Din Viena, unul din orasele ce ofera un standard inalt de viata pentru locuitori (si vizitatori), cu transport in comun impecabil, cu multa verdeata, cu liniste si oameni civilizati, citesc despre Iasi. Si ce citesc?
1. "toaletarea" grosolana a copacilor, una tipic romaneasca, are consecinte: vezi aici (am mai scris despre lucruri asemanatoare, nimeni nu vede, nimeni nu aude, ucidem copacii astfel)
2. incredibil, la jumatatea lui iunie, s-a gasit o firma ce sa se ocupe de tantarii din Iasi: vezi aici (in Viena, bineinteles, nici urma de tantar).
Sa mai comentam?!
Saturday, June 18, 2011
Thursday, June 9, 2011
Unire pentru un obiectiv comun: Iasi-"capitala"
Din cite se observa in ultima vreme, pe agenda presedintelui a intrat, ca obiectiv obligatoriu de pus in practica, tema reorganizarii administrative a tarii. Era de asteptat ca aceasta chestiune sa ajunga pe agenda publica, insa ma asteptam, personal, sa mai astepte. Nu este de bun augur nici graba cu care se doreste adoptarea si implementarea unei legi in acest sens, caci implicatiile unei astfel de decizii sunt majore si pe termen lung. Se baga in fata doar ideea absorbirii fondurilor europene, cu toate ca nu acesta ar trebui sa fie motivul luarii unei astfel de decizii. O masura de acest gen ar trebui sa implice nu numai politicieni, ci si istorici, geografi, specialisti in administratie publica, economie etc. Probabil nu va fi asa si vom ajunge tot la asumare in Parlament. Trec peste faptul ca fortarea unificarii mai multor judete in 8 sau mai multe regiuni nu reprezinta cea mai buna solutie. Mai eficient ar fi sa se faca precum in Franta sau Polonia. Sa existe regiuni mai mari, ce sa cuprinda judete mai mici, ce sa cuprinda, la rindul lor, orase si comune. S-ar putea astfel reinfiinta multe din judetele desfiintate abuziv de comunisti si s-ar mai da o sansa unor orase precum Roman, Ramnicu Sarat, Campulung Moldovenesc sau Muscel, Caracal etc., care astazi sunt terminate economic. Nu va fi asa, pentru ca presedintele stie ca infiintarea unor regiuni presupune modificarea constitutiei, prea multa bataie de cap!
Nu acesta este insa motivul interventiei mele. Daca o astfel de lege va trece, este absolut necesar ca resedinta ("capitala") regiunii Moldova Nord sa fie la Iasi. La Iasi si nu la Bacau, Piatra sau Suceava. Nu cred ca trebuie sa mai insir aici agumentele. Ele sunt numeroase (istorice, culturale, demografice, educationale, inclusiv economice) si impun acest oras in fata celorlalte. Argumentul unora (gen Bacau), pe directia situarii geografice, nu are sustinere, caci, la o privire atenta a hartii se observa ca mai toate resedintele actuale de judet sunt excentrice in cadrul actualei regiuni nord-est (Bacaul prea in sud, Suceava prea la nord, Piatra la vest, Iasi la est). Nici argumentul aeroportului nu este hotarator, in toate cele trei orase mai importante existind o asemenea facilitate. Economic vorbind, Bacaul a stagnat in ultimii ani, in timp ce la Iasi s-au facut unele investitii (vezi Delphi, Continental, chiar Palas).
Avem deci toate argumentele pentru a revendica pentru Iasi statutul de "capitala" regionala. INSA, nu e suficient. In textul domnului Nicusor Paduraru, de aici, e prea multa siguranta. La fel s-ar fi spus si acum ceva ani, cind s-a organizat regiunea de dezvoltare nord-est si capitala a ajuns, prin jocuri de culise, la... Piatra Neamt! Tot politic se va decide si acum si tocmai de aceea este necesar ca toate fortele politice locale sa se uneasca in jurul acestui obiectiv. Acum nu mai conteaza culoarea politica, "pierderea capitalei" ar fi foarte grava si cu consecinte. Nu trebuie sa le insir nici pe acestea. Toate institutiile importante vor migra acolo unde va fi "capitala" regionala. Se vor pierde sute, daca nu mii (tinind cont de cit de multi bugetari sunt in Iasi) de locuri de munca. Investitorii, in mod firesc, se vor orienta catre centru, la fel cum multe din investitiile publice vor ajunge tot acolo. Asa vor sta lucrurile. Daca prin alte regiuni, "capitala" va fi stabilita in orasele cele mai mari (gen Cluj, Timisoara, Constanta), la fel trebuie sa stea lucrurile si la Iasi. Partidele locale trebuie sa lase deoparte neintelegerile si, acum sau la anul sau cind va fi, trebuie sa lupte impreuna pentru ca la Iasi sa fie "capitala" regiunii/judetului. Trecutul si prezentul impun acest lucru!
P.S. 1 cu siguranta o astfel de tema va naste numeroase dispute! Este firesc, la final unii se vor supara (multi), altii se vor bucura (mai putini). Pentru Iasi, chiar daca am neglija majoritatea argumentelor (istorice, culturale...), in picioare ramine unul singur, cel demografic; Iasiul e cel mai mare oras al Moldovei. Daca maine Parlamentul sau guvernul vor decide mutarea capitalei tarii din Bucuresti, cel mai mare oras, atunci da, putem renunta la a mai sustine Iasiul pentru pozitia de "capitala" locala.
P.S. 2 sper ca liderii locali PSD si PNL nu vor sustine prostiile cu centrul administrativ, cel politic sau cel economic (toate diferite) din programul Ponta! Sa speram ca USL nu are de gind sa dezavantajeze Iasiul prin astfel de improvizatii.
Nu acesta este insa motivul interventiei mele. Daca o astfel de lege va trece, este absolut necesar ca resedinta ("capitala") regiunii Moldova Nord sa fie la Iasi. La Iasi si nu la Bacau, Piatra sau Suceava. Nu cred ca trebuie sa mai insir aici agumentele. Ele sunt numeroase (istorice, culturale, demografice, educationale, inclusiv economice) si impun acest oras in fata celorlalte. Argumentul unora (gen Bacau), pe directia situarii geografice, nu are sustinere, caci, la o privire atenta a hartii se observa ca mai toate resedintele actuale de judet sunt excentrice in cadrul actualei regiuni nord-est (Bacaul prea in sud, Suceava prea la nord, Piatra la vest, Iasi la est). Nici argumentul aeroportului nu este hotarator, in toate cele trei orase mai importante existind o asemenea facilitate. Economic vorbind, Bacaul a stagnat in ultimii ani, in timp ce la Iasi s-au facut unele investitii (vezi Delphi, Continental, chiar Palas).
Avem deci toate argumentele pentru a revendica pentru Iasi statutul de "capitala" regionala. INSA, nu e suficient. In textul domnului Nicusor Paduraru, de aici, e prea multa siguranta. La fel s-ar fi spus si acum ceva ani, cind s-a organizat regiunea de dezvoltare nord-est si capitala a ajuns, prin jocuri de culise, la... Piatra Neamt! Tot politic se va decide si acum si tocmai de aceea este necesar ca toate fortele politice locale sa se uneasca in jurul acestui obiectiv. Acum nu mai conteaza culoarea politica, "pierderea capitalei" ar fi foarte grava si cu consecinte. Nu trebuie sa le insir nici pe acestea. Toate institutiile importante vor migra acolo unde va fi "capitala" regionala. Se vor pierde sute, daca nu mii (tinind cont de cit de multi bugetari sunt in Iasi) de locuri de munca. Investitorii, in mod firesc, se vor orienta catre centru, la fel cum multe din investitiile publice vor ajunge tot acolo. Asa vor sta lucrurile. Daca prin alte regiuni, "capitala" va fi stabilita in orasele cele mai mari (gen Cluj, Timisoara, Constanta), la fel trebuie sa stea lucrurile si la Iasi. Partidele locale trebuie sa lase deoparte neintelegerile si, acum sau la anul sau cind va fi, trebuie sa lupte impreuna pentru ca la Iasi sa fie "capitala" regiunii/judetului. Trecutul si prezentul impun acest lucru!
P.S. 1 cu siguranta o astfel de tema va naste numeroase dispute! Este firesc, la final unii se vor supara (multi), altii se vor bucura (mai putini). Pentru Iasi, chiar daca am neglija majoritatea argumentelor (istorice, culturale...), in picioare ramine unul singur, cel demografic; Iasiul e cel mai mare oras al Moldovei. Daca maine Parlamentul sau guvernul vor decide mutarea capitalei tarii din Bucuresti, cel mai mare oras, atunci da, putem renunta la a mai sustine Iasiul pentru pozitia de "capitala" locala.
P.S. 2 sper ca liderii locali PSD si PNL nu vor sustine prostiile cu centrul administrativ, cel politic sau cel economic (toate diferite) din programul Ponta! Sa speram ca USL nu are de gind sa dezavantajeze Iasiul prin astfel de improvizatii.
Thursday, May 19, 2011
De prin oras
Tot pe scurt, caci timpul e pretios:
1. Frumoasa, eleganta, design atragator, modern... ma refer la noua cladire BRD de pe Sf. Lazar. Proiectantii de la Palas, ce ne pregatesc, din cite inteleg, cateva cladiri cubice, acoperite cu sticla si cu o culoare nepotrivita (chiar neplacuta), ar avea ce invata de aici.
2. Nu inteleg cine si cum da aprobari pentru instalarea panourilor publicitare in oras. Nu se fac studii pe teren??? Probabil ca nu, altfel nu pricep si pace ce cauta acest panou, instalat la inaltime, sa fie vazut si de ciori, plasat chiar in fata cladirii Facultatii de Constructii! Ca de, arhitectura locala, moderna, veche, cum o fi, nu ne intereseaza, doar ne uitam cu totii la reclame!
1. Frumoasa, eleganta, design atragator, modern... ma refer la noua cladire BRD de pe Sf. Lazar. Proiectantii de la Palas, ce ne pregatesc, din cite inteleg, cateva cladiri cubice, acoperite cu sticla si cu o culoare nepotrivita (chiar neplacuta), ar avea ce invata de aici.
2. Nu inteleg cine si cum da aprobari pentru instalarea panourilor publicitare in oras. Nu se fac studii pe teren??? Probabil ca nu, altfel nu pricep si pace ce cauta acest panou, instalat la inaltime, sa fie vazut si de ciori, plasat chiar in fata cladirii Facultatii de Constructii! Ca de, arhitectura locala, moderna, veche, cum o fi, nu ne intereseaza, doar ne uitam cu totii la reclame!
Tuesday, May 17, 2011
Strazi uitate
Un post scurt: tot asteptam de ceva vreme sa vedem reabilitare pe strazi intens circulate, precum Splai Bahlui sau Sos. Nationala (toate sectoarele, din Alexandru sau Podu Ros), peticite si raspeticite, denivelate, ce mai, un cosmar! Adaugam B-dul Tutora sau Poitiers? Vasile Lupu?
Anul acestea cred ca speram inutil.
Anul acestea cred ca speram inutil.
Friday, April 15, 2011
Avem nevoie de parcuri 1?
Pentru ca orasul are nevoie mare de spatii verzi (tocmai atrageam atentie cu privire la Str. Palat), imi propun ca de acum incolo sa identific locuri din oras ce pot fi amenajate drept parcuri. Iata unul: Manastirea Frumoasa. Numele nu pare sa se potriveasca insa cu peisajul. Ce vede astazi turistul sau chiar ieseanul ce ajunge aici? Pe langa monumentul istoric si religios propriu-zis (ce a vazut si vremuri mai bune), in fata ochilor i se infatiseaza un spatiu dezolant, cu blocuri de o parte, cu calea ferata pe de alta (si cu un pasaj prin care iti este frica sa treci, caci nu stii in ce poti... calca), ce mai... un maidan (dupa cum se vede chiar si din... satelit). Cateva foto edificatoare (sursa wikipedia) sunt mai jos (macar iarba era proaspat cosita). Oare nu se pot planta aici cateva rinduri de copaci (tei, castani...), amenaja o alee, instala niste banci, pune niste lampadare? Pardon, vad o banca intr-una din foto si... un cos de gunoi! Mai este si un catel, insa, nici vorba de oameni, copii...
Vizualizare hartă mărită
Vizualizare hartă mărită
Monday, April 11, 2011
Adio parfum de tei!
Cred ca astfel trebuie intitulat acest post!
Motivul... finalizarea in curind (un an, doi, sunt optimist) a complexului Palas! Nu vreau sa se inteleaga ca am ceva cu acest complex. Din contra, reprezinta, teoretic, o buna punere in valoare a ideilor moderne ce caracterizeaza un oras in sec. XXI: modernitate, ambianta, spatiu verde/spatiu comercial/spatiu de promenada... Spun teoretic, pentru ca vreau sa il vad finalizat (a incheia ceva cu bine reprezinta o problema la romani) si vreau sa vad cit a mai ramas din proiectul initial. Deja ceea ce ni se infatiseaza ochilor nu "rupe gura targului". Cladirea terminata de la str. Palat nu prea seamana cu ceea ce am gasit aici:
De asemenea, controversat este blocul turn, cu 15 sau 16 etaje, ce strica perspectiva asupra Palatului, cum vii dinspre centru. Oare nu putea avea "doar" 12 etaje si, astfel, sa nu apara ca o caciula peste vechiul edificiu? Dar nu vreau sa fiu carcotas, sa asteptam totusi incheierea proiectului.
Alt subiect m-a determinat sa (re)deschid subiectul. In Adevarul se publica o schita de dirijare a traficului in zona dupa finalizarea complexului. Principala artera ce va fi sacrificata este Strada Palat. Dintr-o strada azi placuta amatorului de plimbare, cu miasme de tei in iunie, aceasta strada, inca verde, se va transforma intr-un simplu bulevard, cu n benzi pe sens, cu trotuare inguste, fara copaci (caci cei ce vor fi plantati nu vor creste din motive de... poluare, vezi strazile Nicolina si Socola). Mai demult, propusesem alta varianta, cu transformarea ambelor cai mari de acces, Palat si Sf. Lazar, in sensuri unice, chiar cu pastrarea liniei de tramvai. Ce vad in aceasta schita ma trimite cu gandul la un... urias ambuteiaj. In primul rind, vom suferi probabil de lipsa (cronica la Iasi) a sincronizarii semafoarelor. In plus, acel giratoriu de dinainte de pod nu cred ca va rezolva problema, caci se vor crea mari cozi dinspre ambele sensuri, atit Podu Ros, cit si Palat. Pur si simplu in aceasta zona se intalnesc prea multe strazi pentru ca astfel sa se rezolve problema. O solutie secundara ar fi finalizarea proiectului Cantemir, insa vad ca se tot amina, nu inteleg ce este asa de greu de aplicat solutia exproprierii pentru interes public a terenurilor/caselor ce blocheaza zona! Ceea ce e trasat pe schita ca strada Palat-Cantemir este o gluma, caci duce undeva in spatele blocurilor de pe splai, pe o alee de 3-4 m latime. Personal as finaliza strapungerea Cantemir (in care as devia Sf. Andrei), cu iesire spre locul unde azi se intersecteaza str. Sf. Constantin cu Str Palat. As expropria cit se poate din acea zona si as completa parcul de linga biserica lipoveneasca. Trebuie ceva bani, insa ar apare o alternativa verde la distrugerea str. Palat.
Ce mai pot spune? Cum parcul stil Luxembourg din complexul Palas va fi ultimul ce va fi facut (si pina nu il vad ca in pozele de la prezentare nu il voi aprecia), ne ramine Copoul! Sa speram ca pentru mai mult timp, pina nu va intra si acesta in vizorul "dezvoltatorilor"!
Motivul... finalizarea in curind (un an, doi, sunt optimist) a complexului Palas! Nu vreau sa se inteleaga ca am ceva cu acest complex. Din contra, reprezinta, teoretic, o buna punere in valoare a ideilor moderne ce caracterizeaza un oras in sec. XXI: modernitate, ambianta, spatiu verde/spatiu comercial/spatiu de promenada... Spun teoretic, pentru ca vreau sa il vad finalizat (a incheia ceva cu bine reprezinta o problema la romani) si vreau sa vad cit a mai ramas din proiectul initial. Deja ceea ce ni se infatiseaza ochilor nu "rupe gura targului". Cladirea terminata de la str. Palat nu prea seamana cu ceea ce am gasit aici:
Fig. 1: Complex Palas (plan original)
De asemenea, controversat este blocul turn, cu 15 sau 16 etaje, ce strica perspectiva asupra Palatului, cum vii dinspre centru. Oare nu putea avea "doar" 12 etaje si, astfel, sa nu apara ca o caciula peste vechiul edificiu? Dar nu vreau sa fiu carcotas, sa asteptam totusi incheierea proiectului.
Alt subiect m-a determinat sa (re)deschid subiectul. In Adevarul se publica o schita de dirijare a traficului in zona dupa finalizarea complexului. Principala artera ce va fi sacrificata este Strada Palat. Dintr-o strada azi placuta amatorului de plimbare, cu miasme de tei in iunie, aceasta strada, inca verde, se va transforma intr-un simplu bulevard, cu n benzi pe sens, cu trotuare inguste, fara copaci (caci cei ce vor fi plantati nu vor creste din motive de... poluare, vezi strazile Nicolina si Socola). Mai demult, propusesem alta varianta, cu transformarea ambelor cai mari de acces, Palat si Sf. Lazar, in sensuri unice, chiar cu pastrarea liniei de tramvai. Ce vad in aceasta schita ma trimite cu gandul la un... urias ambuteiaj. In primul rind, vom suferi probabil de lipsa (cronica la Iasi) a sincronizarii semafoarelor. In plus, acel giratoriu de dinainte de pod nu cred ca va rezolva problema, caci se vor crea mari cozi dinspre ambele sensuri, atit Podu Ros, cit si Palat. Pur si simplu in aceasta zona se intalnesc prea multe strazi pentru ca astfel sa se rezolve problema. O solutie secundara ar fi finalizarea proiectului Cantemir, insa vad ca se tot amina, nu inteleg ce este asa de greu de aplicat solutia exproprierii pentru interes public a terenurilor/caselor ce blocheaza zona! Ceea ce e trasat pe schita ca strada Palat-Cantemir este o gluma, caci duce undeva in spatele blocurilor de pe splai, pe o alee de 3-4 m latime. Personal as finaliza strapungerea Cantemir (in care as devia Sf. Andrei), cu iesire spre locul unde azi se intersecteaza str. Sf. Constantin cu Str Palat. As expropria cit se poate din acea zona si as completa parcul de linga biserica lipoveneasca. Trebuie ceva bani, insa ar apare o alternativa verde la distrugerea str. Palat.
Fig. 2: schita de deviere a traficului propusa de Palas
Ce mai pot spune? Cum parcul stil Luxembourg din complexul Palas va fi ultimul ce va fi facut (si pina nu il vad ca in pozele de la prezentare nu il voi aprecia), ne ramine Copoul! Sa speram ca pentru mai mult timp, pina nu va intra si acesta in vizorul "dezvoltatorilor"!
Thursday, March 17, 2011
Cel mai scurt post
Probabil aceasta este una din cele mai scurte postari ale mele de pina acum si are legatura cu subiectul de mai jos:
http://www.ziaruldeiasi.ro/local/semafor-la-trecerea-de-pietoni-unde-un-tir-a-ucis-un-iesean~ni75rb
Este regretabil ce s-a intamplat la acea trecere de pietoni (accidentul mortal de acum o saptamina), insa soferul are totusi niste circumstante atenuante (corectat, n.ns.): trecerea este semnalizata cu un semn greu vizibil (plasat prea jos), culorile zebrei sunt de mult sterse, iar plasarea trecerii este cam nefericita (caci un semafor este la 100 m)! S-a intamplat, soferul e vinovat, va plati. Si acum vine postarea propriu-zisa, legata de solutia propusa:
1. Domnilor, trecerea poate fi mutata la semaforul de la Galata, mai fac oamenii miscare, este in folosul lor!
2."Domnilor, s-a inventat semaforul cu... buton"!
http://www.ziaruldeiasi.ro/local/semafor-la-trecerea-de-pietoni-unde-un-tir-a-ucis-un-iesean~ni75rb
Este regretabil ce s-a intamplat la acea trecere de pietoni (accidentul mortal de acum o saptamina), insa soferul are totusi niste circumstante atenuante (corectat, n.ns.): trecerea este semnalizata cu un semn greu vizibil (plasat prea jos), culorile zebrei sunt de mult sterse, iar plasarea trecerii este cam nefericita (caci un semafor este la 100 m)! S-a intamplat, soferul e vinovat, va plati. Si acum vine postarea propriu-zisa, legata de solutia propusa:
1. Domnilor, trecerea poate fi mutata la semaforul de la Galata, mai fac oamenii miscare, este in folosul lor!
2."Domnilor, s-a inventat semaforul cu... buton"!
Friday, February 18, 2011
Aminarea - boala primariilor
Din presa aflam ca proiectul de modernizare de la Ciric debuteza, cum altfel, cu... o aminare! Cred ca avem de-a face cu un blestem national, niciodata nu facem ceva la timp, nu facem cum trebuie si cind trebuie.
Ma astept ca si la proiectul Bahlui sa pornim la fel.
P.S. o veste buna ar fi ca autoritatile si-au adus aminte ca Iasii sunt numiti "orasul teilor" si vor planta tei in tot orasul. Cind voi simti mirosul teilor precum la Budapesta (trebuie incercat in iunie, ce e la Iasi e treaba de mic copil), atunci voi spune ca treaba aceasta a fost bine facuta. Bine ca s-a renuntat la magnolii si alte exotisme din acestea.
Ma astept ca si la proiectul Bahlui sa pornim la fel.
P.S. o veste buna ar fi ca autoritatile si-au adus aminte ca Iasii sunt numiti "orasul teilor" si vor planta tei in tot orasul. Cind voi simti mirosul teilor precum la Budapesta (trebuie incercat in iunie, ce e la Iasi e treaba de mic copil), atunci voi spune ca treaba aceasta a fost bine facuta. Bine ca s-a renuntat la magnolii si alte exotisme din acestea.
Tuesday, January 4, 2011
Splai drept Bahlui
Astazi Ziarul de Iasi relanseaza problema completarii splaiului drept Bahlui cu o noua strada, intre Podu Ros si Podu de Piatra. Primaria se arata formal interesata, insa, daca va face o astfel de strada, trebuie sa gandeasca foarte bine proiectul.
Sunt convins ca, pe termen mediu si lung, in sectorul amintit de pe malul drept al Bahluiului va apare o strada. Aceasta ar fi corespondenta celei de pe celalalt mal, astfel ca nu o vad altfel (si banuiesc ca asa o vor vedea si cei ce o vor pune in practica) decit ca o strada cu sens unic dinspre Podu de Piatra spre Podu Ros. Soseaua Nationala ar trebui sa ramina ca sens unic dinspre Podu Ros spre Podu de Piatra si ambele strazi ar putea asigura o mai buna parcare pentru numeroasele masini din zona. Din punctul meu de vedere nu ar fi nici o problema ca linia de tramvai sa fie pastrata, reabilitata si plasata pe mijlocul noii strazi. Am putea avea astfel o noua strada, larga, cu 2 benzi si linie de tramvai. Problema cea mare va fi insa la intersectie, caci accesul autoturismelor in Podu Ros va fi dificil, mai dificil decit accesul actual dinspre Sos. Nationala. Ar fi necesar inca un semafor si asta nu va duce decit la o marire a timpilor de asteptare pentru celelalte intrari in intersectie. Ramin la opinia, tratata si in alte postari de pe acest blog, ca trebuie introdus, dupa finalizarea Palas-ului (ce va complica mult lucrurile), sens unic pe Str. Sf. Lazar (spre centru) si Str. Palat (dinspre centru). De asemenea, daca se va amenaja splaiul drept Bahlui, trebuie finalizat si proiectul Bulevardului Cantemir, cu strapungere in Str. Palat si corespondenta cu Sf. Lazar prin str. Sf. Constantin. Prin urmare, toate strazile din zona Podu Ros-Palas trebuie regindite pentru a asigura un trafic cit de cit fluent, altfel, din 2012 ne paste o mare "blocada" rutiera. Imi este teama ca va trece timpul, nu se va face nimic, si exact cu asa ceva ne vom confrunta.
Sunt convins ca, pe termen mediu si lung, in sectorul amintit de pe malul drept al Bahluiului va apare o strada. Aceasta ar fi corespondenta celei de pe celalalt mal, astfel ca nu o vad altfel (si banuiesc ca asa o vor vedea si cei ce o vor pune in practica) decit ca o strada cu sens unic dinspre Podu de Piatra spre Podu Ros. Soseaua Nationala ar trebui sa ramina ca sens unic dinspre Podu Ros spre Podu de Piatra si ambele strazi ar putea asigura o mai buna parcare pentru numeroasele masini din zona. Din punctul meu de vedere nu ar fi nici o problema ca linia de tramvai sa fie pastrata, reabilitata si plasata pe mijlocul noii strazi. Am putea avea astfel o noua strada, larga, cu 2 benzi si linie de tramvai. Problema cea mare va fi insa la intersectie, caci accesul autoturismelor in Podu Ros va fi dificil, mai dificil decit accesul actual dinspre Sos. Nationala. Ar fi necesar inca un semafor si asta nu va duce decit la o marire a timpilor de asteptare pentru celelalte intrari in intersectie. Ramin la opinia, tratata si in alte postari de pe acest blog, ca trebuie introdus, dupa finalizarea Palas-ului (ce va complica mult lucrurile), sens unic pe Str. Sf. Lazar (spre centru) si Str. Palat (dinspre centru). De asemenea, daca se va amenaja splaiul drept Bahlui, trebuie finalizat si proiectul Bulevardului Cantemir, cu strapungere in Str. Palat si corespondenta cu Sf. Lazar prin str. Sf. Constantin. Prin urmare, toate strazile din zona Podu Ros-Palas trebuie regindite pentru a asigura un trafic cit de cit fluent, altfel, din 2012 ne paste o mare "blocada" rutiera. Imi este teama ca va trece timpul, nu se va face nimic, si exact cu asa ceva ne vom confrunta.
Sunday, November 28, 2010
Parc la Ciric
Nimeni nu contesta faptul ca avem nevoie de un parc modern in zona Ciric! Zona este potrivita pentru amenajarea a asa ceva, imbinind relativ armonios apa (lacul) cu padurea. Scandalul care a izbucnit recent, legat de defrisarea a cca. 6 ha de padure, cred ca forteaza putin nota, caci, din cite inteleg, doar 3,7 ha vor fi efectiv defrisate, restul urmind sa ramina zone verzi, probabil cu o mai mica densitate a copacilor. Daca ar fi asa, ar fi in regula, caci nu se poate amenaja ceva, terenuri de sport, parcari, fara sa sacrifici o parte din copaci. INSA, este necasar ca cei ce implementeaza proiectul sa se tina de el si sa nu devieze, asa cum des se petrece la noi (si cum se petrece si la Palas). Sa se taie numai ce trebuie taiat, atit! De asemenea, am dori sa vedem o minune: cei ce au castigat punerea in aplicare a proiectului sa si respecte termenele din contract. Daca acest scandal degenereaza si se ajunge la contestari in justitie, exista riscul ca banii europeni sa nu mai vina si atunci ne vom trezi cu (inca) un santier etern.
M-am uitat atent pe proiect. Cateva mici modificari cred ca s-ar impune:
- traseul telescaunului ar trebui prelungit pina dincolo de lac. Traseul actual este scurt si neatractiv.
- amenajarile nu ar trebui sa se rezume doar la zona lacului Ciric. Ce facem cu spatiul dintre Ciric si Venetia? Soseaua de acolo trebuie in mod obligatoriu asfaltata si, pe malul paraului, pina in Venetia, trebuie amenajate alei cu banci, iluminat public, piste pentru biciclisti, locuri de picnic.
- este necesara o mica parcare la intersectia drumului ce vine dinspre Tatarasi cu cel ce merge spre aeroport. Pe plan apare un P, insa nu se specifica, precum in alte locuri, daca acolo este sau nu prevazuta o astfel de amenajare.
- nu se specifica pe plan, dar speram ca zonele dintre spatiile de joaca, zona cu structuri gonflabile, parcare autocare (ca sa dau un exemplu), pastreaza si o parte din arbori, caci nimeni nu vrea sa se duca in mijlocul zilei cu copilul, vara, si sa se joace in plin soare.
P.S. Despre un alt parc, ce are nevoie urgenta de amenajare, voi scrie cit de curind. Pentru felul in care arata acum, o imagine (vezi zona "desertificata" de la sud de Str. Ciurchi) luata de pe Google maps este sugestiva:
Vizualizare hartă mărită
M-am uitat atent pe proiect. Cateva mici modificari cred ca s-ar impune:
- traseul telescaunului ar trebui prelungit pina dincolo de lac. Traseul actual este scurt si neatractiv.
- amenajarile nu ar trebui sa se rezume doar la zona lacului Ciric. Ce facem cu spatiul dintre Ciric si Venetia? Soseaua de acolo trebuie in mod obligatoriu asfaltata si, pe malul paraului, pina in Venetia, trebuie amenajate alei cu banci, iluminat public, piste pentru biciclisti, locuri de picnic.
- este necesara o mica parcare la intersectia drumului ce vine dinspre Tatarasi cu cel ce merge spre aeroport. Pe plan apare un P, insa nu se specifica, precum in alte locuri, daca acolo este sau nu prevazuta o astfel de amenajare.
- nu se specifica pe plan, dar speram ca zonele dintre spatiile de joaca, zona cu structuri gonflabile, parcare autocare (ca sa dau un exemplu), pastreaza si o parte din arbori, caci nimeni nu vrea sa se duca in mijlocul zilei cu copilul, vara, si sa se joace in plin soare.
P.S. Despre un alt parc, ce are nevoie urgenta de amenajare, voi scrie cit de curind. Pentru felul in care arata acum, o imagine (vezi zona "desertificata" de la sud de Str. Ciurchi) luata de pe Google maps este sugestiva:
Vizualizare hartă mărită
Monday, November 22, 2010
Blocurile svaiter
Unii se intreaba ce durata de viata au blocurile construite in ultimele decenii. Dupa cum scrie aici, intr-un articol mai vechi, sau aici, acestea ar avea o viata medie ce se intinde intre 50 si 80 de ani, la jumatatea acestei durate fiind necesara o interventie de renovare sau de inlocuire macar a instalatiilor. Nu sunt specialist insa orice constructie sufera o data cu trecerea timpului. Ba avem cutremure, mai mari sau mai mici, ba trepidatii din surse exterioare (vezi zonele cu linii de tramvai), ba tasari de teren, ba alte cauze. Nu prea luam in consideratie... interventia umana, ce inclin sa cred are un rol din ce in ce mai important in durata de viata a unui astfel de imobil.
A devenit ceva obisnuit sa auzim prin blocurile noastre comuniste sunete suave de masina de gaurit. La orice ora din zi, ele isi fac treaba, de parca aceste blocuri au fost facute pentru a fi gaurite. Gauri pentru agatat tablouri, gauri pentru etajere, gauri pentru mobila, gauri pentru instalatia termica, gauri pentru tevi de gaz... Adaugam, mai nou, gaurile pentru izolatie, multe si marunte, si sigur se va mai inventa ceva ce poate fi pus prin gaurire prin aceste blocuri. Si mai adaugam numeroasele interventii pe care diversi le-au facut, ba pentru a extinde o debara, ba pentru a o da jos cu totul, ba pentru a face iesire mai mare spre balcon, ba pentru a uni bucataria cu sufrageria, in stil american, fel de fel de interventii, de te intrebi cite mai suporta saracele blocuri. Cum multe dintre ele au ceva vechime, caci chiar si cele asa-zis "noi" au peste 20 de ani de cind sunt date in folosinta, te intrebi cit vor mai rezista si cum se vor comporta la urmatorul cutremur. Tare ma tem ca vom avea surprize, inclusiv la blocurile "noi" (sau foarte noi).
Si eu locuiesc intr-un bloc vechi si ma gindesc cu groaza cum arata dupa atitea interventii ale omului, ca un... svaiter.
A devenit ceva obisnuit sa auzim prin blocurile noastre comuniste sunete suave de masina de gaurit. La orice ora din zi, ele isi fac treaba, de parca aceste blocuri au fost facute pentru a fi gaurite. Gauri pentru agatat tablouri, gauri pentru etajere, gauri pentru mobila, gauri pentru instalatia termica, gauri pentru tevi de gaz... Adaugam, mai nou, gaurile pentru izolatie, multe si marunte, si sigur se va mai inventa ceva ce poate fi pus prin gaurire prin aceste blocuri. Si mai adaugam numeroasele interventii pe care diversi le-au facut, ba pentru a extinde o debara, ba pentru a o da jos cu totul, ba pentru a face iesire mai mare spre balcon, ba pentru a uni bucataria cu sufrageria, in stil american, fel de fel de interventii, de te intrebi cite mai suporta saracele blocuri. Cum multe dintre ele au ceva vechime, caci chiar si cele asa-zis "noi" au peste 20 de ani de cind sunt date in folosinta, te intrebi cit vor mai rezista si cum se vor comporta la urmatorul cutremur. Tare ma tem ca vom avea surprize, inclusiv la blocurile "noi" (sau foarte noi).
Si eu locuiesc intr-un bloc vechi si ma gindesc cu groaza cum arata dupa atitea interventii ale omului, ca un... svaiter.
Sunday, November 7, 2010
Curiozitate rutiera
Ca o scurta curiozitate: cei ce merg dinspre Iasi spre Targu Frumos (si de aici spre alte zari), probabil au constatat ca in Valea Lupului se afla amplasate pe marginea drumului nu mai putin de 3 (trei!) indicatoare ce ne indica faptul ca mergem spre Targu Frumos si... Sabaoani. De fiecare data ma enervez de prostia romanului si acesta este inca un caz! Inteleg ca drumul duce (si) spre intersectia DN28 cu DN2, intersectia ce cade in comuna Sabaoani, localitate prin care de altfel nici nu intram, insa de aici si pina la a pune pe 3 indicatoare faptul ca drumul duce acolo mi se pare o mare tampenie (scuzati limbajul). Dar oare daca cei de la drumuri ne indicau ca pe acel drum mergem spre Suceava, Roman, Bacau, chiar Brasov sau Cluj, ce avea?
O alta ciudatenie, tipic romanesca, tine de faptul ca indicatoarele noastre rutiere nu trimit mai niciodata spre directii din afara tarii. Oare in Iasi nu ar merge un indicator spre Chisinau?
O alta ciudatenie, tipic romanesca, tine de faptul ca indicatoarele noastre rutiere nu trimit mai niciodata spre directii din afara tarii. Oare in Iasi nu ar merge un indicator spre Chisinau?
Saturday, October 2, 2010
Transportul in comun
Domnul Iulian Boia, aflat acum in Zilina, Slovacia, imi permite sa preiau de pe blogul dumnealui, cateva idei legate de eficientizarea transportului in comun. Sunt idei de bun-simt, care, in cazul in care ar fi aplicate, ar duce la un transport mai atractiv pentru ieseni. Dar, inainte de a prelua ideile dnului Boia, sa vedem ce avem noi in prezent in Iasi:
cu +:
- o parte din infrastructura a fost modernizata, o alta parte este in lucru, alta asteapta modernizarea.
- s-au achizitionat autobuze noi, da si tramvaie second-hand. Ambele se prezentau bine la momentul aducerii in Iasi, insa cei cativa ani de functionare pe malurile Bahluiului, plus lipsa de civilizatie a unora dintre semenii nostri, si-au lasat amprenta.
- incercarea de a crea un "culoar" pentru autobuze pe directia Copou-T.V., cu reusita momentan aproximativa.
- o oferta de bilete variata. E bine ca exista bilete de o zi, seturi de 10 bilete, abonamente pt. 15 zile... cu toate ca pretul abonamentului pe toate liniile este cam mare.
cu -:
- lipsa de punctualitate a mijloacelor de transport. Se tot vorbeste de sisteme GPS, de afisaj electronic in statii... Inca asteptam! De vina este si situatia (si modul in care este sistematizat) traficului din oras, unul de cosmar la orele de varf. Degeaba s-au trasat benzi speciale pentru autobuze in Podu Ros sau pe bdul Independentei, daca nu sunt respectate (nici macar de soferii de autobuz). Cind stabilim reguli, incercam sa le si aplicam.
- vechimea multora dintre mijloace. Daca aducem tramvaie second-hand, cit or fi ele de renovate, la un moment dat vechimea lor isi va spune cuvintul.
- numarul insuficient de mijloace. Atit timp cit acestea circula supraaglomerate la ore de virf calatorul ce prefera masina nu va fi atras spre ele.
- intretinerea neadecvata. Cine urca o data, de doua ori... intr-un autobuz prafuit si plin de mirosuri nu usor de suportat va evita urmatoarea data sa se mai urce.
- desfiintarea transportului electric auto. Exista infrastructura, trebuiau cumparate troleibuze noi.
- informarea deficitara. Nu exista harti cu traseele in statiile principale, tablitele indicatoare nu sunt clare, lipseste o varianta in engleza a site-ului RATP (si ea fara o harta cu traseele). Vrem turism, insa nu oferim informatii turistilor!
Dar sa nu uitam si:
- lipsa de civilizatie a multora dintre ieseni. Abia s-a instalat noua statie in Podu Ros, ca ea si a fost vandalizata (s-a spart un geam lateral)!
Dar sa vedem ce ne transmite colegul Iulian Boia:
cu +:
- o parte din infrastructura a fost modernizata, o alta parte este in lucru, alta asteapta modernizarea.
- s-au achizitionat autobuze noi, da si tramvaie second-hand. Ambele se prezentau bine la momentul aducerii in Iasi, insa cei cativa ani de functionare pe malurile Bahluiului, plus lipsa de civilizatie a unora dintre semenii nostri, si-au lasat amprenta.
- incercarea de a crea un "culoar" pentru autobuze pe directia Copou-T.V., cu reusita momentan aproximativa.
- o oferta de bilete variata. E bine ca exista bilete de o zi, seturi de 10 bilete, abonamente pt. 15 zile... cu toate ca pretul abonamentului pe toate liniile este cam mare.
cu -:
- lipsa de punctualitate a mijloacelor de transport. Se tot vorbeste de sisteme GPS, de afisaj electronic in statii... Inca asteptam! De vina este si situatia (si modul in care este sistematizat) traficului din oras, unul de cosmar la orele de varf. Degeaba s-au trasat benzi speciale pentru autobuze in Podu Ros sau pe bdul Independentei, daca nu sunt respectate (nici macar de soferii de autobuz). Cind stabilim reguli, incercam sa le si aplicam.
- vechimea multora dintre mijloace. Daca aducem tramvaie second-hand, cit or fi ele de renovate, la un moment dat vechimea lor isi va spune cuvintul.
- numarul insuficient de mijloace. Atit timp cit acestea circula supraaglomerate la ore de virf calatorul ce prefera masina nu va fi atras spre ele.
- intretinerea neadecvata. Cine urca o data, de doua ori... intr-un autobuz prafuit si plin de mirosuri nu usor de suportat va evita urmatoarea data sa se mai urce.
- desfiintarea transportului electric auto. Exista infrastructura, trebuiau cumparate troleibuze noi.
- informarea deficitara. Nu exista harti cu traseele in statiile principale, tablitele indicatoare nu sunt clare, lipseste o varianta in engleza a site-ului RATP (si ea fara o harta cu traseele). Vrem turism, insa nu oferim informatii turistilor!
Dar sa nu uitam si:
- lipsa de civilizatie a multora dintre ieseni. Abia s-a instalat noua statie in Podu Ros, ca ea si a fost vandalizata (s-a spart un geam lateral)!
Dar sa vedem ce ne transmite colegul Iulian Boia:
Daca ma raportez la Iasi, autoritatile noastre chiar ar cate ceva de invatat de la slovaci! In cele 3 saptamini de cand folosesc troleibuzele si autobuzele din Zilina am devenit convins ca sunt cu mult in fata noastra, in multe privinte. Le enumar cele mai importante:
1. Statiile sunt (majoritatea) bine ingrijite – au banci din lemn cu acoperis, harta a transportului public si instructiuni in limba engleza! In plus, unele au si indicatoare electronice care iti arata care este urmatorul troleibuz/autobuz care soseste si cat timp ai de asteptat.
2. Toate mijloacele de transport in comun sunt prevazute cu un sistem de navigatie (citeam de pe site-ul lor ca nu sunt GPS-uri ci o instalatie radio) si respecta orarul cu precizie de invidiat! Uneori pierd troleibuzul daca intarzii un singur minut si ma gandesc ca e cel mai bun de training de punctualitate pe care l-am experimentat!! (spre comparatie, in postul Tramvaiele se mai schimba, oamenii ramin povesteam experienta de a astepta vreo jumate de ora dupa un tramvai).
3. Aspectul cel mai important poate – aproape toate statiile au automate de bilete! Imi aduc aminte si acum de cat ori m-am frustrat anul trecut in Bucuresti pentru ca in primele luni eram nevoit sa iau un autobuz de la statia de metrou pina acasa si, cum deseori ajungeam dupa ora 20, toneta de bilete era inchisa. Aveam vreo 6 statii pe care le parcurgeam cu emotia unui infractor care asteapta sa fie prins.. Dincolo de confortul cetatenilor (poti cumpara bilete non-stop) cred ca pentru autoritati ar trebui sa primeze economia de resurse, insa!
Wednesday, September 22, 2010
Pista de biciclete de pe Bahlui

Am asteptat cu nerabdare sa vad cum va arata pista de biciclete promisa prin programul Civitas. O analiza la rece ne permite citeva rapide consideratii.
Bile albe:
- pista exista. Este bine ca totusi s-a facut, chiar daca in alta parte decit prevedea initial Civitas. Sper ca ea merge din Metalurgie pina in Dacia, caci altfel, este incompleta si fara rost.
- faptul ca s-a realizat aceasta pista probabil va da un imbold pentru realizarea altora. Imi permit sa dau citeva sugestii:
1. Fundatie-Agronomie; pe partea dreapta, la urcare, pina la Parcul Copou, si de acolo pe ambele sensuri pina la capat, poate chiar pina la Seminarul Teologic, se poate face lejer o pista. Si cind spun se poate face ma refer la trasarea unor linii de demarcare pe trotuarul generos ca spatiu ce deja exista. Din loc in loc se pot pune stalpi de delimitare, pentru a reaminti pietonilor ca acolo e o pista.
2. lacul Venetia-lacul Ciric (implica reabilitarea trotuarului, ce e acum intr-o stare jalnica).
Bile negre:
- mutarea obiectivului de la traseul Tudor V.-Agronomie la splai Bahlui reprezinta in sine o mare bila neagra. Erau bani, se putea amenaja, chiar si cu riscul ca pista sa fie folosita si de pietoni.
- dale? Cu ce se deosebeste pista de un trotuar din cele modernizate de primarie? Are aceleasi dale! Trec peste faptul ca nu am vazut nicaieri in lume pista de biciclete cu dale! Vopseaua data pe mijloc si margine se va risipi curind.
- rampe? In unele locuri am vazut rampe, in altele nu. Cele deja facute nu aratau cu ce ma obisnuisem pre alte meleaguri. Pentru cele lipsa, am si o foto sugestiva. Rampe sunt necesare nu numai pe pista, ci la toate trecerile de pietoni din oras. A facut citeva primarul Simirad si... cu acelea am ramas. Avind copil mic stiu ce spun.
- semafoare pentru biciclisti? Deja visam.
P.S. O idee laudabila, inchirierea de biciclete in Parcul Expozitiei. Pina cind am vazut situatia la fata locului! In primul rind, se dau gratuit, ceea ce nu e rau, caci obisnuiesc oamenii cu ideea de bicicleta prin oras. Problema e ca multi din cei ce le inchiriaza sunt tineri teribilisti. La inceput nu am fost de acord cu interdictia de a merge cu bicicleta prin parc, insa curind am observat ca multi din cei ce le folosesc incalca cele mai elementare norme de circulatie. Nu tin cont de copii mici, batrani, vajaie pe trotuare, pericolul de accident fiind in multe cazuri iminent. Solutia ar fi realizarea pe unele din numeroasele alei ale parcului a unor... piste. Nu e greu!
P.S. 2. Foto promisa
.jpg)
Wednesday, September 15, 2010
Supermarket in centru?
Daca ar fi sa ma iau dupa ce scrie aici, ne vom trezi in curind cu un supermarket (refuz sa le numesc hypermarket, in curind vom ajunge la megamarket, terramarket) in plin centru, mai precis la Palas:
" Omul de afaceri Iulian Dascălu, proprietarul companiei Iulius Group şi cel mai mare proprietar român de centre comerciale, a bătut palma cu lanţul de hipermarketuri Auchan pentru deschiderea unui nou magazin într-un spaţiu dezvoltat de Iulius Group, în cadrul proiectului imobiliar Palas din Iaşi, situat în centrul oraşului, în spatele Palatului Culturii. "
Surse: aici sau aici
De la Palas, complexul rezidential, hotelier, comercial si de agrement ajungem la Palas supermarketul? Oricum, dupa cum se scrie si aici, de la proiectul original la ce vom vedea noi in 2012 e mare mare distanta! Puteam avea un frumos parc sub Palatul Culturii (caci acel strand era demult depasit) si respiram cu totii aer curat, iar proiectul cu pricina ar fi atras oameni si daca era la marginea orasului.
Cine plateste pentru transformarea completa a zonei? Cine va inghiti noxele degajate de miile de masini ce se vor inghesui aici? Cum vom mai putea circula in Podu Ros? Intrebari la care eu nu am un raspuns.
" Omul de afaceri Iulian Dascălu, proprietarul companiei Iulius Group şi cel mai mare proprietar român de centre comerciale, a bătut palma cu lanţul de hipermarketuri Auchan pentru deschiderea unui nou magazin într-un spaţiu dezvoltat de Iulius Group, în cadrul proiectului imobiliar Palas din Iaşi, situat în centrul oraşului, în spatele Palatului Culturii. "
Surse: aici sau aici
De la Palas, complexul rezidential, hotelier, comercial si de agrement ajungem la Palas supermarketul? Oricum, dupa cum se scrie si aici, de la proiectul original la ce vom vedea noi in 2012 e mare mare distanta! Puteam avea un frumos parc sub Palatul Culturii (caci acel strand era demult depasit) si respiram cu totii aer curat, iar proiectul cu pricina ar fi atras oameni si daca era la marginea orasului.
Cine plateste pentru transformarea completa a zonei? Cine va inghiti noxele degajate de miile de masini ce se vor inghesui aici? Cum vom mai putea circula in Podu Ros? Intrebari la care eu nu am un raspuns.
Monday, September 6, 2010
De prin oras adunate
Plimbarile prin oras cu copilul meu mi-au oferit prilejul de a vedea cit de bine si frumos stau lucrurile in urbea de pe malurile Bahluiului. Iata o scurta selectie:
1. Ma intreb oare cind proiectantii de la Palas si-au facut temele, s-au gindit ei ce probleme de trafic vor crea prin grandioasa constructie pe care au pus-o la cale? Nu ma opun progresului, cu toate ca as fi preferat ca acest proiect sa fi fost pus in practica in alta parte, insa acum, cind lucrurile sunt relativ avansate, vad pe teren unele greseli de proiectare ce se pot lasa cu efecte pe termen lung. Oare s-au gindit proiectantii de la Palas ce "conflicte de trafic" creaza prin felul in care au gindit intrarile/iesirile din complex? Ma uit cu surprindere pe teren si observ ca deja se lucreaza la o astfel de iesire. In loc sa se afle macar la intersectia Strazii Palat cu Sf. Andrei, aceasta este situata intre intersectia cu pricina si intersectia Str. Palat cu Sf. Constantin?!! Va fi frumos peste unul, doi ani, cind se va inaugura, Strada Palat si Podu Ros vor fi cu siguranta blocate.

2. Ma intreb cind si cum se face curatenie in parcurile de joaca pentru copii? Cine le pazeste? Imaginile cu betivi si gunoaie printre buruieni sunt graitoare.

.jpg)
3. Ma intreb cind vor ajunge lucrarile de reabilitare si in venerabilul parc Copou? Nu mai amintesc de alte zone verzi ale orasului, ce ar putea fi transformate in parcuri veritabile (Gradinari, Galata, nu mai zic de Cetatuia), ci ma refer doar la una din atractiile principale ale orasului. Sunt alei in parcul Copou ce nu au vazut asfaltul de decenii!!!
1. Ma intreb oare cind proiectantii de la Palas si-au facut temele, s-au gindit ei ce probleme de trafic vor crea prin grandioasa constructie pe care au pus-o la cale? Nu ma opun progresului, cu toate ca as fi preferat ca acest proiect sa fi fost pus in practica in alta parte, insa acum, cind lucrurile sunt relativ avansate, vad pe teren unele greseli de proiectare ce se pot lasa cu efecte pe termen lung. Oare s-au gindit proiectantii de la Palas ce "conflicte de trafic" creaza prin felul in care au gindit intrarile/iesirile din complex? Ma uit cu surprindere pe teren si observ ca deja se lucreaza la o astfel de iesire. In loc sa se afle macar la intersectia Strazii Palat cu Sf. Andrei, aceasta este situata intre intersectia cu pricina si intersectia Str. Palat cu Sf. Constantin?!! Va fi frumos peste unul, doi ani, cind se va inaugura, Strada Palat si Podu Ros vor fi cu siguranta blocate.
2. Ma intreb cind si cum se face curatenie in parcurile de joaca pentru copii? Cine le pazeste? Imaginile cu betivi si gunoaie printre buruieni sunt graitoare.

.jpg)
3. Ma intreb cind vor ajunge lucrarile de reabilitare si in venerabilul parc Copou? Nu mai amintesc de alte zone verzi ale orasului, ce ar putea fi transformate in parcuri veritabile (Gradinari, Galata, nu mai zic de Cetatuia), ci ma refer doar la una din atractiile principale ale orasului. Sunt alei in parcul Copou ce nu au vazut asfaltul de decenii!!!
.jpg)
Thursday, September 2, 2010
Din nou despre parcari
Revin dupa vacanta cu aceeasi veche tema, parcarile. Citesc in presa locala ca Primaria pregateste in sfarsit un proiect concret de reglementare a parcarilor din oras. Proiectul aduce destul de mult cu ceea ce am propus si eu mai demult aici, insa cu o mica/mare deosebire, si anume faptul ca s-ar dori concesionarea acestui serviciu catre un privat. Mare greseala! Nu vreau sa intru in interpretari laterale (de genul "interese") si din capul locului subliniez ca reglementarea unui serviciu public, precum parcarea municipala, nu poate decit sa aduca beneficii financiare, dar numai daca tine direct de Primarie. Care ar fi dezavantajele concesionarii:
1. un cost mai mare, pentru ca orice firma ce concesioneaza ceva si trebuie sa plateasca o taxa/redeventa, trebuie sa obtina si un... profit. Pentru locuitorii orasului este mai ieftin sa negocieze acest serviciu direct cu Primaria. Din experientele altora, prevad la scurt timp dupa concesionare o crestere a tarifelor, pt a multumi firma.
2. posibile abuzuri din partea firmei ce va concesiona. A se vedea cazul parcarilor Dalli din Bucuresti, pe care primarul Oprescu le-a luat inapoi la Primarie. In alte parti Primaria se chinuie sa ia inapoi parcarile, pt ca reprezinta o sursa buna de venituri, noi le dam?
3. nu stim daca taxa/redeventa va fi intr-atit de mare incit sa reprezinte un avantaj pt bugetul Primariei.
4. posibile discriminari intre cei ce au acces la parcari amenajate sau relativ amenajate si cei (multi) ce parcheaza in... noroi. De ce ar plati toti la fel? Oricum tarifele sugerate mi se par, pentru inceput, cam MARI. De asemenea, nu vad cu ce e mai prejos cel din Frumoasa fata de cel din Podu Ros, de ultimul trebuie sa plateasca dublu. Oricum, parcarile nu arata prea diferit.
Primaria spune ca nu are fonduri si oameni sa gestioneze parcarile. Oare nu se poate infiinta un serviciu pt parcari? Nu e nevoie de locuri de munca? Nu pot fi create niste echipe de muncitori care sa ia la rind cartierele orasului si sa modernizeze parcarile? Insa si aici trebuie vointa si buna gestionare.
1. un cost mai mare, pentru ca orice firma ce concesioneaza ceva si trebuie sa plateasca o taxa/redeventa, trebuie sa obtina si un... profit. Pentru locuitorii orasului este mai ieftin sa negocieze acest serviciu direct cu Primaria. Din experientele altora, prevad la scurt timp dupa concesionare o crestere a tarifelor, pt a multumi firma.
2. posibile abuzuri din partea firmei ce va concesiona. A se vedea cazul parcarilor Dalli din Bucuresti, pe care primarul Oprescu le-a luat inapoi la Primarie. In alte parti Primaria se chinuie sa ia inapoi parcarile, pt ca reprezinta o sursa buna de venituri, noi le dam?
3. nu stim daca taxa/redeventa va fi intr-atit de mare incit sa reprezinte un avantaj pt bugetul Primariei.
4. posibile discriminari intre cei ce au acces la parcari amenajate sau relativ amenajate si cei (multi) ce parcheaza in... noroi. De ce ar plati toti la fel? Oricum tarifele sugerate mi se par, pentru inceput, cam MARI. De asemenea, nu vad cu ce e mai prejos cel din Frumoasa fata de cel din Podu Ros, de ultimul trebuie sa plateasca dublu. Oricum, parcarile nu arata prea diferit.
Primaria spune ca nu are fonduri si oameni sa gestioneze parcarile. Oare nu se poate infiinta un serviciu pt parcari? Nu e nevoie de locuri de munca? Nu pot fi create niste echipe de muncitori care sa ia la rind cartierele orasului si sa modernizeze parcarile? Insa si aici trebuie vointa si buna gestionare.
Tuesday, July 6, 2010
Parcarile... la licitatie
A trecut cam neobservata o stire potrivit careia Primaria si Consiliul Local au hotarit ca...
" Toate parcările din Iaşi vor deveni din acest an cu plată. Această decizie, luată ieri în plenul Consiliului Local Municipal, va intra în vigoare în cursul acestei veri şi va presupune scoaterea la licitaţie a tuturor locurilor de parcare.
Proiectul de hotărâre adoptat de aleşii locali prevede ca toate parcările din Iaşi să devină parcări cu plată. Practic prin acest proiect se completează articolul 8 din HCL 144/2007, în sensul că „se înţelege ca fiind parcări cu plată toate parcările amenajate de pe raza municipiului Iaşi, excepţie făcând cele de reşedinţă”. „Urmează să vedem dacă aceste parcări vor fi prevăzute cu parcomate sau cu bariere”, a spus Mihai Chirica, directorul tehnic al Primăriei. "
Nu e prea clar ce inseamna acel "exceptind parcarile de resedinta". In caz ca si acestea intra la plata as dori sa vad ce vor face cei cca. 50000 de posesori de masini ce nu vor putea obtine loc de parcare, de vreme ce mai mult de 30000 de locuri nu sunt. Si as vrea sa vad reactia celor ce vor licita pentru locuri de parcare pline de apa si noroi. Sau as dori sa vad ce face vecinul meu pensionar, ce nu isi va permite sa liciteze pentru un loc, din lipsa de bani. Pot spune de pe acum ca, printre altele, consecintele vor merge pina la "lupte" intre vecini, masini zgariate, scandaluri, numele edililor actuali urmind sa fie pomenit in multe rinduri alaturi de cuvinte nu tocmai usor de reprodus.
Am mai spus si in alte rinduri, nu sunt de acord cu sistemul parcarilor licitate, pentru ca mi se pare discriminatoriu. Trec peste faptul ca nu am auzit de asa ceva prin orasele din vest, mai civilizate. Exista si acolo taxe, insa nu te pune nimeni sa te razboiesti cu vecinul pentru un loc de parcare. Am propus si solutii, insa nu se doreste preluarea lor. Ratam o noua sansa de a face ordine intr-un domeniu ce are mare nevoie de asa ceva.
" Toate parcările din Iaşi vor deveni din acest an cu plată. Această decizie, luată ieri în plenul Consiliului Local Municipal, va intra în vigoare în cursul acestei veri şi va presupune scoaterea la licitaţie a tuturor locurilor de parcare.
Proiectul de hotărâre adoptat de aleşii locali prevede ca toate parcările din Iaşi să devină parcări cu plată. Practic prin acest proiect se completează articolul 8 din HCL 144/2007, în sensul că „se înţelege ca fiind parcări cu plată toate parcările amenajate de pe raza municipiului Iaşi, excepţie făcând cele de reşedinţă”. „Urmează să vedem dacă aceste parcări vor fi prevăzute cu parcomate sau cu bariere”, a spus Mihai Chirica, directorul tehnic al Primăriei. "
Nu e prea clar ce inseamna acel "exceptind parcarile de resedinta". In caz ca si acestea intra la plata as dori sa vad ce vor face cei cca. 50000 de posesori de masini ce nu vor putea obtine loc de parcare, de vreme ce mai mult de 30000 de locuri nu sunt. Si as vrea sa vad reactia celor ce vor licita pentru locuri de parcare pline de apa si noroi. Sau as dori sa vad ce face vecinul meu pensionar, ce nu isi va permite sa liciteze pentru un loc, din lipsa de bani. Pot spune de pe acum ca, printre altele, consecintele vor merge pina la "lupte" intre vecini, masini zgariate, scandaluri, numele edililor actuali urmind sa fie pomenit in multe rinduri alaturi de cuvinte nu tocmai usor de reprodus.
Am mai spus si in alte rinduri, nu sunt de acord cu sistemul parcarilor licitate, pentru ca mi se pare discriminatoriu. Trec peste faptul ca nu am auzit de asa ceva prin orasele din vest, mai civilizate. Exista si acolo taxe, insa nu te pune nimeni sa te razboiesti cu vecinul pentru un loc de parcare. Am propus si solutii, insa nu se doreste preluarea lor. Ratam o noua sansa de a face ordine intr-un domeniu ce are mare nevoie de asa ceva.
Thursday, June 17, 2010
Si solutiile propuse de Primarie...
Primaria a raspuns mai prompt decit ma(ne) asteptam la problemele ridicate mai ieri de Ziarul de Iasi. Solutiile propuse sunt binevenite, insa inca prezinta lipsuri.
1. la bariera Comat, cea mai buna varianta ar fi fost largirea trecerii peste calea ferata la 4 benzi (desi the best option ar fi fost... un pasaj subteran).
2. pe Independentei vor fi trasate benzi de stocaj. Toate-bune, insa ce facem iarna, cind aceste benzi nu se vor mai vedea? Solutia... eliminarea posibilitatii virarii la stanga si reamenajarea intersectiei semaforizate din Tg. Cucu pentru a permite viraj la stanga (spre Sararie) pentru cei ce vin dinspre Piata Eminescu, dupa cum am mai scris.
3. Moara 1 mai - e in regula solutia propusa
4. Poitiers - solutie buna, insa temporar. S-ar putea largi strada in zona intersectiei cu Bucium, pentru ca cei ce vireaza spre oras sa aiba la dispozitie doua benzi.
5. Independentei cu Spiridon - semaforizarea trebuie bine gindita o data cu introducerea acestui nou semafor, altfel se da totul peste cap. B-dul Independentei trebuie sa aiba toate semafoarele sincronicate.
6. Podu Ros - Socola, se propune solutia amintita de noi cu alte ocazii. Totusi, dupa cum remarca si autorii articolului, ne intrebam de ce nu se muta trecerea de pietoni mai spre Bucium, caci exista riscul blocarii intersectiei.
Inchei cu parafrazarea unor vechi vorbe din popor: vointa exista, punerea in practica ne omoara!
1. la bariera Comat, cea mai buna varianta ar fi fost largirea trecerii peste calea ferata la 4 benzi (desi the best option ar fi fost... un pasaj subteran).
2. pe Independentei vor fi trasate benzi de stocaj. Toate-bune, insa ce facem iarna, cind aceste benzi nu se vor mai vedea? Solutia... eliminarea posibilitatii virarii la stanga si reamenajarea intersectiei semaforizate din Tg. Cucu pentru a permite viraj la stanga (spre Sararie) pentru cei ce vin dinspre Piata Eminescu, dupa cum am mai scris.
3. Moara 1 mai - e in regula solutia propusa
4. Poitiers - solutie buna, insa temporar. S-ar putea largi strada in zona intersectiei cu Bucium, pentru ca cei ce vireaza spre oras sa aiba la dispozitie doua benzi.
5. Independentei cu Spiridon - semaforizarea trebuie bine gindita o data cu introducerea acestui nou semafor, altfel se da totul peste cap. B-dul Independentei trebuie sa aiba toate semafoarele sincronicate.
6. Podu Ros - Socola, se propune solutia amintita de noi cu alte ocazii. Totusi, dupa cum remarca si autorii articolului, ne intrebam de ce nu se muta trecerea de pietoni mai spre Bucium, caci exista riscul blocarii intersectiei.
Inchei cu parafrazarea unor vechi vorbe din popor: vointa exista, punerea in practica ne omoara!
Monday, June 7, 2010
Trafic cu bucluc
Preiau din Ziarul de Iasi un text ce reflecta foarte potrivit situatia haotica in care se circula in oras.
Cititi: aici.
Cititi: aici.
Subscribe to:
Posts (Atom)