Am avut un nou rand de alegeri locale, cu surprize in unele locuri, cu confirmari in altele. La Iasi, oamenii au ales continuitatea. Dar sa dam mai intai cuvantul castigatorului:
„Scorurile care s-au înregistrat arată foarte clar că Iaşul şi toate celelalte oraşe mari ale României au ales un alt drum. Sper să fie clar pentru toţi că este drumul schimbării, care trebuie să recupereze aproape 30 de ani de decalaje majore faţă de celelalte oraşe mari ale Europei şi ale României faţă de celelalte ţări europene“, a anunţat Mihai Chirica (sursa aici).
Se cuvin, bineinteles, civilizatele felicitari castigatorului! Acesta este rezultatul votului, trebuie respectat. Nu stiu cat a crezut acesta in cuvintele spuse la cald imediat dupa incheierea alegerilor, eu unul consider ca nu se mai poate merge la Iasi pe drumul de pana acum. Trebuie spus ca s-au facut si lucruri bune, pe care le apreciez: s-a investit in infrastructura orasului (linii de tramvai modernizate, strazi asfaltate si alei pavate, un nou pod peste Bahlui), s-a inceput modernizarea transportului in comun (cumparat autobuze noi, statii noi), a fost sustinut invatamantul, s-au dat bani pentru cultura si s-au deschis muzee noi, s-au atras fonduri pentru investitii majore (spitalul regional), s-au renovat cladiri monument istoric.
Raman insa restante majore, care au adus nemultumiri iesenilor: managementul traficului inca lasa de dorit, iar orasul se indreapta spre un blocaj; poluarea a luat proportii; transportul in comun nu asigura inca mijloace suficiente de transport si nu este predictibil (fiind afectat de trafic); lipsa unui PUG si aprobarea unor PUZ-uri cu impact asupra vecinatatilor (blocuri intre case, blocuri pe spatii verzi).
Personal, cred ca este nevoie de o resetare a modului de lucru in special la capitolele restante, pentru ca asa nu se mai poate.
1. Traficul este o sursa majora de nemultumire in randul iesenilor. Solutiile asteptate de catre acestia (strazi noi, pasarele, parcari) nu sunt neaparat si cele care trebuie adoptate. Avem de fapt nevoie de solutii moderne, demne de anii 2020, nu de anii 60-70, spre care pare sa se indrepte administratia. Nu construirea de pasaje scumpe si in intersectii complexe (Podul Ros) va diminua traficul, dimpotriva, aceasta e o iluzie, ci convingerea iesenilor si a celor care vin in oras ca trebuie sa lasa masina acasa! Strazile si pasajele noi nu vor face decat sa atraga trafic. Cheia sta tot la transportul public: trebuie cumparate si mai multe mijloace de transport; regandit sistemul de trasee, pentru a acoperi cat mai multe zone din oras si suburii; delimitat strict benzi pentru tramvaie, autobuze si taxi; adiacent - amenajat piste pentru transportul alternativ. In plus, trebuie reglementata de urgenta parcarea in oras, dar nu pe discriminatoriul sistem de licitatii, ci cu parcare de cartier pe principiul ”primul venit/primul servit”; amenajat parcari in cartiere, pentru ca locuitorii sa aiba unde sa-si lase masina; introdus abonament lunar pentru parcare si taxare in centru. Masuri nu neaparat populare, dar care s-au dovedit in toata lumea eficiente. Diminuarea traficului va avea drept consecinte si scaderea poluarii. In ceea ce priveste centura orasului, sa se termine o data nebunia cu ”centura usoara”, suntem de rasul lumii, peste tot in lume centurile ocolesc orasele, nu trec prin mijlocul lor. Trebuie gandita o centura reala, peste Bucium si pe la est si nord de oras. La modul realist, daca peste 4 ani am avea pus pe hartie traseul, facut PF, licitatia efectuata si desemnat constructorul, gata de inceput lucrarile, ar fi un mare succes. Amintesc in paralel si autostrada, proiect asupra caruia autoritatile locale si judetene trebuie sa insiste neincetat.
2. Pentru combaterea poluarii, problema cu impact grav asupra comunitatii (dovedita si de epidemia Covid), trebuie de urgenta regandita abordarea spatiilor verzi. Da, merita pus gazon pe marginea bulevardelor si strazilor, insa se impune cu prioritate cultivarea a cat mai multi arbori. Inlocuirea celor batrani in tot orasul, in paralel cu plantari pe strazi si in toate parcarile amenajate recent (de la ansamblurile de blocuri noi, la supermaketuri si malluri). De asemenea, administratia trebuie sa identifice spatii care pot fi transformate in noi parcuri. Orasul nu are nici un parc nou de mai bine de 50 de ani! Se pot cumpara terenuri cu acest scop! De vreme ce exista ocazia unica de a extinde orasul spre vest, dincolo de Bahlui, aici trebuie obligatoriu amenajat si un parc.
3. Dezvoltarea armonioasa din punct de vedere urbanistic si edilitar a orasului. Adoptarea noului PUG este urgenta! Nu se mai pot admite blocuri intre case sau cladiri cu inaltimi variabile in zone nepotrivite pentru asa ceva. Este sfant dreptul de proprietate, insa acest lucru nu permite ”dezvoltatorilor” imobiliari sa construiasca orice si oriunde. Exista o administratie care trebuie sa impuna reguli. Daca zonele Galata, Tatarasi-Eternitate, Sararie, Copou deal, Sf. Andrei sunt zone de case si vile, atunci acolo nu au ce cauta cladiri mai mari de doua etaje! Nu trebuie sa repetam greselile din zona str. Smardan/splai, care arata aberant din punct de vedere urbanistic. La acest capitol intra si protejarea si valorificarea patrimoniului. Insula de cladiri vechi de pe Cuza Voda trebuie sa intre in reabilitare si sa fie pusa in valoare. Cladirile monument istoric trebuie puse in valoare si sa nu se permita constructii noi sau inalte in apropierea lor. Vorbim de capitala Moldovei, orasul trebuie sa aiba de ce sa fie mandru, iar patrimoniul local este un motiv de mandrie. Cultura, invatamantul, dar si cercetarea, trebuie sprijinite in continuare cu fonduri si investitii, la acest capitol putem vorbi de continuitate.
4. Trebuie incepute si duse la capat proiecte de anvergura pentru Iasi: pe langa spitalul regional, modernizarea terminalului de la aeroport, stadion nou si sala polivalenta, un muzeu de arta contemporana etc. Fostele zone industriale din partile de est si sud ale orasului trebuie incluse in proiecte mari si unitare, nu dezvoltate pe bucati. Nu trebuie data de o parte ideea organizarii unor concursuri internationale de solutii pentru aceste zone.
5. Administratia sper ca a inteles ca este in slujba cetateanului si are misiunea de face viata acestuia cat mai agreabila. Orice serviciu care presupune legatura cu cetateanul trebuie sa functioneze ireprosabil, potrivit unei institutii de secolul 21.
Inchei cu o fotografie din Iasii anului 2020, cu speranta ca un asemenea constrast intre cladiri nu va mai fi vizibil pe strazile orasului:
No comments:
Post a Comment