Problema parcarilor este cunoscuta de toata lumea, atit de autoritati, cit, mai ales, de proprietarii de masini. Pe zi ce trece situatia se inrautateste, caci s-a ajuns ca la cca. 30.000 de locuri de parcare sa fie peste 100.000 de masini, deci pe un loc se "bat" cel putin 3 masini, in curind 4. Ce putem face? Primaria a tot avansat solutii, ce au ramas mai mult la stadiul de promisiuni. Mai nou, s-a inceput un proces de asa-zisa "licitare" a locurilor de parcare din preajma unor blocuri, acolo unde "au existat cereri". Cine nu ar vrea locul sau de parcare propriu?
Nu cred insa ca aceasta masura reprezinta o solutie. In primul rind
nu este una corecta. Sa zicem ca intr-un bloc locuiesc 40 de proprietari de automobile si in apropiere sunt doar 10 locuri de parcare. Cele 10 se inchiriaza potrivit actualelor (si birocraticelor) proceduri ale primariei Ce vina au ceilalti 30, ce nu vor avea unde sa-si tina masina? Ei nu vor adopta decit varianta parcarii masinii pe strada, trotuar, spatiul verde... uratind si mai mult orasul si incurcind circulatia tuturor. Si nici nu se string f. multi bani. Sa zicem ca se vor inchiria jumatate din totalul locurilor de parcare (15.000 de locuri) la 150 lei pe an. Se vor stringe 2,25 mil. lei. Asta in conditiile in care multi dintre "licitatori" nu se vor razgindi, caci unii isi cam gasesc locurile ocupate si vor renunta.
Din punct de vedere fiscal, mult mai atractiva si corecta mi se pare varianta ca
TOTI proprietarii de masini din oras sa plateasca. Se poate decide in consiliul local o taxa de cca. 1 euro pe luna de autoturism, 2 euro de microbuz sau 3 euro de masina peste 3,5 t. Un proprietar de autoturism ar plati 12 euro pe an, cca. 50 lei pe an, ce s-ar putea achita o data cu impozitul la casa/masina. La cca. 100.000 masini s-ar stringe cel putin 5 mil. lei (50 miliarde lei vechi), o suma mai mare fata cit s-ar stringe prin varianta "licitatiei". In fiecare an acesti bani se pot investi in parcari etajate in cartiere. Pentru a lamuri publicul, o parcare etajata nu presupune mare lucru. Este o simpla structura, un schelet de beton, mai solida, caci trebuie sa sustina greutatea masinilor parcate. Este precum o casa "la rosu". Nu necesita finisari, doar o tencuiala sumara de efect la exterior. Stim ca la orice constructie trecerea de "la rosu" la stadiul de cladire finalizata, cu finisaje, face ca sumele cheltuite sa fie duble, prin urmare parcarile de acest fel s-ar ridica mai usor decit o cladire obisnuita. Daca sunt bani, ridicarea unui schelet de beton (parcare etajata) se poate face in 3-6 luni (vezi ritmul in care se ridica cladirile de la Palas). Chiar as invita un specialist sa faca un calcul de costuri pt. o parcare de acest fel, cu 5 niveluri, cu 60 de masini pe nivel. Daca Primaria s-ar tine de treaba, in fiecare an am avea cel putin o astfel de cladire gata (anul si cartierul). In zona centrala, locurile de parcare sa fie toate cu plata (cele de pe strada la un pret, cele din parcari etajate la un pret). In cartiere, acest serviciu sa nu se taxeze (indiferent de loc), in virtutea taxei amintite mai sus. Doar un numar de 10-25% locuri din parcarile etajate sa se dea aici cu abonament.
Va propun in continuare sa identificam locurile unde ar putea fi ridicate astfel de parcari. Cele
din centru se cunosc: in spatele Primariei, in fata Policlinicii 1; as adauga una in spatele sediului Romtelecom, alta sub spatiul (parte din el) din fata Palatului Culturii. La renovarea Pietei Unirii s-a ratat sansa de a se face o parcare subterana, asa cum am intalnit sub multe din pietele centrale ale marilor orase ale lumii.
In cartiere. In zona Podu Ros, se poate ridica o parcare in spatele blocului ce are la parter birourile ING, EON sau RDS. In Tatarasi, se poate amenaja una subterana, pe 2 niveluri, sub partea dinspre str. Vasile Lupu a esplanadei Oancea. In Pacurari, pe locul actualei Piete Pacurari, ce oricum nu functioneaza. In Nicolina (dupa pasarela), pe terenul viran de linga paraul Nicolina (ce e drept nu cunosc statutul acestui teren). Astept si alte sugestii pentru cartiere.
Prin urmare, consider ca o
taxa rezonabila generalizata la nivelul intregului oras va atrage fonduri pentru parcari. Primaria va avea bani si nu va mai putea invoca faptul ca "privatii" nu au dorit sa inceapa astfel de afaceri. Poate, pentru zona centrala, daca s-ar face prima astfel de parcare, s-a deschide apetitul si afaceristilor. Totul insa cu aplicarea unui regulament de parcare strict, pentru a nu ajunge in situatia din Bucuresti, unde parcarea etajata sta goala, iar trotuarele de pe strazile vecine sunt pline de masini. Situatia actuala a "licitatiilor" nici nu a adus multi bani la buget si a si creat animozitate intre locuitori.
Alte stiri:
Din Flacara Iasului aflam ca
parcarea de la Victoria va fi concesionata prin licitatie publica. Motivatia acestei actiuni tine de lipsa de rentabilitate a acestei parcari, administrata pina atunci de DAPPP a Primariei
. Nu stiu cit de nerentabila este aceasta parcare, ce are o situare centrala si este foarte frecventata. Mai degraba este prost administrata. In calitate de cetatean sunt dispus sa platesc taxele, insa de multe ori mi s-a intamplat sa parchez acolo si sa nu fie nimeni la intrare. Prin concesionare, Primaria se va asigura ca altii o vor administra mai bine dar si vor incasa mai multi bani (consecionarii, bineinteles). Suma modica pe care o va primi orasul nu cred ca va fi egala cu banii pe care i-ar fi putut incasa direct autoritatile daca si-ar fi facut bine treaba.
Cum parcămEste necesar un regulament al parcarilor la nivelul intregului oras, ce sa aiba prevederi precise. Parcarile trebuie marcate, iar cel care incalca liniile trebuie amendat in baza acestui regulament. De ce avem nevoie de asa ceva? Priviti mai jos si va veti lamuri cum se ocupa inutil spatiul in parcari, pentru ca soferii nostri din comoditate parcheaza in diagonala si ocupa cite doua locuri. Nu mai spun ca doua din masinile din imagine, cele cu zapada, sunt abandonate acolo de ani buni. Si ne mai plingem ca nu avem locuri de parcare. Cu putina "civilizare" se poate rezolva. Pentru asta insa trebuie atit reguli, cit si aplicare.