Sunday, November 28, 2010

Parc la Ciric

Nimeni nu contesta faptul ca avem nevoie de un parc modern in zona Ciric! Zona este potrivita pentru amenajarea a asa ceva, imbinind relativ armonios apa (lacul) cu padurea. Scandalul care a izbucnit recent, legat de defrisarea a cca. 6 ha de padure, cred ca forteaza putin nota, caci, din cite inteleg, doar 3,7 ha vor fi efectiv defrisate, restul urmind sa ramina zone verzi, probabil cu o mai mica densitate a copacilor. Daca ar fi asa, ar fi in regula, caci nu se poate amenaja ceva, terenuri de sport, parcari, fara sa sacrifici o parte din copaci. INSA, este necasar ca cei ce implementeaza proiectul sa se tina de el si sa nu devieze, asa cum des se petrece la noi (si cum se petrece si la Palas). Sa se taie numai ce trebuie taiat, atit! De asemenea, am dori sa vedem o minune: cei ce au castigat punerea in aplicare a proiectului sa si respecte termenele din contract. Daca acest scandal degenereaza si se ajunge la contestari in justitie, exista riscul ca banii europeni sa nu mai vina si atunci ne vom trezi cu (inca) un santier etern.
M-am uitat atent pe proiect. Cateva mici modificari cred ca s-ar impune:
- traseul telescaunului ar trebui prelungit pina dincolo de lac. Traseul actual este scurt si neatractiv.
- amenajarile nu ar trebui sa se rezume doar la zona lacului Ciric. Ce facem cu spatiul dintre Ciric si Venetia? Soseaua de acolo trebuie in mod obligatoriu asfaltata si, pe malul paraului, pina in Venetia, trebuie amenajate alei cu banci, iluminat public, piste pentru biciclisti, locuri de picnic.
- este necesara o mica parcare la intersectia drumului ce vine dinspre Tatarasi cu cel ce merge spre aeroport. Pe plan apare un P, insa nu se specifica, precum in alte locuri, daca acolo este sau nu prevazuta o astfel de amenajare.
- nu se specifica pe plan, dar speram ca zonele dintre spatiile de joaca, zona cu structuri gonflabile, parcare autocare (ca sa dau un exemplu), pastreaza si o parte din arbori, caci nimeni nu vrea sa se duca in mijlocul zilei cu copilul, vara, si sa se joace in plin soare.


P.S. Despre un alt parc, ce are nevoie urgenta de amenajare, voi scrie cit de curind. Pentru felul in care arata acum, o imagine (vezi zona "desertificata" de la sud de Str. Ciurchi) luata de pe Google maps este sugestiva:


Vizualizare hartă mărită

3 comments:

  1. Am sa va citez u upinie care am trimis-o la adresa specificata in pagina proiectului de pe site-ul primariei Iasi, in atentia doamneiClaudia Stanciu, in ianuarie 2011. Nu am primit nici un raspuns.

    "Bună ziua,
    În calitate de ieșean am petrecut de-a lungul timpului multe momente plăcute în zona Ciric. Sunt convins ca un proiect major de reabilitare a infrastructurii și de dezvoltare a unor noi puncte de atracție este foarte necesar. Drenarea și salubrizarea bazinelor lacurilor, repararea și prelungirea zidurilor de sustinere a malurilor, construirea unei rețele de canalizare în zonă și conectarea tuturor unităților adiacente la aceasta, curățarea de vegetație a zonei de la capatul din amonte al lacului Ciric 1 și amenajarea de alei, locuri de picnic și piste de biciclete care sa înconjoare ambele lacuri, terenurile de sport și locurile de joacă pentru copii sunt imperative și cred că cel putin parțial sunt cuprinse în acest proiect. Sunt sigur ca ceea ce nu se va realiza în această fază se va putea realiza în un proiect ulterior ce își va fundamenta necesitatea pe succesul acestei prime faze și pe evidența că încă mai sunt componente care nu sunt exploatate complet și la nivelul cerințelor din secolul 21.
    Ceea ce însă mă îngrijorează în legătura cu proiectul prezentat pe site-ul Primăriei la adresa http://www.primaria-iasi.ro/ciric/plan.htm este componenta "3. Telescaun". Este necesar în ansamblul proiectului? Eu cred că da. Oferă o notă de inedit și diversitate modalităților prin care turistul poate lua contact cu zona dar oferă și un serviciu care nu trebuie sa fie neglijat, și anume cel de transport între diferitele atracții ale proiectului. Din aceste puncte de vedere consider că traseul propus prin proiectul actual este nesatisfăcător. Argumente:

    nu trebuie ignorat că ar fi primul și deocamdată unicul telescaun funcțional în zona metropolitană Iași. Acest aspect favorizează transformarea sa în o atracție în sine, capabilă să atragă turiști plătitori doritori de a experimenta farmecul acestui mijloc de deplasare (vezi exemplul telegondolei Mamaia și al altor proiecte similare). Acest farmec este drastic limitat în forma propusă actual din două motive: în primul rând de durata extrem de scurtă a semi-cursei (de ordinul secundelor, maxim 120-180 de secunde) iar în al doilea rând de monotonia traseului care oferă doar experiența coborârii unei pante rectilinii, prin pădure. Este de dorit un traseu mai lung, care sa combine experiența traversării pădurii (loc închis, umbros, intim), a zonei de mal (loc parțial defrișat, parțial umbros, multe elemente interesante în plan apropiat) și a apei (loc deschis, însorit, cu perspective largi asupra versanților împăduriți și în lungul văii).
    funcția de transport poate încuraja familiile să folosească simultan puncte de atracție aflate la distanță unele de celelalte (de exemplu piscină, loc de joacă și minigolf).
    funcția de transport poate incuraja folosirea parcărilor amenajate în detrimentul parcării neautorizate pe spațiul verde sau pe marginea aleilor de circulație cât mai aproape de punctul de atracție dorit (e cunoscută tentația de a parca la distanța minimă posibilă).

    ReplyDelete
  2. partea a doua:
    "Acest mijloc de transport poate fi un răspuns plăcut, ecologic, fără emisii de noxe și fără zgomot la necesitatea deplasării în cadrul complexului. Acest deziderat ar impune amplasarea terminalului principal în un nod inter-modal de transport unde sa co-existe parcarea principală și terminalul liniilor de transport în comun, precum și amplasarea unor stații suplimentare (2-3) în proximitatea altor puncte de atracție.

    De aceea cred că un traseu mai lung ar fi de dorit dacă această componentă a proiectului se dorește a fi implementată. Atașez doua variante de traseu, prima cu două traversări ale lacurilor iar în caz că din motive de siguranță aceste traversări pe deasupra apei nu sunt de dorit, varianta a doua propune un traseu parțial cu doua sensuri ce se transforma în o buclă de sens unic ce înconjoară lacul Ciric 2 pe deasupra pasarelei pietonale dintre lacuri și prin zona dintre lac și șosea. Taxarea ar putea fi făcută automat, cu tichete imprimate cu coduri de bare deoarece este o soluție ieftina și la îndemână, deja folosită la parcări cu plată, care necesită un minim de personal uman. Achiziționarea ar putea fi făcută prin automate de tipul celor din parcări unde sa se poată selecta unul sau mai multe servicii dorite (parcare, transport cablu, intrare piscină, intrare minigolf etc.). Stațiile ar fi fără oprire (urcare și coborâre din mers, viteză mică) iar plata taxei de acces la transportul pe cablu sa fie valabilă toată ziua sau cu un număr de 3,5,6 întreruperi.
    Cu speranța că nu v-am răpit prea mult timp cu aceste considerații ale mele și că v-am ajutat câtuși de puțin în conturarea unei decizii, v-aș ruga să îmi comunicați parerile dumneavoastră pe marginea propunerilor mele."

    ReplyDelete
  3. Multumesc pentru comentarii (raspund tarziu, imi cer scuze). Dupa cum at observat deja, si eu remarcasem traseul foarte scurt al telescaunului, dar de, nimeni nu sesiseaza ce spun iesenii, prin urmare slabe sanse sa se schimbe ceva. Viziunea multora dintre proiecte este foarte limitata si nu se asculta deloc opinia cetatenilor, pacat! astfel, Iasiul pierde sansa de a fi un adevarat obiectiv turistic.

    ReplyDelete