Wednesday, November 14, 2012

Parcarile (reloaded)

18.11.2012
O mentiune: am gasit cateva informatii pe site-ul Primariei. Inteleg de aici ca pentru parcarile rezidentiale se va continua sistemul actual, de licitatie, cu care personal nu am fost de acord (am amintit si pe acest site si am dat si motivele). Mai degraba, s-ar extinde sistemul de abonamente propus acum, decit licitatie. Ramin la opinia ca trebuie doar doua zone, centru si cartiere, pentru a evita discriminarile intre locuitori.

14.11.2012
Se pare ca Primaria a decis sa ia taurul de coarne in privinta parcarilor din oras. Am sustinut necesitatea instituirii unui regulament al parcarilor de mai demult, insa pina in prezent nu s-a prea avansat pe aceasta tema. Lectura putinelor articole din presa cu privire la subiect nu m-a edificat in intregime. Din pacate, nu am gasit proiectul pe vreun site, pentru a avea niste raspunsuri. Nu sunt clare sau ridica semne de intrebare urmatoarele chestiuni:
1. De ce se face distinctie intre zonele 1 si 2? Ce vina au cei din Podu Ros sau de pe B-dul Socola fata de cei din Copou (sic!), primii find nevoiti sa plateasca mai mult? Nu sunt cu totii cetateni cu drepturi egale? De altfel, zona 1 este foarte restrinsa si nu se justifica. Cred ca doua zone, centrala si rezidentiala, ar fi suficiente.2. Tarifele sunt destul de mari, mai ales daca tinem cont de puterea de cumparare a romanului obisnuit. Pina si la Palas tariful de 2 lei pe ora pune pe fuga pe multi, dovada strazile invecinate pline de masini. 3 lei pe ora in centru e mult, 2 lei ar fi suficient, la fel cum 1 leu este in regula pentru zona periferica. In schimb, 9 lei pe zi este un tarif rezonabil.
3. Se instituie si un sistem de abonamente. Insa iar se face discriminare intre cetatenii din zona 1 si cei din 2, primii fiind obligati din motive neintelese sa plateasca mai mult. E amintit un abonament de tip ”locatar”, fara a ni se spune si cit va costa.
4. In schimb, sanctiunile mi se pare mici: 30 de lei pentru centru si 7,5 lei pentru periferie?!?
In lipsa altor detalii, cam atit, pentru moment.
Ajungem acum la problema majora, si anume amenajarea parcarilor, despre care nu se spune mare lucru. Vorbim aici de miile de locuri de parcare ce sunt astazi intr-o situatie precara, cu asfalt deteriorat, fara marcaje sau pe marginea unor strazi ce inca asteapta modernizarea. Costurile sunt mari si nu cred ca un concesionar privat si le va permite. Personal, imi e teama ca voi ajunge sa platesc taxa de parcare pentru locul nisipos pe care imi tin masina in prezent (loc aflat la strada, nu pe vreun maidan), ceea ce nu mi se pare tocmai corect. Multe parcari inca arata asa.

Pe acest subiect, am scris de nenumarate ori (am identificat cel putin sapte postari). Si in textul de aici am sustinut ca modalitatea concesionarii ridica anumite probleme. Iar aici am venit cu o propunere de proiect mult mai convenabila, care sa implice strict municipalitatea, fara vreun intermediar privat. Eu inteleg ca probabil nu sunt bani suficienti la buget, insa cum tot se mai vorbeste de credite, de ce nu se folosesc o parte din bani pentru asa ceva? Varianta publica ar aduce inapoi mai multe venituri la buget decit concesionarea.
In fine, asteptam lamuriri.

Sunday, October 28, 2012

Vesti proaste

Stirea de mai jos are potentialul de a fi foarte proasta. Acum intelegem de ce e bine sa facem lucrurile la timp, sa lasam deoparte disputele politice si sa ne unim fortele pentru a duce la capat proiectele incepute! Insa... in van!

Ziarul de Iasi

"Din cauza incompetentei guvernantilor din ultimii ani, iesenii risca sa piarda cele mai mari investitii publice facute vreodata aici. Finantari in valoare de 1,68 de miliarde de lei, in infrastructura, turism, educatie, cercetare si sanatate, ar putea fi retrase de Comisia Europeana daca vor fi suspendate platile pe trei programe operationale, dar si pe POSDRU, blocat inca din vara.
Comisia Europeana a comunicat acum doua zile decizia de presuspendare integrala a Programului Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice si partiala a Programului Operational Regional si a Programului Operational Sectorial - Transport. Aceste masuri au fost luate in urma auditurilor realizate in lunile iunie si iulie pentru aceste trei programe. Comisia Europeana a impus autoritatilor romane mai multe masuri pentru a imbunatati sistemele de management si de control. „Partea romana are la dispozitie doua luni pentru a realiza aceste masuri, dupa primirea in versiunea romana a scrisorilor de notificare a presuspendarii. Ulterior, in functie de rezultatelele inregistrate, Comisia poate lua fie decizia de a relua procesul de rambursare a cererilor de plata trimise de partea romana, fie hotararea de a suspenda platile pentru o perioada de mai multe luni. In toata aceasta perioada, implementarea proiectelor si platile interne catre beneficiari pot continua, nefiind legate direct de decizia Comisiei Europene", au transmis reprezentantii Ministerului Afacerilor Europene printr-un comunicat de presa.
La nivelul regiunii nord-est, judetul ar figura cu cele mai multe proiecte contractate pe cele trei programe operationate „presuspendate" de Comisia Europeana. Pe POS Cresterea Competitivitatii Economice, judetul Iasi implementeaza 71 de proiecte, valoarea asistentei financiare nerambursabile fiind de 261,9 milioane de lei. Cele mai mari proiecte sunt derulate de universitatile din Iasi. Universitatea „Cuza", de exemplu, are patru proiecte in valoare totala de 35 de milioane de lei, iar Universitatea Agronomica implementeaza alte patru proiecte de cercetare si inovare, in valoare totala de 50 de milioane de lei. Cel mai valoros prevede infiintarea unui institut de cercetari pentru agricultura si mediu, in valoare de 35 de milioane de lei. Celelalte investitii pe POS CCE care sunt in pericol apartin, in mare parte, societatilor din Iasi. Compania Antibiotice vrea sa investeasca 15,4 milioane de lei pentru Achizitia de instalatii si echipamente pentru creare capacitate de productie antibiotice nonpenicilinice, pulberi sterile, injectabile. Iesenii au scapat ca prin urechile acului de corectii sau sistare de plati pe POS Transport din simplu motiv ca judetul nu are niciun proiect de investitii pe acest program. In timp ce celelalte judete din Moldova au cel putin o investitie pe acest program, Iasul nu a putut inca sa acceseze fondurile disponibile pe POS Transport. Valoarea asistentei nerambursabile de la nivelul regiunii este de 762,7 milioane de lei, cele mai multe fonduri fiind atrase de Vaslui, in valoare de 566,5 milioane de lei, si Suceava, 133,6 milioane de lei.
Iasul ar ramane ca dupa razboi". Continuarea aici

Tuesday, September 11, 2012

Blocari de roti

Intors din concediu am constatat ca s-a reluat o practica ce debutase acum cativa ani, dar care incetase brusc, din motive juridice: blocarea rotilor. Pe o strada din apropierea blocului in care locuiesc, s-a trecut la blocarea masinilor ce oprisera pe trotuar, incurcind circulatia pietonilor care, ajung adesea pe... carosabil, alaturi de masini. Masura a dat roade, trotuarul in cauza eliberindu-se ca prin minune, dupa cateva zile de actiune. De altfel, am atras atentia politistului ce actiona in zona pentru a amenda si pe cei ce parcheaza aiurea in... parcare (desi toate autoturismele sunt parcate perpendicular, se gasesc cativa destepti sa traga masina pe diagonala), mi s-a dat dreptate, insa mi s-a spus ca lipseste un indicator care sa arate soferilor cum sa parcheze (!). Prin urmare, in aceasta chestiune, autoritatile ar putea rezolva situatia, "plantind" mai multe indicatoare de acest fel, pe care le-ar putea instala in parcarile mari, pentru a evita situatii precum cea de mai sus. Revenind la blocarea rotilor, consider masura mai buna decit cea a ridicarii masinilor. Si iata de ce:
- in primul rind, banii ar intra direct in bugetul Primariei si nu in buzunarul firmelor de ridicari, ce virau doar o cota parte (mica) orasului
- s-ar evita abuzurile intalnite la ridicari, unde existau multe situatii discutabile
- costurile ar fi mult mai mici, si pentru soferi si pentru Primarie.
Ridicarile ar putea continua, insa doar pentru situatiile de masini care incurca traficul (opriri in intersectii, pe prima banda de circulatie pe bulevardele importante). In rest, blocarea rotilor o vad ca o masura mult mai eficienta.

Friday, August 31, 2012

Stefan cel Mare (2)

Constat in presa (si pe forumuri) o destul de mare nemultumire legata de anuntul Primariei de a inchide Bulevardul Stefan cel Mare si a-l transforma in pietonal. Eu unul m-am anuntat inca din iunie ca un partizan al acestui proiect, considerind ca prin aceasta actiune orasul se va alinia practic standardelor occidentale (si nu numai) din domeniul urbanistic, standarde ce favorizeaza pietonul in zonele centrale, in defavoarea masinilor.
In luna august, destul de repede, autoritatile au demarat punerea in practica a planului, ceea ce este un lucru bun. Sa speram insa ca graba nu va fi de rau-augur, caci, de aceasta data, chiar nu e bine sa se grabeasca (sa termine, cum am auzit, la 14 octombrie), caci, vorba romanului, graba strica treaba. In cazul de fata, e bine ca lucrurile sa se faca temeinic si cu simt de raspundere. Inteleg ca s-au ales deja dalele (de mai multe tipuri) ce se vor pune pe strada/trotuar si nu pot decit sa sper ca s-a mers pe variante rezistente si fiabile. Pentru ca s-a ales ca optiune piatra cubica, consider ca obligatorie amenajarea unei zone pentru biciclisti, inclusa, din cite am inteles, in proiect.
Nu stiu cit de gindite au fost taierile de arbori din zona ce a intrat deja in santier, mai ales ca acei copaci nu pareau batrani. In loc sa planteze arbori foarte tineri, ce risca sa se usuce in scurt timp, datorita poluarii din oras (dupa cum vedem in multe locuri, inclusiv in Copou), eu as sugera edililor sa cumpere, precum la Palas, arbori mai maturi (tot tei, de preferat).
Finalizarea pietonalului nu inseamna incheierea proiectului Centru istoric, ce eu il vad ca o completare a centrului nou, de la Palas care, la rindul lui, ar fi putut fi conectat mai bine cu ceea ce se considera a fi centrul civic (cel ridicat in perioada comunista). Cele trei pot fi unite pentru a atrage cit mai multi turisti si a face orasul cit mai frecventabil. Trebuie finalizata restaurarea monumentelor istorice (dar si a altor cladiri vechi), realizate parcari, pus la punct capitolul informare/orientare, atrasi oameni de afaceri... Nu in ultimul rind, nu trebuie uitate strazile Cuza Voda si Lapusneanu, la fel cum, pentru automobile, trebuie modernizate strazile ce fac legatura cu centrul (spre ex. Sf. Andrei). Un pas important a fost facut.

Tuesday, August 21, 2012

Centura orasului Iasi

Inaugurarea centurii orasului, sectiunea de sud, imi ofera ocazia unor reflectii pe aceasta tema. Finalizarea lucrarii reprezinta o reusita, chiar daca una mult intarziata si incompleta. Imi aduc aminte de vizitele succesive ale mai multor premieri, Tariceanu, Boc, de acum intrati in istorie, sau ale ministrilor transporturilor -tot istorie- si de promisiunile respectarii anumitor termene de finalizare, niciodata... respectate. In fine, este bine ca s-a terminat ceva. Acest ceva nu ajuta foarte mult orasul, de vreme ce reprezinta un segment partial din ceea ce ar trebui sa fie centura unui oras.
Principalele neajunsuri ar fi:
- chiar intersectia cu DE 583 este prost gandita. In acel loc ar fi fost bine sa fi fost realizat un sens giratoriu (iar drumul de centura sa nu trimita doar spre Uricani, ca in momentul de fata; trebuie noi indicatoare);
- ceea ce s-a facut acum ar fi o varianta pentru trafic greu, traficul usor urmind sa fie deviat prin oras. Actuala situatie este cu adevarat hilara, caci nu am mai vazut o centura ocolitoare care sa nu... ocoleasca orasul. Aceasta nu se mai numeste centura!
- varianta actuala se sfarseste lamentabil tot in... oras. O data ajuns la DJ 248, soferul nostru este trimis inapoi in Iasi, urmind sa parcurga Sos. Nicolina si B-dul Poitiers, "Drumul hotilor", sau Sos. Bucium, in caz ca doreste sa mearga spre Vaslui! Oare cand va veni o minte luminata, care va lua taurul de coarne si va propune inimaginabilul, adica o sosea care sa continue actuala varianta, de la intersectia cu DJ 248 pina la DN 24, peste Codrii Iasilor, pina undeva la Poieni? Sper ca domnii de la Ministerul Transporturilor sau Directia de Drumuri si Poduri stiu ca o sosea printre dealuri cu altitudine de maxim 450 m nu reprezinta ceva imposibil!
- pentru ca centura sa fie completa, trebuie luata in considerare in imediata perioada si realizarea variantei nord. Dar.. exista deja aceasta varianta! Destul de multi ieseni stiu ca la iesirea din Letcani exista o intersectie ce permite accesul spre stanga pe un drum "strategic" ce duce prin Bogonos si Horlesti la Vanatori (DJ 248B). Cei 16.4 km asigura legatura facila intre DE 583-DJ 282 si iar DE 583. Am folosit aceasta varianta in cateva rinduri si nu este intr-o stare chiar proasta. In loc sa facem planuri pentru o sosea noua (care cine stie cind vor fi puse in aplicare), de ce nu modernizam acest sector de drum (consolidare, asfaltare)? Ar asigura un acces direct si rapid pentru cei ce merg spre Basarabia, numarul lor fiind in crestere, evitindu-se astfel intrarea in oras si aglomerarea traficului deja existent. Ar fi si mult mai ieftin! Poate la Consiliul Judetean citeste cineva!


Vizualizare hartă mărită

Tuesday, July 10, 2012

Asa da!

Citez din Ziarul de Iasi de astazi:

"Primaria a aplicat amenzi cu nemiluita saptamana trecuta. Proprietarii unui monument istoric de pe strada Turcu s-au ales cu o amenda de 4.000 de lei pentru ca a lasat casa ce a apartinut domnitorului Alexandru Moruzi, in paragina si nu facut lucrari de reparatii. Inspectorii municipalitatii au somat alti 14 administratori de monumente istorice din Iasi pentru ca nu le-au intretinut. Un alt iesean trebuie sa plateasca o amenda de 500 de lei deoarece crestea vaci in curtea proprietatii sale din Bucium. Acesta a fost reclamat de vecinii sai pe motiv ca isi plimba animalul in zona si lasa mizerie. Societatea ApaVital nu a scapat nici in aceasta saptamana de amenzi si somatii din partea Primariei. Regia de apa a fost sanctionata cu doua amenzi in valoare de 4.000 de lei din cauza transeelor parasite de pe bulevardul Carol I si strada Costache Negri si a primit alte cinci somatii pentru lucrarile de pe strazile Toma Cozma, Dumbrava Rosie, Otilia Cazimir, Tudor Vladimirescu, Aurel Vlaicu si stradela Ciric. „Am dat o amenda de 1.000 de lei pentru ca ApaVital a facut un bransament la reteaua de apa si nu s-a asigurat sa refaca domeniul public afectat prin incheierea unui contract. Am aplicat si 20 de somatii pentru executarea lucrarilor de reparatii si intretinere a fatadelor unor imobile", a declarat Ciprian Chirita, seful Serviciului Control Intern din cadrul Primariei."

Asa da! Amenzi pentru cei ce nu respecta cladirile monument, amenzi pentru cei ce nu respecta fatadele, amenzi pentru societatile care nu refac (niciodata) cum trebuie zonele afectate de diversele lucrari pe care le-au initiat! Sa nu se creada ca sunt adeptul amenzilor, insa se pare ca la noi altfel nu merg lucrurile. Am dori insa sa vedem si consecinta fireasca a acestor actiuni, anume... respectul. Respectul fata de cladirile monument, fata de cetateni, fata de oras!

Sunday, July 1, 2012

Sensuri unice

Citesc in Ziarul de Iasi ca edilii intentioneaza sa introduca in sfarsit sensuri unice pe strazile Palat si Sf. Lazar. Inca de acum aproape patru ani am sustinut aceasta varianta si ma bucur ca autoritatile au ajuns in cele din urma la aceeasi concluzie. Am propus si o solutie pentru linia de tramvai, ce ar ramine cu dublu sens pe Str. Palat: separarea liniei ce urca prin niste popici speciali (ideal ar fi sa fie dintr-un material dur, nu ca cei din plastic intalniti prin Bucuresti, ce s-au rupt de mult) [reiau mai jos o fotografie relevanta de la Budapesta]. Acum sa vedem faptele.

Tuesday, June 19, 2012

Fundatie

Preiau din Adevarul, fara alte comentarii.

Calvarul şoferilor care traversează zona Fundaţie din Capitalei Moldovei se prelungeşte cu încă un an.
Şefii administraţiei ieşene au anunţat prima întârziere oficială pe un proiect european. Şoferii care au drum prin Fundaţie trebuie să ştie că lucrările la pasajul subteran nu se vor încheia prea curând, deşi pe site-ul Primăriei Iaşi proiectul care cuprinde şi acest obiectiv apare că ar trebui finalizat în august 2012.
Directorii din Palatul Roznovanu spun că au cerut de la Ministerul Dezvoltării aprobarea unui act adiţional prin care cer prelungirea cu 11 luni a lucrărilor la proiectul „Dezvoltarea axei de transport Est-Vest".
Continuarea

Thursday, June 14, 2012

Stefan cel Mare - pietonal

De pe 7est.ro aflu astazi o veste pe care o asteptam (si anticipam in alte texte de pe acest blog): bulevardul Stefan cel Mare va fi transformat intr-un pietonal. Preiau de pe site:

"Bulevardul Stefan cel Mare va fi închis definitiv circulatiei auto incepand din aceasta vara. Pentru inceput, bulevardul va intra in renovare, urmand ca, la final, sa fie transformat in pietonal. Astfel, la cativa ani dupa ce fostul primar Constantin Simirad a decis sa interzica in week-end traficul auto pe Stefan cel Mare, strada pe care se afla Primaria va permite doar accesul pietonal. Banii necesari provin din finantari nerambursabile europene. Bulevardul Stefan cel Mare va fi decapat in totalitate. „Bulevardul va fi transformat in zona pietonala, este vorba despre un sistem pietonal de tip piateta, cu pavaj din granit”, a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. Pietonalul va avea rolul de a pune in valoare monumentele aflate pe Stefan cel Mare, pornind de la Teatrul National, Catedrala Mitropolitana si Palatul Roznovanu, si terminand cu biserica Trei Ierarhi. Utilajele care vor scoate asfaltul de pe Stefan cel Mare isi vor incepe activitatea in aceasta vara. „Este un act aditional la care lucram, dar anul acesta incepe si se termina de pavat bulevardul”, a sustinut Cristina Popa, managerul de proiect."

Aceasta realizare, cu toate ca va nemultumi la inceput pe multi ieseni, va insemna o alinere a orasului la standardele impuse de multe alte orase din lume, ce prevad extinderea spatiului pietonal din zonele centrale, o reducere a impactului si prezentei automobilelor in aceste zone, ce sunt deschise larg locuitorilor si turistilor.
Sper insa ca acest plan prevede si o mai buna punere in valoare a monumentelor istorice existente, precum si luarea de masuri de incurajare a turismului, printre care as enumera: renovarea centrului (insulele de clădiri vechi de pe str. Lăpușneanu, Cuza Vodă, 14 decembrie, Ștefan cel Mare), finalizarea restaurarii monumentelor istorice, realizarea de amenajari turistice, acordarea de facilități pentru micii investitori ce vor să deschidă afaceri în acest perimetru (terase, cafenele, restaurante, magazine) etc. As adauga chiar cosmetizarea blocurilor de pe bulevard, unde apelul la tinerii arhitecti (vezi aici) ar oferi solutii moderne si constructive.
Centrul vechi trebuie sa redevina nucleul orasului, continuat spre Palat de complexul Palas. Cu unele inerente neajunsuri, aceasta poveste poate deveni una de succes, aducatoare de turisti si venituri pentru oras. Insa totul trebuie facut cu specialisti (arhitecti, istorici, urbanisti, peisagisti etc.), privind in perspectiva si nu de azi pe maine.
De asemenea, este absolut necesara regindirea modului in care se circula in zona. Deduc din textul postat pe 7est ca se va inchide bulevardul din Piata Unirii pina la Palat, ceea ce mi se pare prea mult, practic s-ar bloca accesul auto in centru pe o zona foarte intinsa. Mai degraba, s-ar putea asigura un pietonal de la intersectia cu strazile Horia si 14 decembrie, pentru a facilita accesul auto (de) pe aceste strazi spre B-dul Independentei. Acest lucru va fi necesar, mai ales ca se doreste si inchiderea str. I. C. Bratianu. Probabil, pe mare parte din strazile din zona va trebui introdus sens unic (ce trebuie regandit). In plus, bulevardul poate fi deschis accesului auto pentru aprovizionare, dimineata, intre orele 7 si 9, cum este in multe alte parti.
Realizarea unor parcari subterane este obligatorie, langa Starea Civila si in fata Teatrului. Insa la teatru, parcarea se poate face nu sub parc, ci in spatiul larg dintre teatru si parc, plus lateral de teatru, unde si acum este o parcare, este spatiu suficient (dupa cum am scris si aici). Daca edilii se incapatineaza inutil sa faca aceasta parcare sub parc vor gresi, caci ruinele ce se vor descoperi in mod cert in acest loc sunt suficient de valoroase pentru a... tine ani buni pe loc proiectul. In plus, sa nu ne amagim, deasupra unei parcari subterane nu poate fi un parc precum cel de acum.
Voi reveni in functie de noutati, sperante sunt, sa vedem faptele, aici intotdeauna stam mai prost.

Wednesday, June 13, 2012

iarna car, vara sanie


Ziarul de Iasi

"Iesenii nu vor scapa prea curand de chinul piscaturilor de tantari.
Majoritatea zonelor din oras au fost invadate de roiuri de insecte, spre exasperarea oamenilor, care se plang de problema tantarilor. Licitatia pentru lucrarile de dezinsectie si tratamente fitosanitare nici nu a fost organizata de reprezentantii Primariei. Acestia au trimis caietul de sarcini la Autoritatea Nationala de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice, insa licitatia este intarziata de tot felul de documente. „Am trimis documentatia la ANRMAP, ne-au cerut niste clarificari, si noi am raspuns. Licitatia inca nu s-a organizat", a spus Luminita Salceanu, directorul Societatii Servicii Publice. Si anul trecut operatiunile de dezinsectie si deratizare de pe raza municipiului Iasi au inceput cu intarziere. In 2011, campania de starpire a tantarilor din cartiere a avut loc abia la mijlocul lunii iulie."

Sunday, June 10, 2012

Palas - opinii, sugestii

Am afirmat mai demult ca voi reveni pe acest site cu cateva aprecieri privitoare la proiectul Palas, dupa inaugurare. Un alt text, ce va apare curind pe economiaonline.ro [update, intre timp a aparut, il puteti citi aici], va cuprinde o abordare mai stiintifica asupra fenomenului mall-urilor moderne. Voi oferi linkul catre acest text la momentul cuvenit.

Am vizitat complexul, in interior si exterior, si iata ce pot spune. De data aceasta voi incerca sa fiu mai succint, astfel ca... partile pozitive ar fi:
- este o investitie locala, ceea ce trebuie apreciat. Nu a venit nimeni din afara Romaniei sa investeasca acesti bani, ci un om de afaceri local, suma de care vorbim nefiind una "de aruncat". Astfel de investitii trebuie sa continue si ar fi ideal daca s-ar aduce bani si in sectorul de productie, unde suntem din ce in ce mai deficitari. Nu putem numai sa cheltuim bani, trebuia sa ii mai si "producem".
- s-au creat locuri de munca, un numar semnificativ, chiar daca nu toate bine platite.
- s-a creat un mediu de afaceri, prin oferta de spatii comerciale, de birouri, hoteluri, ce poate naste alte afaceri.
- modelul preluat pentru acest complex, cel de "lifestyle center", este unul relativ nou, aceasta fiind o situatie mai rar intalnita la noi (suntem "in trend").
- arhitectonic, complexul se prezinta bine, relativ armonios si echilibrat
- parcarea subterana
- complexul va creste numarul de turisti din Iasi

Partile negative, sau cu potential negativ, ar fi:
- efecte asupra comertului local, pe anumite zone: mall-urile deja existente, Moldova mall, Hala Centrala, chiar Iulius mall, vor avea de suferit, la fel micile afaceri din comert din centru sau cartiere. Fara un plan adecvat, fara o sustinere din partea autoritatilor, centrul poate fi pierdut pentru comert, riscind sa ramina atractiv doar pentru turismul religios, ceea ce nu este suficient/de dorit. Zona veche trebuie integrata printr-un proiect de perspectiva cu zona noua, iar Palasul sa reprezinte continuarea fireasca a centrului istoric.
- lucru reprosat de multi, cladirea cea mai inalta din complex are un nivel de inaltime ce o face sa fie peste nivelul Palatului, oferind o neplacuta perspectiva asupra monumentului istoric, cind se priveste dinspre centrul istoric. Acest lucru este de neadmis, in nici o tara civilizata din lume nu s-ar fi permis asa ceva.
- nu sunt inca lamurit in ceea ce priveste situatia relicvelor istorice sau a ruinelor descoperite (vezi si reactia de aici): personal, in afara unor panouri informative nu am gasit nimic relevant in aceasta privinta (nu am batut chiar tot complexul). Nu trebuie ignorate sau abandonate ruinele curtii domnesti din zona fostului teatru de vara, care, se pare, au ramas pe seama autoritatilor locale.
- parcul nu este atit de mare pe cit s-a facut reclama si nici in stil Luxembourg, cum s-a spus ani la rind. Nu se prezinta rau, elementul pozitiv ar fi ca ofera o buna perspectiva asupra Palatului.
- o chestiune ce nu poate fi imputata celor de la Palas: nu a fost finalizata amenajarea strazilor din zona si nu s-a pus inca nimic in practica legat de gestionarea traficului tot mai aglomerat de aici. Redarea in folosinta a liniei de tramvai de pe str. Palat va complica in mod cert lucrurile, astfel ca ramine valabila varianta sensului unic pe str. Sf. Lazar (urcare). Personal, am propus mai demult un sens unic si pe str. Palat (coborare), iar modernizarea strazii ar fi permis punerea in practica a acestui lucru printr-o separare a zonei de tramvai de carosabil (mutarea pe margine a liniei, ca in multe orase din vest). S-a ratat aceasta sansa, vom vedea ce solutii propun autoritatile.

Sugestii de moment:
- mai multe banci. Gradina interioara va atrage mult public, astfel ca ar fi recomandata adaugarea mai multor banci.
- mai pot fi plantati cativa arbori. Se remarca lipsa lor, mai ales pe latura dinspre scarile ce urca spre esplanada de la Teatrul Luceafarul.
- cladirea ce gazduieste showroom-ul din fata acestui teatru trebuie sa dispara. Strica toata perspectiva asupra acestei din urma cladiri (ce a ramas undeva in dos) si strica echilibrul zonei Palat-Teatru.
- o mai vizibila prezenta a celor ce se ocupa de securitate. Imagini precum cele ce se pot vedea la un moment dat aici nu sunt de dorit. Sa nu se permita accesul cu animale de companie, cel putin nu a celor fara lesa.
- personal nu sunt de acord cu muzica in parcuri (sau se poate da putin mai incet; la un moment dat, m-am plins si de atmosfera din Parcul Expozitiei, unde restaurantul Vinatorul polueaza frecvent fonic zona).

Friday, June 8, 2012

Bilantul primariilor tarii

Institutul pentru Politici Publice tocmai a publicat o analiza bilant, in care e masurata performanţa primarilor din acest mandat, în: furnizarea de servicii publice către cetăţeni. Sunt prezentate informaţii detaliate despre calitatea şi costurile principalelor servicii de utilităţi publice: alimentarea cu apă şi canalizare, salubrizare, iluminat public, termoficare, administrarea spaţiilor verzi, infrastructura de drumuri.

Preiau de pe pagina dedicata subiectului:

"Analiza scoate în evidenţă performanţele individuale ale primarilor (sau lipsa acestora) în îmbunătăţirea parametrilor de furnizare ale acestor servicii, costurile asociate serviciilor şi prezintă clasamente agregate cu cele mai eficiente, respectiv cele mai costisitoare municipii în acest mandat.
Bilanţul insistă şi asupra unor probleme structurale în managementul actual al serviciilor publice – dependenţa crescută de administraţia centrală, subvenţionarea unor sisteme neperformante (ex: termoficarea), descentralizarea incompletă în managementul serviciilor şi cere public viitorilor primari mai multă responsabilitate, dar şi autonomie în aceste domenii.
Nu în ultimul rând, bilanţul se referă şi la bugetele în continuă creştere ale municipiilor reşedinţă de judeţ, pe care însă, viitorii primari au datoria de a le gestiona în mod responsabil, prin atragerea în continuare de fonduri nerambursabile şi păstrarea unui echilibru al bugetului local între gradul de îndatorare şi capacitatea financiară proprie, inclusiv prin politici fiscale locale adecvate şi obiective de investiţii oportune şi realiste.
Bilanţul complet al serviciilor publice precum şi Anexa acestuia cuprinzând fisele individuale ale municipiilor sunt ataşate". 

Intrati in cele doua documente pdf (Bilant servicii publice si Fise municipii), pentru a vedea pozitia municipiului Iasi (in fisa e la p. 40).

Wednesday, June 6, 2012

Pasaj Hala

In sfarsit, s-a inaugurat pasajul subteran de la Hala Centrala. Am fost acolo in diferitele stadii de constructie si am fost dintre cei care au sustinut ideea pastrarii acelei case vechi (han?), descoperita cind s-a initiat santierul. Ideea integrarii acesteia in pasaj nu este rea, iar ceea ce vad din fotografii (nu am fost inca la fata locului) arata destul de bine. O idee buna este si aceea a plasarii pe podea a traseului vechilor ulite ce se intersectau in acest punct, in fapt in fata vechii piete medievale a orasului. Si numele este inspirat (si corect) ales, de vreme ce ulita ce trecea pe aici (pe Anastasie Panu) se numea Sf. Vineri, iar linga actuala Hala se afla si biserica ce purta acest hram. Sigur, am mai observat unele lucruri nepotrivite, de genul prize si cabluri prinse in zidurile medievale (la vedere), probabil mai sunt si altele, insa e de apreciat faptul ca s-a inaugurat. Mai putin laudabila este durata, caci proiectul s-a intins nepermis de mult, iar ruinele descoperite aici nu sunt de vina (decit cu intarzierea cu cel mult un an).
Fotografii: http://www.iasi4u.ro/2012-pasajul-pietonal-de-la-hala-centrala-este-gata/

Voi reveni cu detalii dupa o vizita la fata locului.

Sunday, June 3, 2012

Viena-miscelanee

Inchei seria foto-reportajelor cu fotografii diverse din Viena, insotite de cateva comentarii. Enjoy!

 De pe strazile noastre au disparut vechile tasnitori, ce erau bune vara, stingeau setea trecatorilor. Pe meleagurile austriece, chiar si acestea s-au modernizat.

 Si in Iasi va trebui la un moment dat extins spatiul pietonal, cu posibilitatea inchiderii complete a Bulevardului Stefan cel Mare pentru traficul auto. In zonele centrale, viitorul apartine pietonilor, nu masinilor.

 Alte strazi ce au devenit monopolul pietonilor. Trebuie incurajat micul comert, precum si dezvoltarea de spatii de agrement (terase, restaurante, colturi verzi).

Vedem adesea statui murdarite de pasari. Exista si aici o solutie: acoperirea cu o plasa.

Inclusiv spatiile dintre coloane pot fi acoperite cu plase, pentru a nu permite pasarilor sa isi faca cuiburi (de aici... mizerie si aspect dizgratios).

O solutie simpla si aplicata peste tot impotriva pasarilor (si mizeriei aferente). La fel ca plasele de mai sus, costa mult mai putin decit refacerea permanenta a fatedelor.

Tarabe cu un aspect rustic, placute vederii.

Amenajari ce combina elemente moderne cu un ambient "traditional". Nici nu vreau sa ma gindesc la ce avem in Targul Cucului, pe drumul ce duce spre statia de tramvai (acele tevi aruncate deasupra unor tarabe)!

Ma intreb cit timp mai trebuie sa treaca pentru a renunta si pe melegurile noastre la vechiul tomberon si la maturoi?!

Afisaj civilizat.

 Panouri de informare in zona centrala (din Baden, langa Viena), cu harta si directii bine precizate. Informarea turistului este esentiala intr-un oras cu multe monumente istorice (si nu numai).

 Parcarile subterane reprezinta solutia pentru zonele centrale. Iata una chiar langa Stephansdom, principala biserica din Viena.

 Alta parcare subterana, amenajata intr-o piata centrala a orasului. Un pas mare inainte s-a facut la Iasi, la Palas, speram ca se va termina la un moment dat si parcarea de linga Starea Civila (s-a ratat sansa de a se amenaja una cind s-a renovat Piata Unirii).

 O frumoasa imbinare intre ideea de parcare si spatiu verde (in Baden): exista loc si pentru masini si pentru copaci (protejati prin acele amenajari de roci).

In toate parcurile din Viena, cainii pot fi plimbati doar in lesa. Exista parcuri special amenajate pentru caini, pe cind asa ceva si la noi?

 Ring boulevard, celebru, strajuit de copaci, frumos tunsi (nu masacrati, cum inteleg cei de la spatii verzi din Iasi sa procedeze in fiecare primavara cu arborii).

Un loc mult cautat de turisti, greu de gasit pe la noi. In Parcul Copou s-a amenajat o uratenie din termopan, ce e ca nuca in perete in acel spatiu verde, iar in Parcul Expozitiei localnicii (caci turistii nu stiu) alearga la terasa Vinatorul pentru diverse nevoi! Toaletele ecologice instalate intr-o margine a parcului sunt de nefolosit.

Inchei acesta serie, exprimindu-mi inca o data speranta ca edilii vor arunca un ochi aici si vor imprumuta unele idei. Multe nu sunt costisitoare, trebuie doar vointa si perseverenta in buna aplicare.

Wednesday, May 30, 2012

Viena - lucrari

Continuam seria foto-reportajelor, de data aceasta cu imagini privind felul in care se trateaza la Viena o problema cu care iesenii se confrunta tot mai des in ultima vreme: lucrarile la infrastructura. Cred ca nu trebuie sa mai pun aici imagini cu felul in care se lucreaza in Iasi, stim cu totii. Santierele deschise pe diferite strazi sau trotuare, din diverse motive (asfaltari, pavari, schimbat retele utilitati), transforma adesea intr-un calvar viata celor ce traverseaza sau stau in zona. Praf, mizerie, santiere cu limite relative, pericol de accidente, iar in cazul in care se repara ceva, ceea ce vedem dupa nu seamana mai mereu cu ceea ce fusese inainte.
Dar sa vedem cum sta situatia la Viena:

Orice lucrare care afecteaza domeniul public (si nu numai) este bine delimitata de spatiul inconjurator si ocupa cit mai putin loc. Anul trecut am vazut o interventie pe un trotuar, iar pe spatiul ce fusese rezolvat se pusese un pod din scanduri de lemn, pentru ca trecatorii sa nu isi rupa picioarele!

Delimitare clara a spatiului de lucru. De asemenea, am vazut muncitori care maturau chiar si putinul praf ce depasise spatiul santierului!!!

Chiar daca santierul nu este incheiat, pe zonele finalizate s-a turnat deja asfalt. La nivel!

Peste tot sunt semne de deviere a circulatiei si panouri de informare.

Zone de parcare special delimitate pentru interventiile de la blocuri. Daca o firma are un contract de renovare (si am vazut foarte multe in Viena, totul se renoveaza), aceasta solicita la serviciul specializat din primarie un spatiu de parcare, care i se aloca pentru o perioada strict delimitata de timp (ziua/ora pina la ziua/ora, uneori chiar o zi sau doua). Doar acel spatiu de parcare (pentru care se plateste) este ocupat de masinile firmei sau de tomberonul special adus pentru depunerea molozului.

Sa trecem la felul in care se prezinta trotuarele. Am ales o imagine cu pavele pentru a ilustra prezenta lor in Viena, mai ales in zona centrala, veche, a orasului. Nu am vazut inca pavele colorate, sunt foarte rare. In rest, trotuarele sunt majoritatea acoperite cu asfalt, pentru a asigura o circulatie cit mai lina.

Rar vezi un trotuar care sa nu fi suferit la un moment dat o interventie. Insa in afara liniilor ce sugereaza ca astfel de interventii au avut loc in trecut, nimic nu tradeaza prezenta lor. Toate reparatiile au fost urmate de refacerea trotuarului cu materialul original, adus obligatoriu la nivel.

Aceeasi situatie.

Sa nu credem ca totul este perfect la Viena. Majoritatea strazilor sunt in stare buna si foarte buna, dar mai sunt vizibile si scapari. Aceasta este una din strazile uzate pe care le-am vazut in centru (daca aceasta poate fi considerata uzata)!

Concluzia: nu e imposibil! Se poate, dar cu impunerea unor reguli foarte clare de lucru, cu amenzi foarte mari pentru cei care nu le respecta si cu un serviciu de supraveghere a lucrarilor bine pus la punct si format din oameni responsabili si incoruptibili.


Monday, May 28, 2012

Viena si bicicletele

Profit de scurtul stagiu de cercetare pe care il desfasor in Viena pentru a va oferi - cum v-am obisnuit deja - cateva foto-reportaje, care surprind felul in care au abordat autoritatile locale diverse probleme ce tin de cotidianul urban. Cum suntem si in campanie electorala, m-as bucura daca cei ce se "infrunta" pentru a castiga fotoliul de primar ar arunca un ochi aici si ar copia (am spus bine, ar copia, eu unul sunt satul de experimentele autohtone) ceea ce apare in aceste imagini. Va asigur ca nu vor fi acuzati de plagiat! Indiferent cine obtine victoria in alegeri, noi, iesenii, am avea de castigat daca unele din solutiile gasite de cei din vest ar fi aplicate si pe meleagurile Bahluiului. Sigur, comparatia cu Viena este din start una necastigatoare si fara viitor. Nici Bucurestiul nu se poate compara cu acest oras, ce a fost ales ani la rind ca cel ce ofera cele mai bune conditii de trai din Europa! Insa, solutiile de urbanism alese aici sunt intalnite peste tot in lume, de la mici orasele de provincie la mari capitale. Nu ne impiedica nimeni sa facem la fel!
***
Pentru inceput mergem la... biciclete. Voi posta mai multe fotografii, insotite de mici comentarii.

Pistele de biciclete sunt peste tot in oras. Au o latime respectabila (nu peste tot aceeasi), au dublu sens si sunt bine marcate. Este vizibil materialul din care sunt realizate (nu, nu e vorba de pavele).

 Orientarea biciclistilor pe aceste piste este foarte buna, in ajutorul lor venind numeroase semafoare (cu lumina speciala pentru ei). Trecerea peste borduri este lina.

Indicatoarele arata clar pe ce sens circula pietonii, respectiv biciclistii.

Alte semafoare (a se vedea culoarea rosie).

Mersul cu bicicleta este o adevarata placere, inclusiv pentru cei mici... atasati!

Pe pista, pe asfalt, au fost inscriptionate semne pentru a atrage atentia celor ce circula.

Din loc in loc, municipalitatea ofera biciclete pentru inchiriat.

Sunt zone, inclusiv in centru, unde pe strazi sunt mai multi biciclisti decit pietoni! 
 ***
Inchei cu... ce avem noi. Pai avem pista din pavele, frumos colorate, de o latime minima (cel mult pentru un sens de mers), in timp ce semnele/semafoarele inca sunt asteptate (sursa).


Lucrurile se pot schimba in viitor, nu e totul pierdut. Noi piste ar trebui facute pe malul Ciricului, din Tatarasi/Venetia pina la noul complex de agrement promis de autoritati, piste ce se pot adauga celor de pe malul Bahluiului. Sigur, mai exista o problema... canina, caci stim cu totii ca patrupedele ce impinzesc tot orasul au o preferinta pentru cei aflati pe doua roti (tinta in miscare)!
Va urma...

Monday, May 14, 2012

Una calda, alta rece

Calda: nu stiu cum se face dar in acest frumos an electoral, edilii si-au adus aminte ca a venit vremea ca spatiul verde de pe Soseaua Nationala sa fie refacut. S-a pus un nou gard viu, s-au plantat arbusti ornamentali, s-au tuns (prea mult) copacii, in fine, acum cind totul e inverzit imaginea ce ni se infatiseaza ochilor este una placuta. Felicitari, deci se poate!


Rece: la 100 m de zona surprinsa in fotografiile de mai sus se afla parculetul din Podu Ros, de la Posta. Aici nu au mai ajuns cei de la spatii verzi, iar imaginea e deplorabila.

P.S. In primavara anului 2009, semnalam ca lucrarile de pavare din Podu Ros nu erau bine puse la punct, astfel ca, in unele locuri, pavelele deja se miscau. Credeti ca le-a observat cineva in ultimii 3 ani? Nu! Aceleasi pavele in momentul de fata stau sa iasa si un ”binevoitor” le poate lua pentru a-si face acasa colectie. Situatii asemanatoare am observat la unele sectoare de trotuare proaspat facute din Copou. Nimeni nu verifica? Sa le fotografiez si pe acelea acum si peste 3 ani?
Bonus: Parcare amenajata in cartierul Alexandru!!!
Concluzia: ca locuitor al acestui oras, as vrea sa fie mai des alegeri locale, insa si mai des as vrea sa vad lucrari edilitare facute cu simt de raspundere si respect fata de banul public!

Sunday, May 13, 2012

O solutie pentru Piata Unirii

Nu vreau sa para ca am venit eu cu aceasta idee, chiar daca la un moment dat mi-a "trecut" prin cap intr-o forma nedezvoltata. Iata insa ca niste tineri fac o propunere concreta si avanseaza posibilitatea redecorarii cladirilor din Piata Unirii, ce astazi ni se prezinta cam... gri. Exista mai multe variante, totul e sa se faca ceva pentru a da o noua fata acestei zone centrale (si nu numai). Nu ar costa mult si ar reprezenta o abordare originala, cel putin pentru acest colt de tara.


Vezi mai multe din Concurs pe 220.ro

La festivalul berii

La festivalul berii, ca pe șantier: Distracţie la Iaşi, unde astăzi se încheie tradiţionalul festival al berii, organizat chiar în zona zero a oraşului. La Palatul Culturii, mulţi petrecăreţi au amestecat distracţia cu evlavia: pe lângă mâncare şi băutură, acolo s-au vândut icoane şi lumânări sfinţite. Asta nu i-a deranjat pe participanţi, care au avut alte motive de îngrijorare: utilajele de construcţie ce îşi făceau de treabă printre tarabele şi mesele cu mici.

P.S. Aceasta a fost din categoria no comment [preluat de pe Digi24]!