Wednesday, May 30, 2012

Viena - lucrari

Continuam seria foto-reportajelor, de data aceasta cu imagini privind felul in care se trateaza la Viena o problema cu care iesenii se confrunta tot mai des in ultima vreme: lucrarile la infrastructura. Cred ca nu trebuie sa mai pun aici imagini cu felul in care se lucreaza in Iasi, stim cu totii. Santierele deschise pe diferite strazi sau trotuare, din diverse motive (asfaltari, pavari, schimbat retele utilitati), transforma adesea intr-un calvar viata celor ce traverseaza sau stau in zona. Praf, mizerie, santiere cu limite relative, pericol de accidente, iar in cazul in care se repara ceva, ceea ce vedem dupa nu seamana mai mereu cu ceea ce fusese inainte.
Dar sa vedem cum sta situatia la Viena:

Orice lucrare care afecteaza domeniul public (si nu numai) este bine delimitata de spatiul inconjurator si ocupa cit mai putin loc. Anul trecut am vazut o interventie pe un trotuar, iar pe spatiul ce fusese rezolvat se pusese un pod din scanduri de lemn, pentru ca trecatorii sa nu isi rupa picioarele!

Delimitare clara a spatiului de lucru. De asemenea, am vazut muncitori care maturau chiar si putinul praf ce depasise spatiul santierului!!!

Chiar daca santierul nu este incheiat, pe zonele finalizate s-a turnat deja asfalt. La nivel!

Peste tot sunt semne de deviere a circulatiei si panouri de informare.

Zone de parcare special delimitate pentru interventiile de la blocuri. Daca o firma are un contract de renovare (si am vazut foarte multe in Viena, totul se renoveaza), aceasta solicita la serviciul specializat din primarie un spatiu de parcare, care i se aloca pentru o perioada strict delimitata de timp (ziua/ora pina la ziua/ora, uneori chiar o zi sau doua). Doar acel spatiu de parcare (pentru care se plateste) este ocupat de masinile firmei sau de tomberonul special adus pentru depunerea molozului.

Sa trecem la felul in care se prezinta trotuarele. Am ales o imagine cu pavele pentru a ilustra prezenta lor in Viena, mai ales in zona centrala, veche, a orasului. Nu am vazut inca pavele colorate, sunt foarte rare. In rest, trotuarele sunt majoritatea acoperite cu asfalt, pentru a asigura o circulatie cit mai lina.

Rar vezi un trotuar care sa nu fi suferit la un moment dat o interventie. Insa in afara liniilor ce sugereaza ca astfel de interventii au avut loc in trecut, nimic nu tradeaza prezenta lor. Toate reparatiile au fost urmate de refacerea trotuarului cu materialul original, adus obligatoriu la nivel.

Aceeasi situatie.

Sa nu credem ca totul este perfect la Viena. Majoritatea strazilor sunt in stare buna si foarte buna, dar mai sunt vizibile si scapari. Aceasta este una din strazile uzate pe care le-am vazut in centru (daca aceasta poate fi considerata uzata)!

Concluzia: nu e imposibil! Se poate, dar cu impunerea unor reguli foarte clare de lucru, cu amenzi foarte mari pentru cei care nu le respecta si cu un serviciu de supraveghere a lucrarilor bine pus la punct si format din oameni responsabili si incoruptibili.


Monday, May 28, 2012

Viena si bicicletele

Profit de scurtul stagiu de cercetare pe care il desfasor in Viena pentru a va oferi - cum v-am obisnuit deja - cateva foto-reportaje, care surprind felul in care au abordat autoritatile locale diverse probleme ce tin de cotidianul urban. Cum suntem si in campanie electorala, m-as bucura daca cei ce se "infrunta" pentru a castiga fotoliul de primar ar arunca un ochi aici si ar copia (am spus bine, ar copia, eu unul sunt satul de experimentele autohtone) ceea ce apare in aceste imagini. Va asigur ca nu vor fi acuzati de plagiat! Indiferent cine obtine victoria in alegeri, noi, iesenii, am avea de castigat daca unele din solutiile gasite de cei din vest ar fi aplicate si pe meleagurile Bahluiului. Sigur, comparatia cu Viena este din start una necastigatoare si fara viitor. Nici Bucurestiul nu se poate compara cu acest oras, ce a fost ales ani la rind ca cel ce ofera cele mai bune conditii de trai din Europa! Insa, solutiile de urbanism alese aici sunt intalnite peste tot in lume, de la mici orasele de provincie la mari capitale. Nu ne impiedica nimeni sa facem la fel!
***
Pentru inceput mergem la... biciclete. Voi posta mai multe fotografii, insotite de mici comentarii.

Pistele de biciclete sunt peste tot in oras. Au o latime respectabila (nu peste tot aceeasi), au dublu sens si sunt bine marcate. Este vizibil materialul din care sunt realizate (nu, nu e vorba de pavele).

 Orientarea biciclistilor pe aceste piste este foarte buna, in ajutorul lor venind numeroase semafoare (cu lumina speciala pentru ei). Trecerea peste borduri este lina.

Indicatoarele arata clar pe ce sens circula pietonii, respectiv biciclistii.

Alte semafoare (a se vedea culoarea rosie).

Mersul cu bicicleta este o adevarata placere, inclusiv pentru cei mici... atasati!

Pe pista, pe asfalt, au fost inscriptionate semne pentru a atrage atentia celor ce circula.

Din loc in loc, municipalitatea ofera biciclete pentru inchiriat.

Sunt zone, inclusiv in centru, unde pe strazi sunt mai multi biciclisti decit pietoni! 
 ***
Inchei cu... ce avem noi. Pai avem pista din pavele, frumos colorate, de o latime minima (cel mult pentru un sens de mers), in timp ce semnele/semafoarele inca sunt asteptate (sursa).


Lucrurile se pot schimba in viitor, nu e totul pierdut. Noi piste ar trebui facute pe malul Ciricului, din Tatarasi/Venetia pina la noul complex de agrement promis de autoritati, piste ce se pot adauga celor de pe malul Bahluiului. Sigur, mai exista o problema... canina, caci stim cu totii ca patrupedele ce impinzesc tot orasul au o preferinta pentru cei aflati pe doua roti (tinta in miscare)!
Va urma...

Monday, May 14, 2012

Una calda, alta rece

Calda: nu stiu cum se face dar in acest frumos an electoral, edilii si-au adus aminte ca a venit vremea ca spatiul verde de pe Soseaua Nationala sa fie refacut. S-a pus un nou gard viu, s-au plantat arbusti ornamentali, s-au tuns (prea mult) copacii, in fine, acum cind totul e inverzit imaginea ce ni se infatiseaza ochilor este una placuta. Felicitari, deci se poate!


Rece: la 100 m de zona surprinsa in fotografiile de mai sus se afla parculetul din Podu Ros, de la Posta. Aici nu au mai ajuns cei de la spatii verzi, iar imaginea e deplorabila.

P.S. In primavara anului 2009, semnalam ca lucrarile de pavare din Podu Ros nu erau bine puse la punct, astfel ca, in unele locuri, pavelele deja se miscau. Credeti ca le-a observat cineva in ultimii 3 ani? Nu! Aceleasi pavele in momentul de fata stau sa iasa si un ”binevoitor” le poate lua pentru a-si face acasa colectie. Situatii asemanatoare am observat la unele sectoare de trotuare proaspat facute din Copou. Nimeni nu verifica? Sa le fotografiez si pe acelea acum si peste 3 ani?
Bonus: Parcare amenajata in cartierul Alexandru!!!
Concluzia: ca locuitor al acestui oras, as vrea sa fie mai des alegeri locale, insa si mai des as vrea sa vad lucrari edilitare facute cu simt de raspundere si respect fata de banul public!

Sunday, May 13, 2012

O solutie pentru Piata Unirii

Nu vreau sa para ca am venit eu cu aceasta idee, chiar daca la un moment dat mi-a "trecut" prin cap intr-o forma nedezvoltata. Iata insa ca niste tineri fac o propunere concreta si avanseaza posibilitatea redecorarii cladirilor din Piata Unirii, ce astazi ni se prezinta cam... gri. Exista mai multe variante, totul e sa se faca ceva pentru a da o noua fata acestei zone centrale (si nu numai). Nu ar costa mult si ar reprezenta o abordare originala, cel putin pentru acest colt de tara.


Vezi mai multe din Concurs pe 220.ro

La festivalul berii

La festivalul berii, ca pe șantier: Distracţie la Iaşi, unde astăzi se încheie tradiţionalul festival al berii, organizat chiar în zona zero a oraşului. La Palatul Culturii, mulţi petrecăreţi au amestecat distracţia cu evlavia: pe lângă mâncare şi băutură, acolo s-au vândut icoane şi lumânări sfinţite. Asta nu i-a deranjat pe participanţi, care au avut alte motive de îngrijorare: utilajele de construcţie ce îşi făceau de treabă printre tarabele şi mesele cu mici.

P.S. Aceasta a fost din categoria no comment [preluat de pe Digi24]!

Sunday, April 8, 2012

Studiu de caz: Parcul Expozitiei


Continui seria studiilor de caz din orasul nostru, de data aceasta cu un parc: Parcul Expozitiei. Promit sa revin cit de curind cu alte asemenea foto-reportaje, privitoare la alte zone din oras, scopul nefiind altul decit sensibilizarea autoritatilor, a caror obligatie este sa faca cit mai agreabil mediul in care traim.

De la bun inceput, subliniez faptul ca parcul arata bine, este destul de ingrijit, aleile sunt amenajate, bancile sunt aproape suficiente, mai nou s-au plantat bulbi pentru florile de primavara si gazonul (ce merita extins in tot parcul, modelul englezesc poate fi urmat aici) sta sa iasa etc.
Dar, caci trebuie sa existe si un dar, exista cateva neajunsuri. Personal (cred ca aceasta este o chestiune de gusturi), nu agreez parcurile cu muzica tare, cum adesea se prezinta sectorul din acest parc ce se invecineaza cu restaurantul Vinatorul. Sunt convins ca multi nu imi vor da dreptate (mergind pe principiul: am venit sa ma relaxez, vreau sa beau o bere si sa ascult muzica), insa am vazut multe parcuri, prin tari mai vestice, unde ideea de muzica data tare intr-un astfel de spatiu este de neconceput. In fine, sa zicem ca am accepta prezenta muzicii intr-un spatiu gen restaurant, insa data mai incet, doar pentru clientii localului, nu si pentru cei din afara. In schimb, muzica de la restaurantul Expo este una ambientala, fara sa deranjeze pe cei ce viziteaza parcul. Nu e nici o reclama aici, e pura constatare.
In weekend, parcul este destul de aglomerat. Se impune amenajarea unei parcari (etajata/subterana?), in zona stadionului sau a rondului (cele existente nu fac fata), de vreme ce masinile, dat fiind si santierul din zona, sunt urcate pe trotuarele proaspat refacute, ceea ce nu trebuie admis. Deja am remarcat ca pavelele s-au lasat putin in anumite zone si este pacat de investitie. Nu e nevoie sa fie "plantat" un politist acolo, e suficient sa fie pusi cativa stalpi de delimitare (si nu numai in sectorul parc), care sa nu permita accesul masinilor pe trotuar, nu e greu si nici scump. Daca tot e santier, acum e momentul.
Daca tot i-am amintit pe politisti, cred ca prezenta lor in parc ar trebui sa fie mai vizibila. In weekend i-am zarit, nu si in timpul saptaminii. Banuiesc ca au un tur pe care il fac periodic, ce include si parcul, insa pentru astfel de obiective e nevoie de prezenta permanenta a unui astfel de angajat. Sunt cazuri in care in parc isi fac prezenta unii adolescenti, ce uita de regulile bunului-simt si, pe linga galagia aferenta, au tendinta de a strica si ceea ce mai functioneaza prin parcul pentru copii.
De altfel, cel mai mai mult m-a deranjat starea in care se prezinta acest sector al parcului, destinat celor mici. Nu stiu de care serviciu al primariei depinde parcul, insa necesita reparatii si o mai buna ingrijire. Gardul prezinta in unele locuri semne de deteriorare. Unele din jocurile pentru copiii sunt stricate, au parti lipsa, ce trebuie urgent inlocuite. Parcul prezinta numeroase pericole (de impiedicare, cadere, zgariere etc.), mai ales pentru cei mici (si nu numai), sunt trunchiuri de copaci, cioate, "fiare", bucati cazute. Vorbesc de data aceasta si in calitate de parinte, port de grija copilului meu. Daca un copil se accidenteaza, cine plateste?
Dar sa lasam fotografiile sa vorbeasca.











Wednesday, April 4, 2012

Rusine!!!

Rusine! Atit am de spus in aceasta scurta postare, rusine tuturor partidelor politice ce se fac ca reprezinta acest oras si pe cetatenii sai! Din calcule pur electorale, si unii si ceilalti saboteaza viitorul orasului, fiind incapabili sa se aseze la masa negocierilor si sa ajunga la un compromis in privinta viitorului aeroportului, chestiune de care depind multe: potentiale investitii, locuri de munca, turisti, deschiderea spre exterior a orasului cu tot ce presupune acest lucru! Culmea, bani sunt, insa unii vor pista de 2400 m, altii de 3000. Faceti fratilor o pista de 2700 m, impacati-va si incepeti treaba. Nu viitorul vostru depinde de aeroport, ci al nostru! Mai asteptam cinci ani? Rusine!

Saturday, March 31, 2012

Istoria si Palas: o mare teapa?

Update in partea de jos.

Aflu din media locala (nu cunosc detalii, am o singura sursa, stirea insa e foarte importanta si nu are legatura cu politica locala, alegerile etc...) ca dezvoltatorul (ca sa folosesc un termen la moda) de la Palas a renuntat la nobila idee de a amenaja un muzeu in locul unde se afla vestigiile curtii domnesti. Sincer, ma si miram in momentul in care am aflat de aceasta posibila actiune ca s-a "inhamat" investitorul privat la asa ceva, dar m-am gindit ca autoritatile au pus aceasta conditie, obligatorie, de vreme ce zona unde s-a construit ansamblul modern cuprinde importante vestigii medievale. Mi-am zis ca s-au incheiat niste contracte ferme, cu clauze clare, insa acum aflam cu totii ca dezvoltatorul a preferat, foarte comod, sa solicite incheierea contractului. De ce s-a permis asa ceva? Ce se va intampla cu ruinele fortificatiilor curtii? Vor fi lasate de izbeliste? Daca vom arunca niste intrebari in acest sens, probabil vom primi vorbe frumoase, la nivel de intentie, insa teama mea este ca aceste ruine vor ramine in starea in care se afla de cateva decenii, ascunse privirii sub cine stie ce "covoare" de beton (pina recent se aflau sub teatrul de vara, vezi mai jos o fotografie personala, facuta acolo in 2010). Nu stiu cit inteleg iesenii importanta chestiunii, insa aceasta era o ocazie unica de a valorifica potentialul dat de aceste ruine, ele reprezinta cele mai vechi vestigii din oras (cu elemente de la inceputul sec. XV, de dinainte de Stefan cel Mare), puteau fi amenajate adecvat ca parte a unui parc arheologic, caruia i se puteau adauga cele descoperite in urma santierului (si aveam ce vedea, dupa cum periodic a relatat in presa doamna Stela Cheptea). De data aceasta vorbesc ca istoric, si o spun apasat, ruinele curtii nu trebuie ingropate, acolo trebuie facut un muzeu, iar opinia specialistilor, dar si a iesenilor, trebuie luata in considerare!
Cind vor intelege atit autoritatile, cit si dezvoltatorii, ca aceasta este istoria vizibila a orasului? Este unica, daca o aruncam la gunoi sau o ascundem sub pres nu vom mai avea alta! Turistii vin sa vada istorie, marturii ale trecutului, nu ii intereseaza blocurile si betoanele! Turistii aduc venituri, prin prezenta lor contribuie la crearea indirecta de locuri de munca, iar ceea ce le putem arata se afla in parte la suprafata (bisericile, manastirile, casele vechi), dar si in subteran (fundatiile Iasiului medieval). Amenajarea muzeului curtii domnesti ar completa fericit complexul Palas, ce ar putea astfel prezenta o relativ buna imbinare a noului si vechiului in Iasi, ar atrage si mai multi vizitatori, iar dezvoltatorul, daca stie sa priveasca in perspectiva, ar investi si aici, caci ar face-o pentru viitorul afacerii lui si pentru binele acestui oras. Sau doreste neaparat sa ne demonstreze, celor ce tinem la acest oras, ca si-a atins obiectivul, a ridicat magazinele, a facut hotelul si cladirile de birouri, a dat spatiile, gata, la revedere?! Eu unul sunt dispus sa mai acord o sansa, poate ne va arata ca face parte dintr-o noua categorie de investitori, din cei ce tin nu numai la afacere, ci si la mediul in care face afaceri. Timpul va demonstra ca acest din urma gen de businessman va rezista pe piata.
Acesta este si motivul pentru care las un semn de intrebare in titlul acestui text, poate ma insel si in cele din urma vom merge si la muzeu la Palas - sa vedem o bucata din trecutul orasului -, nu numai la mall si cinema!

A. Update 1: dupa ce am postat acest text am citit in alta parte ca se vor conserva intr-un fel ruinele (sper ca aceasta treaba se va face in prezenta unor specialisti in domeniu), dar ca s-a renuntat la ideea muzeului, pentru ca, chipurile, ar fi fost afectate vestigiile, de mare importanta... In acest caz, ridicarea muzeului se putea face nu neaparat peste ruine, ce, intr-adevar, pot fi conservate si in aer liber, ci undeva in apropiere. Nu se gasea printre acele mii de metri patrati si un spatiu invecinat, pentru un muzeu? In fine, vom trai si vom vedea ce va iesi, pina la finalizare imi manifest neincrederea, caci la capitolul solutii romanii nu stau tocmai bine. Ramine deci sa dam, cu totii, un verdict pe 31 mai.

B. Update 2: Ma bucur sa constat ca reactia mea primeste raspuns, unul adecvat, de la cei ce se ocupa de complexul Palas. Cum nu am intentionat decit sa ridic o problema pe care o consider de interes public (si nu numai), apreciez faptul ca se da atentie si partii ce priveste trecutul in cadrul acestui ansamblu, situat intr-o zona importanta a orasului. Sigur, chestiunea ce ma interesa in mod direct, adica ruinele fortificatiilor curtii (pentru a fi mai clar) de la Teatrul de Vara, se pare ca va fi rezolvata ulterior (daca nu va fi rezolvata, voi mai interveni), insa celelalte vestigii, in masura in care s-a putut pastra ceva, se incearca a fi puse in valoare. Voi face o analiza a intregului complex, cu bune si mai putin bune, dupa opinia mea de iesean si specialist, dupa 31 mai 2012. Pina atunci, spor la treaba!


C. Pe newsiasi, doi comentatori se indoiau de eficacitatea initiativei melei, ca si de necesitatea restaurarii/conservarii zidurilor amintite mai sus. Pentru ca nu pot raspunde acolo (nu se permit comentarii lungi), o fac aici:
1. nu cred ca trebuie sa mai accentuez importanta conservarii ruinelor, ele sunt printre cele mai vechi marturii cu privire la orasul nostru. Spunem ca este de la 1408, dar ce aratam pentru a dovedi acest lucru eventualilor turisti?
2. ce vedem in foto nu e edificator decit in mica masura. Ruinele au fost scoase la iveala mai demult, dar erau ascunse sub teatrul de vara. Prin proiectul Palas s-au adaugat altele. Acestea sunt, cu acestea ne laudam. Daca le aveam precum la Roma, poate aratau altfel. Faptul ca nu sunt impresionante nu inseamna ca nu pot fi frumos puse in valoare. Pot exista panouri cu informatii, pot fi facute grafice, acum exista si 3D, se pot incerca reconstituiri etc., solutii ar fi si sunt convins ca si doritori sa le vada. Dar daca lasam niste pietre la suprafata, fara vreo informatie, nu am facut nimic.
3. daca ne tot comparam cu altii... nu ajungem nicaieri. Asta e istoria noastra, ar trebuim sa ne mindrim cu ea, nu sa ne tot comparam cu vecinii (ar fi bine sa lasam in pace capra vecinului, sa ne uitam la a noastra). Orase precum Roma sau Paris au fost ridicate tot pe fundatii antice sau medievale, insa asta nu i-a impedicat pe contemporani sa incerce sa conserve/restaureze cit au putut atunci cind au gasit lucruri de valoare. Cel ce merge cu atentie prin Paris va gasi colturi de strada cu ziduri incastrate in casele de azi, va vedea placute in care se spune "zid antic" sau din secolul cutare, cu adevarat ai impresia ca e istorie acolo. S-ar putea face si la noi, avem ruine la cub, pivnite in zona halei, in zona palatului, tuneluri subterane... s-ar putea face multe.
Trebuie sa recunosc ca imi pastrez scepticismul, nu se va face mare lucru, caci nu sta in firea noastra sa fim pragmatici, sa imbinam utilul cu placutul.
Puteti spune orice, insa fiind vorba de ruinele curtii domnesti eu unul, ca istoric, nu pot sa tac.



Monday, March 26, 2012

Orasul comoara?

Preiau, sper cu acordul autorului/redactiei, un fragment dintr-un text publicat astazi in Ziarul de Iasi, ce surprinde foarte bine oferta turistica actuala a acestui oras (azi batut de vint si plin de praf):

Alex Zanoaga, Ziarul de Iasi, 26 martie 2012

Municipalitatea pare sa nu stie de altceva decit de asfalt. Votul de azi al soferilor este mai important decit transformarea Iasului intr-o tinta turistica si asigurarea astfel a unui venit constant pentru dezvoltarea durabila a Iasului.
O simpla plimbare prin oras iti poate provoca surprize din cele mai neasteptate. Gropile din asfalt sau ciinii vagabonzi au intrat demult in peisajul citadin. Santierele raspindite prin toate colturile orasului, descurajant de indepartate de finalizare sau praful care acopera pina si virful Copoului au ajuns de asemenea banale prin ubicuitate si perenitate.
Un detaliu minor, cum ar fi o caseta publicitara la o margine de boulevard, poate insa frapa prin nelalocul ei: "La pas prin orasul-comoara". Nu, nu este vreo idee de promovare a capitalei Moldovei in rindul concitadinilor. Rindul urmator al casetei este cit se poate de lamuritor: "Cluj-Napoca, inima Transilvaniei". Un fel de "haideti la Cluj, sa vedeti ce n-ati vazut nicicind".
In cazul Clujului, frapreaza nu atit dorinta comunitatii de a-si "vinde" orasul, cit promptitudinea si eficienta municipalitatii ardelene, in comparatie cu inertia ieseana. In 2008, Clujul inregistra un numar record de innoptari in structurile turistice de cazare: 731.000. Dupa acest an, insa, a urmat o prabusire dramatica: 495.000 de innoptari in 2009 si 399.000 in 2010. Raspunsul Primariei din Cluj-Napoca a fost prompt: anul trecut a demarat, pe bani europeni, o campanie agresiva de promovare turistica a orasului. Cu 840.000 de lei a contractat realizarea de pliante, harti, brosuri, a impinzit Iasul, Timisoara, Bucurestiul, Brasovul si Constanta cu bannere si casete publicitare, a inceput difuzarea a 80 de spoturi pe o televiziune centrala s.a.m.d. Promovare dirijata mai ales in interiorul tarii. Explicabil, cita vreme trei sferturi din turistii care ajung in Cluj sint romani.
Dincoace de Carpati, o imobilitate si o liniste aproape mormintale, de ai crede ca Iasul este hotarit sa rateze orice directie posibila de dezvoltare. Daca industrie nu mai avem, iar creierele ne pleaca din oras, macar sa oferim vizitatorilor acel "muzeu in aer liber", cum numea Iorga Iasul. Festivalul international de film de la Iasi, care se voia un rival al celui clujean, a fost insa inmormintat discret anul trecut. Lansarea unui traseu de turism ecumenic, Dobrovatul adapostind una din bisericile construite de Stefan cel Mare, a fost lasata in plata Domnului si a slujitorilor sai. "Drumul vinului", din Vrancea pina la Cotnari, a ramas pe alta data. Refacerea strazii Cuza Voda, ideala ca centru comercial-turistic, a fost abandonata. Revitalizarea strazii Lapusneanu, cunoscutul loc de promenada ieseana, asteapta si ea zile mai bune.


Thursday, February 16, 2012

De iarna... la Viena

Intr-o postare, putin mai jos, ridicam semne de intrebare legat de modul cum se face dezapezirea la Iasi. La altii se poate altfel, asa ca am la indemina exemplul Vienei. Iata-l! Nu e greu, se poate.

Monday, February 6, 2012

Dramatic

Personal, consider ca cifrele preliminare ale ultimului recensamint al populatiei din Romania sunt dramatice.
Si ar trebui sa puna pe ginduri nu numai pe guvernanti, ci si autoritatile locale! Oare nimeni nu se gindeste in Iasi (la nivel de judet si oras), de ce au plecat atitia oameni? Au fost conditii economice favorabile? Mediul de trai a fost unul adecvat? Sunt intrebari la care probabil nu vom primi raspuns, cu toate ca vin alegerile.

Thursday, January 26, 2012

De iarna

In sfarsit a venit iarna si in orasul nostru. Cam tarziu, dar tot mai bine ca a venit. Insa, iarna a adus cu ea frig, zapada si... gheata. Inca de dimineata, oamenii primariei s-au apucat de treaba si, lucru de apreciat, pe trotuarele de pe strazile principale, se putea circula in conditii cit de cit rezonabile. Trotuarele (si strazile) secundare mai au de asteaptat (aici, e drept, e si datoria asociatiilor de proprietari sa isi faca treaba, daca nu... amenda!).
In fotografiile de mai jos vedem cum se face curatarea trotuarelor la Iasi. Raspunsul e usor: la fel ca acum 50 de ani. O femeie din serviciul de salubritate impinge un tomberon model 1968, in care aduna nisip pentru o noua tura pe trotuare. Urmarea se vede in fotografiile de mai jos. Si ne intrebam de ce arata orasul cum arata si de ce este atita praf/noroi/mizerie?!!
Exista solutii moderne, exista mecanizare si in acest domeniu, exista clorura de sodiu, putin mai scumpa, dar mult mai eficienta (si mai curata). Nuuu!!! noi preferam sa aruncam (cu lopata) tone de nisip pe strazi, infundam apoi canalizarile si poluam astfel apele si aerul orasului (primavara/vara/toamna, praful e omniprezent).




Wednesday, January 18, 2012

Parcare subterana la Teatru

Update 2016
Citesc in Ziarul de Iasi ca planurile parcarii de la Teatru ar fi fost reluate cu discretie si ca acum se planuieste distrugerea parcului din spatele Pietei Unirii, de la Gulliver. Sper ca este o gluma si ca Primaria a invatat ceva din esecul planului privind parcarea din parcul de la Teatrul National. Nu putem fi de acord nici cu distrugerea acestui spatiu verde, deoarece este unul din putinele pe care le avem in centru. Avem nevoie "ca de aer" de astfel de spatii, astfel ca trebuie gasite alternative. Pentru Teatru propusesem inca din 2012 (vezi mai jos) realizarea parcarii in terenul din fata si din lateral, insa ideea nici nu a fost luata in considerare. In plus, pentru zona Primariei ar fi loc pentru ridicarea unei parcari supraterane chiar in spatele... Primariei, unde acum stim cu totii ca functioneaza o parcare, dar de dimensiuni mici. Aceste locuri de ce nu sunt luate in considerare? De ce nu se pot face aceste parcari acolo unde functioneaza deja astfel de amenajari? Pe B-dul Independentei, parcarea de linga Parcul Mitoc? Sau pe acelasi bulevard, in spatele fostului sediu Romtelecom, de ce nu se ia in considerare o parcare supraterana? Pentru aceste doua locuri (in spatele Primariei si Romtelecom) as merge pe suprateran, pentru ca vorbim de ridicarea unui schelet de beton cu 3-4 niveluri, care ar fi gata intr-un timp mult mai scurt decit o parcare subterana, in 6-9 luni un constructor avizat ar putea construi asa ceva! Totul e sa se vrea!

Text 2012
Citesc in Adevarul ca sub tot parcul dintre Teatrul National si B-dul Stefan cel Mare se va amenaja o imensa parcare subterana (din pacate nu am mai multe detalii). Nu am in principiu nimic impotriva acestei idei, avem nevoie de locuri de parcare in centru, iar amenajarea lor in subteran reprezinta o solutie excelenta, folosita in multe alte orase de mai la vest. Insa (exista un insa) nu inteleg de ce trebuie sa se rada un spatiu verde de mai bine de 10.000 mp, cind orasul duce mare lipsa de astfel de spatii? Nu este nevoie sa se distruga parcul, parcarea cu pricina poate fi lejer amenajata in fata si lateral de Teatru, unde spatiul stradal, dupa cum stie orice iesean, este foarte larg. Intre capatul dinspre str. Bratianu si intrarea pe Matei Millo exista o distanta de cca. 110 m (vezi harta atasata), cu o latime de cca. 40 m. Sa zicem ca se intra 10 m sub parc, si tot am avea 4000 mp numai aici, suficienti pentru a amenaja o parcare subterana (cca. 200 masini). Sper ca edilii vor reconsidera in acest sens proiectul amintit, pentru ca distrugerea parcului din fata teatrului poate fi evitata (sa nu mi se raspunda ca se va reamenaja parcul dupa ce se face parcarea, pentru ca nu va mai fi acelasi lucru). Mai degraba parcul respectiv ar trebui sa treaca printr-o reamenajare, caci, asa cum se prezinta astazi, este departe de standardele in domeniu din orasele civilizate (insa aici avem o problema cu "specialistii" in spatii verzi din oras, ce nu prea exista si fac lucrurile dupa ureche).

P.S. ca istoric, specialist in lumea urbana, pot garanta ca si aici se vor descoperi lucruri interesante ce privesc trecutul orasului (cine stie, poate ceva ce trebuie pastrat). Suntem totusi in vecinatatea fostei Ulite Mari, strada centrala a orasului in sec. 17-18, cu case boieresti..., astfel ca exista riscul sa avem aici un santier pentru inca vreo 7 ani!


Vizualizare hartă mărită

Friday, November 25, 2011

Sunday, November 20, 2011

Studiu de caz: zona Hala Centrala

Dupa o buna bucata de vreme, profitind si de vremea insorita de afara, am batut la picior zona Hala Centrala-biserica Barboi. Am observat si cateva lucruri bune, precum disparitia majoritatii tarabelor (dar, dupa cum se va vedea mai jos, mai e de lucru), imbunatatirea "infrastructurii" locale, aerisirea zonei, instalarea unui mobilier stradal etc. Dar, ceea ce exaspereaza la Iasi este in continuare lipsa atentiei pentru detalii. Mai mult, se simte peste tot lipsa unui peisagist, spatiul verde este amenajat in bataie de joc, in vechiul stil, mostenit dinainte de 89; se mai observa de asemenea ca treaba nu este terminata. Sper ca foto-reportajul de mai jos, cu scurtele comentarii aferente (situate dupa fiecare foto), va fi edificator.

Esplanada ce duce de la Hala la Golia arata mai bine acum, mult mai aerisita, cu banci, copacii au spatiu de desfasurare (speram ca nu vor fi ciuntiti la primavara de vreun "specialist"!, din acestia tot avem, la cei adevarati nu se prea apeleaza). Mai ramine de terminat trecerea spre Golia, de unde pot disparea acele dughene-"antichitati". Statia de tramvai din Tg Cucului cu rondul aferent poate fi amenajata ca un terminal modern de transport, cu mai multe linii. Solutii sunt.

Nu inteleg cind se va renunta la stilul oriental de etalare peste tot a produselor. Aceste doua magazine, cu pantofii si gentile la vedere pe trotuar, nu numai ca ocupa spatiul public (sunt amenzi pentru asa ceva, nu?), dar ofera o imagine cu totul neplacuta zonei.

Banuiesc ca exista o perioada de garantie pentru aceste pavari? Nimeni nu vede ca aici terenul nu a fost bine tasat? Nu e singura zona din oras ce prezinta astfel de probleme. Am mai vazut si in Podu Ros si pe Bdul Socol, unde astfel de cratere au deja peste un an vechime!
In plan secund se vede o taraba de tip nou, o idee buna pentru acest tip de vanzare stradala. Insa, cum am observat si in alte parti din oras, aceste tarabe, prin modul in care vanzatorii gandesc sa isi etaleze produsele, ocupa foarte mult loc, adesea ingusteaza nepermis trotuarul (vezi cateva in zona Podu Ros). Cea din imagine putea fi impinsa putin mai in spate, pare sa troneze chiar in mijlocul trotuarului!

O zona aflata lateral de esplanada. Un peisagist ar putea amenaja un frumos colt verde aici.

Mai sus am spus ca nu a fost o idee rea sa se aleaga un model de tip nou (si mai modern) pentru tarabele din oras. Ce cauta aceasta taraba din tabla (unde se vind maturi) aici? De ce se aproba instalarea acestor improvizatii? De ce nu exista consecventa si nu se respecta niste reguli elementare cind vine vorba de amplasarea tarabelor (care sunt unde vrei si unde nu vrei)?

 Spatii (posibil) verzi lasate de izbeliste (cu destinatia: culcus pentru catei)!

Fauna locala, porumbei si catei! Primii au ce cauta aici (desi fac mizerie, nu mai insist asupra faptului ca exista solutii si pentru asa ceva, vezi Viena), a doua categorie, nu! Acele spatii goale (sau cu o iarba demult dusa) ar trebui sa aiba gazon care, pe alte meleaguri (tot cu clima temperata), rezista si iarna! 

 Chiar daca nu a iesit de o calitate prea grozava aceasta fotografie suprinde parcarea din spatele BRD-Independentei, mai precis maidanul ce este folosit ca parcare in ditamai centrul. De atitia ani, autoritatile locale nu pot gasi o solutie pentru acest spatiu. Si daca e proprietate privata, chiar nu se poate gasi o solutie cu inchiriere, amenajare, instalare automat de taxare, s-ar aduce si venituri si ar fi multumiti si cetatenii ce au treaba prin zona?

Sa inteleg ca pavarea trotuarului s-a oprit brusc aici!? Din acest loc se putea instala un semn: "Atentie, de aici mergeti pe riscul (pantofilor) dumneavoastra"! 

Aleile de interior nu fac parte din oras? Cind vor intelege autoritatile ca modernizarea orasului presupune amenajarea tuturor spatiilor (strada, alee de interior, parcare, trotuar, spatiu verde)? In Brasov, Sibiu, Piatra am vazut asa ceva, la Iasi nu prea! Sau aceste lucruri sunt prevazute pentru cincinalul 2020-2025? De ce se lucreaza asa lent? Cand vom avea parte de un confort urban suficient pentru a face placut traiul in acest oras? Mai ieri citeam ca primaria tragea tare pentru a finaliza recensamintul, sperind ca doar-doar vom apuca sa fim 300 de mii de ieseni! Aud tot mai multi concitadini spunind ca isi fac bagajele, plecind spre vest (vestul tarii sau al Europei), unii din ei invocind si faptul ca orasul nu mai e placut pentru trai. Si cam au dreptate, caci in ritmul in care se lucreaza ne vom bucura de oras cind vom fi deja prea batrani pentru acest lucru.

Nu mai comentez cu privire la starea strazii, parcarii, trotuarului...!

Saturday, October 29, 2011

Lac pe Bahlui?

Citesc pe newsiasi despre proiectul de modernizare a Bahluiului, ce va continua prin amenajarea unui... lac de agrement (!) in centrul orasului, intre Podul Tudor Vladimirescu si Podul de Piatra. Se vor amenaja un stavilar, pontoane, terase etc. In mod normal, nu as avea nimic impotriva acestui proiect, ideea este in principiu buna, insa pozitia acestui lac (legata de traseul raului prin oras) ma face sa pun la indoiala partea principala a investitiei, anume agrementul. Nu stiu cit de placute vor fi plimbarile pe riu/lac intr-o zona ce este, dupa parerea mea, una dintre cele mai poluate ale orasului! Bahluiul a devenit in ultimul timp o adevarat axa de tranzit, prin folosirea de catre tot mai multi ieseni a celor doua splaiuri, pentru a merge dintr-o zona in alta a orasului (lucru firesc de altfel), astfel ca zona numai aer curat si liniste nu mai are (mai ales in timpul saptaminii). Daca nu ar fi fost splaiurile/strazi, sigur (asta ar presupune interzicerea sau limitarea traficului in zona), potentialul de agrement ar creste, insa in conditiile actuale eu unul ma indoiesc ca va atrage foarte multi oameni (acestia vor veni la inceput, de curiozitate, dar in timp...). Ce placere ai sa stai la o terasa si sa privesti barcile de pe lac intr-un aer incarcat de smog si cu masinile vajaind pe la urechi? Cred ca cei ce au initiat proiectul nu au mai fost de mult pe Bahlui! Nici pista de biciclete nu mi se pare, personal, foarte atractiva, din acelasi motiv. Eu unul nu imi duc copilul sa pedaleze acolo, prefer Copoul. Ca amenajare hidrografica (ce sper sa ia in considerare si podurile din zona, care, cu siguranta, nu au fost gindite pentru un lac), sigur, este o investitie foarte buna, insa din punct de vedere al agrementului ma indoiesc ca, fara o gindire prealabila ce sa ia in considerare cadrul general, vom vedea efecte pe termen lung.

Monday, October 24, 2011

Parcari?

Nici nu mai imi aduc aminte cind am scris prima oara despre problema parcarilor din Iasi. Cred ca sunt cel putin 3 ani si, intre timp, s-au strins atit de multe texte pe blog, incat gasesc cu greu acel text. Ca de obicei, s-a asternut praful, noi scriem, altii se fac ca muncesc, adica ne iau banii si nu fac mare lucru pentru a ne imbunatati viata. Sa mai spun ca intre timp am fost in foarte multe orase din vest, dar si din tara, unde aceasta problema e rezolvata? Nu mai spun.
Pacat! Nu se intelege ca relatia cetatean-oras-autoritati locale trebuie sa fie alta!
Lectura placuta.

Wednesday, August 31, 2011

Aeroportul - o sansa pierduta

Revin dupa o vara incarcata cu o prima stire de toamna, una foarte proasta: modernizarea aeroportului a fost ratata!!! Aceasta actiune era indispensabila pentru viitorul orasului (economic si nu numai). Chiar ieri am fost la aeroport sa astept o delegatie si nu am putut sa nu remarc aglomeratia, lipsa de spatiu, proasta orientare etc. Nu mai spun de pista de aterizare/decolare, care trebuie in mod obligatoriu extinsa si consolidata.
Nu stiu cum sa calific incompetenta (aproape a) tuturor celor din Consiliul Judetean, in frunte cu seful sau. Prin alte parti, si-ar fi dat demisia sau nu ar mai fi indraznit sa dea ochii cu votantii la noi alegeri. Noi, din pacate, ii vom mai vedea la fata, caci... soricul e gros.
Cititi si va minunati, cum se poate rata o modernizare (pe banii altora)!

Saturday, June 18, 2011

Despre Iasi, de pe alte meleaguri

Din Viena, unul din orasele ce ofera un standard inalt de viata pentru locuitori (si vizitatori), cu transport in comun impecabil, cu multa verdeata, cu liniste si oameni civilizati, citesc despre Iasi. Si ce citesc?
1. "toaletarea" grosolana a copacilor, una tipic romaneasca, are consecinte: vezi aici (am mai scris despre lucruri asemanatoare, nimeni nu vede, nimeni nu aude, ucidem copacii astfel)
2. incredibil, la jumatatea lui iunie, s-a gasit o firma ce sa se ocupe de tantarii din Iasi: vezi aici (in Viena, bineinteles, nici urma de tantar).
Sa mai comentam?!

Thursday, June 9, 2011

Unire pentru un obiectiv comun: Iasi-"capitala"

Din cite se observa in ultima vreme, pe agenda presedintelui a intrat, ca obiectiv obligatoriu de pus in practica, tema reorganizarii administrative a tarii. Era de asteptat ca aceasta chestiune sa ajunga pe agenda publica, insa ma asteptam, personal, sa mai astepte. Nu este de bun augur nici graba cu care se doreste adoptarea si implementarea unei legi in acest sens, caci implicatiile unei astfel de decizii sunt majore si pe termen lung. Se baga in fata doar ideea absorbirii fondurilor europene, cu toate ca nu acesta ar trebui sa fie motivul luarii unei astfel de decizii. O masura de acest gen ar trebui sa implice nu numai politicieni, ci si istorici, geografi, specialisti in administratie publica, economie etc. Probabil nu va fi asa si vom ajunge tot la asumare in Parlament. Trec peste faptul ca fortarea unificarii mai multor judete in 8 sau mai multe regiuni nu reprezinta cea mai buna solutie. Mai eficient ar fi sa se faca precum in Franta sau Polonia. Sa existe regiuni mai mari, ce sa cuprinda judete mai mici, ce sa cuprinda, la rindul lor, orase si comune. S-ar putea astfel reinfiinta multe din judetele desfiintate abuziv de comunisti si s-ar mai da o sansa unor orase precum Roman, Ramnicu Sarat, Campulung Moldovenesc sau Muscel, Caracal etc., care astazi sunt terminate economic. Nu va fi asa, pentru ca presedintele stie ca infiintarea unor regiuni presupune modificarea constitutiei, prea multa bataie de cap!
Nu acesta este insa motivul interventiei mele. Daca o astfel de lege va trece, este absolut necesar ca resedinta ("capitala") regiunii Moldova Nord sa fie la Iasi. La Iasi si nu la Bacau, Piatra sau Suceava. Nu cred ca trebuie sa mai insir aici agumentele. Ele sunt numeroase (istorice, culturale, demografice, educationale, inclusiv economice) si impun acest oras in fata celorlalte. Argumentul unora (gen Bacau), pe directia situarii geografice, nu are sustinere, caci, la o privire atenta a hartii se observa ca mai toate resedintele actuale de judet sunt excentrice in cadrul actualei regiuni nord-est (Bacaul prea in sud, Suceava prea la nord, Piatra la vest, Iasi la est). Nici argumentul aeroportului nu este hotarator, in toate cele trei orase mai importante existind o asemenea facilitate. Economic vorbind, Bacaul a stagnat in ultimii ani, in timp ce la Iasi s-au facut unele investitii (vezi Delphi, Continental, chiar Palas).
Avem deci toate argumentele pentru a revendica pentru Iasi statutul de "capitala" regionala. INSA, nu e suficient. In textul domnului Nicusor Paduraru, de aici, e prea multa siguranta. La fel s-ar fi spus si acum ceva ani, cind s-a organizat regiunea de dezvoltare nord-est si capitala a ajuns, prin jocuri de culise, la... Piatra Neamt! Tot politic se va decide si acum si tocmai de aceea este necesar ca toate fortele politice locale sa se uneasca in jurul acestui obiectiv. Acum nu mai conteaza culoarea politica, "pierderea capitalei" ar fi foarte grava si cu consecinte. Nu trebuie sa le insir nici pe acestea. Toate institutiile importante vor migra acolo unde va fi "capitala" regionala. Se vor pierde sute, daca nu mii (tinind cont de cit de multi bugetari sunt in Iasi) de locuri de munca. Investitorii, in mod firesc, se vor orienta catre centru, la fel cum multe din investitiile publice vor ajunge tot acolo. Asa vor sta lucrurile. Daca prin alte regiuni, "capitala" va fi stabilita in orasele cele mai mari (gen Cluj, Timisoara, Constanta), la fel trebuie sa stea lucrurile si la Iasi. Partidele locale trebuie sa lase deoparte neintelegerile si, acum sau la anul sau cind va fi, trebuie sa lupte impreuna pentru ca la Iasi sa fie "capitala" regiunii/judetului. Trecutul si prezentul impun acest lucru!

P.S. 1 cu siguranta o astfel de tema va naste numeroase dispute! Este firesc, la final unii se vor supara (multi), altii se vor bucura (mai putini). Pentru Iasi, chiar daca am neglija majoritatea argumentelor (istorice, culturale...), in picioare ramine unul singur, cel demografic; Iasiul e cel mai mare oras al Moldovei. Daca maine Parlamentul sau guvernul vor decide mutarea capitalei tarii din Bucuresti, cel mai mare oras, atunci da, putem renunta la a mai sustine Iasiul pentru pozitia de "capitala" locala.

P.S. 2 sper ca liderii locali PSD si PNL nu vor sustine prostiile cu centrul administrativ, cel politic sau cel economic (toate diferite) din programul Ponta! Sa speram ca USL nu are de gind sa dezavantajeze Iasiul prin astfel de improvizatii.