Thursday, June 14, 2012

Stefan cel Mare - pietonal

De pe 7est.ro aflu astazi o veste pe care o asteptam (si anticipam in alte texte de pe acest blog): bulevardul Stefan cel Mare va fi transformat intr-un pietonal. Preiau de pe site:

"Bulevardul Stefan cel Mare va fi închis definitiv circulatiei auto incepand din aceasta vara. Pentru inceput, bulevardul va intra in renovare, urmand ca, la final, sa fie transformat in pietonal. Astfel, la cativa ani dupa ce fostul primar Constantin Simirad a decis sa interzica in week-end traficul auto pe Stefan cel Mare, strada pe care se afla Primaria va permite doar accesul pietonal. Banii necesari provin din finantari nerambursabile europene. Bulevardul Stefan cel Mare va fi decapat in totalitate. „Bulevardul va fi transformat in zona pietonala, este vorba despre un sistem pietonal de tip piateta, cu pavaj din granit”, a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. Pietonalul va avea rolul de a pune in valoare monumentele aflate pe Stefan cel Mare, pornind de la Teatrul National, Catedrala Mitropolitana si Palatul Roznovanu, si terminand cu biserica Trei Ierarhi. Utilajele care vor scoate asfaltul de pe Stefan cel Mare isi vor incepe activitatea in aceasta vara. „Este un act aditional la care lucram, dar anul acesta incepe si se termina de pavat bulevardul”, a sustinut Cristina Popa, managerul de proiect."

Aceasta realizare, cu toate ca va nemultumi la inceput pe multi ieseni, va insemna o alinere a orasului la standardele impuse de multe alte orase din lume, ce prevad extinderea spatiului pietonal din zonele centrale, o reducere a impactului si prezentei automobilelor in aceste zone, ce sunt deschise larg locuitorilor si turistilor.
Sper insa ca acest plan prevede si o mai buna punere in valoare a monumentelor istorice existente, precum si luarea de masuri de incurajare a turismului, printre care as enumera: renovarea centrului (insulele de clădiri vechi de pe str. Lăpușneanu, Cuza Vodă, 14 decembrie, Ștefan cel Mare), finalizarea restaurarii monumentelor istorice, realizarea de amenajari turistice, acordarea de facilități pentru micii investitori ce vor să deschidă afaceri în acest perimetru (terase, cafenele, restaurante, magazine) etc. As adauga chiar cosmetizarea blocurilor de pe bulevard, unde apelul la tinerii arhitecti (vezi aici) ar oferi solutii moderne si constructive.
Centrul vechi trebuie sa redevina nucleul orasului, continuat spre Palat de complexul Palas. Cu unele inerente neajunsuri, aceasta poveste poate deveni una de succes, aducatoare de turisti si venituri pentru oras. Insa totul trebuie facut cu specialisti (arhitecti, istorici, urbanisti, peisagisti etc.), privind in perspectiva si nu de azi pe maine.
De asemenea, este absolut necesara regindirea modului in care se circula in zona. Deduc din textul postat pe 7est ca se va inchide bulevardul din Piata Unirii pina la Palat, ceea ce mi se pare prea mult, practic s-ar bloca accesul auto in centru pe o zona foarte intinsa. Mai degraba, s-ar putea asigura un pietonal de la intersectia cu strazile Horia si 14 decembrie, pentru a facilita accesul auto (de) pe aceste strazi spre B-dul Independentei. Acest lucru va fi necesar, mai ales ca se doreste si inchiderea str. I. C. Bratianu. Probabil, pe mare parte din strazile din zona va trebui introdus sens unic (ce trebuie regandit). In plus, bulevardul poate fi deschis accesului auto pentru aprovizionare, dimineata, intre orele 7 si 9, cum este in multe alte parti.
Realizarea unor parcari subterane este obligatorie, langa Starea Civila si in fata Teatrului. Insa la teatru, parcarea se poate face nu sub parc, ci in spatiul larg dintre teatru si parc, plus lateral de teatru, unde si acum este o parcare, este spatiu suficient (dupa cum am scris si aici). Daca edilii se incapatineaza inutil sa faca aceasta parcare sub parc vor gresi, caci ruinele ce se vor descoperi in mod cert in acest loc sunt suficient de valoroase pentru a... tine ani buni pe loc proiectul. In plus, sa nu ne amagim, deasupra unei parcari subterane nu poate fi un parc precum cel de acum.
Voi reveni in functie de noutati, sperante sunt, sa vedem faptele, aici intotdeauna stam mai prost.

4 comments:

  1. PAVAJ DIN ASFALT AMPRETAT

    Avînd în vedere ştirea publicată pe Iasinews despre începerea lucrărilor de transformare a bulevardului Stefan cel Mare si Sfînt în stradă pietonală prin înlocuirea covorului asfaltic existent cu pavaj din piatră cubică din granit – pentru crearea unei patine istorice – supun atenţiei o soluţie inedită, de ultimă oră folosită de curînd în multe ţări occidentale şi anume pavajul asfaltic ampretat.
    Personal, salut decizia luată de edili, care coincide cu o propunere făcută de mine încă de acum 2 ani. Avem nevoie pentru dezvoltarea turismului de crearea unui perimetru istoric de promenadă, unde să existe „ o rezervaţie „ pietonală, sau cu vehicule de epocă, ecologice, nepoluante, ca în alte oraşe cu veche civilizaţie ce şi-au conservat cu sfinţenie istoria şi care ştiu să şi-o pună în valoare.
    Totuşi, pentru că sunt la curent cu această nouă tehnologie e asfaltului ampretat, am pus la punct o soluţie autohtonă, românească, care simplifică mult metoda cunoscută şi aplicată acum în alte ţări.
    Metoda străină prevede încălzirea stratului de asfalt existent în profunzime cca 2-3 cm şi aplicarea unor şabloane din plasă din oţel ( de diverse modele şi dimensiuni ), care prin presare, crează modele de pavaj, fără a fi necesară decopertarea stratului existent şi aşternerea pe strat de nisip a calupurilor din piatră.
    Oricum, soluţia asfaltului ampretat est infinit mai ieftină şi mai eficientă, reducînd printre altele timpii de execuţie, costurile materialelor, disconfortul succesiunii operaţiunilor, dar nu în ultimul rînd planietatea perfectă a suprafeţelor.
    Noi am perfectat o metodă care presupune aplicarea peste stratul existent de îmbrăcăminte, un strat subţire de 1,5 – 2 cm, la rece, cu o calitate excepţională, ce s-ar putea garanta cel puţin 20 de ani, eliminîndu-se o sumedenie de operaţiuni. Spre deosebire de metoda patentată şi folosită în prezent - ce presupune încîlzirea asfaltului existent, aplicarea şablonului şi presarea într-un timp foarte scurt, precum şi dezavantajul că prin încălzirea bruscă a asfaltului cu nişte arzătoare speciale cu flacără deschisă se accelerează îmbătrînirea bruscă a acestuia – noi am eliminat aceste operaţii şi folosim un asfalt rece, care are şi efect de regenerare instantanee a suprafeţei existente.
    Cred că nu ar fi prea tîrziu ca edilii şi priectanţii să revadă soluţia adoptată înainte de începerea lucrărilor.
    În cazul propus de noi, s-ar elimina complet acţiunea de închidere a străzii, putînd fi dată circulaţiei pietonale sau auto instantaneu, după aplicarea stratului de asfalt.
    Ca şi în cazul dublării şinelor de tramvai concomitent cu refacerea infrastructurii căii de rulare pentru a economisi timp şi bani, şi în acest caz cu execuţia pavajului am elimina sursa criminală de praf invizibil ce-l inhalăm zi de zi. Este valabil la trotuare, unde se poate folosi asfaltul colorat.

    ReplyDelete
  2. foarte interesanta solutia propusa, m-ati facut curios si am cautat pe internet. Ce e drept, la noi am gasit doar beton ampretat, varianta dvs. pare mai buna. Insa nu cred ca va avea cautare, din motive pe care le banuiti si dvs., e... prea ieftin, cred ca se prefera ceva mai scump si de la o firma... agreata

    ReplyDelete
  3. trimiteti-mi o adresa de email, unde sa va pot tansmite ceva material documentar despre asfaltul ampretat

    ReplyDelete