A venit primavara si, cu parere de rau trebuie sa o spun, odata cu ea ne-am intors la praf, noroi si mizerie. Ploile recente au fost binevenite, insa ne-au readus in minte vesnicele probleme cu care se confrunta acest oras. Este un blestem, de noroi se plingeau si calatorii straini care treceau prin Iasi in secolele XVI-XVIII, ca si iesenii din dulcele targ al secolului al XIX-lea. De parca nu putem depasi cu nici un chip "sindromul drumului de lemn", al acelor ulite podite si prost intretinute din veacurile medievale tirzii, azi asfaltate, dar uitate, peticite doar la vremuri electorale. M-am plins adesea pe acest blog de starea strazilor si trotuarelor din cartierele orasului, unele ramase pina azi cu cimentul pus de comunisti in anii 70-80! Astazi voi oferi marturia fotografica a unor strazi si trotuare din buricul targului, va las sa ghiciti zona. Cum am avut drum pe aici, nu am putut ignora baltile, trotuarele scorojite, parcarile improvizate, impresia de haos si dezordine.
Bonus din zona ofer imaginea parcarii de pe strada Costache Negri. Fostul Pod Vechi, ce a ajuns? Cind am importalizat aceste imagini, strada era practic blocata, datorita numeroaselor masini care isi cautau aici un loc de odihna temporara!
Dar pina si acolo unde se fac reparatii (plombari), munca e in bataie de joc. Pe o strada au trecut echipele, au acoperit cit au putut pe partea carosabila, de trotuar nu s-au atins, au depozitat grijulii putina mixtura asfaltica ce le-a ramas, ca sa o ia vintul, banuiesc.
In fine, incheiem cu zona mea semi-centrala preferata. Atentie, in imagine nu avem spatiul ocupat de liniile de tramvai dezafectate, unde autoritatile propun de vreo doua decenii amenajarea splaiului (desi, personal, preferam sa lase tramvaiul la locul lui), nu, avem aleea de linga, pe unde patrund numerosi locatari de la blocurile din apropiere, care isi lasa masinile in noroi! Oamenii nu au gasit alta solutie, insa noroiul (viitorul praf) ajunge apoi pe strazile orasului si in plamanii nostri!
Friday, March 25, 2016
Tuesday, March 1, 2016
Informare turistica
Cu toate ca au fost si voci critice, parerea pe internet (a se citi Facebook) fata de standul Iasiului la Targul de Turism de la Bucuresti a fost in general pozitiva. Avem nevoie de cit mai multa vizibilitate la astfel de manifestari, inclusiv internationale, in conditiile in care concurenta pe piata de turism este acerba. Fiecare are ceva de aratat, iar Iasiul trebuie sa puncteze la capitolele la care sta bine, adica istorie, cultura si, mai nou, chiar shopping. Finalizarea lucrarilor la cateva obiective majore din oras, precum Palatul Culturii, manastirile Trei Ierahi si Golia, biserica Sf. Sava, in curind Mitropolia si Muzeul Municipal, completeaza harta monumentelor de interes, atractive pentru turisti. Speram ca muzeele din interiorul Palatului vor fi amenajate la alte standarde decit cele cu care eram obisnuiti si vor reprezenta si ele un punct de atragere a vizitatorilor. In oras, un rol important in indrumarea vizitatorilor il are Centrul de Informare Turistica, care trebuie sa fie permanent pus la punct cu pliante, harti adecvate ale orasului, ghiduri, date de actualitate, plus personal cit mai amabil. Dar cum bine se remarca aici, acest Centru nu se afla in cea mai buna pozitie, fiind necesara si dupa opinia mea o mutare a sa in zona cea mai frecventata de turisti. Daca nu este posibil acest lucru, as sugera (si eu) deschiderea cel putin a unui punct de lucru pe pietonalul Stefan cel Mare, undeva intre Mitropolie si Palat, pentru ca ar fi de folos turistilor interesati sa afle noi informatii despre obiectivele din oras. Nu mai amintesc starea cailor de acces catre monumente precum Cetatuia sau Galata, am facut-o pe acest blog in mai multe rinduri, degeaba. Nu ma mai refer la zona manastirii Frumoasa (unde am sugerat amenajarea unui parc in jurul zidurilor), nu e cazul sa reiau discutia aici. Totusi, turistii trebuie indrumati si spre aceste obiective, pentru ca Iasiul are ce arata!
Monday, February 1, 2016
Noroi
Update 1.03.2016
Nu pot totusi sa nu remarc faptul ca a existat o reactie la informatia publicata de mine. Intre timp, spatiul ”ocupat” cu noroi din imaginea de mai jos a fost inchis cu stalpi, astfel ca nu mai e accesibil masinilor. Un plus pentru cei ce au luat masura, acum asteptam curatarea parcarii improvizate din fata Salii Sporturilor. Este un haos acolo (si mizerie), in conditiile in care la cateva zeci de metri se afla parcarile de la Palas.
1.02.2016
Zilele acestea iesenii sunt exasperati de mizeria de pe strazi si trotuare! Pentru cea de pe strazi nu mai putem da vina pe santierele din anii precedenti, pentru ca acestea s-au cam inchis. Nu, mizeria provine de la noroiul luat pe roti de cei care parcheaza pe unde apuca in oras, pe tot felul de maidane! Culmea, peste un astfel de loc am dat chiar vis-a-vis de Palas, pe noua stradela ce leaga str. Palat de Cantemir! Chiar nu vede nimeni! Azi noroi... la primavara praf! Si nu ne lamurim de ce orasul este atit de poluat!
Nu pot totusi sa nu remarc faptul ca a existat o reactie la informatia publicata de mine. Intre timp, spatiul ”ocupat” cu noroi din imaginea de mai jos a fost inchis cu stalpi, astfel ca nu mai e accesibil masinilor. Un plus pentru cei ce au luat masura, acum asteptam curatarea parcarii improvizate din fata Salii Sporturilor. Este un haos acolo (si mizerie), in conditiile in care la cateva zeci de metri se afla parcarile de la Palas.
1.02.2016
Zilele acestea iesenii sunt exasperati de mizeria de pe strazi si trotuare! Pentru cea de pe strazi nu mai putem da vina pe santierele din anii precedenti, pentru ca acestea s-au cam inchis. Nu, mizeria provine de la noroiul luat pe roti de cei care parcheaza pe unde apuca in oras, pe tot felul de maidane! Culmea, peste un astfel de loc am dat chiar vis-a-vis de Palas, pe noua stradela ce leaga str. Palat de Cantemir! Chiar nu vede nimeni! Azi noroi... la primavara praf! Si nu ne lamurim de ce orasul este atit de poluat!
Sunday, January 10, 2016
O solutie pentru aeroport
Am urmarit cu mare atentie evolutia
aeroportului din Iasi in ultimii ani si nu pot decit sa apreciez pozitiv
evolutia acestei institutii. Iasiul avea mare nevoie de o schimbare la acest
capitol, de vreme ce aeroportul reprezinta o poarta spre lume, una din ce in ce
mai cautata, daca ne uitam la cele mai recente cifre.
Orasul avea nevoie de deschidere spre restul continentului, iar acum, prin (trebuie
sa recunoastem) politica excelenta de management a directorului Marius Bodea si
a echipei sale, noi putem sa ne bucuram de beneficiile acestei deschideri. Si
nu numai noi, iesenii, ci si cei care doresc sa vina la Iasi, pentru afaceri
sau turism, ceea ce nu poate fi decit un cistig pentru oras. S-a scris mult in
presa cu privire la noile companii aeriene ce au venit la Iasi, precum și la noile
curse operate pe aeroportul modernizat, un aspect des subliniat fiind cel al
atragerii aici a cit mai multor pasageri, nu numai din Iasi si judet, ci si din
zona invecinata. Asta si pentru ca aeroportul din Iasi are concurentii sai, nu departe, la Suceava (recent
modernizat), Bacau sau Chisinau. Exista riscul ca aceasta crestere fulminanta
la care am asistat in ultimii 3 ani sa frineze si chiar sa se opreasca in
momentul in care se ating niste limite - sa le zicem „naturale” - ale absorbtiei
potentialului de pasageri, ca sa folosesc o formula nu neaparat de specialitate
(George Turcanasu a scris in mai multe rinduri pe acest subiect in Ziarul de
Iasi).
Meditind la acest aspect mi-a venit in minte o
solutie aplicata pe multe aeroporturi din afara României, nu atât de mult în
Europa, cât în Statele Unite, și anume ceea ce in engleza se numeste shuttle-bus.
Eu insumi am apelat de citeva ori la aceasta varianta, mergind –spre exemplu–
din Champaign, Illinois, la celebrul O'Hare Airport din Chicago (in Champaign-Urbana se afla University of Illinois).
Sigur, avem si noi curse de autobuz care leaga
doua sau mai multe puncte, orase sau sate, insa curse directe catre un aeroport
nu prea avem, cu exceptia celor spre Otopeni. De ce nu ar apela si aeroportul
Iasi la aceasta solutie! Se poate actiona cu mijloace auto proprii (autocare
sau microbuze de mare capacitate), sau –daca aceasta varianta nu este posibila–
in parteneriat sau prin inchiriere cu/de la o companie de profil. In prima faza
ar merge o oferta de curse dinspre Botosani, Birlad, Piatra Neamt, Falticeni,
chiar Balti (cu opriri intermediare scurte la Hirlau, Vaslui, Roman, Pascani,
dupa caz) direct spre aeroportul din Iasi (si nu spre autogarile din oras) la
preturi promotionale, de nerefuzat (gen 10 lei de la Botosani). In principiu,
ar fi vorba de curse de maxim 2 ore, care poate ar determina pe unii potentiali
calatori sa nu aleaga Suceava sau Bacau si sa nu foloseasca mijloacele auto
proprii. Optiunea ar fi benefica atit pentru pasagerii ce vor pleca din Iasi,
cit si pentru cei ce aterizeaza aici. Avind acum unele fonduri proprii disponibile,
aeroportul ar putea subventiona diferenta de pret, cheltuielile fiind insa
indirect recuperate, prin taxele de aeroport platite de aceiasi calatori. Nu
stiu ce portite ofera legile actuale, dar cred ca merita incercat. Cu reclama
adecvata si prin oferte promotionale s-ar vedea in mod sigur beneficiile si
aeroportul Iasi ar continua sa creasca.
Monday, November 30, 2015
Pentru Iasi - de 1 decembrie
Vine iar 1 decembrie. Pe linga gindul de sarbatoare, realizam ca, incet, incet, ne apropiem de finele acestui an si ne indreptam cu pasi repezi spre momentul alegerilor locale din 2016. Indiferent in ce forma vor fi -cel mai probabil tot in nefericitul tur unic- pentru Iasi se apropie un moment important. Si asta pentru ca dupa aceste alegeri in fruntea orasului va veni, cel mai probabil, o noua echipa de conducere, una care speram sa inteleaga care sunt provocarile ce se ridica in fata acestui oras. Pentru ca sunt provocari, iar acestora trebuie sa li se raspunda pe masura. Edilul sef care va veni la Palatul Roznovanul de anul viitor trebuie sa inteleaga un lucru, anume ca asa nu se mai poate! Orasul nu a fost gestionat cum trebuie, societatile din subordinea Primariei nu functioneaza adecvat, contractele publice au fost incheiate si aplicate defectuos, comunicarea cu cetatenii este deficitara, am ajuns motiv de ris in tara datorita aventurilor fostului edil. Acesta este ADEVARUL, nu trebuie sa ne ascundem de el! Sa luam orice om de pe strada si sa il intrebam ce il nemultumeste in Iasi si sigur va enumera, in cuvinte simple sau destepte, citeva din cele spuse mai sus. Copilul din Iasi este nemultumit ca trotuarele de linga scoala sunt pline de masini si poate fi accidentat oricind, ca locurile de joaca sunt insuficiente, murdare, noroioase, nesigure, pline de caini sau de vagabonzi, ignorate de autoritati, ce isi aduc aminte de ele din patru in patru ani... Omul adult din Iasi este nemultumit ca strazile din cartiere sunt pline de gropi, iar bulevardele proaspat modernizate au deja denivelari, ca semafoarele merg dupa reguli nestiute, ca daca vrea sa isi lase masina acasa (unde are loc de parcare in noroi) nu poate lua un autobuz curat si modern, ca orasul e plin de praf si smog, ca nu gaseste locuri de munca suficiente, ca nu poate sa iasa cu bicicleta pe o pista decenta... Batranul din Iasi este nemultumit ca nu sunt suficiente parcuri, ca orasul e zgomotos, ca nu poate sa mearga la nevoie la un spital de urgenta modern, ca trotuarele sunt denivelate si se poate impiedica oricind... Pot oare candidatii ce vor participa la alegerile de anul viitor sa raspunda cum trebuie acestor nemultumiri?
In ultimii zece ani s-au facut si multe lucruri bune pentru oras. S-au incheiat multe contracte cu fonduri europene, s-au modernizat strazi, linii de tramvai, conducte de apa si termoficare, parcuri, s-au facut pasaje sub si supra-terane. Comertul in oras s-a schimbat mult, au aparut mall-uri si super-market-uri, iar centrul si-a schimbat in parte infatisarea. Aeroportul a crescut frumos de la an la an si astazi avem legaturi spre orase si tari spre care nici nu indrazneam sa ne gindim ca vom putea ajunge direct din Iasi. Daca si cum s-au incheiat unele contracte, cum s-au pus ele in aplicare -uneori cu intarzieri mai mult decit suparatoare pentru omul de rind-, nu ne putem pronunta noi, ci justitia. De altfel justitia (si mai putin cetatenii) este cea care forteaza schimbarea garniturii de conducere a orasului.
Se apropie un nou moment zero, cind putem sa schimbam ceva, putem schimba directia spre care se indreapta orasul. Si asta pentru ca edililor de pina acum le-a lipsit viziunea, nu au stiut ce vor pentru Iasi. Facem pasaje noi, instalam semafoare, in conditiile in care in toata lumea tendinta e de a scoate masinile de pe strazi si de a face loc trotuarelor si pietonilor, respectiv transportului in comun! O alta dimensiune pe care nu am vazut-o deloc atinsa in directiile de dezvoltare ale celor care au condus orasul tine de Universitate. Sa nu uitam ca Iasiul este un mare centru universitar, iar Universitatea nu pare sa-si fi gasit loc in planurile edilitare de pina acum, dimpotriva, pare o anexa tratata la diverse. Spun Universitate si ma refer la toate universitatile din oras, care trebuie integrate in viziunea pe termen lung a orasului. Acestea sunt centre de forta intelectuala, rezervoare de creiere, cu important rol economic si social. Universitatea trebuie impinsa in fata, pentru ca reprezinta un reper national vizibil al Iasiului, unul care are capacitatea de a deveni international. Legaturile dintre mediul economic si aceste centre functioneaza independent de oras. Pentru ca am amintit mediul economic, o alta dimensiune neglijata tine de noua industrie ce se impune la Iasi, cea de IT. Si aceasta a crescut de la sine, beneficiind de conditiile favorabile din ultimul deceniu. In ultima vreme, oameni ce vin din acest mediu incep sa iasa din mediul online in cel public, dorind o schimbare pentru Iasi. Ei s-au alaturat grupului destul de eclectic numit generic ”societatea civila”, a carei nemultumire fata de cum decurg lucrurile in oras a primit un impuls hotaritor o data cu taierea teilor de pe Bulevardul Stefan cel Mare. Acestia sunt oamenii care au ”capatat” voce, sustin schimbarea, dar lor li se alatura in mod sigur multi din locuitorii orasului, anonimi. Trebuie deci o alta viziune, una care sa raspunda altfel provocarilor ce se ridica in fata Iasilor: in ce directie ne indreptam? unde vrem sa ne situam? ce vrem pentru oras si locuitorii sai? Vrem sa raminem un oras printre atitea altele sau sa crestem si sa fim printre centrele dezvoltate -economic, educational si cultural- ale tarii? Vrem sa raminem cu actualele servicii publice, ineficiente si rigide, sau dorim servicii prompte, competente si apropiate de cetatean? Vrem sa respiram in continuare un aer poluat, intr-un oras sufocat de masini, cu oameni care fug de un transport in comun invechit si lent sau dam prioritate unor tramvaie si autobuze curate, moderne si rapide? Nu am facut decit sa prezint citeva din directiile de actiune pe care cel care va veni anul viitor la Palatul Roznovanu (si echipa sa) va trebui sa le abordeze. Pentru a le sintetiza, le voi enumera succint mai jos:
- facilitarea dezvoltarii industriei locale. Pe linga IT si alte industrii deja existente, as aminti turismul, care a cunoscut o dezvoltare in ultimii ani, fara insa ca edilii sa ii acorde atentia cuvenita. Monumentele orasului, muzeele, institutiile de cultura trebuie puse in valoare, caile de acces si spatiile de recreere sa fie modernizate, la fel partea de informare. Iasiul are potentialul de a deveni un adevarat centru turistic pentru Moldova.
- colaborarea cu Universitatea pentru ca Iasiul sa se impuna categoric ca un centru educational de prima mina, cu facilitati si oferte atractive pentru studenti si absolventi.
- reorganizarea si eficientizarea serviciilor publice. Crearea unui serviciu de parcari si a unuia de spatii verzi, cu profesionisti; infiintarea de noi parcuri in cartiere. Centrele de cartier ale Primariei, o idee buna de altfel, sa devina multi-functionale; transparenta in activitatea acestor servicii.
- regindirea si modernizarea transportului in comun si prioritizarea acestuia in trafic.
- dezvoltarea zonei metropolitane, care trebuie sa devina cu adevarat functionala si mai bine integrata cu orasul.
- continuarea extinderii legaturilor internationale ale orasului prin intermediul aeroportului si crearea unei legaturi mai bune intre acesta si oras.
- promovarea pe toate caile a necesitatii construirii (si construirea efectiva) autostrazii Iasi-Targu Mures, respectiv modernizarea caii ferate Iasi-Bucuresti.
- continuarea modernizarii spitalelor din Iasi -inclusiv ridicarea spitalului de urgenta- pentru a intari rolul de centru regional medical al orasului.
- identificarea unei investitii publice (sau parteneriat public-privat) care sa impuna Iasiul pe harta, ceva mai putin obisnuit, mai nonconformist, unic.
Din aceste directii se pot desprinde alte sub-directii, punctuale.
Cele de mai sus pot avea un orizont de timp de opt-zece ani pentru punerea in practica. Personal, ma arat dispus sa colaborez -in plan ideatic- cu oricine, indiferent de culoarea politica, pentru ca acest oras sa porneasca in mod hotarit PE DRUMUL SAU! Cred ca am aratat pe acest blog ca nu am un partizanat politic si ca ceea ce vreau este ca Iasiul, oras vechi si cu traditie istorica bogata, sa isi regaseasca locul pe harta Romaniei contemporane. Pentru ca, la cum stau lucrurile, locul Iasiului nu este acolo unde merita sa fie! De 1 decembrie, Ziua Nationala a Romaniei si a tuturor romanilor, ar trebui sa ne unim si la Iasi si sa luptam pentru o schimbare, una de mentalitate si de atitudine. Trebuie sa vrem mai mult! Se poate, sta in puterea noastra sa ne depasim limitele!
In ultimii zece ani s-au facut si multe lucruri bune pentru oras. S-au incheiat multe contracte cu fonduri europene, s-au modernizat strazi, linii de tramvai, conducte de apa si termoficare, parcuri, s-au facut pasaje sub si supra-terane. Comertul in oras s-a schimbat mult, au aparut mall-uri si super-market-uri, iar centrul si-a schimbat in parte infatisarea. Aeroportul a crescut frumos de la an la an si astazi avem legaturi spre orase si tari spre care nici nu indrazneam sa ne gindim ca vom putea ajunge direct din Iasi. Daca si cum s-au incheiat unele contracte, cum s-au pus ele in aplicare -uneori cu intarzieri mai mult decit suparatoare pentru omul de rind-, nu ne putem pronunta noi, ci justitia. De altfel justitia (si mai putin cetatenii) este cea care forteaza schimbarea garniturii de conducere a orasului.
Se apropie un nou moment zero, cind putem sa schimbam ceva, putem schimba directia spre care se indreapta orasul. Si asta pentru ca edililor de pina acum le-a lipsit viziunea, nu au stiut ce vor pentru Iasi. Facem pasaje noi, instalam semafoare, in conditiile in care in toata lumea tendinta e de a scoate masinile de pe strazi si de a face loc trotuarelor si pietonilor, respectiv transportului in comun! O alta dimensiune pe care nu am vazut-o deloc atinsa in directiile de dezvoltare ale celor care au condus orasul tine de Universitate. Sa nu uitam ca Iasiul este un mare centru universitar, iar Universitatea nu pare sa-si fi gasit loc in planurile edilitare de pina acum, dimpotriva, pare o anexa tratata la diverse. Spun Universitate si ma refer la toate universitatile din oras, care trebuie integrate in viziunea pe termen lung a orasului. Acestea sunt centre de forta intelectuala, rezervoare de creiere, cu important rol economic si social. Universitatea trebuie impinsa in fata, pentru ca reprezinta un reper national vizibil al Iasiului, unul care are capacitatea de a deveni international. Legaturile dintre mediul economic si aceste centre functioneaza independent de oras. Pentru ca am amintit mediul economic, o alta dimensiune neglijata tine de noua industrie ce se impune la Iasi, cea de IT. Si aceasta a crescut de la sine, beneficiind de conditiile favorabile din ultimul deceniu. In ultima vreme, oameni ce vin din acest mediu incep sa iasa din mediul online in cel public, dorind o schimbare pentru Iasi. Ei s-au alaturat grupului destul de eclectic numit generic ”societatea civila”, a carei nemultumire fata de cum decurg lucrurile in oras a primit un impuls hotaritor o data cu taierea teilor de pe Bulevardul Stefan cel Mare. Acestia sunt oamenii care au ”capatat” voce, sustin schimbarea, dar lor li se alatura in mod sigur multi din locuitorii orasului, anonimi. Trebuie deci o alta viziune, una care sa raspunda altfel provocarilor ce se ridica in fata Iasilor: in ce directie ne indreptam? unde vrem sa ne situam? ce vrem pentru oras si locuitorii sai? Vrem sa raminem un oras printre atitea altele sau sa crestem si sa fim printre centrele dezvoltate -economic, educational si cultural- ale tarii? Vrem sa raminem cu actualele servicii publice, ineficiente si rigide, sau dorim servicii prompte, competente si apropiate de cetatean? Vrem sa respiram in continuare un aer poluat, intr-un oras sufocat de masini, cu oameni care fug de un transport in comun invechit si lent sau dam prioritate unor tramvaie si autobuze curate, moderne si rapide? Nu am facut decit sa prezint citeva din directiile de actiune pe care cel care va veni anul viitor la Palatul Roznovanu (si echipa sa) va trebui sa le abordeze. Pentru a le sintetiza, le voi enumera succint mai jos:
- facilitarea dezvoltarii industriei locale. Pe linga IT si alte industrii deja existente, as aminti turismul, care a cunoscut o dezvoltare in ultimii ani, fara insa ca edilii sa ii acorde atentia cuvenita. Monumentele orasului, muzeele, institutiile de cultura trebuie puse in valoare, caile de acces si spatiile de recreere sa fie modernizate, la fel partea de informare. Iasiul are potentialul de a deveni un adevarat centru turistic pentru Moldova.
- colaborarea cu Universitatea pentru ca Iasiul sa se impuna categoric ca un centru educational de prima mina, cu facilitati si oferte atractive pentru studenti si absolventi.
- reorganizarea si eficientizarea serviciilor publice. Crearea unui serviciu de parcari si a unuia de spatii verzi, cu profesionisti; infiintarea de noi parcuri in cartiere. Centrele de cartier ale Primariei, o idee buna de altfel, sa devina multi-functionale; transparenta in activitatea acestor servicii.
- regindirea si modernizarea transportului in comun si prioritizarea acestuia in trafic.
- dezvoltarea zonei metropolitane, care trebuie sa devina cu adevarat functionala si mai bine integrata cu orasul.
- continuarea extinderii legaturilor internationale ale orasului prin intermediul aeroportului si crearea unei legaturi mai bune intre acesta si oras.
- promovarea pe toate caile a necesitatii construirii (si construirea efectiva) autostrazii Iasi-Targu Mures, respectiv modernizarea caii ferate Iasi-Bucuresti.
- continuarea modernizarii spitalelor din Iasi -inclusiv ridicarea spitalului de urgenta- pentru a intari rolul de centru regional medical al orasului.
- identificarea unei investitii publice (sau parteneriat public-privat) care sa impuna Iasiul pe harta, ceva mai putin obisnuit, mai nonconformist, unic.
Din aceste directii se pot desprinde alte sub-directii, punctuale.
Cele de mai sus pot avea un orizont de timp de opt-zece ani pentru punerea in practica. Personal, ma arat dispus sa colaborez -in plan ideatic- cu oricine, indiferent de culoarea politica, pentru ca acest oras sa porneasca in mod hotarit PE DRUMUL SAU! Cred ca am aratat pe acest blog ca nu am un partizanat politic si ca ceea ce vreau este ca Iasiul, oras vechi si cu traditie istorica bogata, sa isi regaseasca locul pe harta Romaniei contemporane. Pentru ca, la cum stau lucrurile, locul Iasiului nu este acolo unde merita sa fie! De 1 decembrie, Ziua Nationala a Romaniei si a tuturor romanilor, ar trebui sa ne unim si la Iasi si sa luptam pentru o schimbare, una de mentalitate si de atitudine. Trebuie sa vrem mai mult! Se poate, sta in puterea noastra sa ne depasim limitele!
Sunday, November 29, 2015
Munca in zadar
Cred ca nu sunt mai mult de doua saptamini de cind s-au terminat lucrarile pe splaiul sting al Bahluiului. Sper ca inainte de receptia oficiala, pe care Primaria o va face la un moment dat, vor fi efectuate si verificari pe teren, pentru ca lucrurile nu stau chiar cum trebuie. Pentru o lucrare atit de noua nu stau cum trebuie! Iata doar doua mostre, mai sunt si altele.
Thursday, October 29, 2015
Asa se procedeaza
Prin alte parti, mai luminate si civilizate, altfel se procedeaza cind se doreste rezolvarea unei probleme de interes larg din oras. Spre exemplu, la Stuttgart, se cere online (vezi print screen mai jos) opinia locuitorilor in privinta posibilelor solutii pentru o problema de trafic. Si nu oriunde, ci chiar pe Facebook!
Sunday, October 25, 2015
Trenul Unirea
In aceasta luna s-a inaugurat o mult-asteptata cursa de tren intre Chisinau si Iasi, botezata sugestiv ”Unirea”. Un lucru laudabil, insa cu punere in aplicare tipic romaneasca! Un tren care te lasa intr-o gara uitata, la margine de oras, la capatul unei strazi asfaltate in mare graba! Un tren care sta aproape jumatate din timpul de parcurs in cele doua vami! Un tren ce speram sa concureze cursele de maxi-taxi (un veritabil pericol pentru calatori), dar care, in aceste conditii, va pierde usor lupta!
Dar cel mai bine sunt prezentate lucrurile pe forumul pasionatilor de transport in comun!
Dar cel mai bine sunt prezentate lucrurile pe forumul pasionatilor de transport in comun!
Tuesday, October 20, 2015
Varianta centura
Astazi am citit o reactie a cetatenilor din zona Canta cu privire la traficul greu care inca traverseaza aceasta parte a orasului. Problema dateaza de cel putin 15 ani, de cind sediul Vamii a fost ridicat pe B-dul Nicolae Iorga. De alti cel putin trei ani se discuta mutarea acestui sediu (partea ce tine de controlul marfurilor) la Tehnopolis. Solutia este una de moment, pentru ca poluarea, zgomotul si praful vor fi mutate din Canta in CUG (+ Lunca Cetatuii-Valea Adinca-Horpaz), de unde vin deja reactii negative ale locuitorilor.
Cea mai la indemina solutie ar fi continuarea centurii ocolitoare a orasului, care sa traverseze coasta Iasiului si sa iasa direct in DN24, eliberind astfel si zona Bucium de traficul greu. Am inteles, nu s-au facut nici macar planuri in aceasta directie, de parca dealurile Iasiului se compara cu Alpii, nu se poate construi o sosea noua!
Dar sa ne intoarcem totusi la harta. O privire atenta asupra zonei Lunca Cetatuii-Hlincea releva o posibila cale pentru TIR-urile care ar veni pe centura existenta dinspre Letcani, una care ar ocoli nu numai cartierul CUG, ci si noua zona rezidentiala din Horpaz-Valea Adinca. O varianta de centura ocolitoare ar putea porni ori direct din DJ 248 (cu traseu nou, cu rosu), inainte de intrarea in Lunca Cetatuii, ori -mai facil- urmind actuala legatura DJ 248C (cu verde). Dupa traversarea caii ferate, exista un drum comunal care merge paralel cu calea ferata si piriul Nicolina spre nord, spre Iasi. Nu trebuie decit alocate fonduri pentru asfaltarea acestui drum (cca. 5 km), care ar trece printr-o zona nepopulata si ar iesi la capatul pasarelei CUG. Pe acest sector mare parte din drum exista, cu exceptia unui segment care ar trebui construit de la zero (cca. 1.5 km), mai jos de satul Hlincea (de la zero tocmai pentru a evita intrarea in aceasta localitate). Sigur, ar ramine expus poluarii B-dul Poitiers, insa cateva zeci de mii de oameni ar fi totusi scutiti de praful si zgomotul aduse de camioanele de marfa ce ar veni dinspre Tehnopolis.
Daca am adauga modernizarea strazii Trei Fantani si a DJ 248B, ultima propusa de subsemnatul acum cativa ani, am avea o centura aproape completa pentru acest oras foarte poluat.
Dar pentru a face aceste lucruri trebuie VOINTA si colaborare intre institutii, intre Primarii (Iasi si Ciurea), respectiv Consiliul Judetean. Suma necesara nu ar fi foarte mare, daca calculele s-ar face cu chibzuinta si s-ar tine cont in primul rind de necesitatea acestui proiect pentru comunitate si nu de interese personale. Cum in urmatorii ani nu vad sa se lucreze ceva la centura oficiala (nu exista nici macar studii de fezabilitate), in cel mult doi ani proiectul pe care il propun ar putea prinde viata!
Cea mai la indemina solutie ar fi continuarea centurii ocolitoare a orasului, care sa traverseze coasta Iasiului si sa iasa direct in DN24, eliberind astfel si zona Bucium de traficul greu. Am inteles, nu s-au facut nici macar planuri in aceasta directie, de parca dealurile Iasiului se compara cu Alpii, nu se poate construi o sosea noua!
Dar sa ne intoarcem totusi la harta. O privire atenta asupra zonei Lunca Cetatuii-Hlincea releva o posibila cale pentru TIR-urile care ar veni pe centura existenta dinspre Letcani, una care ar ocoli nu numai cartierul CUG, ci si noua zona rezidentiala din Horpaz-Valea Adinca. O varianta de centura ocolitoare ar putea porni ori direct din DJ 248 (cu traseu nou, cu rosu), inainte de intrarea in Lunca Cetatuii, ori -mai facil- urmind actuala legatura DJ 248C (cu verde). Dupa traversarea caii ferate, exista un drum comunal care merge paralel cu calea ferata si piriul Nicolina spre nord, spre Iasi. Nu trebuie decit alocate fonduri pentru asfaltarea acestui drum (cca. 5 km), care ar trece printr-o zona nepopulata si ar iesi la capatul pasarelei CUG. Pe acest sector mare parte din drum exista, cu exceptia unui segment care ar trebui construit de la zero (cca. 1.5 km), mai jos de satul Hlincea (de la zero tocmai pentru a evita intrarea in aceasta localitate). Sigur, ar ramine expus poluarii B-dul Poitiers, insa cateva zeci de mii de oameni ar fi totusi scutiti de praful si zgomotul aduse de camioanele de marfa ce ar veni dinspre Tehnopolis.
Daca am adauga modernizarea strazii Trei Fantani si a DJ 248B, ultima propusa de subsemnatul acum cativa ani, am avea o centura aproape completa pentru acest oras foarte poluat.
Dar pentru a face aceste lucruri trebuie VOINTA si colaborare intre institutii, intre Primarii (Iasi si Ciurea), respectiv Consiliul Judetean. Suma necesara nu ar fi foarte mare, daca calculele s-ar face cu chibzuinta si s-ar tine cont in primul rind de necesitatea acestui proiect pentru comunitate si nu de interese personale. Cum in urmatorii ani nu vad sa se lucreze ceva la centura oficiala (nu exista nici macar studii de fezabilitate), in cel mult doi ani proiectul pe care il propun ar putea prinde viata!
Plingeri
In ultima vreme, presa abunda de plingeri ale cetatenilor. Plingeri intemeiate si pentru care exista solutii simple! Cateva exemple luate doar din Ziarul de Iasi de astazi.
1. Orasul cufundat in bezna
Solutie: impunerea catre furnizorul de iluminat public a aplicarii unui program mai flexibil si care sa tina cont de ora rasaritului/apusului soarelui, cu un decalaj de minute gindit sa asigure o buna vizibilitate pentru circulatia pietonilor si masinilor (cca. 10 min.). Spre exemplu, astazi soarele a apus la 18:13 si va rasari maine la 7:35; orele de functionare a iluminatului stradal ar putea fi: 18:23 - 7:25. Exista pe internet programe accesibile care afiseaza ora exacta pentru rasarit/apus, nu este un capat de lume!
2. Masini parcate pe trotuar
Solutie: Primaria ar trebui sa aloce de la buget o suma mai consistenta pentru instalarea acelor clasici stilpisori, dar cu alegerea unui tip rezistent, care sa nu fie usor de distrus/indepartat (nu precum cei de pe Stefan cel Mare)!
3. Petitie pentru interzicerea traficului greu
Solutie: in acest caz, solutia este una pe termen lung. Cu mare dificultate se pare ca se va reusi mutarea Vamii la Tehnopolis, astfel ca traficul greu va fi scos din Canta, dar va fi mutat in zona CUG-Poitiers. Anul viitor ar trebui obligatoriu asfaltata strada Trei Fantani, pentru a elimina macar traficul de pe str. Bucium. O varianta de moment (realizabila in 2 ani, daca exista vointa) o puteti gasi aici.
1. Orasul cufundat in bezna
Solutie: impunerea catre furnizorul de iluminat public a aplicarii unui program mai flexibil si care sa tina cont de ora rasaritului/apusului soarelui, cu un decalaj de minute gindit sa asigure o buna vizibilitate pentru circulatia pietonilor si masinilor (cca. 10 min.). Spre exemplu, astazi soarele a apus la 18:13 si va rasari maine la 7:35; orele de functionare a iluminatului stradal ar putea fi: 18:23 - 7:25. Exista pe internet programe accesibile care afiseaza ora exacta pentru rasarit/apus, nu este un capat de lume!
2. Masini parcate pe trotuar
Solutie: Primaria ar trebui sa aloce de la buget o suma mai consistenta pentru instalarea acelor clasici stilpisori, dar cu alegerea unui tip rezistent, care sa nu fie usor de distrus/indepartat (nu precum cei de pe Stefan cel Mare)!
3. Petitie pentru interzicerea traficului greu
Solutie: in acest caz, solutia este una pe termen lung. Cu mare dificultate se pare ca se va reusi mutarea Vamii la Tehnopolis, astfel ca traficul greu va fi scos din Canta, dar va fi mutat in zona CUG-Poitiers. Anul viitor ar trebui obligatoriu asfaltata strada Trei Fantani, pentru a elimina macar traficul de pe str. Bucium. O varianta de moment (realizabila in 2 ani, daca exista vointa) o puteti gasi aici.
Saturday, October 10, 2015
Fara comentarii
La doi pasi de centru! Ignorati maidanele, concentrati-va pe buna prezenta a animalelor in orasul de pe malul Bahluiului. Fara comentarii!!!
Monday, July 13, 2015
Parcari (again)
Despre parcari am scris in atitea rinduri, incat le-am uitat si eu sirul (gasiti ceva aici, aici sau aici).
Astazi citesc ca Primaria a anulat o licitatie de concesionare a parcarilor din oras, castigata de o firma din Timisoara, asociata cu o alta din Valea Adanca (!), iar presa a sarit in sus. Sigur, obligatia de a face lumina asupra acestui caz este clara, insa eu unul nu ma scandalizez deloc pentru ca s-a anulat licitatia. Dimpotriva, sper (pentru a nu stiu cita oara) ca Primaria va lua taurul de coarne si se va ocupa personal de parcarile publice.
Si acum un sir de... trebuie:
Trebuie creat un serviciu special in primarie care sa gestioneze parcarile, cu buget si personal propriu.
Trebuie aprobat un regulament clar care sa se aplice pe tot teritoriul orasului.
Trebuie pornit un proces sistematic de amenajare a parcarilor din cartiere (nu improvizatiile de pina acum si nu licitatii pe loc, care sunt discriminatorii).
Trebuie instituita o taxa de parcare pentru toti posesorii de autovehicule (stiu, nu suna bine), in functie de domiciliu (centru vs cartiere), plus o taxa de parcare speciala pentru parcarile pentru public (nu cele de resedinta).
Trebuie renuntat la ideea concesionarii, care duce banii in buzunarele altora si nu in bugetul municipalitatii. Se argumenteaza ca primaria nu ar putea amenaja parcarile de una singura. Gresit! Cu un plan bine pus la punct pe doi ani se poate, numai sa se vrea.
Speranta moare ultima!
Astazi citesc ca Primaria a anulat o licitatie de concesionare a parcarilor din oras, castigata de o firma din Timisoara, asociata cu o alta din Valea Adanca (!), iar presa a sarit in sus. Sigur, obligatia de a face lumina asupra acestui caz este clara, insa eu unul nu ma scandalizez deloc pentru ca s-a anulat licitatia. Dimpotriva, sper (pentru a nu stiu cita oara) ca Primaria va lua taurul de coarne si se va ocupa personal de parcarile publice.
Si acum un sir de... trebuie:
Trebuie creat un serviciu special in primarie care sa gestioneze parcarile, cu buget si personal propriu.
Trebuie aprobat un regulament clar care sa se aplice pe tot teritoriul orasului.
Trebuie pornit un proces sistematic de amenajare a parcarilor din cartiere (nu improvizatiile de pina acum si nu licitatii pe loc, care sunt discriminatorii).
Trebuie instituita o taxa de parcare pentru toti posesorii de autovehicule (stiu, nu suna bine), in functie de domiciliu (centru vs cartiere), plus o taxa de parcare speciala pentru parcarile pentru public (nu cele de resedinta).
Trebuie renuntat la ideea concesionarii, care duce banii in buzunarele altora si nu in bugetul municipalitatii. Se argumenteaza ca primaria nu ar putea amenaja parcarile de una singura. Gresit! Cu un plan bine pus la punct pe doi ani se poate, numai sa se vrea.
Speranta moare ultima!
Sunday, July 12, 2015
Accidentele - semnal de alarma
Faptul ca sunt destul de bine conectat la realitatile zilei, prin intermediul presei cotidiane si site-urile de specializare, imi permite sa fiu informat in ceea ce priveste evenimentele din oras. Pe aceasta cale am constatat ca numarul accidentelor rutiere de pe strazile Iasiului a ajuns la un nivel ingrijorator. Nu am la indemina statistici, insa situatia tinde sa scape de sub control. Am mai tras semnale de alarma, dar de aceasta data cred ca se impune o reactie, nu numai din partea mea, ci si a altor organizatii civice. De ajuns, asa nu se mai poate! Zilnic, pe bulevardele orasului sau pe soselele invecinate se intampla nu unul, ci mai multe accidente, soldate nu numai cu pagube materiale, ci si cu victime!
Problema tine atit de nerespectarea regulilor in domeniul circulatiei rutiere, ci si de lipsa de reactie a autoritatilor. Nu putem sta cu mainile in sin si sa nu facem nimic, mai ales ca pot fi usor identificate masurile de prevenire a unor situatii nedorite.
La o rapida trecere in revista a evenimentelor rutiere nedorite vom identifica o serie de puncte sensibile pe harta orasului, precum (ordine aleatorie):
1. B-dul Independentei
2. Soseaua Pacurari
3. Zona Gara Centrala
4. B-dul N. Iorga (in special zona Cotnari)
5. Sos. Nicolina
6. B-dul Carol I/Aleea Grigore Ghica voda
Le-am identificat pe cele mai importante, se pot adauga si altele, astept sugestii.
Cauze: viteza excesiva; proasta sincronizare a semafoarelor; traversare neregulamentara a strazii de catre pietoni
Solutii sunt, de ce autoritatile stau si numara accidentele? In opinia mea, iata ce s-ar putea face:
Pe bulevardele largi, proaspat modernizate, care imbie la viteza (Pacurari, Independentei), ar trebui introduse separatoare de sens (nu din beton, precum in Valea Lupului) sau facut un marcaj special pe mijlocul strazii. Camerele de care tot auzim de luni de zile vor rezolva doar partial problema. Soferii vor tine o vreme cont de ele, insa ma intreb ce vor face autoritatile cu aceste camere. Nu imi e clar care este cadrul legal in baza caruia vor putea fi date amenzi. Primariile au mai incercat si acum cativa ani sa instaleze camere pe drumurile nationale (pentru amezi/venituri) si legea nu a fost de partea lor!
Pe strazile principale trebuie aplicata strict masura opririi interzise sau parcarii paralele cu sensul drumului, nu cum vedem astazi peste tot masini oprite in paralel si care incurca traficul!
Semaforizarea in intersectiile sensibile trebuie regindita. De ani de zile soferii trag semnale privitoare la acest lucru, nu se face nimic! Daca la cateva zile se intampla accidente din acest motiv in intersectii precum cele de la Cotnari sau Granit de ce nu se iau masuri? Trebuie obligatoriu introdusa culoare si timpi speciali pentru virajul la stinga. De asemenea, de ce nu se introduce sensul giratoriu in intersectii, precum cea din Pacurari-Moara de Foc? Se prefera aiurea semaforul in conditiile in care acesta creste timpii de asteptare si aduce cu el si poluare, datorita masinilor care asteapta culoarea verde! De ce nu ne aliniem si noi standardelor actuale si preferam sa raminem inchistati intr-o mentalitate de acum 40 de ani? Sunt doar cateva intrebari de bun simt.
Nu mai amintesc de semaforul cu comanda pentru pietoni, l-am pomenit in zeci de rinduri pe acest site. Preferam sa tinem masinile la relanti in trafic pentru ca ne place smogul!
Pentru ca am amintit marcajele, nici la acest capitol nu stam bine. Suntem in iulie si acestea nu au fost reinnoite pe toate strazile. Nu peste tot sunt facute adecvat, ba chiar sunt locuri unde au indus in eroare (vezi tot Pacurari)!
Cum am spus si in cazul problemei spatiilor verzi, daca vezi ca ceva nu merge atunci trebuie sa faci o schimbare. Daca cei care se ocupa acum nu sunt in stare, atunci trebuie adusi altii.
Astept si alte sugestii de solutii!
Problema tine atit de nerespectarea regulilor in domeniul circulatiei rutiere, ci si de lipsa de reactie a autoritatilor. Nu putem sta cu mainile in sin si sa nu facem nimic, mai ales ca pot fi usor identificate masurile de prevenire a unor situatii nedorite.
La o rapida trecere in revista a evenimentelor rutiere nedorite vom identifica o serie de puncte sensibile pe harta orasului, precum (ordine aleatorie):
1. B-dul Independentei
2. Soseaua Pacurari
3. Zona Gara Centrala
4. B-dul N. Iorga (in special zona Cotnari)
5. Sos. Nicolina
6. B-dul Carol I/Aleea Grigore Ghica voda
Le-am identificat pe cele mai importante, se pot adauga si altele, astept sugestii.
Cauze: viteza excesiva; proasta sincronizare a semafoarelor; traversare neregulamentara a strazii de catre pietoni
Solutii sunt, de ce autoritatile stau si numara accidentele? In opinia mea, iata ce s-ar putea face:
Pe bulevardele largi, proaspat modernizate, care imbie la viteza (Pacurari, Independentei), ar trebui introduse separatoare de sens (nu din beton, precum in Valea Lupului) sau facut un marcaj special pe mijlocul strazii. Camerele de care tot auzim de luni de zile vor rezolva doar partial problema. Soferii vor tine o vreme cont de ele, insa ma intreb ce vor face autoritatile cu aceste camere. Nu imi e clar care este cadrul legal in baza caruia vor putea fi date amenzi. Primariile au mai incercat si acum cativa ani sa instaleze camere pe drumurile nationale (pentru amezi/venituri) si legea nu a fost de partea lor!
Pe strazile principale trebuie aplicata strict masura opririi interzise sau parcarii paralele cu sensul drumului, nu cum vedem astazi peste tot masini oprite in paralel si care incurca traficul!
Semaforizarea in intersectiile sensibile trebuie regindita. De ani de zile soferii trag semnale privitoare la acest lucru, nu se face nimic! Daca la cateva zile se intampla accidente din acest motiv in intersectii precum cele de la Cotnari sau Granit de ce nu se iau masuri? Trebuie obligatoriu introdusa culoare si timpi speciali pentru virajul la stinga. De asemenea, de ce nu se introduce sensul giratoriu in intersectii, precum cea din Pacurari-Moara de Foc? Se prefera aiurea semaforul in conditiile in care acesta creste timpii de asteptare si aduce cu el si poluare, datorita masinilor care asteapta culoarea verde! De ce nu ne aliniem si noi standardelor actuale si preferam sa raminem inchistati intr-o mentalitate de acum 40 de ani? Sunt doar cateva intrebari de bun simt.
Nu mai amintesc de semaforul cu comanda pentru pietoni, l-am pomenit in zeci de rinduri pe acest site. Preferam sa tinem masinile la relanti in trafic pentru ca ne place smogul!
Pentru ca am amintit marcajele, nici la acest capitol nu stam bine. Suntem in iulie si acestea nu au fost reinnoite pe toate strazile. Nu peste tot sunt facute adecvat, ba chiar sunt locuri unde au indus in eroare (vezi tot Pacurari)!
Cum am spus si in cazul problemei spatiilor verzi, daca vezi ca ceva nu merge atunci trebuie sa faci o schimbare. Daca cei care se ocupa acum nu sunt in stare, atunci trebuie adusi altii.
Astept si alte sugestii de solutii!
Thursday, July 9, 2015
Mitropolia
Lucrarile de la Mitropolie avanseaza tot mai mult. Recent, am observat un lucru imbucurator, si anume demontarea acelei porti grosolane, ridicata la intrarea dinspre Bulevardul Stefan cel Mare, poarta ce dadea impresia ca patrunzi intr-o inchisoare, nu in curtea celui mai important lacas de cult din Iasi. Cum se face oare ca inaintasii nu se gindisera la asa ceva si ridicasera un frumos gard din fier forjat (care inca rezista).
Sursa fotografiilor: Wikipedia, Iasi (Fotografii vechi) - Facebook
Vechi
Nou (pina mai ieri)
Poarta din vale (si mai grosolana, un model de intrare disproportionata si nepotrivita)
Ieri am vazut ca poarta dinspre bulevard nu mai exista. Trag speranta (nu desarta) ca nu se va mai ivi pe acel loc, fiind nu numai inestetica, dar si nepotrivita. Accesul intr-un lacas de cult trebuie incurajat, credinciosii trebuie atrasi, nu tinuti la distanta sau opriti dincolo de zabrele! Fac acest apel si din motive ce tin de urbanism, pentru ca am indoieli sincere ca un arhitect (sau arhitectul orasului, daca stie sa isi faca treaba) ar aproba asa ceva! Rog pe cei indreptatiti sa consulte un specialist si sa nu mai faca lucrurile dupa cum cred si vor. Biserica a fost si este parte a acestui oras!
Sursa fotografiilor: Wikipedia, Iasi (Fotografii vechi) - Facebook
Friday, May 8, 2015
Record
La Brasov exista o mica strada (de fapt o alee), strada Sforii, considerata mult timp cea mai ingusta strada din aceasta parte de Europa. Acum, la Iasi, avem cred cel mai ingust trotuar din Europa, aflat pe nou-inaugurata stradela Sf. Andrei. Am mai scris aici despre acest proiect, din pacate s-a ales cea mai proasta varianta, stradela nefiind de mare folos pentru traficul din zona. Iar pentru un trotuar cu adevarat utilizabil se putea negocia cu biserica Sf. Andrei pentru un metru, nu cred ca era imposibil.
Pacat!
Pacat!
Monday, May 4, 2015
La Viena
Am spus in mai multe rinduri ca, in materie de urbanism, nu e nevoie sa (re)inventam noi roata, pentru ca ea exista de mult si nu trebuie decit sa aplicam ceea ce au facut altii inaintea noastra. In alte orase, in genere situate mai la vest de Iasi, s-au experimentat cu succes diverse solutii care au facut ca locuirea in acele centre urbane sa fie mai placuta, aerul mai curat, transportul public mai atragator, viata mai sigura etc., asta cu pastrarea sau crearea unei identitati pentru respectivele orase.
Iata exemplul Vienei, bine argumentat de un consilier local. Consilier care intelege ca a fost ales de cetateni, pentru a le servi interesele!
Iata exemplul Vienei, bine argumentat de un consilier local. Consilier care intelege ca a fost ales de cetateni, pentru a le servi interesele!
Saturday, April 18, 2015
Splai Bahlui
Presa anunta ca Primaria va demara in sfarsit lucrul la un proiect despre care se vorbeste de cel putin 15 ani: completarea splaiului Bahlui cu o strada circulabila pentru masini pe sectorul Podul de Piatra - Podul Ros, mal drept. Acest lucru, dupa parerea mea, s-ar putea face prin pastrarea liniei de tramvai actuale, situatie pentru care s-au propus si solutii de catre pasionatii de asociatia Prietenii Tramvaiului (o forma actualizata aici). In conditiile in care aceasta solutie nu se poate aplica, propun totusi luarea in considerare a catorva variante, necesare pentru desfasurarea in bune conditii a traficului din zona:
1. transformarea in sens unic Podul de Piatra - Podul Ros a noului sector si in sens Podul Ros - Podul de Piatra a Soselei Nationale (cea din urma isi va pierde din importanta actuala, devenind o strada de legatura pentru cartier).
2. amenajarea unei piste pentru biciclete pe Splai.
3. asigurarea unei benzi pentru locuri de parcare, in special pe sectorul Podul Cantemir - Podul Ros.
4. amenajarea de locuri de parcare (paralel cu sensul de mers) atit pe dreapta, cit si pe stinga Soselei Nationale. Pe ambele strazi este necesar acest lucru datorita faptului ca zona este foarte aglomerata si locurile de parcare actuale nu sunt suficiente.
5. amenajarea aleii din spatele blocurilor C1-C4, paralela cu splaiul pe sectorul Podul Cantemir - Podul Ros, zona de acces pentru masinile de la salubrizare si posibil loc pentru o pista de biciclete sau noi locuri de parcare. Neamenajarea acestei alei ar da un aer deplorabil zonei, aspect prezent azi pentru orice trecator prin zona (aleea este azi din pamint si reprezinta o sursa permanenta de praf si noroi).
6. amenajarea unei strazi de legatura intre Splai Drept si Sos. Nationala prin spatele blocului turn de la Podul Ros. Aceasta ar permite trecerea intre cele doua strazi fara a mai iesi in aglomerata intersectie de la Podu Ros (pentru cei care vor sa ajunga pe Sos. Nationala). Oricum, accesul in intersectie pentru cei ce vin pe Splai va trebui bine gindit si va trebui corelat cu timpii semaforului de la Facultatea de Constructii.
Toate acestea trebuie puse in practica daca dorim sa avem o amenajare adecvata a zonei Cantemir - Podul Ros, altfel facem lucrurile doar pe jumatate. Inteleg ca proiectul se va face din surse proprii, astfel ca Primaria ar putea aloca o mica suplimentare de buget pentru amenajarile propuse. Va fi cu folos!
1. transformarea in sens unic Podul de Piatra - Podul Ros a noului sector si in sens Podul Ros - Podul de Piatra a Soselei Nationale (cea din urma isi va pierde din importanta actuala, devenind o strada de legatura pentru cartier).
2. amenajarea unei piste pentru biciclete pe Splai.
3. asigurarea unei benzi pentru locuri de parcare, in special pe sectorul Podul Cantemir - Podul Ros.
4. amenajarea de locuri de parcare (paralel cu sensul de mers) atit pe dreapta, cit si pe stinga Soselei Nationale. Pe ambele strazi este necesar acest lucru datorita faptului ca zona este foarte aglomerata si locurile de parcare actuale nu sunt suficiente.
5. amenajarea aleii din spatele blocurilor C1-C4, paralela cu splaiul pe sectorul Podul Cantemir - Podul Ros, zona de acces pentru masinile de la salubrizare si posibil loc pentru o pista de biciclete sau noi locuri de parcare. Neamenajarea acestei alei ar da un aer deplorabil zonei, aspect prezent azi pentru orice trecator prin zona (aleea este azi din pamint si reprezinta o sursa permanenta de praf si noroi).
6. amenajarea unei strazi de legatura intre Splai Drept si Sos. Nationala prin spatele blocului turn de la Podul Ros. Aceasta ar permite trecerea intre cele doua strazi fara a mai iesi in aglomerata intersectie de la Podu Ros (pentru cei care vor sa ajunga pe Sos. Nationala). Oricum, accesul in intersectie pentru cei ce vin pe Splai va trebui bine gindit si va trebui corelat cu timpii semaforului de la Facultatea de Constructii.
Toate acestea trebuie puse in practica daca dorim sa avem o amenajare adecvata a zonei Cantemir - Podul Ros, altfel facem lucrurile doar pe jumatate. Inteleg ca proiectul se va face din surse proprii, astfel ca Primaria ar putea aloca o mica suplimentare de buget pentru amenajarile propuse. Va fi cu folos!
Thursday, April 16, 2015
Arbori, strazi, trotuare
Pe site-ul domnuleprimar.ro, locuitorii posteaza informatii sau sesizari ce privesc diverse probleme, in special urbane. Daca edilii ar raspunde prompt si eficient la aceste sesizari, multe chestiuni si-ar gasi o fireasca indreptare. Mai arunc un ochi pe sesizarile din Iasi si, printre altele, am gasit o excelenta sugestie de imbunatatire a intretinerii trotuarelor si spatiilor verzi, facuta de o doamna. Sugestia priveste amenajarea mai eficienta a spatiului din jurul arborilor de pe marginea strazilor si o consider pe deplin fezabila, motiv pentru care o voi prelua aici:
Anca Gherasim:
"Propun o regandire a spatiului verde de la marginea trotuarelor pe care se afla plantati copaci. In multe cazuri fasiile de verdeata late de aproximativ 1 metru, de la marginea trouarelor, sunt surse de praf si noroi, fiind pamant amestecat cu smocuri de iarba, buruieni si excremente de caini. O alternativa ar fi restrangerea zonei verzi doar in jurul copacului, intr-un dreptunghi de verdeata dupa modelul Tree pits. Reducerea zonei verzi doar in jurul copacului si asfaltarea distantei dintre 2 copaci, va face mai usoara intretinerea si amenajarea bucatii verzi, putand fi adoptate chiar de catre locatarii din zona sau angajati ai spatiilor comerciale si create gradini urbane in miniatura. Ar putea incuraja initiativa individuala a unor cetateni ce-si doresc un Iasi mai curat, mai frumos. Unde nu exista posibilitatea de a ne ingriji de acest spatiu din jurul copacului, poate fi acoperit de un profil metalic care lasa apa sa intre la radacina copacului si pe care se poate calca chiar si atunci cand ploua. Va ofer un exemplu de astfel de gradini in miniatura din jurul copacilor din New York: http://brooklynroofgarden.com/2011/05/25/new-york-city-tree-pits-in-spring/. Ce parere aveti?"
Anca Gherasim:
"Propun o regandire a spatiului verde de la marginea trotuarelor pe care se afla plantati copaci. In multe cazuri fasiile de verdeata late de aproximativ 1 metru, de la marginea trouarelor, sunt surse de praf si noroi, fiind pamant amestecat cu smocuri de iarba, buruieni si excremente de caini. O alternativa ar fi restrangerea zonei verzi doar in jurul copacului, intr-un dreptunghi de verdeata dupa modelul Tree pits. Reducerea zonei verzi doar in jurul copacului si asfaltarea distantei dintre 2 copaci, va face mai usoara intretinerea si amenajarea bucatii verzi, putand fi adoptate chiar de catre locatarii din zona sau angajati ai spatiilor comerciale si create gradini urbane in miniatura. Ar putea incuraja initiativa individuala a unor cetateni ce-si doresc un Iasi mai curat, mai frumos. Unde nu exista posibilitatea de a ne ingriji de acest spatiu din jurul copacului, poate fi acoperit de un profil metalic care lasa apa sa intre la radacina copacului si pe care se poate calca chiar si atunci cand ploua. Va ofer un exemplu de astfel de gradini in miniatura din jurul copacilor din New York: http://brooklynroofgarden.com/2011/05/25/new-york-city-tree-pits-in-spring/. Ce parere aveti?"
Friday, March 20, 2015
Asa se face
din presa regionala: ”AȘA SE FACE! Patru studenți au făcut trotuarul
în Timișoara. La propriu. A doua zi autoritățile s-au simțit și au
reparat trotuarul pe bune”! Pe larg aici.
Poate vor lua si altii exemplu!
Poate vor lua si altii exemplu!
Friday, March 6, 2015
Noroi (2)!
Trimiteam acum putin timp la textul scris de colegul Mihai Chiper privitor la noroiul (si praful aferent) din Iasi.
Sa luam aceasta imagine:
Este ea luata undeva la Grajduri sau prin cine stie ce coclauri moldovene?
Nu!
Imaginile sunt de pe malul Bahluiului, la 300 m distanta de Palas!
Nu avem nici o sansa sa scapam de poluarea cu praf din Iasi atit timp cit astfel de noroaie ”supravietuiesc” in centrul orasului, este imposibil!
Sa luam aceasta imagine:
Este ea luata undeva la Grajduri sau prin cine stie ce coclauri moldovene?
Nu!
Imaginile sunt de pe malul Bahluiului, la 300 m distanta de Palas!
Nu avem nici o sansa sa scapam de poluarea cu praf din Iasi atit timp cit astfel de noroaie ”supravietuiesc” in centrul orasului, este imposibil!
Subscribe to:
Posts (Atom)