Iata proiectul:
Politica de parcări
pentru automobile individuale
Principii de bază
Parcările urbane reprezintă
un factor important în cadrul mobilității urbane moderne. Prin implementarea
unei politici de parcări putem să îmbunătățim sau să deteriorăm condițiile
mobilității urbane.
Principiile mobilității
urbane durabile sunt de încurajare a transportului alternativ (pietonal, pe
bicicletă, cu mijloace de transport publice) în detrimentul transportului
motorizat individual.
Spațiul public trebuie
folosit echitabil de către toți cetățenii, ținând cont de faptul că el
se construiește sau amenajează plătind un cost pe care îl suportă comunitatea.
Probleme
Administrarea
dezorganizată, nesistematică,
a parcărilor publice este unul dintre factorii care afectează calitatea
spațiului public urban și, implicit, calitatea vieții în oraș.
Deseori vedem mașini
parcate ilegal pe trotuare, pe spațiile verzi, în scuaruri, pe banda întâi,
chiar și a doua.
Lipsa unei discipline
stricte duce adesea la blocarea căilor de transport ale mijloacelor
publice, scăzându-le performanțele în competiția cu transportul individual
motorizat.
Lipsa unor sancțiuni
încurajează folosirea intensivă a mijloacelor de transport individuale.
Tratarea problemelor
parcărilor automobilelor individuale într-un mod integrat, în paralel cu
celelalte măsuri necesare din zona accesului pietonal prietenos, transportului
public predictibil, eficient, piste ciclabile, parcări pentru biciclete. De
asemenea politica parcărilor trebuie completată cu politica de parcare pentru
celelalte tipuri de vehicule, respectiv autocare turistice, vehicule de marfă,
autobuze interurbane.
Anticiparea dezvoltării
mobilității urbane bazată pe transportul public, alternativ și pe “car
sharing”.
Soluții
Sistemul de parcări
urbane este rezultatul unei politici bazate pe principii, măsurători, calcule
și care va fi dezbătută public.
Probleme în detaliu:
Parcări rezidențiale:
- Nu toți posesorii/utilizatorii de autoturisme individuale beneficiază sau pot beneficia de un loc de parcare de reședință închiriat.
- Doar o parte dintre posesorii/utilizatorii de autoturisme individuale plătesc parcarea la oră/ lună/ an în zonele (semi-) centrale sau periferice.
- Rezidenții fără loc plătit parchează deseori ilegal pe prima bandă a străzilor, pe alei, pe trotuare. Chiar și pentru această practică ilegală tot de noroc depinde găsirea unui loc de parcare.
- Sistemul de licitații
- Licitațiile publice nu sunt o practică sistematică. Nu rezolvă complet cererea de locuri de parcare rezidențială. Nu sunt suficiente locuri de parcare pentru toți locatarii din bloc.
- Se creează o discrepanță între cei ce au închiriat locul și care plătesc sume pornind de la 50 lei pe lună în sus (chiar și 500 lei), în timp ce ceilalți care parchează pe unde apucă nu plătesc deloc.
- Familiile sau firmele cu mai multe autoturisme și cu putere financiară mare pot să folosească o „felie” mai mare din spațiul public, deoarece prețul pe care îl plătește un utilizator de spațiu public este mult mai mic decât valoarea spațiului public în sine. În consecință, acea entitate care beneficiază de mai multe locuri de parcare de fapt beneficiază de o parte mai mare din bunul public al comunității în detrimentul celorlalți membri.
- Un loc de parcare odată închiriat este considerat „ocupat” (după ora 16) chiar dacă autoturismul proprietarului lipsește din localitate pe termen scurt, mediu sau lung.
- Ca efect secundar al indisponibilității locurilor de parcare și al lipsei unei politici de folosire a lor sunt des întâlnite conflictele dintre locatari pe temeiul ocupării acestor locuri în mod „ilegal”.
Politica de parcări
publice propusă are la baza 4 idei principale:
- Politica de parcări publice trebuie respectată de către toți șoferii și pentru asta este necesară o autoritate/un serviciu distinct/ă în cadrul PMI care să urmărească prin patrulare și prin intermediul mijloacelor video locurile de parcare publice.
- Nu vor fi niciodată suficiente locuri de parcare gratuite pentru toată lumea și neapărat unde avem nevoie. Prețul este un mijloc de a echilibra raportul cerere-ofertă;
- Administrația locală nu poate lua bani de la educație (școli, grădinițe), sănătate pentru a investi în locuri de parcare. Cel mai corect este ca sursa de venit a noilor parcări publice să fie chiar proprietarii mașinilor personale, urmând ca diferența dintre cerere și ofertă să fie acoperită de privați.
- Administrarea locurilor de parcare publice trebuie treptat digitalizată a.î. accesul și plata unui loc de parcare să fie posibile rapid, de pe un dispozitiv portabil (ex. smartphone).
Pașii în implementare:
- Cetăţenii vor fi informaţi şi consultaţi asupra politicii de parcări publice a Primăriei, înaintea implementării şi periodic după demararea proiectului. Prezentarea se va face şi cu ajutorul experţilor, pentru o corectă percepţie publică. Se va pune accent pe faptul că în baza estimărilor sumelor ce se vor încasa din noua politică de parcări publice, se vor crea parcări de cartier, precum și de tip Park&Ride la principalele intrări în oraș.
- Se vor inventaria și marca toate locurile de parcare din cartiere, se vor amenaja unele noi pe străzile care permit acest lucru (bulevarde largi, străzi cu sens unic), preferabil în spic. În zonele cu instituții, spații comerciale, culturale, religioase, parcuri, lângă trecerile de pietoni etc. se vor amenaja și locuri pentru persoanele cu dizabilități, care vor fi marcate distinct. În zonele rezidențiale, la cerere, se vor amenaja astfel de locuri cât mai aproape de adresa persoanelor ce vor înainta solicitarea, locuri ce vor avea un regim special, gratuit.
- Se vor crea abonamente rezidențiale de cartier, în funcție de adresa locuinței, după modelul districtelor din Viena. De exemplu, un astfel de cartier poate fi Podu Roș – Cantemir, delimitat între Bd. Tutora, splai Bahlui, Podul de Piatra și Bd. N. Iorga. Toți proprietarii (sau chiriașii cu acte) vor plăti același abonament de 6 luni sau 12 luni, la o valoare accesibilă, și vor avea dreptul să parcheze în orice loc astfel amenajat de către PMI. Ele se vor ocupa pe principiul „primul venit, primul servit". În acest mod, se elimină discriminările, certurile cu locurile licitate si ocupate. De asemenea, va fi încurajată rămânerea pe loc a mașinii, utilizarea transportului public sau a altor mijloace de deplasare. Plata abonamentului va fi evidențiată printr-un sticker special (de culoare diferită, în funcție de cartierul arondat), ce va fi pus pe parbrizul mașinii [există variante de sticker ce pot fi „citite” de la distanță, pentru a se verifica valabilitatea].
- Zonele de reședință vor fi semnalizate uniform cu panouri cu text clar, fără echivoc; odată cu aceasta se va interzice blocarea unor străzi sau alei publice cu bariere în numele dreptului de parcare exclusiv al rezidenților. Este necesar accesul neîngrădit al mașinilor pentru situații de urgență (ambulanță, poliție, pompieri, etc). Zonele de reşedinţă vor avea statut de spaţiu partajat pietoni-autoturisme. Avantajul rezidenţilor este ca doar ei parchează în zona corespunzătoare de reşedinţă. Avantajul Primăriei este că poate estima corect sumele disponibile pentru amenajarea de noi parcări.
- Pentru vizitatorii din alte cartiere decât cele de reședință locurile de parcare se pot ocupa cu plata la oră prin sms [varianta preferată], parcometre etc. La fel se va proceda și pentru persoanele din afara orașului (pentru vizitatorii care stau mai mult de o zi, la rude de exemplu, se va putea introduce un permis de zi sau se va achita un tarif aparte). Taxarea parcării se va face zilnic între orele 8 și 20, exceptând weekendurile şi sărbătorile legale. Ca modalităţi de plată, se pot achiziţiona parcometre, se pot folosi aplicaţii mobile sau se pot introduce tichete preplătite (care se pun pe bord) disponibile la tonetele de vânzare bilete sau ziare. Tarifele per oră, respectiv contravaloarea abonamentelor de reședință, vor fi stabilite prin decizia Consiliului Local, sugestia noastră fiind de a se adopta tarife modice. De asemenea, pentru șoferii care au nevoie zilnic de mobilitate și implicit de parcare în diferite zone (ex: o persoană care are serviciul într-o zonă diferită; un agent de vânzări care deservește mai multe zone din oraș; persoane de la firme cu multe puncte de lucru, etc.) se pot crea abonamente pe termen lung (1 lună, 6 luni, 1 an) la un preț corespunzător, pentru o zonă care nu e de reședință sau pentru toate zonele.
- Pentru zona centrală, se pot adopta soluţii diverse. Spre exemplu, putem opta pentru 2 zone tarifare ca la Oradea, dintre care una mai scumpă şi cu timp limitat de staţionare (2-3 ore), sau se poate merge pe o singură zonă 0, cu timp limitat de staționare și un preț mai mare. Rezidenții din zona centrală vor avea același regim cu rezidenții din cartiere.
- Începerea digitalizării locurilor de parcare publice cu zona 0, cea mai scumpă, pentru a le oferi șoferilor un acces rapid la locurile libere de parcare.
- Se va crea în Primărie o divizie specială de supraveghere a respectării politicii de parcări. Angajații vor fi împărțiți pe zone și cartiere, vor patrula zilnic pentru a se asigura că nu mai parchează nimeni în alte locuri decât cele marcate și faptul că plătesc.
Si cateva foto edificatoare (haosul de pe strazi sau trotuare, parcari pe spatii verzi, varianta de zone de cartier, tipuri de permise de parcare/plata sms/tichete orare preplatite):
No comments:
Post a Comment