Sunday, November 18, 2012

Semafoare pentru pietoni si altele

1. Pentru a nu stiu cita oara citesc in presa locala despre accidente care se petrec pe trecerile de pietoni. Situatia de pe Bulevardul Socola, din fata Liceului CFR, este chiar grava, aproape saptaminal se petrec acolo astfel de accidente. O vreme, in acel loc se montase o "spinare de magar", care insa in acest an nu si-a mai gasit locul, iar in lunile urmatoare nu merita montata, pentru ca va ingreuna eventualele lucrari de deszapezire. Frecventa mare a accidentelor ma determina sa propun aici (ca si in cateva alte zone asemanatoare) un semafor. INSA, aici ar merge numai unul dotat cu buton, caci ne vom trezi cu situatia semaforului pentru pietoni de pe B-dul Tutora, care nu este util in afara orelor 8-16, si asta doar in timpul saptaminii. In aceste situatii ar fi de preferat un semafor cu comanda de la pieton, setat sa raspunda intr-un timp bine gindit (ceva de genul: dupa comanda, in 10 sec. se trece pe culoarea verde pietoni, care ar putea dura maxim 30 sec., dupa care cel putin 50-60 de sec. sa nu mai raspunda comenzilor, pentru a asigura fluenta traficului; am vazut semafoare identice in SUA; sigur, timpii pot fi ginditi in functie de frecventa locala). La cateva semafoare din oras am vazut la un moment dat astfel de dispozitive de comanda, gandite pentru persoanele cu dizabilitati, insa NU, acelea nu erau potrivite pentru ceea ce propun aici (foto jos). Si asta din simplul motiv ca nu erau functionale pe termen lung (din plastic, plasate nepotrivit, usor de distrus). Autoritatile ar trebui sa faca doar o licitatie pentru achizitie de soft aferent si dispozitive, ultimele urmind sa fie obligatoriu dotate anti-vandalism. In vestul Europei sau SUA, mecanismele de comanda erau gindite in acest sens, fiind facute din metal dur si fara posibilitate de blocare (vezi foto jos). Avantajul final al acestor semafoare ar fi ca ar contribui la fluidizarea traficului in perioadele cind pietonii nu sunt prezenti si ar asigura si trecerea in siguranta a acestora.
Ofer voluntar o prima lista de semafoare din oras ce pot fi trecute pe acest sistem:

- B-dul Socola (Liceul CFR)
- B-dul Tutora (Sc. Otilia Cazimir)
- Str. Silvestru (sub Pasajul AcB).
- B-dul Carol (cele doua treceri de la Universitate, nu si cea de la intersectia cu Toma Cozma, plus trecerea de la Parcul Copou)
- B-dul Alexandru cel Bun (trecerile din zona Minerva-Piata Voievozilor)
- B-dul Nicolae Iorga (primul semafor dinspre Podu de Piatra spre Gara Nicolina, nu si al doilea)

2. Pe Str. Palat (de la Moldova Mall pina in Podu Ros) trebuie introdus "unda verde", la fel pe Sos. Nicolina si Sos. Pacurari, dar si pe B-dul Independentei (cu setarea timpilor pentru viteza de 50 km/h).

3. Trec adesea prin zona Granit, adica prin intersectia dintre B-dul Socola si Str. Bucium. Zona a devenit in ultima vreme foarte aglomerata, astfel ca, la orele de virf, virajul dinspre Tesatura (fosta) spre Carrefour a ajuns sa reprezinte proba de indeminare. Din punctul meu de vedere, solutia este simpla: introducerea sensului giratoriu. Intersectia nu este traversata de linie de tramvai, este destul de larga, traficul vine din toate directiile (in special 3 din 4), astfel ca nu vad nici un impediment pentru realizarea aici a unui astfel de sens.
In schimb, la intersectia B-dul Socola/B-dul N. Iorga, ce ridica probleme asemanatoare, poate fi pastrat semaforul (tramvaiul incurca un sens giratoriu), insa trebuie obligatoriu setata si o "culoare" pentru acces stanga. Aceasta a fost solicitata adesea pe forumuri, insa fara succes (si nu inteleg de ce).

In fine, foto promise.
1. variante rezistente:



2. varianta din Iasi, fara sanse pe termen lung:


5 comments:

  1. Domnule Profesor, vă aduc la cunoştinţă că preocupat de siguranţa circulaţiei prin natura meseriei mele, am inovat o trecere pietonală pe care o consider securizată 100% pe orice vreme sau anotimp, vizibilă chiar şi pe timp de noapte fără iluminat public. Costul pentru un bvd. cu 6 benzi ar fi între 13000 şi 15000 de eur. Nu am avut pînă acum banii necesari să brevetez sau să implementez practic soluţia şi am făcut apel la DRDP Iaşi,Prefect, Şeful Poliţiei şi am pus soluţia pe site-ul firmei mele, dar nu doreşte nimeni din Iaşi să devenim pionieri. Iar eu am ambiţia să fie prima trecere la Iaşi. Dacă nici în anul viitor nu rezolv, mă duc cu inovaţia spre alte zări. Viaţa unui om este evaluată de UE la 2,5 mil eur.

    ReplyDelete
  2. Precizez că mai am o inovaţie în domeniul sensului giratoriu. Am pus la punct o soluţie prin care execut un sens giratoriu APLICAT pe asfalt fără să fiu nevoit să sparg strada şi în 24 de ore e gata cu iarbă sau floricele. Dacă peste o săptămînă cineva se răzgîndeşte, în cîteva ore îl demolez, curăţ locul şi nici nu ştii că a existat.
    Credeţi că ar interesa pe actualii gînsaci din primărie să modernizăm acest oraş?

    ReplyDelete
  3. Domnule Mihaila, eu unul am fost intotdeauna interesat de solutii noi, care nu intotdeauna sunt si scumpe. M-am uitat pe site-ul firmei dvs., arata bine ceea ce propuneti acolo. Din pacate, altele sunt ratiunile dupa care se aleg solutiile ce se aplica prin multe din orasele noastre (de obicei se prefera cele scumpe, ca doar nu se da din buzunarul propriu, ci din cel public).

    ReplyDelete
  4. Am fost in Iasi saptamana trecuta si cu toata responsabilitatea o spun, Iasul este cel mai prost si periculos semnalizat oras din tara. Cum poti sa primesti verde cand vrei sa mergi la stanga si sa primeasca verde si cel din partea opusa care merge pe directia inainte? Cum poti sa te afli in sens giratoriu si la un moment dat sa vezi pe carosabil, vopsit, cedeaza trecerea? Am intrat pe strazi nesemnalizate care s-au dovedit infundate sau cu sens unic. Nu mi-a placut!

    ReplyDelete
  5. De acord, mai multi oameni din afara orasului mi-au spus ca sunt pusi in incurcatura cind vin in Iasi (la cap. circulatie/semnalizare). Totul depinde de comisia de circulatie, ei vin cu tot felul de ”inovatii”. Eu m-am exprimat aici de mai multe ori... degeaba.

    ReplyDelete