Sunday, June 10, 2012

Palas - opinii, sugestii

Am afirmat mai demult ca voi reveni pe acest site cu cateva aprecieri privitoare la proiectul Palas, dupa inaugurare. Un alt text, ce va apare curind pe economiaonline.ro [update, intre timp a aparut, il puteti citi aici], va cuprinde o abordare mai stiintifica asupra fenomenului mall-urilor moderne. Voi oferi linkul catre acest text la momentul cuvenit.

Am vizitat complexul, in interior si exterior, si iata ce pot spune. De data aceasta voi incerca sa fiu mai succint, astfel ca... partile pozitive ar fi:
- este o investitie locala, ceea ce trebuie apreciat. Nu a venit nimeni din afara Romaniei sa investeasca acesti bani, ci un om de afaceri local, suma de care vorbim nefiind una "de aruncat". Astfel de investitii trebuie sa continue si ar fi ideal daca s-ar aduce bani si in sectorul de productie, unde suntem din ce in ce mai deficitari. Nu putem numai sa cheltuim bani, trebuia sa ii mai si "producem".
- s-au creat locuri de munca, un numar semnificativ, chiar daca nu toate bine platite.
- s-a creat un mediu de afaceri, prin oferta de spatii comerciale, de birouri, hoteluri, ce poate naste alte afaceri.
- modelul preluat pentru acest complex, cel de "lifestyle center", este unul relativ nou, aceasta fiind o situatie mai rar intalnita la noi (suntem "in trend").
- arhitectonic, complexul se prezinta bine, relativ armonios si echilibrat
- parcarea subterana
- complexul va creste numarul de turisti din Iasi

Partile negative, sau cu potential negativ, ar fi:
- efecte asupra comertului local, pe anumite zone: mall-urile deja existente, Moldova mall, Hala Centrala, chiar Iulius mall, vor avea de suferit, la fel micile afaceri din comert din centru sau cartiere. Fara un plan adecvat, fara o sustinere din partea autoritatilor, centrul poate fi pierdut pentru comert, riscind sa ramina atractiv doar pentru turismul religios, ceea ce nu este suficient/de dorit. Zona veche trebuie integrata printr-un proiect de perspectiva cu zona noua, iar Palasul sa reprezinte continuarea fireasca a centrului istoric.
- lucru reprosat de multi, cladirea cea mai inalta din complex are un nivel de inaltime ce o face sa fie peste nivelul Palatului, oferind o neplacuta perspectiva asupra monumentului istoric, cind se priveste dinspre centrul istoric. Acest lucru este de neadmis, in nici o tara civilizata din lume nu s-ar fi permis asa ceva.
- nu sunt inca lamurit in ceea ce priveste situatia relicvelor istorice sau a ruinelor descoperite (vezi si reactia de aici): personal, in afara unor panouri informative nu am gasit nimic relevant in aceasta privinta (nu am batut chiar tot complexul). Nu trebuie ignorate sau abandonate ruinele curtii domnesti din zona fostului teatru de vara, care, se pare, au ramas pe seama autoritatilor locale.
- parcul nu este atit de mare pe cit s-a facut reclama si nici in stil Luxembourg, cum s-a spus ani la rind. Nu se prezinta rau, elementul pozitiv ar fi ca ofera o buna perspectiva asupra Palatului.
- o chestiune ce nu poate fi imputata celor de la Palas: nu a fost finalizata amenajarea strazilor din zona si nu s-a pus inca nimic in practica legat de gestionarea traficului tot mai aglomerat de aici. Redarea in folosinta a liniei de tramvai de pe str. Palat va complica in mod cert lucrurile, astfel ca ramine valabila varianta sensului unic pe str. Sf. Lazar (urcare). Personal, am propus mai demult un sens unic si pe str. Palat (coborare), iar modernizarea strazii ar fi permis punerea in practica a acestui lucru printr-o separare a zonei de tramvai de carosabil (mutarea pe margine a liniei, ca in multe orase din vest). S-a ratat aceasta sansa, vom vedea ce solutii propun autoritatile.

Sugestii de moment:
- mai multe banci. Gradina interioara va atrage mult public, astfel ca ar fi recomandata adaugarea mai multor banci.
- mai pot fi plantati cativa arbori. Se remarca lipsa lor, mai ales pe latura dinspre scarile ce urca spre esplanada de la Teatrul Luceafarul.
- cladirea ce gazduieste showroom-ul din fata acestui teatru trebuie sa dispara. Strica toata perspectiva asupra acestei din urma cladiri (ce a ramas undeva in dos) si strica echilibrul zonei Palat-Teatru.
- o mai vizibila prezenta a celor ce se ocupa de securitate. Imagini precum cele ce se pot vedea la un moment dat aici nu sunt de dorit. Sa nu se permita accesul cu animale de companie, cel putin nu a celor fara lesa.
- personal nu sunt de acord cu muzica in parcuri (sau se poate da putin mai incet; la un moment dat, m-am plins si de atmosfera din Parcul Expozitiei, unde restaurantul Vinatorul polueaza frecvent fonic zona).

4 comments:

  1. Ai dreptate la partea cu muzica dar în cazul de față am remarcat că sună bine și chiar nu e deranjantă.

    ReplyDelete
    Replies
    1. da, sigur. Probabil trebuie sa merg de mai multe ori, poate ma obisnuiesc, desi... prefer tot linistea.

      Delete
  2. Hmm... Iar "vrea" sa faca Primaria ceva, insa "situatia" de pe plansele din institutia care se presupune ca ar trebui sa aiba grija de toti iesenii nu corespunde realitatii mai deloc!..
    Concret, desi nu a putut nimeni obtine macar o schita a presupusei strazi, este IMPOSIBIL - indiferent de varianta de lucru - sa se evite cel putin o proprietate privata. Fireste, in suma amintita in articol NU EXISTA niciun leu pentru vreo despagubire. Asadar, probabil, Primaria va propune un schimb de terenuri!?..!
    Un alt aspect tine de (fonduri pentru) consolidarea constructiilor din apropiere, unele neconcepute pentru traficul greu din timpul santierului si nici pentru cel cvasicontinuu de dupa darea in exploatare a unei atare artere.
    Pe ansamblu, este de-a dreptul EVIDENT ca in Primarie nu este urmarita decat in foarte mica masura descongestionarea traficului de pe Podu Ros, ci inlesnirea accesului la semi-monstruozitatea aparuta in spatele Palatului, altminteri neexplicandu-se lipsa totala de viziune PRACTICA, bazata pe elemente CONCRETE de la fata locului, cum ar fi SUFOCAREA cu elemente poluante (de tot felul: chimice, sonore etc.) a unei zone rezidentiale, pana de curand inca verde.
    Nonsens: bulevardul Stefan cel Mare (din diverse ratiuni) se inchide pentru traficul auto, insa la cateva sute de metri se CREEAZA o strada, urmarind contrariul!?.. :-?
    Comentariul meu la articolul aparut aici: http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/o-strada-de-190-de-metri-din-iasi-trece-prin-chinurile-facerii--4972.html

    ReplyDelete
  3. stati sa vedem ca se face ceva, caci de acest proiect stiu iesenii de decenii! Oricum, nu se poate fara sa aloce niste despagubiri, daca sunt proprietati in zona.

    ReplyDelete