http://www.ziaruldeiasi.ro/cms/site/z_is/news/soarta_liniei_de_tramvai_de_pe_bulevardul_anastasie_panu_incerta_168798.html

Soarta liniei de tramvai de pe bulevardul Anastasie Panu incerta
* scrisoare deschisa adresata primarului municipiului Iasi si directorului tehnic al Primariei

Domnule Primar,
Domnule Director tehnic,
Am citit cu ingrijorare articolele aparute in citeva publicatii locale in data de 10 decembrie 2008, cu referire la soarta liniei de tramvai de pe bulevardul Anastasie Panu si strada Palat. Dupa o lunga perioada de incertitudine, in care au mai fost facute referiri, in diverse articole de ziar, la utilitatea acestei linii, precizarile aduse joi nu pot decit sa nemultumeasca cetateanul de rind, utilizator permanent al sistemului de transport public din municipiul Iasi.
In articolul „Primaria scoate definitiv tramvaiele de pe b-dul A. Panu", aparut in cotidianul „Iasi Plus", domnul director tehnic Mihai Chirica afirma: „Suspendarea traseelor din aceasta zona nu a adus reclamatii din partea iesenilor". Daca astfel stau lucrurile, motivul ar putea fi cautat in resemnarea cetatenilor la gindul ca lucrarea de pe bd. A. Panu nu va fi terminata prea curind. Sintem, insa, convinsi de faptul ca sondarea cetatenilor din Podu Ros-bulevardul Tutora-Tesatura-Cotnari, adresindu-li-se direct intrebarea daca ar dori revenirea traseelor 1 si 13 la parcursul lor normal, prin Podu Ros, ar arata clar nemultumirea fata de situatia actuala. De altfel, articole anterioare ce tratau subiectul, publicate in editiile on-line ale ziarelor, au beneficiat si de comentarii ale cititorilor care isi exprimau dorinta revenirii traseelor 1 si 13 la parcursurile lor de baza.
Considerind, de exemplu, situatia unui locuitor al zonei Podu Ros, salariat in Copou, care trebuie sa ajunga la serviciu in intervalul 7.00-8.00 si care nu detine un autoturism (fie si permitindu-si unul, dar alegind varianta utilizarii transportului public), prin devierea traseului 13, pe care pina in aprilie 2006 il considera drept solutia cea mai buna pentru a ajunge la locul de munca, respectivul cetatean a fost fortat sa gaseasca alte modalitati, toate incomparabil mai incomode, de a se deplasa intre cele doua zone. Variantele pe care le are la dispozitie in prezent sint: autobuzele 28 si 41 (accesul in acestea este, insa, dificil spre imposibil in zona Podu Ros catre Copou in intervalul orar mentionat, din cauza aglomeratiei), autobuzul 43 barat (pentru care, insa, trebuie sa se deplaseze pina la Tesatura si care, oricum, vine aglomerat dinspre Poitiers-Bularga), tramvaiul 13 deviat prin T. Vladimirescu (deja aberant) sau taxiul. Nu-si doreste, oare, cetateanul nostru revenirea tramvaielor 1/13 prin Podu Ros? Chiar daca si acestea erau aglomerate, pentru locuitorii din Podu Ros-bulevardul Tutora-Tesatura-Cotnari reprezentau solutia rezonabila pentru deplasarea catre zona centrala si Copou.
Pentru zona Podu Ros tramvaiele 1 si 13 reprezentau si unica legatura directa cu zona Tatarasi, cu asigurarea facilitatilor oferite de catre RATP in privinta legitimatiilor de calatorie (din acest punct de vedere, intre varianta autobuzului 121 si cea a tramvaielor 1/13, alegerea putind fi usor de intuit).
Linia de tramvai de pe bd. A. Panu-str. Palat asigura nu doar circulatia tramvaielor 1 si 13, ci si un extraordinar suport pentru implementarea transportului de mare capacitate intre CUG si Copou, traseu pe care in prezent sint probleme foarte mari din cauza aglomeratiei. Reabilitarea infrastructurii de tramvai intre Podu Ros si CUG ar da posibilitatea revenirii tramvaielor (vagoane de capacitate foarte mare) si rezolvarii tuturor problemelor generate de incapacitatea autobuzelor de a prelua fluxul ridicat de calatori dintre CUG si Podu Ros.
Nu trebuie uitate nici aspectele ce tin de istoria indelungata a acestei linii de tramvai, de eforturile facute de inimosii salariati ai Uzinei de Tramvaie pentru restabilirea legaturii zonelor Nicolina si Socola cu centrul orasului, prin reconstructia podului si liniilor de tramvai afectate de bombardamentele din Al Doilea Razboi Mondial.
Tronsonul pentru care se ia in considerare dezafectarea infrastructurii de tramvai ar putea fi utilizat si in scop turistic, cu ajutorul tramvaiului de epoca al RATP.
In acelasi articol din ziarul „Iasi Plus" se spune ca traficul pe bd. A. Panu s-a desfasurat mai bine dupa intreruperea circulatiei tramvaielor. Argumentul nu sta in picioare din doua motive:
- circulatia auto se desfasoara in prezent doar pe directia Hotel Europa-Palatul Culturii si invers, accesul spre si dinspre str. Sf. Lazar fiind blocat (inainte masinile care asteptau intrarea pe str. Sf. Lazar dinspre bd. A. Panu blocau pe mai multe rinduri circulatia tramvaielor si a celorlaltor masini; acelasi lucru se intimpla si cu masinile care ieseau de pe str. Sf. Lazar virind la stinga peste liniile de tramvai si asteptind sa se incadreze pe bd. A. Panu);
- pe bulevard au fost realizate lucrari de asfaltare ce au permis fluidizarea traficului auto (acelasi lucru s-ar intimpla cu sau fara linia de tramvai).
Semaforizarea corespunzatoare a intersectiei la reluarea circulatiei spre/dinspre str. Sf. Lazar si redarea catre trafic a tuturor benzilor inainte de semafoare pot crea premisele desfasurarii normale a circulatiei in zona respectiva.
In articolul „Un bulevard fara tramvaie", publicat in cotidianul „Evenimentul", se spune: „In plus, considera directorul tehnic, strada Palat este destul de ingusta, iar masinile circula foarte greu mai ales din cauza tramvaielor". Strada Palat a fost asfaltata si in perimetrul liniilor de tramvai, deci autovehiculele si tramvaiele vor fi participanti la trafic in mod egal. Nu vedem cum poate un tramvai, care circula alaturi de toti ceilalti participanti la trafic, sa-i incurce pe automobilisti. Dimpotriva, consideram ca acestia pot genera conflicte in trafic atunci cind executa manevre menite a le facilita inaintarea, in dispret fata ceilalti conducatori auto. Acelasi lucru e valabil, de altfel, si pe bd. A. Panu.
In toate materialele la care facem referire, dar mai cu seama in articolul din cotidianul „Evenimentul" este preluata o declaratie a domnului director tehnic care nu poate decit sa ne socheze: „In perspectiva, ele vor deranja si ansamblul Palas, asa ca ar fi mai bine fara tramvaie." Nu intelegem de ce ar trebui ca mii de oameni sa aiba de suferit pentru ca viitorii locatari ai Palas nu vor suporta vecinatatea tramvaielor! Ar fi ca si cum noul venit intr-un bloc ar avea pretentia ca vecinii sa plece, pentru ca nu-i suporta. E cit se poate de jignitor pentru cetatenii acestui oras! si noi, restul locuitorilor orasului (care sintem, de fapt, majoritatea) suportam traficul zilnic de pe strazile pe care locuim, cu sau fara tramvaie, pentru ca traim intr-o comunitate. In plus, trebuie promovat transportul public electric, ecologic, care a existat in acea zona si care trebuie sa revina, nu sa fie aruncat sub pres pentru a promova transportul cu masina personala. Din aceasta perspectiva nu putem fi de acord nici cu afirmatia „Mai mult, si in intersectia din Podu Ros este foarte greu de circulat", din care rezulta ca dezastrul din Podu Ros este generat de prezenta tramvaielor. Total fals! Oricine poate observa ca indiferent daca prin intersectie trece sau nu un tramvai, situatia este absolut aceeasi. Nu tramvaiele incurca circulatia in acea intersectie, ci chiar masinile se incurca unele pe altele, iar disparitia tramvaiului din Podu Ros nu va rezolva nimic. Dimpotriva, va fi nevoie de mai multe autobuze sau vor aparea alte si alte masini care vor amplifica dezastrul. Solutiile pentru zona Podu Ros trebuie gasite in alt mod (de exemplu, sensul unic pe sos. Nationala, alaturi de finalizarea prelungirii bd. D. Cantemir pina la str. Palat ar putea fi un bun inceput). Sa nu uitam un alt aspect, extrem de important: zona Podu Ros este una dintre cele mai poluate ale orasului. Cu siguranta, eliminarea tramvaiului din Podu Ros nu va imbunatati situatia nici din acest punct de vedere. Indiferent de normele respectate de autovehicule (inclusiv autobuze), gazele rezultate din ardere sint la fel de nocive.
Va rugam sa reanalizati situatia liniei de tramvai de pe bd. A. Panu si str. Palat si sa redati locuitorilor din Podu Ros-bulevardul Tutora-Tesatura-Cotnari cele doua trasee de tramvai de care au mare nevoie: 1 si 13! De asemenea, va rugam sa aveti in vedere reincluderea tronsonului Elena Doamna-Palat in urmatoarea etapa de reabilitare a caii de rulare a tramvaielor, dat fiind ca acest tronson a facut parte initial din contractul cu BERD. Radu Czech, Cristina Albu

No comments:

Post a Comment