Motivul... finalizarea in curind (un an, doi, sunt optimist) a complexului Palas! Nu vreau sa se inteleaga ca am ceva cu acest complex. Din contra, reprezinta, teoretic, o buna punere in valoare a ideilor moderne ce caracterizeaza un oras in sec. XXI: modernitate, ambianta, spatiu verde/spatiu comercial/spatiu de promenada... Spun teoretic, pentru ca vreau sa il vad finalizat (a incheia ceva cu bine reprezinta o problema la romani) si vreau sa vad cit a mai ramas din proiectul initial. Deja ceea ce ni se infatiseaza ochilor nu "rupe gura targului". Cladirea terminata de la str. Palat nu prea seamana cu ceea ce am gasit aici:
Fig. 1: Complex Palas (plan original)
De asemenea, controversat este blocul turn, cu 15 sau 16 etaje, ce strica perspectiva asupra Palatului, cum vii dinspre centru. Oare nu putea avea "doar" 12 etaje si, astfel, sa nu apara ca o caciula peste vechiul edificiu? Dar nu vreau sa fiu carcotas, sa asteptam totusi incheierea proiectului.
Alt subiect m-a determinat sa (re)deschid subiectul. In Adevarul se publica o schita de dirijare a traficului in zona dupa finalizarea complexului. Principala artera ce va fi sacrificata este Strada Palat. Dintr-o strada azi placuta amatorului de plimbare, cu miasme de tei in iunie, aceasta strada, inca verde, se va transforma intr-un simplu bulevard, cu n benzi pe sens, cu trotuare inguste, fara copaci (caci cei ce vor fi plantati nu vor creste din motive de... poluare, vezi strazile Nicolina si Socola). Mai demult, propusesem alta varianta, cu transformarea ambelor cai mari de acces, Palat si Sf. Lazar, in sensuri unice, chiar cu pastrarea liniei de tramvai. Ce vad in aceasta schita ma trimite cu gandul la un... urias ambuteiaj. In primul rind, vom suferi probabil de lipsa (cronica la Iasi) a sincronizarii semafoarelor. In plus, acel giratoriu de dinainte de pod nu cred ca va rezolva problema, caci se vor crea mari cozi dinspre ambele sensuri, atit Podu Ros, cit si Palat. Pur si simplu in aceasta zona se intalnesc prea multe strazi pentru ca astfel sa se rezolve problema. O solutie secundara ar fi finalizarea proiectului Cantemir, insa vad ca se tot amina, nu inteleg ce este asa de greu de aplicat solutia exproprierii pentru interes public a terenurilor/caselor ce blocheaza zona! Ceea ce e trasat pe schita ca strada Palat-Cantemir este o gluma, caci duce undeva in spatele blocurilor de pe splai, pe o alee de 3-4 m latime. Personal as finaliza strapungerea Cantemir (in care as devia Sf. Andrei), cu iesire spre locul unde azi se intersecteaza str. Sf. Constantin cu Str Palat. As expropria cit se poate din acea zona si as completa parcul de linga biserica lipoveneasca. Trebuie ceva bani, insa ar apare o alternativa verde la distrugerea str. Palat.
Fig. 2: schita de deviere a traficului propusa de Palas
Ce mai pot spune? Cum parcul stil Luxembourg din complexul Palas va fi ultimul ce va fi facut (si pina nu il vad ca in pozele de la prezentare nu il voi aprecia), ne ramine Copoul! Sa speram ca pentru mai mult timp, pina nu va intra si acesta in vizorul "dezvoltatorilor"!
Bine ai revenit L.
ReplyDeleteMultumesc! Dar ce s-a intamplat cu blogul tau?
ReplyDelete